Ik overweeg om een andere scoop te kopen. Ik heb hem nodig voor hobby doeleinden. Met 50Mhz en 2 kanalen ben ik al tevreden.

Ik zie standalone scoops en kastjes die je met een USB op een computer kan gebruiken.

Wat denken jullie? Heeft er iemand ervaring met een scoop van Ali, Banggood,....?

Tweedehands scope kopen en dan een goed, oud model met CRT. Op radiomarkten worden ze aangeboden maar ook op bekende verkoopsites.

Hameg HM605
Bijv. https://www.marktplaats.nl/l/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/q/…

Of zoiets een Scopemeter
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
Een pro batterijgevoede scope

Een USB scope zou ik vandaan blijven, dat is vaak speelgoed spul.

Toevallig heb ik een HM605 staan, zeer robuust, makkelijk te repareren en als pre heeft deze ook een componententester.

Ouwe CRT's vind ik lekkerder werken dan zo'n pixel dinges, maar dat is persoonlijke voorkeur.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]

Ik mis bij een analoge oscilloscoop altijd de mogelijkheid om one shot signalen op te nemen en continu weer te blijven geven. Op het werk heb ik een TiePie

Vovpvi, wat is jouw hobby precies? Als je alleen aan versterkers, radio's e.d. meet kun je prima uit de voeten met een analoge scope van een paar tientjes van de vraag en aanbod hier - of marktplaats. Ik zou eerder van hier kopen, omdat je er dan enigzins van uit kan gaan dat de aanbieder weet wanneer een scope 'werkend' is. Een willekeurige knutselaar of zelfs nabestaande op Marktplaats kan makkelijk denken 'Trace? Werkt!'

Voor zulke strikt analoge toepassingen zou ik zelf geen ali scope kopen.

Wil je ook onvoorspelbare of intermitterende signalen kunnen weergeven, dan is een digitale storage oscilloscoop veel handiger.
In sommige gevallen kan een ali scope van pas komen. Maar lees héél goed de reviews op websites van derden. Een van onze leden (Jeever?) heeft een uitgebreide review site. De goedkope digiscopes hebben vaak significante nadelen.
Je hebt tegenwoordig wel iets bruikbaars vanaf zeg 300 euro.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]

Op vrijdag 27 september 2024 11:08:28 schreef Vovpvi:
Wat denken jullie? Heeft er iemand ervaring met een scoop van Ali, Banggood,....?

OH, ik dacht dat je een scoop zocht ipv een speeltje. >:)

Wat is je budget ? Analoog of digitaal ?

Ik heb hier een Hameg staan,mag gratis weg,maar je moet m komen ophalen.

TS repareerde eerder een Philips PM 3208. Omdat 50 MHz niet relevant veel sneller is dan 20 gaat het hier vermoedelijk vooral de wens (digitale) events te vangen en/of storage/ screenshots?

Ik zou dan omzien naar een relatief modern digitaal scoopje, met de mogelijkheid er een USB stick in te duwen. Mijn Rigol DS1042C uit een inkoopactie gaat ook al weer richting de 20 jaar, dat soort zou nu te vinden moeten zijn. Of is ook nieuw niet duur.

Helemaal op de computer werken vind ik niets, maar allicht is dat een kwestie van smaak en gewoonte (en het gebruik van Windows).
Houd een eenvoudige een logic state analyser met goede software in gedachten voor er bij, die zijn veel handiger dan een scope voor het puur digitale werk, als je bijvoorbeeld wilt zien wat voor data er over een verbinding gaat.

Heeft er iemand ervaring met een scoop van Ali, Banggood,....?

Een hele leuke hobby-oscilloscoop is de FNIRSI 1014D, voor ongeveer € 125,00 te koop.
Ik heb er een uitgebreide review/test over geschreven:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/fnirsi-1014d-oscilloscoo…

[Bericht gewijzigd door Jeever op (28%)]

Houd een eenvoudige een logic state analyser met goede software in gedachten voor er bij, die zijn veel handiger dan een scope voor het puur digitale werk, als je bijvoorbeeld wilt zien wat voor data er over een verbinding gaat.

Precies, dat moet je niet met een scope willen doen.

Ik heb onlangs zelf een losse standalone logic analyser, LA104, aangeschaft waar alternatieve firmware voor is wat de mogelijkheden flink uitbreid.

https://github.com/gabonator/LA104

Misschien iets voor een review @Jeever ?

In dit topic van wat maanden terug staan ook vele goede adviezen over aanschaf van een scope:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/164991

Ik zou ook niet beginnen aan de goedkope usb scopes. Technisch hebben ze echt wel hele grote nadelen. Hogere spanningen zijn vaak een probleem. Wil je meten aan buizen versterkers bijvoorbeeld dan loop al heel snel tegen een limiet aan. Een ouderwetse crt scope kan veel beter tegen dit soort mishandelingen.

Voordelen van een digitale scope t.o.v. een analoge scope zijn uiteraard de geheugenfunctie om eenmalige signalen vast te leggen. Ander voordeel is dat de ingangen geïsoleerd van de aarde en elkaar kunnen zijn. Dat is bij een digitale scope makkelijker en goedkoper te realiseren dan bij een analoge scope. Van de analoge scopes hadden alleen de hele dure lab scopes dit soort features.

Bij digitale scopes werkt ook de triggering heel anders. Vaak beter, maar soms ook ook juist niet.

Usb scopes hebben ook het nadeel dat je overstapt naar een nieuwe computer met een nieuwer of ander besturingssysteem je scoop opeens onbruikbaar kan worden omdat de scope software niet meer wil draaien. En er zeker bij de goedkope rommel geen nieuwe geüpdate software voor is.

In het veld is een usb scope ook redelijk onbruikbaar. Je zit dan met een hele berg kabelhaspels, verlengsnoeren laptops en losse usb kastjes met usb kabels en andere narigheid. Zelfs een ouderwetse grote dikke TEK of HP standalone scope is dan makkelijker mee te nemen.

Een scoop moet bij mij een standalone apparaat zijn. En dan is een 100MHz analoge scoop van een paar tientjes in alles te prefereren boven dat goedkope usb spul. Het wat duurdere usb spul is wel bruikbaar maar niet in het veld.

Hieronder gebruik ik drie scopes en een paar multimeters om aan een soort van analoog computertje dat drie fasen genereert te meten. Er worden stuurpulsen gemaakt om 36 thyristoren aan maar ook weer uit te kunnen zetten.

Bij deze meting was het erg belangrijk dat de scopes geïsoleerde ingangen hadden. Een (goedkope) usb scope was hier onbruikbaar geweest.

Ik zou eens kijken wat mel in de aanbieding heeft.
Het is geen wereld reis om hem op te halen.
Anders zou ik doorsparen voor een goede scoop.
Je wilt er jaren mee vooruit kunnen.
Voor ongeveer €200.- heb je een goede scoop en nieuw.

Op vrijdag 27 september 2024 11:56:29 schreef fred101:
OH, ik dacht dat je een scoop zocht ipv een speeltje. >:)

Op vrijdag 27 september 2024 12:41:36 schreef Jeever:
[...]
Een hele leuke hobby-oscilloscoop is de FNIRSI 1014D, voor ongeveer € 125,00 te koop.
Ik heb er een uitgebreide review/test over geschreven:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/fnirsi-1014d-oscilloscoo…

En dat is nou een speeltje.

Met 50Mhz [...] ben ik al tevreden.

'Al' tevreden...?

Enfin.

M'n Tek TDS210 is officieel een 50MHz-scope, maar z'n werkelijke (gemeten) bandbreedte (-3dB) ligt ruim boven de 100MHz. Het merendeel van de tijd gebruik ik gewoon een oude analoge Philips 10MHz scope. Voor 99% van de dingen die ik doe meer dan goed genoeg.

En ook voor mij is een oscilloscoop een stand-alone apparaat met eigen beeldscherm, niet een klein zwart kastje dat je met een USB-kabel aan een PC koppelt.

Allen bedankt voor de reacties.

Zo een USB-kastje wordt het niet, dat is wel duidelijk.

Ik heb hem vooral nodig voor digitale signalen; aan versterkers, radio's etc. werk ik nooit (ken ik ook niks van).

De term "speeltje" valt af en toe; ik ben zeker geen pro en heb ook niet de ambitie om dat te worden.

Met een analoge scoop ben ik "opgegroeid" dus die heeft de voorkeur maar een digitale heeft meer mogelijkheden. Ik heb de reviews van Jeever al gelezen en dat verhoogd enkel de keuzestress ;) .

Budget zit onder de 150€.

Het nadeel van de FNIRSI 1014D is een lage geheugendiepte van 240kb.
Verder worden zoals aangegeven belangrijke specs sterk overdreven.
Hackaday review: https://hackaday.com/2022/06/07/cheap-oscilloscope-is-well-cheap/
Spoiler: “I wouldn’t touch this ‘scope with a ten-foot pole.”

Ik heb zowel een analoge als digitale scoop.
Aangezien ik van 1960 ben gaat mijn voorkeur uit naar een analoge scoop en liefst een Hameg oid.
De Hameg gebruik ik veel vaker en is veel prettiger in het gebruik, ik voel me daar beter bij en werkt prettiger. Maar dat is puur mijn persoonlijke mening.

Ik heb een heel nest analoge scoops maar ik heb ze de laatste 5 jaar niet meer gebruikt. Toen ik mijn eerste DSO kocht (100 MHz Rigol, het eerste model) was ik zwaar teleurgesteld. Maar een paar jaar daarna kocht ik een 350MHz Hameg (de eerste door R&S gebouwde versie) en gebruikte ik de analoge scoops alleen nog voor speciale toepassingen (scoops met speciale plugins of voor meer dan 350 MHz)

Tegenwoordig gebruik ik heel vaak een goedkoop scoopmetertje van CEM, die is maar 10 MHz maar gewoon handig om snel wat te checken. Kan niks qua triggeren en heeft niet eens een bnc ingang maar handig voor de eerste foutzoek fase om even te zien wat er gebeurd. Als ik daarna echt moet meten gebruik ik een R&S RTB2004 met alle opties, de fijnste scoop waar ik ooit mee heb gewerkt of een Siglent scoopmeter met 2 geïsoleerde ingangen.

Iets wat ik vreselijk veel met scoops gebruik zijn current-probes en qua trigger de single shot triggering mode.

Echter, voor minder dan 150,= wordt het toch een "speeltje" of een gebruikte. 2 goede probes kosten al meer en mijn "goedkope" CEM was altijd nog 359,= ex btw. De huidige generatie van goedkope "echte" scoops zijn volgens de meeste gebruikers tegenwoordig redelijk volwassen geworden. Zeker voor hobby prima bruikbaar (dat ik dat ooit nog zou schrijven ;-) ) Maar dan zit je altijd nog ronde de 250-300 euro.

Daaronder was er voorheen niks maar nu wordt daar ultra goedkope Chinese bagger voor gemaakt. Gelogen of minstens zwaar overdreven specs, geen enkele beveiliging en filtering, overgevoelig voor EMI en braken het zelf uit, crappy firmware, brakke GUI, de goedkoopste onderdelen vindbaar etc etc. Het enige wat telt bij het "ontwerpen" is een ultra lage prijs. Zonde van het geld en ik zou iedere oude analoge scoop prefereren boven die troep.

Ik weet niet welke analoge scoop Mel heeft, maar Hameg maakte goede scopen.

Maar dan zit je altijd nog ronde de 250-300 euro.

Precies voor een nieuwe scope is dat nu wel de onder drempel.

Er is bij eleshop nu wel een aanbieding voor 189,-
https://www.eleshop.nl/catalog/product/view/id/1875/s/owon-sds1102/cat…

Deze lijkt me toch een stuk beter dan die FNIRSI 1014D

Als je budget echt minder dan 150,- zou ik toch op marktplaats gaan kijken.

Ik had bij eleshop nog naar usb modules gekeken maar die zij gek genoeg alleen maar duurder of hebben niet geweldige specs.

en dat verhoogd enkel de keuzestress

Om eerlijk te zijn niet voor dit budget is er maar heel weinig keuze. Op marktplaats is er met dit budget een hele ruime keuze en alle A-merk scopes zijn wel goed.

Er is op de Radiomarkt ‘de Lichtmis’ een leuke TEK466 in de aanbieding.
2-kanaals mét geheugen schern! 28 september, dus morgen!

Ha Vovpvi,

Misschien is een logic analyzer een betere keuze wat een scope in de analoge wereld is..... is een logic analyzer in de digitale wereld.

Groet,
Henk.

Ik overweeg om een andere scoop te kopen. Ik heb hem nodig voor hobby doeleinden. Met 50Mhz en 2 kanalen ben ik al tevreden.

Ik zie standalone scoops en kastjes die je met een USB op een computer kan gebruiken.

je hebt meel... ;)

Eerst: Als je geen drie meter lange paal hebt, kun je zon' fnirsi ook stevig aanpakken met een honkbalknuppel. De prijs is "laag", de kastjes zien er goed uit, maar het werkt niet fatsoenlijk. Daarmee is het simpelweg niet geschikt voor beginners die niet goed kunnen herkennen wanneer hun instument tegen hun liegt (en de fabrikant van dat merk liegt ook in de specificaties).

Als je veel "digitaal" spul doet, dan is een logic analyzer heel erg sterk aan te raden. De EUR 10 Saleaeae cloon kastjes van Ali, werken prima samen met Sigrok / Pulseview. En daarmee kun je 8 signalen tegelijk vangen, stil zetten op je monitor, (veel groter en hogere resolutie dan een scoop scherm) en je kunt er "Protocol Analyzers" op loslaten. In Sigrok / Pulseview (Open Source software) zitten meer dan 100 protocol analyzers, die heel veel details uit je signalen snel bovenhalen. Bij werken met microcontrollers op een breadboard, maak ik meer gebruik van mijn logic analyzer dan van mijn oscilloskoop. Zelfs muis en toetsenbord bediening werkt voor een logic analyzer beter dan een scoop scherm. Ik heb vorig jaar een Siglent SDS1104X-E gekocht, maar ik vind het maar een gepruts met knopjes om iets met de logic analyzer funkties van dat ding te doen. Wel opletten: Met een scoop zie je de echte signalen, en met een logic analyzer alleen maar de bitjes. Stijgtijd en integriteit van b.v. I2C kun je niet meten met een logic analyzer.

Dat USB scoops "vaak speelgoed spul" zou zijn is onzin. In het goedkoopste segment is inderdaad veel prut, maar er is ook heel goed spul, maar dat ligt ver boven het budget van een normale hobbyist.

EUR 150 is een te klein budget voor een fatsoenlijke digitale scoop. Het "redelijke" spul begint bij ong EUR 250. Daar onder is het speelgoed. En dan blijft eigenlijk alleen de tweedehands markt over, en het is natuurlijk prima als je daar iets kunt vinden.

Heel misschien is zo'n "handheld" ding iets voor jou. Voor EUR150 heb je dan iets redelijks. Maar wel met een klein scherm en met druk knoppen i.p.v. draaiknoppen. Kerry Wong heeft op youtube wat reviews gedaan van die dingen van zowel Owon als Hantek.

Mijn scoop heeft inmiddels een goed tehuis gekregen bij TS :P