Anoniem
Als ik het goed begrijp meet je pas 14V op de D+ van de dynamo op het moment dat de dynamo draait.
Verbeter me als ik het fout heb:
Als jij je contact aanzet loopt er dus een stroom vanaf je accu via het controle lampje door de rotor naar de massa.
Je controle lampje licht op en de rotor wordt bekrachtigd.
Op het moment dat de motor draait bekrachtigd de dynamo zichzelf en staat er 14V vanaf de velddioden op de D+ van de dynamo. Het controle lampje gaat uit omdat hier geen potentiaal meer over is.
Maar wat ik niet helemaal begrijp:
In principe wordt de 12V van de accu zoals ik begrijp dus opgesplitst tussen het controle lampje en de rotor. Ook zal er een spanning vallen over T1.
Maar staat het grootste gedeelte van de 12V dan over dit lampje?
Heeft de rotor maar zo weinig spanning nodig om magnetisch te worden?
Hoe groot is de spanning tussen D+ en massa met contact aan?
Dat controlelampje zit inderdaad tussen de D+ en de Accu plus.
Maar het is een wat "steviger" lampje van meestal 3 watt, dus er loopt een 250 mA en dat is genoeg om de rotor te bekrachtigen.'
Op het moment dat de dynamo draait krijgt de rotor spanning via de velddioden en zal het lampje uit gaan omdat er dan aan beide zijden 12 volt op staat.
Tijdens het voormagnetiseren zal de spanning ongeveer 12 volt zijn, over het lampje zal iets spanningsval zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Als ik het goed begrijp meet je pas 14V op de D+ van de dynamo op het moment dat de dynamo draait.
Tot en met Euro4 was dat inderdaad het verhaal. In Euro6 is het veel ingewikkelder, daar wordt de veldwikkeling maar mondjesmaat aangestuurd, hoe het in Euro5 zit weet ik niet, dat zal wellicht een beetje tussenin zijn.
Het oorspronkelijke idee was inderdaad dat er via dat lampje een minimale veldstroom ging lopen, om het hele proces van electriciteitsopwekking op gang te brengen; eens dat op gang gekomen was nam de regulateur het wel over, voor een constante 14V= of iets lager op het boordnet. Vandaag mag het helaas niet meer zo simpel zijn
Ook al omdat de tegenwoordige batterijen (AGM, LiFePo4, ...) niet zo goed verdragen om constant op laadspanning te worden gehouden. Een ouderwetse lood-zuuraccu had daar geen probleem mee.
Anoniem
Tijdens het voormagnetiseren zal de spanning ongeveer 12 volt zijn, over het lampje zal iets spanningsval zijn.
Dus op het moment dat je contact aan staat, heb je ook al ~12V spanning tussen de D+ van je dynamo en massa? Of staat er met contact aan ~12v over het lampje?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (13%)]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Met contact aan valt de meeste spanning over het lampje. Dus 12v min de spanningsval.
Dit komt omdat de weerstand van het lampje veel hoger is dan de weerstand van DF. Over DF valt dus de spanningsval zeg voor het gemak 1v en het lampje op dat moment 11v.
Die ene volt is genoeg om het hele proces opgang te brengen als de dynamo draait.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik erger me een beetje aan de totale overbodigheid van de vraag. Wat komt het er nu op aan of er 1,22 dan wel 10,93 volt staat? Het is sowieso maar voor heel korte tijd, bij normaal gebruik. In de korte periode van "contact aan, motor draait niet" staat de spanning van de niet-bijgeladen batterij over de serieschakeling van lampje en veldwikkeling. Hoe die twee onder elkaar de koek verdelen lijkt me niet echt relevant.
En het antwoord van Paul lijkt me perfect plausibel - waarvoor vriendelijk dank!
Op zondag 15 september 2024 22:13:51 schreef Paulinha_B:
[...]Tot en met Euro4 was dat inderdaad het verhaal. In Euro6 is het veel ingewikkelder, daar wordt de veldwikkeling maar mondjesmaat aangestuurd, hoe het in Euro5 zit weet ik niet, dat zal wellicht een beetje tussenin zijn.
Het oorspronkelijke idee was inderdaad dat er via dat lampje een minimale veldstroom ging lopen, om het hele proces van electriciteitsopwekking op gang te brengen; eens dat op gang gekomen was nam de regulateur het wel over, voor een constante 14V= of iets lager op het boordnet. Vandaag mag het helaas niet meer zo simpel zijn
Ook al omdat de tegenwoordige batterijen (AGM, LiFePo4, ...) niet zo goed verdragen om constant op laadspanning te worden gehouden. Een ouderwetse lood-zuuraccu had daar geen probleem mee.
Euro 5 ook, daar wordt de dynamo ook aangestuurd vanuit de ECU.
Bij die van mij wel ten minste.
Anoniem
Ik erger me een beetje aan de totale overbodigheid van de vraag.
Waar een mens zich al niet aan kan ergeren. Heb je al eens hulp voor gezocht?
Ik vraag dit omdat ik benieuwd was of zo een lage spanning dus blijkbaar genoeg was om de rotor te bekrachtigen.
Dus of de 12V nou over het lampje valt of over de rotor, dat is nogal een verschil.
Maar als hij over de rotor zou vallen dan zou je dus gewoon 12V op de D+ moeten meten ook als de motor niet draait.
Dit rijmde niet in mijn hoofd.
Het antwoord is dus dat de rotor een hele lage spanning nodig heeft om de boel in gang te zetten. Laag genoeg om geen relais te laten schakelen die zijn signaal afneemt van D+
Zo beter???
Paulinha_B
Honourable Member
Hoe meer in, hoe meer uit. Een klein beetje in, een klein beetje uit.
Maar Paul heeft het beter uitgelegd dan ik zou kunnen, ook een klein beetje uit is genoeg om de boel op gang te trekken.
Die ene volt is genoeg om het hele proces opgang te brengen als de dynamo draait.
Dus jawel, een klein beetje volstaat, aanvankelijk. De rest volgt wel.
Ik heb weinig verstand van schakelende voedingen, maar het lijkt me dat daar, op gelijkaardige wijze, vaak (misschien zelfs "doorgaans" of zelfs "altijd") een redelijk grote maar erg spanningsbestendige weerstand aanwezig is vanaf de gelijkgerichte netspanning naar het regel-IC, om het hele regelproces op dreef te trekken. Ook die weerstand moet dan maar een minimum aan stroom trekken, en kan dus groot zijn, en niet overmatig veel vermogen wegstoken als de boel op gang gekomen is.
Paulinha_B
Honourable Member
Heb je al eens hulp voor gezocht?
Naar ik begrijp worden persoonlijke aanvallen hier niet op prijs gesteld.
Het antwoord is dus dat de rotor een hele lage spanning nodig heeft om de boel in gang te zetten. Laag genoeg om geen relais te laten schakelen die zijn signaal afneemt van D+
Zo beter???
Nee, niet beter, of ik moest iets missen - wat zeker niet valt uit te sluiten. Maar bij mijn weten komen er in de meeste auto's geen relais te pas bij het laadcircuit.
En het is niet de rotor die voldoende heeft aan een heel klein beetje spanning, het is de veldwikkeling die met een een heel klein beetje "spanning in" een heel klein beetje "veld uit" kan maken voor de rotorwikkelingen. Een klein beetje, maar genoeg, aanvankelijk. De rest volgt wel.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (73%)]
Het is heel simpel:
Op dat moment serieschakeling, dus stroom door de kring is gelijk door zowel hogere weerstand lampje als lage weerstand rotorspoel. Het gaat dus om de benodigde minimale stroom, in mA in dit geval.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (16%)]
Paulinha_B
Honourable Member
@harry64: bedankt voor het tekenwerk. Alleen vrees ik voor verwarring: waar er staat "rotorspoel" wordt er toch bedoeld "veldspoel" of "veldwikkeling"? Of mis ik nu iets?
En, misschien wordt het voor de vraagsteller/topicstarter ook duidelijker als er de contactschakelaar wordt bijgetekend?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (27%)]
Anoniem
Thnx Harry.
Naar ik begrijp worden persoonlijke aanvallen hier niet op prijs gesteld.
Is geen persoonlijke aanval, ik maak me oprecht zorgen om je zure gedrag.
Maar bij mijn weten komen er in de meeste auto's geen relais te pas bij het laadcircuit.
Nee, maar de D+ wordt wel vaak gebruikt om een relais te schakelen. En scheidingsrelais bijvoorbeeld.
waar er staat "rotorspoel" wordt er toch bedoeld "veldspoel" of "veldwikkeling"? Of mis ik nu iets?
Veldwikkeling,... statorspoel... same thing.
Op zondag 15 september 2024 23:21:19 schreef Paulinha_B:
@harry64: bedankt voor het tekenwerk. Alleen vrees ik voor verwarring: waar er staat "rotorspoel" wordt er toch bedoeld "veldspoel" of "veldwikkeling"? Of mis ik nu iets?En, misschien wordt het voor de vraagsteller/topicstarter ook duidelijker als er de contactschakelaar wordt bijgetekend?
Er worden ook in de automotive verschillende benamingen gebruikt voor een en het zelfde. 'Veld' wikkeling of spoel is de meest verwarrende omdat het magnetisch veld in zowel stator als rotor z'n dingetje doet en beide wikkelingen bevatten. Stator is nog eenvoudig uit te leggen als wikkeling die niet beweegt en rotor als wikkeling die draait en dus voorzien is van sleepcontacten. Verder was de vraagstelling van TS over het hoe en waarom van spanningsverschillen. Ik schat TS smart genoeg in om de tijdelijkheid van de serieschakeling er uit te vissen.
Sowieso zit er in (oudere) auto's ook geen schakelaar in dat circuit, anders dan de 1 en 2 van het contactslot. Lampje uitschakelen heeft ook tot gevolg dat het lampje een defect in het circuit dat daarna de zaak overneemt qua voorziening in toevoer van mechanische en of elektrische energie naar de dynamo niet kan detecteren.
Zoals ook een defect lampje niet zou worden gezien indien de motor nog niet draait. Het negeren van een defect laadstroomlampje uit besparing op kosten wreekt zich uiteindelijk toch wel natuurlijk. Dat is geen tekortkoming van het systeem maar van de bestuurder.

Op zondag 15 september 2024 23:49:16 schreef InHogereSferen:
Thnx Harry.[...]
Ik bedoel de veldwikkeling, is dat niet hetzelfde als statorspoel?
Niet bij iedereen dus. Zoals ik ook wel automonteurs heb meegemaakt die de vonkverdeler wilde vervangen als aangeven werd dat het probleem in de rotorspoel gezocht moet worden. Want die vonkverdeler was óók een rotor die aan een spoel hangt.
Op zondag 15 september 2024 23:49:16 schreef InHogereSferen:
Thnx Harry.[...] Nee, maar de D+ wordt wel vaak gebruikt om een relais te schakelen. En scheidingsrelais bijvoorbeeld.
Vind ik raar omdat D+ onderdeel is van de laadstroom regelaar en daar dus nogal wisselende stromen en spanningen op voorkomen.
Mij ook niet duidelijk wat jij verstaat onder scheidingsrelais. Wat moet die scheiden dan?
Op maandag 16 september 2024 00:34:54 schreef harry64:
Mij ook niet duidelijk wat jij verstaat onder scheidingsrelais. Wat moet die scheiden dan?
Voorkomen dat een draaiende motor nogmaals wordt gestart .
Op maandag 16 september 2024 00:27:31 schreef harry64:
[...]
Niet bij iedereen dus. Zoals ik ook wel automonteurs heb meegemaakt die de vonkverdeler wilde vervangen als aangeven werd dat het probleem in de rotorspoel gezocht moet worden. Want die vonkverdeler was óók een rotor die aan een spoel hangt.
Heb dan niet gewoon een heel slechte automonteur getroffen?
Een verdelerkap en een bobine zijn de gangbare namen.
De bandenspaning van alle wielen controleren, de 4 wielen en reservewiel lukt nog wel maar waar zit het ventiel van het stuurwiel toch ? 
Op maandag 16 september 2024 07:24:13 schreef Lead Acid:
[...]
Voorkomen dat een draaiende motor nogmaals wordt gestart .
Of een 2e accu voor een omvormer.
scheidingsrelais is vaak bij een camper ofzo die een eigen stroom voorziening heeft.
de huishoudaccu wordt enkel aan de motor gekoppeld als de motor effectief draait.
zou je die rechtstreeks verbinden, dan trek je de start accu leeg als je in de camper bezig bent met bv koken.
makkelijkste is dan de D+ af te takken om het relais te voeden die de boel aan elkaar zet
Op maandag 16 september 2024 08:18:10 schreef revado:
De bandenspaning van alle wielen controleren, de 4 wielen en reservewiel lukt nog wel maar waar zit het ventiel van het stuurwiel toch ?
achter de airbag, harde klap op je bumper geven zodat die eruit komt en dan kan je aan het stuurwielventiel 
Op maandag 16 september 2024 08:22:41 schreef fcapri:
scheidingsrelais is vaak bij een camper ofzo die een eigen stroom voorziening heeft.
de huishoudaccu wordt enkel aan de motor gekoppeld als de motor effectief draait.
zou je die rechtstreeks verbinden, dan trek je de start accu leeg als je in de camper bezig bent met bv koken.
makkelijkste is dan de D+ af te takken om het relais te voeden die de boel aan elkaar zet[...]
achter de airbag, harde klap op je bumper geven zodat die eruit komt en dan kan je aan het stuurwielventiel

Paulinha_B
Honourable Member
@topicstarter, maak u maar geen zorgen over mijn pH-graad, er zijn er hier die me persoonlijk kennen, ik denk dat die wel kunnen bevestigen dat het best snor zit in die hoek. Ik ben wel in medische behandeling maar dat gaat over iets heel anders. Trouwens, dit forum gaat over elektronica, niet over (mentale) gezondheid.
Enne, het had heel wat geholpen als we van het begin af hadden mogen vernemen dat uw belangstelling voor de D+ verband houdt met het aansturen van een scheidingsrelais voor het laden van een woonbatterij, in een boot of een kampeervoertuig.
In mijn eigen Ducato kampeerbus heb ik een optionele connector bijgekocht, die heeft o.a. de D+ kant en klaar beschikbaar; de relaisspoel moet weliswaar tussen die D+ en de plus van het boordnet hangen, niet van D+ naar massa zoals gebruikelijk. Hoeveel spanning daar dan op komt dat heb ik me nog nooit afgevraagd, het relais komt op als de motor draait en daar gaat het maar om
Werkt alweer vier jaar en 100.000 km zonder ooit enig probleem.
Wel verneem ik een tendens, vooral in de meer comfortabele campers, om meer en meer dingen elektrisch te doen, zodat voeding uit het boordnet minder en minder voldoet; zonnepanelen op het dak liggen voor de hand als alternatief/aanvulling. Ik hoor vertellen van 2000W piek...
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]
Anoniem
Vind ik raar omdat D+ onderdeel is van de laadstroom regelaar en daar dus nogal wisselende stromen en spanningen op voorkomen.
En toch wordt dat héél veel gedaan om een 2e accu te scheiden van de start accu...
Anoniem
Enne, het had heel wat geholpen als we van het begin af hadden mogen vernemen dat uw belangstelling voor de D+ verband houdt met het aansturen van een scheidingsrelais voor het laden van een woonbatterij, in een boot of een kampeervoertuig.
Nee want dat is niet wat ik wil. Ik vroeg mij iets af:
Heeft de rotor maar zo weinig spanning nodig om magnetisch te worden?
Hoe groot is de spanning tussen D+ en massa met contact aan?
Een antwoord als: "Dat klopt." Of "~1V" had mijn vraag compleet beantwoord.
In de plaats daarvan krijg ik een reactie van jou als:
Ik erger me een beetje aan de totale overbodigheid van de vraag.
Die vraag is voor mij niet overbodig. En nogmaals, het mag dan geen medisch forum zijn maar ik vind het raar om zo te reageren. Als je jou zo ergert dan antwoord je toch gewoon niet? Je antwoord klopte sowieso toch al niet helemaal.
Alle anderen, bedankt voor het verhelderen van dit vraagstuk.