Op zaterdag 28 september 2024 18:48:22 schreef Tinus22:
De voeding van de gelijkrichter zit niet zoals op het schema staat op de 55vac van de trafo, maar op de 60vac (dat is nu 72Vac met de hogere netspanning).
72V moet zijn 69V, en alleen midden op een zonnige dag met veel zonnepanelen in de buurt. Anders blijft het bij zo'n 63V. De 'verkeerde' tab op de trafo maakt al een groter verschil.
Ik ben benieuwd wie hier aan heeft zitten knutselen, dat het zo'n rommeltje is of iig lijkt.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik heb effe gezocht.
Een vergelijkbaar type (2M + 2V) van ABB (Mijn favoriete merk is dat nooit geweest)
De NFZ22E-22 is er met een spoelspanning van 48 - 130VDC.
Als dat nog verkeerd gaat.....
Hier is niet aan geknutseld en een rommeltje is het ook niet. Het is zoals het 20 jaar geleden is opgeleverd. Een fraai ontwerp is het niet, het zal wel goedkoop geweest zijn.
Dat die 'verkeerde 60Vac tab' in gebruik is zou te maken kunnen hebben met een krap bemeten voeding en bekabeling. Immers, wanneer de lift in bedrijf is, daalt de stuurspanning circa 18V. Met de lagere netspanning van 'vroeger' i.c.m. de 55Vac tab zou het maar zo kunnen zijn dat er dan te weinig overblijft voor het aansturen van de hydraulische ventielen in de put.
Kan ook best zijn dat het altijd zo gezeten heeft, een stomme productiefout in de besturingskast.
@Toeternietoe,
Ik heb de veel te hoge offerte van m'n liftvrienden al getekend. Dit is prima zelf op te lossen, maar als de lift onverhoopt stil komt te staan en er mensen in vast zitten, kom ik in een welles nietes discussie terecht.
Daar heb ik niet zoveel zin in, dus ik leg de verantwoording graag bij hun. Zal ze wel wijzen op die stuurspanning, want er zitten ook de nodige 48vdc relais op de veiligheidsprint. Dat wordt ook veel te heet zo.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
Een transfo 380V / 60V heeft een wikkelverhouding van 6,33
Dat je nu met 68Vac op de 60Vac tab zit betekent dat je netspanning dus 430V bedraagt.
Binnen tolerantie dus.
Dat betekent ook dat je nu op de 55V tab met 62Vac zit wat 56Vdc oplevert.
Helemaal te gek zou zijn als je transfo ook nog een 50V tab heeft, dan heb je daar nu 56,5Vac wat 50Vdc geeft.
wanneer de lift in bedrijf is, daalt de stuurspanning circa 18V.
Dus een 600VA transfo waar de spanning tussen nullast en vollast 33% instort?
Is dat echt de transfo of zit daar een ander compoment (bv zekering oid) dat verantwoordelijk is voor deze spanningsval van de stuurspanning?
Op zondag 29 september 2024 15:41:45 schreef OXO:
Dus een 600VA transfo waar de spanning tussen nullast en vollast 33% instort?
Is dat echt de transfo of zit daar een ander compoment (bv zekering oid) dat verantwoordelijk is voor deze spanningsval van de stuurspanning?
Dat is dus de hele tijd al het probleem. Niet dat de spanning alleen maar te hoog is, maar dat ie onder belasting zo instort en dan pas op het juiste niveau komt. Het verschil is gewoon te groot.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het inderdaad een voeding zonder afvlakking is, dan is het logisch dat de spanning bij belasting behoorlijk inzakt...
Vermogen van de trafo voor de 60Vac aftakking is 250VA. Kan maar zo dat de belasting in die richting gaat als er ook nog wat hydrauliek ventielen worden aangestuurd.
Er zitten nog zat andere componenten waar spanningsval kan ontstaan, maar of dat het geval is? Ik houd het er voorlopig op dat de voeding gewoon slecht ontworpen is. Hier was een gestabiliseerd geheel meer op zijn plaats geweest.
Gelukkig heb ik die hoge spanning nu ontdekt, nu is het een relais, voor hetzelfde geld fikt er een dure print uit.
benleentje
Golden Member
Immers, wanneer de lift in bedrijf is, daalt de stuurspanning circa 18V.
400 : 55 = 7.27
7.27 x 18 = 130V
Dat zou dus betekenen dat er geen 400V maar 530V zou staan.
Dat kan dus nooit.
Vermogen van de trafo voor de 60Vac aftakking is 250VA.
Dat is al een trafo van een redelijk vermogen en dat zou onder vollast maar een paar volt mogen dalen.
De hoge spanning is nog het meest plausibel te verklaren als er toch ergens een (onbedoelde) condensator aanwezig is of als er vroeger gewoon continu meer belasting was op de 55V.
Zit er niet toevallig ergens led verlichting op de 55V aangesloten? In led verlichting zit waarschijnlijk ook een condensator. En dan heb je daar je condensator + mindere belasting.
Ik houd het er voorlopig op dat de voeding gewoon slecht ontworpen is.
Daar geloof ik helemaal niets van. Vroeger waren trafo voedingen heel gebruikelijk en werd dat ook goed door gerekend. Een 250V trafo heeft onder vollast maar een paar volt spanningsval. Dus het was voor 20 jaar gelden gewoon een goed ontwerp.
Er iets later iets verandert waardoor de problemen zijn begonnen daar kan her originele ontwerp niets aan doen.
Waar 20 jaar geleden geen rekening mee gehouden is is met zonnepanelen. En als de trafo primair een te hoge spanning krijgt dan gaat deze in verzadeging en word daardoor een heel stuk warmer.
Als er een afvlakkingscondensator zit, zou de dc spanning onbelast hoger moeten zijn dan de ac kant van de gelijkrichter. Dat is niet het geval, dc is wat lager.
Ik denk ook dat de bekabeling wat licht is en er zullen vast ook hier en daar overgangsweerstanden zitten. Spul is dik 20 jaar oud en staat op de nominatie om vervangen te worden.
Verder is er echt niks gewijzigd, ja de tl buizen zijn jaren geleden 1 op 1 verwisseld met led exemplaren. Maar dat loopt niet over de 48vdc lijn.
Deze lift is van 2003, toen was er al sprake van 230V. Dus er is waarschijnlijk oude voorraad geleverd. Natuurlijk ging dat allemaal net goed binnen de toleranties, maar nu met de zonnepanelen wordt het een probleem.
Deze besturingskasten staan ook niet bekend om hun betrouwbaarheid schijnt, de meeste zijn al wel vervangen. Die van ons draait al jaren storingsvrij, dus daarom staat ie er nog.
Als de toleranties van de netspanning verder worden opgerekt, zal dit dus een probleem worden voor deze lift.
Ik schat de voltage regulation van een 600VA transfo op 5%.
Dat is op 60 V dus 3V tussen nullast en vollast.
Misschien kan TS eens de spanning meten op de 60V AANSLUITKLEMMEN OP DE TRANSFO bij nullast en bij vollast.
benleentje
Golden Member
daar zit inderdaad een volt of 3 tussen
Om eerlijk te zijn begrijp ik er nu helemaal niets meer van.
Op de trafo meet je maar 3V verschil en verder op is de spanning ineens een stuk hoger?
Nee, de ac kant zakt veel minder in dan de dc kant onder belasting. Maar goed, er zal zoals al gezegd, echt wel sprake zijn van overgangsweerstanden.
[Bericht gewijzigd door Tinus22 op (38%)]
Dus mag de AC spanning gemeten op de AC klemmen van de brug ook maar zowat 3V varieren tussen nul- en vollast.
En voor de Vdc spanning op de + en - klemmen van de brug hetzelfde
benleentje
Golden Member
echt wel sprake zijn van overgangsweerstanden.
Dan zou de spanning eerder te laag worden.
Maar als je dan een te hoge spanning meet dan zit het probleem hem in de te hoge spanning en niet in de overgangsweerstanden
De spanning is zonder belasting te hoog en zakt onder belasting in door overgangsweerstanden. Dat is logisch toch? Tenminste als je meet bij de gebruiker.
Maar als je dan een te hoge spanning meet dan zit het probleem hem in de te hoge spanning en niet in de overgangsweerstanden
Misschien mijn post van 15h41 nog eens nalezen.
Als TS de oorzaak van de spanningsval tussen nullast en vollast weet te achterhalen en oplossen kan hij van de 60V tab naar de 55V tab wat hem dan 56Vdc op de stuurkring oplevert.
Dat is al minder dramatisch dan de huidige 68Vdc
benleentje
Golden Member
Nee niet mee eens. De spanning is gewoon te hoog.
Als je spanning dan 18V daalt door de belasting is dat een 2de probleem.
250VA bij 55V is zeg 4,5A - 5A.
100 meter 1,5mm2 heeft ca 1 ohm weerstand ( natte vinger) 5A over 1 ohm is maximaal 5V spanningsverlies en dat pas bij 100 meter. Maar zelf als er 0,75mm2 gebruikt is zal er pas bij 100 meter en 5A nog geen 18V verlies mogen zijn.
Als de hele bedrading met 0,75mm2 is uitgevoerd is dat ruim dik genoeg voor 5A om geen noemenswaardige spanningsverlies te hebben ook omdat die stroom verdeelt word over heleboel soms parallel liggende draden.
kan hij van de 60V tab naar de 55V tab wat hem dan 56Vdc op de stuurkring oplevert.
Officieel (puur wiskunde) is het zonder condensator Vdc = 0,9 x Vac. 55V x 0,9 = 49.5V.
Maar de TAB moet sowieso naar 55V en eerder nog 50V. Want een 48V relais werkt prima op een spanning tussen de zeg 36V en 55V. Dus de spanning zal ook niet snel te laag zijn. Het is allen dat hij op 36V wat trager aantrekt en dus er iets meer slijtage is als er grote stromen geschakelt moeten worden.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]
Een 50Vac tab is er niet, dus ik kan alleen terug naar de 55Vac tab. Dat is nog steeds teveel, maar wel beter. Met de spanningsval onder belasting zal het ook wel goed gaan.
Maar goed, of dat acceptabel is hangt ook even af van het oordeel van mijn vrienden van het liftbedrijf. Als het half kan gaan we geen grote kosten meer maken aan deze kast.
Andere voeding inbouwen betekent kast total loss met lifttarieven.
Als je een nieuwe voeding inbouwt zonder de oorzaak van de spanningsval op te lossen ben je geen volt verder....
Nee, eens.
Ik vraag me af wie dit ooit zo heeft aangesloten. Zou toch op zijn minst een keer opgemerkt moeten zijn bij onderhoud of inspectie.
benleentje
Golden Member
Andere voeding inbouwen betekent kast total loss met lifttarieven.
dat zou hooguit 1000,- mogen kosten daar heb je toch nog geen andere lift voor.
Ik vraag me af wie dit ooit zo heeft aangesloten. Zou toch op zijn minst een keer opgemerkt moeten zijn bij onderhoud of inspectie.
Dat er na 20 jaar een keer een relais kapot gaat is toch verder ook normaal.
Inspectie is ook aar een moment opname het kan best zijn dat er tijdens de inspectie niets aan de hand was.
Ik vraag me af wie dit ooit zo heeft aangesloten.
Iemand die er snel vanaf wou zijn door het probleem te omzeilen met een tab hoger te gaan.
Nu de netspanning van 380V naar 400V is gegaan komt het oorspronkelijke probleem terug op je bord.
Kan dat schema gepost worden... komen we mss tot nieuwe inzichten...
[Bericht gewijzigd door OXO op (12%)]
Het schema is meerdere pagina's, dus niet zo eenvoudig te posten. Ik denk ook dat iemand zich er misschien een keer makkelijk vanaf heeft gemaakt. Kan ik ook wat bij bedenken, want je kunt niet uren gaan zoeken met een stevig uurtarief.
Moet overigens zeggen dat de heren liftmonteurs altijd wel correct zijn. Het is meer de commerciële afdeling die bij mij ergernis opwekt. Even overleggen over een reparatie is altijd moeilijk. Ik begrijp dat nooit zo, je geeft een offerte af dus dan moet je ook kunnen toelichten wat je daar op zet.
Ik moet zeggen dat ik altijd het liefst zaken doe met vaste bedrijven. Dus als iemand goed werkt levert tegen een redelijke prijs, is het al snel goed en zoek ik niet verder. Ik zit niet te wachten op stapels offertes.
Met de lift blijft dat moeilijk, hoge prijzen (ik weet echt wel wat het ongeveer mag kosten) en continu commerciële druk met een half verhaal om deze lift te vervangen of te moderniseren.
Ik begrijp ook wel dat zo'n installatie een keer aan zijn eind komt, maar daar moet je dan een weloverwogen beslissing in nemen en dat kost even tijd binnen een VvE.
Liftmonteur is eindelijk geweest. De 48Vdc bleek te zijn aangesloten op de 70Vac tap van de trafo. In werkelijkheid staat hier tegen de 80Vac door de gestegen netspanning en dan kom je uit op ca 70Vdc. Kortom, oorzaak van de te hoge stuurspanning is duidelijk.
Hoe dit ooit zo gekomen is, zal wel onduidelijk blijven. Misschien altijd al zo gezeten of de spanning is een keer verhoogd om kinderziektes eruit te halen. Ook zit er ergens een overgangsweerstand, waardoor de spanning op de 48 Vdc in bedrijf wat inzakt.
De voeding is nu teruggezet naar de 60Vac tap, dat zou goed moeten gaan volgens de monteur.
Dus precies de conclusie die we hier al hadden getrokken.