Ik heb een auto met daarin een Prins LPG systeem. Nu is het zo dat deze wanneer de auto koud is op benzine start en wanneer het LPG systeem een temperatuur van 80 graden bereikt en voldoende LPG druk heeft deze automatisch overschakelt op LPG.
Wanneer de auto warm is en het LPG systeem dus aan bovenstaande voorwaarden voldoet start hij direct op LPG. Nu wil het echter dat dit niet altijd lekker gaat en soms met backfire. Erg irritant en ik wil dat hij eerst een paar seconden op benzine loopt voordat hij overschakelt omdat hij dan altijd probleemloos start.
Volgens de LPG installateur kan het systeem niet zo ingeregeld worden zodoende wil ik de boel een beetje voor de gek houden door het temperatuursignaal te vertragen. Ofwel de sensor moet voor zeg 5 seconden (liefst instelbaar) onderbroken worden zodat wanneer de auto start, het systeem dus in principe op benzine start en nadien (na bijv 5 sec) over gaat op LPG omdat het systeem dan ziet dat de temperatuur aan de voorwaarde voldoet.
Ofwel, contact aan (12V op het systeem) = X aantal seconden een signaal blokkeren en vervolgens door laten gaan.
Ik ben handig zat met schakelingen solderen maar kan zo snel niets vinden waarmee ik dit kan regelen. Het iemand een idee hiervoor?
Alvast bedankt
Zo maar even een idee:
Zit er een aparte temperatuur sensor in of is het op de sensor van de koelvloeistofmeter aangesloten?
Je zou dan misschien de draad daar naartoe kunnen omschakelen met een relais naar een weerstand voor een aantatal seconden.
Even de sensor koud en warm meten op weerstand.Dat kan koud een paar K ohm zijn en warm een paar honderd ohm.
Een oud voorgloeirelais uit een oude sloop ( vw) diesel is misschien bruikbaar.
Contact aan is inschakelen en na een tijdje schakelt dat uit.
De watertemp sensor die er normaal op aangesloten is kan je dan vervangen door een instelbare weerstand om de tijd aan te passen.
Je zou een monostabiele multivibrator met bijv een 555 kunnen maken, waarbij gedurende de eerste 5 seconde na starten in serie met de temperatuurvoeler of parallel met de temperatuurvoeler een weerstand schakelen zodat de rest van de elektronica de eerste 5 seconde denkt dat het het vriest.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Hein1980,
Een weerstand en een condensator misschien ? weerstand in serie met de spoel RL en over het relais een condensator RL/C.....
Kunt u dit uitrekenen de RL/C combinatie voor 5 sec ?
Groet,
Henk.
Met deze simpele timer kun je de sensor voor 5s onderbreken.
Deze schakeling heb ik al meerdere keren toegepast als inschakelvertraging. Het relais mag niet meer dan 100mA stroom trekken. Voor andere tijden de 10uf condensator aanpassen.
Piet
nonius
set SCE to AUX.
Ofwel, contact aan (12V op het systeem) = X aantal seconden een signaal blokkeren en vervolgens door laten gaan.
Als het zo simpel is als het onderbreken van het temperatuursignaal (ik ben daar zelf niet zeker van; het zou ook kunnen dat hij dan juist in gas-modus opstart?), dan kan het net zo goed volledig handmatig gebeuren, met een simpel schakelaartje. Dan houdt de bestuurder zelf volledig de controle.
Net als vroeger met de handmatige choke.
Voor sommigen is het een nadeel dat ze dan mogelijk vergeten om over te schakelen op gas, maar dat is bij mij geen probleem. Een klein beetje technisch gevoel en inzicht kan een heleboel 'automatische electronica' overbodig maken. KISS: Keep It Simple, Stupid!
Sterker nog, bij het LPG-systeem dat mijn ouders vroeger in de auto hadden, werd sowieso handmatig overgeschakeld van benzine naar LPG met een grote mechanische draaiknop. Ik zie zelf alleen maar voordelen in het volledig zelf in de hand hebben van wanneer welke brandstof gebruikt wordt. Maar als het systeem ook moet werken bij 'technisch onnozele' mensen, dan is enige vorm van automatisering misschien gewenst. Zo niet, dan zou ik het zelf volledig handmatig houden.
het is niet normaal dat je bij warme motor starten dus backfires krijgt.
er zit iets anders fout en nu doe je symptoom bestrijding.
mijn pickup destijds startte ENKEL op LPG, ik had geeneens een benzinetank meer. wel 2 gastanken van 80L.
winter en zomer altijd gestart op LPG, nooit problemen mee. in het begin moet je wel wat traag vertrekken en niet ineens volgas, want dan vervriest de lpg verdamper.
de oudere met carbu waren manueel met zo een draaiknop waarbij je dan eerst de benzine afzet, dan werd de benzine van de carb opgebruikt en als de motor dan stotterde dan schakelde je nog eens verder om de LPG aan te zetten.
aangezien je een automatisch systeem hebt, vermoed ik dat je een LPi hebt zitten???
normaal zit er in je systeem een relais dat de benzine toevoer afschakelt (injectoren) en de LPG injectoren inschakelt.
je zou dat relais dan kunnen onderbreken zodat je gedwongen op benzine kan lopen totdat je zelf het relais weer in normale werking zet
Het is inderdaad een automatisch systeem (prins vsi) wat werkt met een verdamper en 6 gasinjectoren. Backfire ontstaat alleen wanneer hij warmgereden is, ongeveer 10-15min stil staat en dan weer start. Hij wil dan direct op lpg starten en je merkt dat hij dan altijd een beetje "struikelend" start. En soms (niet heel vaak) resulteert dat in backfire. Dat gebeurt wanneer hij de eerste keer net nie t lekker aanslaat ofzo en dan klapt ie.
..en hard. Precieze oorzaak was makkelijk te vinden als hij regelmatig knalt maar dat doet hij niet dus helaas niet makkelijk te vinden. Op benzine start ie altijd na 1 keer rond gaan. Gasinjectoren lekken niet (druk blijft gerust een uur of 2 constant etc)..krijg het niet gevonden en heb er ook geen tijd voor nu. Symptoombestrijding is het inderdaad maar liever dat dan dat mijn inlaat nog eens scheurt. Ik kan hem inderdaad handmatig in en uitschakelen maar inderdaad dat vergeet je wel eens en voor je t weet heb je de tank benzine leeg. Daarvoor heb ik geen lpg. Simpele oplossing is dus even het systeem voor de gek houden tot ik eens de oorzaak achterhaald heb. Vandaar dus de wens voor een simpel schakelingetje om even die sensor voor de gek te houden zodat hij even lpg nog niet inschakelt. Als er nog mensen zijn met een simpel idee hoor ik het heel graag. Het werkelijke probleem vinden komt hopelijk nog eens. De lpg boer kan het althans niet vinden. Nogmaals het is 1x per tig keer starten. Misschien wel 1 op 100 maar die ene keer kan wel mijn kunstof inlaat fataal worden.
Het multifunctioneel tijdrelais van Conrad (is eigenlijk hetzelfde als het Finder relais) werkt op 12V en kan allerlei functies. Jij hebt dan "vertraagd opkomend" nodig. Er zullen vast voordeligere relais zijn die dan bijvoorbeeld alleen de inschakelvertraging doen.
Volgens mij zou zoiets perfect zijn maar deze is zoals ik het begrijp een uitschakel vertraging ipv inschakel vertraging. Kent iemand z'n tegenovergestelde broertje ? 
https://www.otronic.nl/nl/12v-instelbare-tijdvertraging-relais-module.…
Je kan eens hier kijken https://www.tinytronics.nl/nl/schakelaars/relais/12v-relais-met-instel…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoiets kan ook volgens mij: https://nl.aliexpress.com/item/1005007762539598.html
Hoewel ik het Chinees van Alie niet helemaal machtig ben, lijkt het wel hetzelfde relais die ik gepost hebt. Alie is wel wat goedkoper als ik niet naar de verzendkosten kijk.
Maar voor die paar centen ga ik niet naar Alie, waarbij je met een beetje pech opgescheept zit met een relais met afvalvertraging.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (16%)]
Ik ben handig zat met schakelingen solderen maar kan zo snel niets vinden waarmee ik dit kan regelen.
Kennelijk mijn schema over het hoofd gezien....
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 24 september 2024 07:52:43 schreef Hein1980:
Volgens mij zou zoiets perfect zijn maar deze is zoals ik het begrijp een uitschakel vertraging ipv inschakel vertraging. Kent iemand z'n tegenovergestelde broertje ?https://www.otronic.nl/nl/12v-instelbare-tijdvertraging-relais-module.…
In de handleiding staat een schema waarin duidelijk staat dat het relais naast een NO- contact (Normally Open) ook een NC-contact bezit (Normally Closed), dus die schakeling zou gewoon kunnen werken.