Goedemiddag,
In een installatie heb ik een 48vdc magneetschakelaar zitten. Nu loop ik tegen het probleem aan dat wanneer de machine in ruststand staat, de spanning op de spoel oploopt naar 68 volt.
Gevolg is dat de spoel mi te warm wordt en verbrandt. Zodra er meer belasting is op 48vdc daalt de spanning direct naar 50vdc.
Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe op te lossen? Ik vermoed dat het komt door een te lage belasting van de 48vdc.
Wat is het voor een voeding? is de kabel dik genoeg?meet eens als de machine uitgeschakeld is op de voedingsklemmen.68 volt is een beetje een rare spanning..
[Bericht gewijzigd door mel op (15%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Bij een flinke trafo en een kleine magneetschakelaar zou dat maar zo kunnen.
Wat is het vermogen van de trafo, en welke magneetschakelaar gebruik je?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je hebt waarschijnlijk een trafo 48 volt ac eff na gelijkrichting 48 x wortel 2 = 48x1,41 = 68 volt vooral als er ook een condensator over de dc voeding staat.
Het relais is een Schneider lp1k09008ed. Spoel is 48vdc met een vermogen van 3 watt.
De voeding komt via een gelijkrichterbrug van de 55Vac van een forse trafo. Totaalvermogen van de trafo 600VA. Over de gelijkrichter zit ook nog een varistor VCR07D391k.
Dus de belasting zal wel te laag zijn, waardoor de spanning oploopt. Zodra er meer inschakelt, daalt de spanning direct richting 48vdc.
Kan overigens best zijn dat dit altijd al zo geweest is. Ik vind alleen dat de magneetschakelaar erg warm wordt en ik wil voorkomen dat deze er ook aan gaat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor een ongestabiliseerde voeding is 68v vrij normaal (ik zou zelfs tot 75v verwachten)
Je kunt er een weerstand tussen zetten, of het relais aansturen met een stroombron...
Maar goed, zou de magneetschakelaar dit overleven? 68V is + 40% afwijking ongeveer. Ik heb geen idee wat acceptabel is.
Bij de vorige is de spoel verbrand. Dat kan overigens best ouderdom geweest zijn.
[Bericht gewijzigd door Tinus22 op (21%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zou die varistor VCR07D391k nog een rol kunnen spelen hierin? Of is deze alleen voor echte spanningspieken?
Die zijn inderdaad voor pieken, en meestal gaan die pas geleiden redelijk ver boven nominaal.
Op vrijdag 27 september 2024 14:25:09 schreef Toeternietoe:
Bij een flinke trafo en een kleine magneetschakelaar zou dat maar zo kunnen.
Toch zie ik zelfs op volledig onbelaste transformatoren boven de 50VA zelden de spanning meer dan 10% stijgen. Het klinkt mij in de oren alsof er ergens misschien een elco zit die alleen voldoende capaciteit heeft om bij kleine belastingen de spanning op peil te houden.
Je kunt in een geval als dit wel een weerstand in serie zetten met een elco in parallel. De houdspanning van een contactor is kleiner dan de schakelspanning.
Arco
Special Member
Op vrijdag 27 september 2024 15:23:06 schreef Kruimel:
Toch zie ik zelfs op volledig onbelaste transformatoren boven de 50VA zelden de spanning meer dan 10% stijgen.
Die 55v is AC, en die 68v is DC. Da's zelfs laag te nomen...
Arco
Special Member
Er zit volgens mij ook nergens een afvlakcondensator tussen. Zou het ook nog een meetfout kunnen zijn? Ik meet met een oude fluke 12 multimeter.
Ik zie zo snel niets wat stuk gegaan kan zijn, dit heeft jaren goed gewerkt totdat de spoel van de magneetschakelaar de geest gaf.
Verhoogde netspanning zou ook nog kunnen.
[Bericht gewijzigd door Tinus22 op (38%)]
Kan ook niet of je zou zeker 80V meten. Een 5Watt 12V zenerdiode in serie kan de spanning 12V laten dalen.
Op vrijdag 27 september 2024 17:33:23 schreef GJ_:
Gewoon een 48Vdc Meanwell voeding plaatsen. Dan ben je van het gezeur verlost.
Zeer juist 
Wat is de primaire spanning van de trafo. Is dat nog 220Vac? Is het een mogelijk deze trafo op 240V aan te sluiten?
Trafo is 380V primair, ik vermoed dat de stijging van de netspanning een van de problemen is.
[Bericht gewijzigd door Tinus22 op (62%)]
Op vrijdag 27 september 2024 17:33:56 schreef jerome:
Kan ook niet of je zou zeker 80V meten. Een 5Watt 12V zenerdiode in serie kan de spanning 12V laten dalen.
Maar dan moet ie, als de spanning wél weer 48V is, op 36V nog willen aantrekken.
Op vrijdag 27 september 2024 17:48:29 schreef Tinus22:
Trafo is 380V primair, ik vermoed dat de stijging van de netspanning een van de problemen is.
Denk het niet. Gemiddeld over de dag is de spanning niet of nauwelijks gestegen. Alleen op zonnepiekmomenten kan ie dik over de ooit verwachte spanning heen gaan. Dat kun je meten. Vandaag bijv. zou je eigenlijk nauwelijks of geen spanningsverhoging mogen hebben.
Arco
Special Member
van 220 naar 230 is die 5%
van 220 naar 253 is 15%
van 48 naar 68 is bijna 42%
Nieuwe spanningen of zonnepanelen zijn zeker niet de hoofdoorzaak.
Arco
Special Member
Op vrijdag 27 september 2024 18:46:29 schreef Hensz:
van 220 naar 230 is die 5%
van 220 naar 253 is 15%
van 48 naar 68 is bijna 42%
Je vergeet de omzetting van AC naar DC, dat geeft sowieso een flinke verhoging...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
415V tussen de fasen is niks abnormaals tegenwoordig, dat is 35V meer als de oude 380V. ik zou denken zorg voor een last op die voeding in de vorm van een weerstand of idd een smps voeding nemen, maar let wel op want dat enorme trafo vermogen heeft vast een reden.
Onbelast levert de trafo 60Vac.
Als je 60Vac dubbelzijdig gelijkricht krijg je 60 x 0,9 = 54Vdc
Er zit volgens mij ook nergens een afvlakcondensator tussen.
Dus best op zoek gaan of je vermoeden klopt...
Met C zou het onbelast 60 x 1,414 = 85Vdc zijn
Verhoogde netspanning zou ook nog kunnen.
Je meet met de momentele netspanning 60Vac onbelast... dus zonder C wordt dat 54Vdc
Edit:
Ik heb inmiddels het donkerbruine vermoeden dat een beunhaas daar ergens een overbodige afvlakking heeft bijgeknutselt.
Bij lage belasting is de rimpel klein en krijg je een Vdc die richting 68Vdc gaat
Bij hoge belasting is de rimpel groot en krijg je een Vdc die richting 50Vdc gaat
Een scoop geeft hier duidelijkheid...