Samsung tv's gered uit de vuilcontainer...onderdeel gezocht.

Beste Forum leden,

Twee weken geleden heb ik twee Samsung LED tv's uit een vuilcontainer gehaald.

Kwestie van een verbouwing en alles moest blijkbaar weg. Dus ook de tv's.

Het zijn de Samsung UE32H5000AW en UA40ES5500M.

Ze waren ietwat natgeregend dus ik heb beide apparaten eerst goed laten drogen.

De UE32H5000AW doet het prima maar bij de UA40ES5500M waren op het scherm links en rechtsonder wat donkere plekken te zien / het beeld was daar plaatselijk donkerder.

Ik heb de tv open gemaakt en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de twee korte M1432 (80 pins) kabels / verbindingen.

Verwisselde ik de twee dan was de donkere vlek links helemaal weg en (raar genoeg) de vlek rechts groter.

Bij een van de kabels / verbindingen is / was aan een kant een dun koperen contact / stripje verbrand waarschijnlijk omdat dat vocht er nog in zat toen ik de tv aanzette.

Ik heb net geprobeerd dat stripje weer heel te solderen maar dat werd een fiasco en is het nu ofwel alsnog wegdoen of proberen een goede M1432 te vinden en verder proberen.

Dus mijn vraag is : heeft iemand nog zo'n (gebruikt) kabeltje / onderdeel liggen of een goede tip hoe ik dit kan oplossen met wellicht een ander 80 pins kabeltje.

Ik zie op het internet er wel een aantal staan (buitenland en rond de 20 euro ex porto) maar omdat ik de tv uiteindelijk aan een goed doel ga geven probeer ik zo min mogelijk kosten te maken.

Tips en advies zijn altijd welkom en als altijd ben ik daar bij voorbaat dankbaar voor.

En wellicht ben ik helemaal op het verkeerde spoor en moet het probleem ergens anders liggen, ook hoor ik dat graag natuurlijk.

(De foto van de kabel is van het internet).

lastig, 20 Eu is wel schappelijk!

Op maandag 9 september 2024 18:53:27 schreef smd:
lastig, 20 Eu is wel schappelijk!

Dank voor je reactie.

Voor mij is het meer een leuke uitdaging om de tv weer goed te krijgen en dan iemand er blij mee te maken.

Zelf zijn we ruim voorzien van tv's nu.

Ruim 20 euro betalen voor een onderdeel waarvan ik (met mijn beperkte tv kennis) vermoed dat het de oorzaak is gaat me iets te ver.

En wie weet is mijn deductie compleet verkeerd en is na vervanging de donkere vlek rechts er nog steeds. :?

Al is het wel opvallend dat met verwisseling van de twee verbindingen de vlek links weg is.

Ik had gehoopt dat iemand hier nog iets had liggen.

Maar goed, ik overweeg nu wat te doen.

Connectoren en kabeltjes misschien even schoonmaken met wat IPA of Kontakt Tuner 600. Wie weet...

Op dinsdag 10 september 2024 13:49:59 schreef maartenbakker:
Connectoren en kabeltjes misschien even schoonmaken met wat IPA of Kontakt Tuner 600. Wie weet...

Dank voor de tip en het meedenken.

Zoals ik al heb beschreven is 1 exemplaar nu (volledig) defect. :)

"Bij een van de kabels / verbindingen is / was aan een kant een dun koperen contact / stripje verbrand waarschijnlijk omdat dat vocht er nog in zat toen ik de tv aanzette.

Ik heb net geprobeerd dat stripje weer heel te solderen maar dat werd een fiasco en is het nu ofwel alsnog wegdoen of proberen een goede M1432 te vinden en verder proberen."

Of alleen op die plek een draaidbrug aanleggen?

Op dinsdag 10 september 2024 16:02:44 schreef Diamon:
Of alleen op die plek een draaidbrug aanleggen?

Dank voor de tip.

Ik heb geprobeerd een brug(je) te solderen bij de doorgebrande / onderbroken strip.

Dat ging (erg) moeizaam (zeer klein werkgebied) en uiteindelijk is het plastic (met de omringende strips) eromheen gesmolten.

Resultaat : een onbruikbaar onderdeel.

Ik heb net via M-plaats twee exemplaren gekocht.

Als die hier gearriveerd zijn en ik ze heb gemonteerd hoop ik een update met goed nieuws te melden. ;)

Omdat POSTNL niet meer zo werkt als vroeger is het pakje pas vandaag bezorgd.

Had twee stickers erop en het was blijkbaar alweer een keer naar het depot teruggestuurd.

Ruim een week heeft het geduurd.

Tja, zo gaat dat tegenwoordig.

Vandaag heb ik de twee stuks gemonteerd en links was het beeld nog steeds prima, geen donkere vlek meer.

Rechts is de vlek veel minder soms amper zichtbaar ook bij licht(er) beeld.

Op de plek waar een van de contactjes kortsluiting had gemaakt in een van de twee connectors door het achtergebleven vocht is dat zeer kleine pinnetje van de connector nog iets donkerder. Te zien met een loep.

Ik heb het zo goed als mogelijk schoongemaakt en voorzichtig schoon "gekrast" met een speld. Heel gepriegel.

Wellicht zorgt de "schade" aan dat ene kleine pinnetje toch nog voor wat storing maar ik zou niet weten hoe ik dat zeer kleine contactje / pinnetje verder nog kan schoonmaken.

Maar goed . in ieder geval is het nu een prima TV waar iemand nog best plezier van kan hebben.

De foto hieronder is van internet maar die connector lijkt sterk op waar ik het over heb.

Dank voor de reacties en tips, dat stel ik als altijd op prijs!

Heerlijk: dumpsterdiven en redden wat er te redden valt. Kuddos!

Op donderdag 19 september 2024 06:39:48 schreef blanka:
Heerlijk: dumpsterdiven en redden wat er te redden valt. Kuddos!

Het is soms echt verbazingwekkend en absurd wat er in dit land aan de straat wordt gezet en in de container wordt gegooid.

Al zo vaak heb ik een apparaat of iets ander bruikbaars een nieuwe bestemming gegeven.

Op woensdag 18 september 2024 21:51:16 schreef Max1966:
Ik heb het zo goed als mogelijk schoongemaakt en voorzichtig schoon "gekrast" met een speld. Heel gepriegel.

Gebruik een glasvezelstift, een speld geeft vaak extra schade.

Op donderdag 19 september 2024 15:35:19 schreef Henry S.:
[...]
Gebruik een glasvezelstift, een speld geeft vaak extra schade.

En draag daarbij een mondkapje er komt glasvezelstof vrij wat niet goed is om in te ademen. Doe het bij goed licht dan zie je het stof.

Dank nog voor de extra tips maar het apparaat zit alweer in elkaar en het beeld is nu goed genoeg.

Ik hou het dus zo.