Voor de grap cq ter leering ende vermaeck zet ik wel eens een draaisspoel universeelmeter tussen de nul en aarde. Die gaat "alle" kanten uit.

Je zou eigenlijk vóór de aardlek moeten meten.
Hier is sinds we een nieuwe meter hebben door Stedin de blauwe aansluiting aan het aardsyteem geknoopt. Dat had men vroeger blijkbaar niet gedaan.

Op dinsdag 24 september 2024 22:26:08 schreef kris van damme:
[...]

een aardlek reageert op stroom en niet op spanning. een loshangende draad ziet de aardlek gewoon niet, retour of niet..

Klopt.
Mijn tekst was een beetje kort, maar wilde aangeven dat een losse N uit een installatie spanningsvoerend kan zijn.
Contact met PE doet dan de aardlek trippen.

Op woensdag 25 september 2024 07:00:22 schreef HD13:
[...]

Klopt.
Mijn tekst was een beetje kort, maar wilde aangeven dat een losse N uit een installatie spanningsvoerend kan zijn.
Contact met PE doet dan de aardlek trippen.

Nu is het duidelijk :-)

Op dinsdag 24 september 2024 22:51:36 schreef ohm pi:

Tja, en ik maakte sluiting tussen nul en aarde. Voor straf moest ik naar de meterkast lopen.
Voor mij is het dus onder alle omstandigheden de groep uitzetten waaraan je werkt..

dat heb ik altijd al gedaan. moet je maar eens in een 3x230V net zitten en de blauwe draad aanraken. doe je geen 2 keer.

ga nogal vaak het hele huis spanningsloos zetten als ik aan grote metalen constructies werk. ooit op 4,5meter een metaal poutrel vast gehad, terwijl ik de zinken dakgoot aanraakte. stond er dus een fase op de dakconstructie.
niet leuk. had die alu ladder geen rubber voeten gehad, was het misschien al eerder opgemerkt.
nu vond ik de fout toen ikzelf met 1hand het metalen dakcontructie vast had, en met de andere een afvoer van zink

Wat is een poutrel, kan je misschien het Belgisch in Nederlands omzetten. Wikipedia herkent het niet.

Google herkent het in de eerste hit. Het is een latei of draagbalk.

Dat

Op dinsdag 24 september 2024 22:02:48 schreef kris van damme:
aangezien de weerstand van de nulleider geen 0 Ohm is gaat een deeltje van de stroom door de aardleider lopen. hierop zegt de differentieëel : verschil opgaande en afgaande stroom is niet gelijk aan 0 en hij doet zijn werk..

Idd, hangt van de verhouding af tussen de weerstand van het N-pad en het PE-pad.

Op woensdag 25 september 2024 10:34:12 schreef Tidak Ada:
Wat is een poutrel, kan je misschien het Belgisch in Nederlands omzetten. Wikipedia herkent het niet.

Als je dat correct spelt wel Poutrelle

Op woensdag 25 september 2024 11:40:21 schreef New Beetle:

[...]Als je dat correct spelt wel Poutrelle

poutre is ook gebruikelijk.. de Eiffeltoren zit er vol van :-)

Op woensdag 25 september 2024 11:46:58 schreef kris van damme: poutre is ook gebruikelijk.. de Eiffeltoren zit er vol van :-)

Strikt gezien zijn dat eigenlijk 2 verschillende dingen, maar ja dat onderscheid bestaat in de praktijk niet meer, ook niet bij Franstaligen. Je kan dat vergelijken met een bol of een bal of beter een doek en een doekje.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (11%)]

Op woensdag 25 september 2024 11:53:31 schreef New Beetle:
[...]Strikt gezien zijn dat eigenlijk 2 verschillende dingen, maar ja dat onderscheid bestaat in de praktijk niet meer, ook niet bij Franstaligen.

Ja, dat klopt , in de tijd van Eiffel waren het nog geklonken vakwerkdraagbalken (poutre Eiffel), maar bon, het ging om het woord :-)

Op dinsdag 24 september 2024 23:34:39 schreef Kees frees:
Voor de grap cq ter leering ende vermaeck zet ik wel eens een draaisspoel universeelmeter tussen de nul en aarde. Die gaat "alle" kanten uit.

Zorg er wel voor dat de stroom door de spoel niet te hoog kan oplopen. De spanning tussen nul en aarde is onvoorspelbaar en vrij laag, maar de stroomsterkte kan hoog worden omdat de weerstand van de koperdraden laag is.
Als beveiliging kan je twee dioden antiparallel over de draaispoel zetten en de draaispoel via een weerstand voeden (vanuit aarde en nul)

Op woensdag 25 september 2024 11:40:21 schreef New Beetle:
Dat [...]Idd, hangt van de verhouding af tussen de weerstand van het N-pad en het PE-pad.

[bijlage]

[...]Als je dat correct spelt wel Poutrelle

Ik heb het van @fcapri gecopiëerd. Het zal wel een vervlaamsing zijn.
Afijn, weer een nieuw woord in de vocabulaire :)

Als ik even mag doorgaan op deze linguistieke ontsporing: Tidak Ada, jij kent Vlaanderen genoeg om "poutrel" minstens te verdenken van Franse origine. En fr.wikipedia doet het inderdaad allemaal uit de doeken: poutre en de verkleinvorm poutrelle kunnen vele soorten balken aanduiden, van hout of metaal of beton. Bv. de langsliggers van een ouderwets ladderchassis voor een automobiel heten ook poutre, bij Marianne.

Robert Long en Margriet Hermans bezongen het NL VL Nederlands verschil al zo een 30 jaar geleden op een prettige wijze.

https://www.youtube.com/watch?v=TBezRSAC6ig voor wie van een deuntje houdt.

Op woensdag 25 september 2024 10:34:12 schreef Tidak Ada:

Als ik zoiets zie, dan pak ik Google-Translate: Belgisch -> Nederlands

Ik leer bij over electriciteit én mijn Frans wordt bijgeschaafd; wat kan een mens nog meer wensen? Poutre/Poutrelle kende ik nog niet, mijn eerste vermoeden ging richting 'ondeugende woorden' (foutre, putain, pute, etc.) Maar met de hulp van het 'Vlaams dialecten woordenboek' en de Petit Robert kom ik er meestal wel achter wat onze Zuiderburen nu precies bedoelen. Ik ben een oude hond die geen nieuwe trucjes meer kan leren, dus beide staan gewoon ouderwets in papieren vorm in de boekenkast: 'poutrel (v)[poutrel] (<Fr. poutrelle = balkje) - balk, steunbalk, dwarsbalk.

En voor wat betreft de Eiffeltoren, als mensen (meest leken) spreken over 'ijzer' i.p.v. staal, is mijn gebruikelijke antwoord dat de Eiffeltoren van ijzer is, maar dat in modernere tijden de meeste dingen van 'staal' gemaakt zijn. Een werktuigbouwkundig ergernisje, mensen die over 'ijzer' spreken waar 'staal' bedoeld wordt.

Ik ga hier thuis ook eens meten hoeveel spanning er tussen nul en aarde staat, en hoeveel stroom er loopt indien ik nul en aarde verbind.

Kris, ik hou van een deuntje, maar Robert Long en vooral Margriet.... geef mijn portie maar aan Fikkie :). Dan hoor en zie ik toch liever France Gall of Axelle Red.

Iedereen bedankt voor de antwoorden, zowel on- als off-topic.

Op woensdag 25 september 2024 20:00:26 schreef nonius:
Ik ga hier thuis ook eens meten hoeveel ... stroom er loopt indien ik nul en aarde verbind.

Dat wordt een ware uitdaging. Zodra de stroom groter wordt dan 30mA, dan tript de aardlekschakelaar, dus je moet een groep vinden waarvan de nul en fase niet door de aardlek heen gaan. Je zult ook laagohmig moeten meten want de stroom wordt alleen beperkt door de weerstand van de draden en de gemeten spanning. De weerstand van de draden is zeer laag en de spanning is ook laag. Misschien kan je iets met een AC-stroomtang en dan schat ik de meetfout toch op zo'n 100% of meer in.

Op woensdag 25 september 2024 20:00:26 schreef nonius:
Ik ga hier thuis ook eens meten hoeveel spanning er tussen nul en aarde staat, en hoeveel stroom er loopt indien ik nul en aarde verbind.

- Het pad van jouw PE tot aan de N aan de wijktransformator heeft een bepaalde weerstand, waarover onvermijdelijk spanning valt van lekstromen uit andere woningen. Die spanning die je meet zegt dus niet noodzakelijk iets over jouw aarding.
- Stroommeting zegt ook niet direct iets. Is immers gewoon een deel van de stroom dat zich afsplitst van de stroom door de N. Aardlekschakelaar zal je sowieso moeten wegnemen. Je moet idd ook oppassen voor serieuze meetfouten, PE en N pad zijn laagohmig. Als je daarin een amperemeter plaatst verstoor je de verdeling tussen beide.

Op dinsdag 24 september 2024 23:34:39 schreef Kees frees:

Op woensdag 25 september 2024 13:54:01 schreef ohm pi:
[...]Zorg er wel voor dat de stroom door de spoel niet te hoog kan oplopen. De spanning tussen nul en aarde is onvoorspelbaar en vrij laag, maar de stroomsterkte kan hoog worden omdat de weerstand van de koperdraden laag is.
Als beveiliging kan je twee dioden antiparallel over de draaispoel zetten en de draaispoel via een weerstand voeden (vanuit aarde en nul)

Ik mag hopen, aannemen dat de universeelmeter dat al ingebouwd heeft, tot op zekere hoogte natuurlijk en inderdaad het is wel een beetje spannend bij zo'n onvoorspelbaar signaal.
Een digitale meter is vaak autoranging ( is daar een nederlands woord voor ? ) een wijzermeter niet, of bestaan die ook ?

Op donderdag 26 september 2024 08:00:02 schreef Kees frees:

Een digitale meter is vaak autoranging ( is daar een nederlands woord voor ? ) een wijzermeter niet, of bestaan die ook ?

analoge autoranging multimeters.. ze zijn niet dik gezaaid, maar ze hebben bestaan.

Op woensdag 25 september 2024 21:12:46 schreef ohm pi:
Misschien kan je iets met een AC-stroomtang en dan schat ik de meetfout toch op zo'n 100% of meer in.

Ook een stroomtang beïnvloedt de impedantie van de draad waarin je meet.
Verder maakt het niet zo veel uit dat de weerstanden van de nul en de aarddraad verschillen. Stel dat de aardverbinding een 10 keer zo hoge weerstand heeft al de nul, dan gaat er nog zo'n 10% van de stroom door de aarddraad en zit je zo op 30mA.

Ok, het meten is dus niet triviaal, wat ik aanvankelijk wel dacht. Frappant, ik beschouw mezelf als redelijk competent op zwakstroom/electronicagebied, maar lichtnet is toch een ander paar mouwen.

Net met de DMM gemeten wat de spanning tussen aarde en nul is, 220 mVac. Voor wat het waard is.

[ohm pi]Dat wordt een ware uitdaging. Zodra de stroom groter wordt dan 30mA, dan tript de aardlekschakelaar,

Maak er maar 500mA van i.p.v. 30mA. Voor een grove aardlek-test volstaat normaalgesproken m'n duspol, maar bij mij thuis werkt dat trucje niet vanwege de zware aardlek. Ik heb 3F 400V in een deel van het huis. In de aangebouwde werkplaats (3F 400V) zit er daarnaast een aardlek van 300mA. Er is hier nog behoorlijk wat werk aan de winkel qua electra, maar andere verbouwingen hebben momenteel prioriteit. Een deel van het huis zit wel op 30mA trouwens, maar bijv. niet m'n lab, waar het risico op electrocutie het hoogst is. Vandaar dat ik op de werkbank een aparte 30mA aardlek en 6A-automaat heb geïnstalleerd.

In een ver verleden was ik wel van plan om een 'lichtnet correlatiemeter' te bouwen (eigenlijk een manier om de impedantie/weerstand van het lichtnet te meten, van transformatorhuisje tot mijn stopcontact), er stond ooit (begin jaren '80) een ontwerp van een heel simpel apparaat in Radio Bulletin/Elektuur/?, maar het is er nooit van gekomen. Ook wil ik hier eens wat metingen gaan doen v.w.b. aardweerstand, uit nieuwsgierigheid. Maar uit de antwoorden in deze thread maak ik op dat ik eerst mijn theoretische kennis flink moet bijschaven om evt. meetresultaten zinnig te kunnen interpreteren.

Op donderdag 26 september 2024 11:01:56 schreef nonius:
In een ver verleden was ik wel van plan om een 'lichtnet correlatiemeter' te bouwen (eigenlijk een manier om de impedantie/weerstand van het lichtnet te meten, van transformatorhuisje tot mijn stopcontact),

Zulke apparaten bestaan commercieel. Kun je nog meer mee dan alleen de netimpedantie meten. Zoek maar eens op installatietester.
Kost wel iets meer dan een digitale multimeter van de Action. Reken maar op 4 cijfers voor de komma.

Net met de DMM gemeten wat de spanning tussen aarde en nul is, 220 mVac. Voor wat het waard is.

De spanning tussen N en PE is niet meer dan de spanningsval over de N van de netbeheerder en de N van je thuisinstallatie.
Zet eens een paar grote verbruikers aan op dezelfde fase en het kunnen een paar volts worden.