Ik wil het brandstof niveau bij mijn bestaande brandstofmeter meten. De spanning ligt dan volgens en mij ergens tussen de 0 en 12v :+.
In ieder geval genoeg om ook bij hoogohmbelasting een pin van een uC er uit te trekken.

Als de brandstof sensor zo'n 200 ohm is, welke waarden voor een spanningsdeler kan ik het beste gebruiken om tussen 0 en 3.3v te blijven.

Daarnaast wordt bij het uitschakelen van het contact de 12v spanning afgesloten. Omdat ik een standkachel heb blijft het diesel verbruik wel doorgaan terwijl ik dat niet meer kan meten. Hoe is dit op te lossen? Kan ik bijvoorbeeld met een torentje, fet (evt als stroombron). De 12v tijdens het meten er op zetten? En zo ja, waar en hoe kan ik dat het beste doen

Kan ik bijvoorbeeld met een torentje, fet (evt als stroombron).

Die zin snap ik niet zo best, wat komt een torentje er bij doen???
Heel algemeen zou het erg nuttig zijn om VEEL meer informatie aan te bieden. Ik lees van een standkachel op dieselolie (Webasto, Eberspaecher, Truma, ...?) maar die dingen hebben elektriciteit nodig om te werken. Zou het kunnen dat het om een boot gaat, of een kampeerbus, of een caravan, of iets dergelijks? Is er een aparte woonbatterij die de kachel van stroom voorziet ook als het contact af staat?

Met de zeer summiere informatie die we totnogtoe krijgen lijkt het me dat een aparte opnemer van het niveau in de tank een mogelijke optie is, met daaraan dan een meetcircuit dat gevoed wordt uit dezelfde bron die ook de kachel van elektrische voeding voorziet.

Of anders een relais dat bij draaiende motor de bestaande opnemer of bij actief contact de enige opnemer verbindt zoals de schepping het heeft voorzien, maar bij stilstand naar een of andere "heimgestrickte" oplossing.

Voor dat laatste zijn er vele mogelijkheden, al dan niet met een cpu'tje. Zelf zou ik een Arduino Nano inzetten, of iets met ESP32.

Geef aub meer informatie, we kunnen beter helpen naarmate we beter geholpen worden!

wat ga je dan doen met de originele meter??
je wilt niet spanning erop zetten met een arduino ofzo, en als je contact ook aanzet, dat er nog eens 12V bijkomt

zonder aanpassing aan de bestaande auto, lees ik gewoon de spanning af die aanwezig is.
wil je dat ook kunnen zonder dat de voertuigelectronica aan staat, zal je zelf spanning moeten voorzien.

als je bv 200ohm sensor hebt (0-200 ofzo) en je zet nog eens 200ohm in serie op 5V. dan zal je een meetspanning hebben van 0 tot 2,5V. prima te meten als de micro processor tot 3,3V kan meten

blijf met met de bestaande voertuigelectronica werken, zal je een 5deler ofzo moeten maken.
max dat je kan meten is 14,4V. met een 4/1 (4kohm 1kohm deler) krijg je dan een signaal van 0 tot 2.9V. er loopt dan ongeveer 2,5mA door je weerstanden.

ik heb al 4 zulke dingen gemaakt.
spanning, brandstof en temperatuur meter in een 1988 golf diesel
brandstof en spanning in een LPG tank van een 1998 volvo V40
brandstof en accu in een 1991 golf 2 benzine
http://www.cwad.be/projectpics/digi2b.jpg

en nu brandstof/accu in een 1989 ford P100

http://www.cwad.be/projectpics/tellerunitweergave.jpg

ik zet er ook nog een instelpotmeter bij zodat ik fijn kan regelen zonder altijd in de software te moeten rommelen.

geef wat meer info en kan je zeker helpen

ik heb jaren terug een keer een brandstof diefstal alarm voor vrachtwagens ontwikkeld. Daar had ik ongeveer hetzelfde probleem. Ik moest de tank vlotter meten indien contact uit stond. Als contact aanstond dan moet de gewone board computer de tank vlotter kunnen meten.
Ik heb er toen voor gekozen om de vlotter weerstand via een dubbel polig relais bij ingeschakeld contact naar de vrachtwagen ECU te leiden en zonder contact spanning had ik de tank vlotter weerstand op mijn eigen spannings deler, zo zit je niet met afhankelijkheden van boord spanningen en ECU's van de vrachtwagen.
Als je dan gewoon je eigen spannings deler maakt moet je even spelen met de verhouding om een zo hoog mogelijke resolutie te krijgen in je 3,3V bereik.

Inderdaad, dubbelpolig relais zag ik ook al opduiken in de nevelen, hopelijk trekken die nevelen wat op ...

Hoewel, eigenlijk feitelijk, het is toch enkel de voeding die dient omgeschakeld? De "loper" van de opneempotmeter kan toch tegelijk parallel gelezen worden door de bestaande meter en door de toe te voegen opnemer?

De originele meter wilde ik graag intact houden. Het is een onderdeel van de 'auto' waar ik voorlopig niets aan wil veranderen. (Oldschool techniek en het werkt nog sinds 1998).

Dat geeft bijna gelijk aan dat ik met huishoud systeem van een camper bezig ben.
De stroomvoorziening gaat via een separaat systeem met LiFeO2 accu's. Een deel van het info systeem (water, gas, stroom en diesel) met een esp32. De 12v wordt door de combi solar/230/12V/charge unit geregeld. Op het dynamo laden na (met een dc/dc converter en identiek laadprofielen tov de combi unit) zijn beide circuits dus volledig gescheiden.

Ik wilde de dieselnivosensor aftakken bij de tank omdat ik daar makkelijk bij kan komen maar voor een nieuwe sensors is niet veel ruimte (omdat ik ook nog de brandstof slang in de beperkte ruimte moet aanbrengen)

Als ik de gebruikelijke schema's van een benzinemeter begrijp ligt een kant van de sensor aan massa, zijn de meter en sensor in serie geschakeld en wordt bij contact-aan de 12v aan de andere kant van de meter gezet waardoor de meter uitslaat. (En dan nog de tank-leeg indicatie)

Ik kan geen schakeling bedenken die me instaat stelt zowel bij in als uitgeschakeld contact met een esp/nano/tiny het nivo te meten. Ook '5deler' snap ik niet.

Misschien was het een rare gedacht maar met dat torentje bedoelde ik om eventueel, als dat nodig is, een hulpspanning op de warme kant van de sensor te zetten zodat ik geen verschil zie bij in een uitgeschakeld contact... (Die kan ik dan 1x min even inschakelen om het nivo te meten).
Kan iemand een schematje met wat ruwe waarden op papier zetten?

Excuus, dubbel gepost

[Bericht gewijzigd door kirst op (98%)]

Okee, we komen al verder. Misschien mogen we ook weten over wat voor een auto het gaat? Misschien is het niet relevant, misschien ook wel.

Ja, de originele opnemer behouden, dat klinkt begrijpelijk. Ik heb wat geschetst maar kan nu effe geen foto's maken, ik probeer het maar te omschrijven:

* knip de draad door tussen de bestaande opnemer en de bestaande meter op de boordplank;
* zet daar een relais tussen, met een wisselcontact; aan de "wisselpen" van dat relais komt de draad van de opnemer in de tank, de "NO" (normally open) van het relais gaat naar de bestaande meter op de boordplank, de "NC" (normally closed) naar het nieuwe opneemcircuit;
* de spoel van het relais wordt aangestuurd door de informatie "motor draait", dat kan bv. de D+ zijn die ook het relais activeert dat de woonbatterij bijlaadt uit het boordcircuit, ten gepasten tijde.
* het nieuwe opneemcircuit omvat een (stevige) voedingsweerstand vanaf de woonbatterij, een spanningsdeler naar het cpu'tje, en een clampingdiode naar de voeding derzelve, wellicht 3,3V= Die is belangrijk want als bv. een ESP32 al eens meer dan 3,3V= binnenkrijgt op een A/D-ingang dan gaat hij niet lang overleven. Laat u overigens niet bang maken door verhalen over de onnauwkeurigheid van de ingebouwde a/d-converters van esp32 en dergelijke! Die zijn inderdaad verre van perfect, maar voor dit soort toepassing ruim voldoende. Al het toch beter moet, dan kan er een losse a/d-converter worden ingezet, 12 of 16 bit, die dan bv. per I2C met het cpu'tje praat; maar mij lijkt dat overkill.

Dank je, ik begrijp je 'schema'. Het is trouwens een hymer b544, 2.8l.

Dat D+ signaal, daar staat toch altijd een spaning op (die zonder draaiende motor lager is dan met) of is dat allen bij contact-aan?

Je zegt 'stevige weerstand'. Dat begrijp ik niet helemaal. Als ik een 1 op 4 spanningsdeler wil hebben en de weerstand van de sensor is 200 ohm, dan kom ik totaal op 1k, dus 12mA en dus 140mW. Een 1/4W weerstand zou toch voldoende moeten zijn?

En dan komt dat torentje weer om een hoek kijken. 12mA is voor een 100Ah accu niet veel. Maar ik heb nog een schoon water , een grijswater tank van 180 ohm en twee gas tanks met elj 90 ohm sensors. Dat is bijna 100mA. Toch zonde als ik maar max 1x minuut wil meten en m'n esp 99% slaapt.

Dat 'torentje' schakelt dan in een keer alle 5 serie weerstanden op 12v, dan een paar keer een meting doen en dan weer uit.
(Wat ik wel nog moet uitzoeken is hoe ik dat het beste met 3v aan de 12v zijde kan schakelen).

Of ben ik echt spijkers op laag water aan het zoeken...?

zoals ik zei met een DPDT relais, kun je in het ene geval de sensor bedrading naar de camper electronica houden zoals hij is. In de andere toestand van het relais heb jij zelf beschikking over de volledige sensor.
Ik neem aan dat het gewoon een 2 dradige regelbare weestand is.
Zet anders even schemaatje hier

Het is trouwens een hymer b544, 2.8l.

Okee, dankje, maar welke mechaniek zit daaronder? Fiat Ducato, wellicht? Bouwjaar, model? Het zou wel eens de 180 pK Iveco Euro5 kunnen zijn, die had ik in mijn vorige, ik heb nog steeds spijt dat ik die heb weggedaan.

Dat D+ signaal, daar staat toch altijd een spaning op (die zonder draaiende motor lager is dan met) of is dat allen bij contact-aan?

D+ is de uitgang van de tweede gelijkrichter in de dynamo/alternator, die geeft spanning als de alternator draait, en zijn werk doet, en anders niet. D+ voedt de veldwikkeling, via de regulateur, zodat er vanuit B+ een constante spanning van een kleine 14V op het boordnet komt, om o.a. de startbatterij bij te laden. Het rode lampje "laadcontrole" op de boordplank hangt tussen B+ en D+ Althans zo was het tot en met Euro 4, en zolang het enkel om lood-zuurbatterijen ging, daarna is het allemaal veel ingewikkelder beginnen worden.

D+ werd sedert de tijd der Batavieren gebruikt om een scheidingsrelais aan te sturen, dat ten gepasten tijde het boordnet parallel schakelde aan de woonbatterij, om ook die bij te laden voorzover nog nodig.

Als ik een 1 op 4 spanningsdeler wil hebben en de weerstand van de sensor is 200 ohm, dan kom ik totaal op 1k, dus 12mA en dus 140mW. Een 1/4W weerstand zou toch voldoende moeten zijn?

Ik heb effe geen zin om het na te rekenen, je kan best gelijk hebben! Maar op het gevoel weg zou ik liever een 1W-weerstand zien, of vier kwartwatters parallel. En hang ze een centimetertje van de print vandaan, dan kunnen de winden des hemels eromheen dansen.

Op woensdag 18 september 2024 23:54:24 schreef Stijnos:
zoals ik zei met een DPDT relais, kun je in het ene geval de sensor bedrading naar de camper electronica houden zoals hij is. In de andere toestand van het relais heb jij zelf beschikking over de volledige sensor.
Ik neem aan dat het gewoon een 2 dradige regelbare weestand is.
Zet anders even schemaatje hier

Ik denk dat het deze is
https://coastalmotorhomes.co.uk/fiat-ducato-peugeot-boxer-citroen-rela…

paar bemerkingen toch.

1) als het een oude wagen met analoge electronica bevat, dan staat benzinemeter (dashboard) en benzinemeter in serie. maar dit zal niet 12V zijn (anders zou de meter ook heen en weer bewegen naarmate boordspanning fluctueerd). dit zal meestal op een stabiel 9-10V draaien.
als het reeds een meting is via ECU, dan wordt het een pak ingewikkelder om zomaar af te takken. dan moet je aan de tankvlotter idd een relais gaan plaatsen dat bij draaiende motor de ECU de sensor ziet, en bij niet draaiende jouw stuk.

2)houd ook rekening mee dat de spanning van de sensor op en neer gaat. als die 200 naar 0 ohm doet, ga je dus de volledige meetspanning over je weerstand krijgen.

door met 5V te werken op je eigen circuit (met eventueel een serie diode nog zodat de 10-12V van het boordnet niet in jouw micro controller vliegt, heb je ook lagere stromen

5V -> diode -> 1Kohm -> meetpunt µprocessor -> tanksensor (0-200ohm) -> massa

bij volle tank (ik gok hier 200ohm) heb je dan 0.83V op je processor
bij lege tank (ik gok hier 0ohm, maar kan evengoed 30ohm zijn) meet je 0V

de stroom is dan maximaal 5mA. met een beetje geluk kom je dan op
elke 0,01V = 1Liter brandstof

hmmm, bedenk me net dat het contact aan de boel op 8V ofzo zal brengen... en dan blaas je je micro controller op.
bovenstaande doorstreepte kan je enkel doen als je met een relais op de tankvlotter ook wisseld !
en die moet SNEL zijn

je kan het wel doen als je nog een extra spanningsdeler over de brandstofsensor zet zodat je ook bij contact aan ook de micro controller veilig houd

Op woensdag 18 september 2024 22:27:21 schreef Paulinha_B:
Inderdaad, dubbelpolig relais zag ik ook al opduiken in de nevelen, hopelijk trekken die nevelen wat op ...

Hoewel, eigenlijk feitelijk, het is toch enkel de voeding die dient omgeschakeld? De "loper" van de opneempotmeter kan toch tegelijk parallel gelezen worden door de bestaande meter en door de toe te voegen opnemer?

Dat hangt van de implementatie van de bestaande meter af. Als dat een ECU ingangspin is weet je niet of die het leuk vind een spanning te zien als de "normale" voeding uit staat.

Daarom is een dubbelpolig relais zo'n goede oplossing.

Er zit volgens mij geen ecu in. Hij is van 1998, maar het model bestaat al sinds 1995.
Ik ga het met een relay uitvoeren en meldt de resultaten hier. Zal volgende week zijn. Ik ga nog even nadenken of ik de tank-leeg ook meeneem..

Dank allemaal!

Middelste type

Maar dan een relais. Tekening dient ter verduidelijking. We zijn benieuwd! Waarschijnlijk is ook wel een bedradingschema te vinden van de onderbouw als Hymer dat niet volledig heeft aangepast.

in 1995 was odb wel al aan het opkomen, elk nog met zijn eigen protocollen enzo, maar het is goed mogelijk dat de brandstofmeting al over één of ander canbus systeem gaat.
ik vermoed echter nog wel dat het analoog zal zijn

Op donderdag 19 september 2024 08:34:40 schreef fcapri:
paar bemerkingen toch.

1) als het een oude wagen met analoge electronica bevat, dan staat benzinemeter (dashboard) en benzinemeter in serie. maar dit zal niet 12V zijn (anders zou de meter ook heen en weer bewegen naarmate boordspanning fluctueerd)

Daar hebben ze de kruisspoelmeter voor uitgevonden. De aanwijzing is redelijk onafhankelijk van de gebruikte voedingsspanning.

Een goede standverwarming zit niet tot op de bodem van de brandstoftank. De batterij gaat eerder leeg zijn dan de brandstoftank.

En een 10 liter jerrycan met brandstof is verplichte kost in elke camper.

Natuurlijk pers ik het laatste druppeltje niet uit de tank. Wil 'm ook graag nog kunnen bijvullen bij een pomp. Maar het is 'nice to know' of je midden in de nacht (of daarvoor) er plotseling rillend van de kou er achter zal komen. We hebben dan ook nog iets als de originele truma kachel.

Ik heb zitten denken aan dat relay. Het zou wel de simpelste oplossing zijn. Ware het niet dat je in dat geval toch twee verschillende regelingen hebt als je met twee verschillende voedingspanningen gaat werken of dat je uP een korte maar krachtige opdonder kan krijgen tijdens het in/uitschakelen van het relay. (ik denk dat de schade al gedaan is vóórdat D+ genoeg spanning opgewekt heeft om het relay te schakelen. Bijvoorbeeld als je net even te kort de startknop indrukt om de motor te laten draaien. Wél 200+ Amp belasting met mogelijk/waarschijnlijk wat inductie er vlak na)

Ik kwam op deze gedachte:
(het gestippelde deel is de originele dieselmeter, versimpeld)
In plaats van een relay zit nu een torretje.
Misschien is dit totale onzin en snap ik de basis niet eens. Feit is dat ik niet goed kan beredeneren of de weerstandwaarden zo bruikbaar zijn. Ook de instelpot waarde en de transistor durf ik niet zo te zeggen. Moet misschien allemaal een stuk zwaarder zijn. Of moet er nog een vrijloopdiode van de basisweerstand van de tor naar de autoaccu bijkomen.

Het grote voordeel dat ik hier zie is dat ik geen mechanische componenten nodig heb (en dus makkelijk op een stevig printje kan plakken) EN dat er maar een draad van de dieselsensor naar de arduino loopt in plaats van twee. (De electronica past sowieso niet bij de sensor)

Mijn grootste zorg is dat meetbereik door de "hoogohmige" voeding te grote impact heeft op de gemeten waarde. Maar als die nog enigsinds bruikbaar zouden zijn, dan kan ik die D+ als 'omschakel'punt voor de software kunnen gebruiken.

Wie wil er eens op schieten :S

(sorry opnieuw. Ik krijg een 'applicatie'foutmelding bij de submit en dan toch de post. Maar alleen zonder ingesloten plaatje terwijl het in mijn preview wel zichtbaar is :/ )

[Bericht gewijzigd door kirst op (44%)]

Wat voor merk camper is het?
Misschien kunnen we dan wat meer gerichte info geven.
Vaak is het een peugeot of fiat motor.
Aangezien je over een startknop spreekt moet ik aan de aloude mercedes 508D denken, maar dat zal het niet zijn, die zijn jaaren 70 gebouwd.

Het is trouwens een hymer b544, 2.8l.

werd reeds gemeld, @revado. Maar of het dan een Fiat is of een Ford of een Mercedes dat mogen we blijkbaar niet weten.

als de auto origineel bv 2 tot 8V heeft staan op de sensor, kan je daar een spanningsdeler voor voorzien zodat die dat nog eens 3x omlaag brengt.
dan meet je 0,66V tot 2.66V.

dan monteer je dat relais op je brandstofsensor en voorzien je dat je met jouw meetcircuit OOK die 2 tot 8V krijgt te zien (bv voedingsspanning 10V en een voorschakelweerstand 50ohm.

het hoeft niet permanent te meten, je kan bv om de 10min eens een korte meting doen en dat weergeven.

zou er dan toch iets mislopen, dan krijg je zowieso ook dezelfde spanning te zien en gaat er niks kapot