Beste leden,

Heb een setje krk vxt monitoren staan die defect zijn, 1 is al reeds gemaakt maar de ander heeft een vreemd probleem.

Zodra ik hem aanzet komt er 25v DC op de uitgangen te staan die direct terugzakt naar 6v en daar blijft hangen.

Filter condensatoren zijn reeds vervangen.
Vreemde is dat deze spanning op beide uitgangen zit, dus zowel woofer als tweeter en beide hebben een eigen amp ic de LM3886.

Helaas geen schema's te krijgen van dit model dus zit even vast zeg maar.

Hoe kan ik dit het beste benaderen?

Je kunt natuurlijk de spannigen rond de LM3886's al eens meten, met de datasheet er naast. Heel veel zal het niet afwijken van de standaard opzet.

Op maandag 30 september 2024 16:24:53 schreef Sine:
Je kunt natuurlijk de spannigen rond de LM3886's al eens meten, met de datasheet er naast. Heel veel zal het niet afwijken van de standaard opzet.

Heb deze gevonden, maar of ik er wijs uit word....
Heb de uitgang pinnen van beide ic's eens losgemaakt. Krijg dan 27v DC op de pinnen en niks erna, ga er derhalve vanuit dat de decoupling z'n werk niet goed doet.
In het schema snap ik alleen niet hoe dit werkt, niet met condensatoren iig.

Meet de spanningen: je moet een positieve en een negatieve spanning meten. Beide moeten aanwezig zijn en (blijkbaar) in de orde van 27 volt zijn. Zijn die spanningen aanwezig, dan moet je nog even de ingangsspanning ten opzichte van nul meten: tussen pen 10 en massa moet nul volt staan, of minder dan een paar millivolt.

Omdat het twee versterkers zijn met hetzelfde probleem is mijn eerste vermoeden het ontbreken van de negatieve voedingsspanning.

Op maandag 30 september 2024 16:46:30 schreef Brightnoise:
Meet de spanningen: je moet een positieve en een negatieve spanning meten. Beide moeten aanwezig zijn en (blijkbaar) in de orde van 27 volt zijn. Zijn die spanningen aanwezig, dan moet je nog even de ingangsspanning ten opzichte van nul meten: tussen pen 10 en massa moet nul volt staan, of minder dan een paar millivolt.

Omdat het twee versterkers zijn met hetzelfde probleem is mijn eerste vermoeden het ontbreken van de negatieve voedingsspanning.

Eeeh.... Tussen pen 10 en massa heb ik 37v staan.
Massa gepakt van de min gelijkrichter.
Ik heb idd geen negatieve rail... Ook op de 7915 heb ik positive spanning.

Als u de min van de voeding als referentie neemt zijn er geen negatievere spanningen, dan klopt..

Een lijstje van de spanningen op de pinnen ten opzichten van pin 7 (die dus als min, zwarte draad van de multimeter) zou mogelijk meer duidelijkheid kunnen geven.

Ik zie geen uitgangscondensatoren, het zal normaal sy gevoed zijn.

Op maandag 30 september 2024 17:53:23 schreef Aart:
Als u de min van de voeding als referentie neemt zijn er geen negatievere spanningen, dan klopt..

Een lijstje van de spanningen op de pinnen ten opzichten van pin 7 (die dus als min, zwarte draad van de multimeter) zou mogelijk meer duidelijkheid kunnen geven.

Ik zie geen uitgangscondensatoren, het zal normaal sy gevoed zijn.

Als ik meet via massa pin 7 naar 10 dan krijg ik dus die vreemde 6v die ik ook op de uitgang meette....

Doe svp even 2 metingen:
Zwart op 7, rood op 1
Zwart op 7, rood op 4
Dan weet je of beide voedingsrails goed zijn.

De versterking van de eindtrap voor DC is gewoonlijk 1x. Dus 6V op de in- en uitgang klopt met elkaar.
Ik zou dan vermoeden dat de fout in een van de opamps er voor zit, dus dat er iets in de hoek staat en dat deze spanning via een spanningdeler op de eindtrap komt.
Dit zijn de DIP8 IC's. Onafhankelijk van het type is de pinout van boven af gezien vermoedelijk als volgt:

Meet tussen GND (b.v. die pin 7 van de eindtrap) en de pinnen en controleer of er een acceptabele sy voeding op de pinnen 4 (negatief) en 8 (positief) is. Als de voeding in orde is zouden alle pinnen voor DC rond 0V moeten zijn. Zijn ze dat niet dan is dat een aanwijzing dat daar iets zit..

Op maandag 30 september 2024 18:26:26 schreef FastFolkert:
Doe svp even 2 metingen:
Zwart op 7, rood op 1
Zwart op 7, rood op 4
Dan weet je of beide voedingsrails goed zijn.

Die heb ik beide, +27v op 1
En -27v op 4.

Dat is goed. En de volgende spanning die belangrijk is: pen 10 t.o.v. pen 7. Die moet in het millivolt bereik liggen.

Op maandag 30 september 2024 19:08:51 schreef Brightnoise:
Dat is goed. En de volgende spanning die belangrijk is: pen 10 t.o.v. pen 7. Die moet in het millivolt bereik liggen.

Ja dat had het moeten zijn, maar die geeft dus 6,2V

Dan komt de opmerking van @Aart in beeld: de fout zit in de voortrap. Vermoedelijk zit er geen volumeregeling aan de ingang: die is wel getekend in het applicatieschema, maar die zit waarschijnlijk niet op je print.

Persoonlijk zou ik het wel durven om even de spanning op pen 10 nul te maken. Geen garantie dat je niets kapot maakt, maar normaal gesproken moet het er tegen kunnen.

Maar je hebt twee kanalen, blijkbaar voor laag en een voor mid-hoog. Heeft dat andere kanaal dezelfde spanning op pen 10? Mogelijk is de aarde van de voortrap/voorversterker/stuurversterker niet met nul volt verbonden....

Mogelijk zelfs gewoon de ingang (clamping) van het geheel met grof geweld opgeblazen. Het komt voor.

Ok, ik ga m'n pijlen richten op de pre-amp gedeelte.
Dank voor de info in zoverre, ben al heel wat wijzer in iedergeval.

Het doet me denken aan dit topic (vraag me niet waarom ik dat nog weet :?).

In de desbetreffene QSC MX700 was door verlopen weerstanden in de preamp een offset op de uitgang ontstaan.

Vandaag weer aantal uur wezen meten maar zonder schema is het niet te volgen.
Ik heb een ander goedwerkende unit erbij als referentie en de meeste weerstanden, caps en diodes getest en komen overeen.
Transistors uit circuit gehaald en getest, ook goed.
De 3 opamps zijn ook goed, input board is ook uitgesloten

Metingen verricht op beide units met 1 probe aan massa en dan zie ik wel degelijk verschillen in weerstand in een bepaalde sectie van ongeveer 200k maar
zonder fatsoenlijk schema is dit een drama om te traceren en het is een dual-layer bord dus even desolderen van componenten is een nachtmerrie om nog te zwijgen over de sterke kitlaag die deels over de componenten heen zit (is trouwens niet die conductieve lijm bij de rokit serie)

Op maandag 30 september 2024 19:22:42 schreef Aart:
Mogelijk zelfs gewoon de ingang (clamping) van het geheel met grof geweld opgeblazen. Het komt voor.

Kan het nog niet helemaal loslaten....
Ik heb de opamps 3 stuks vervangen, deze had ik liggen.
tevens 4 kleine torretjes vervangen, ook deze had ik nog nieuw liggen.
Nu is die stabiele 6v dc weg maar heb ik een sterk fluctuerende dc spanning variërend tussen 0 en 2,7v.

Testspeaker aangesloten en ik heb nu wel muziek maar zoals verwacht een hevige crackle erin.
Beide LM3886 verwijderd om het e.e.a. uit te sluiten, op pin 10 van beide IC's zie ik deze fluctuatie terug.
Vermoed dus wat Aart schreef iets aan de ingang welke ik met grof geweld toegankelijk zou moeten maken gezien krk vond dit met een kunststof omhuizing luchtdicht ingekit moest worden.

Aan de andere kant vraag ik me af wat eronder defect zou kunnen raken daar ik onder op de print aan de opdrukken zie dat er alleen enkele weerstanden, 2 keramische condensatortjes een volume potmeter en de XLR aansluiting zit.

Als het ampje piept of kraakt is het DJohnny die het maakt.

Even hem contacten

De spanning tussen pen 10 en pen 7 weten we nog steeds niet.

Om verder te gaan met desolderen etc. zonder deze spanning te kennen is tamelijk zinloos. Oh ja: zonder je woonplaats in je informatie krijg je geen hulpaanbod.

Wel hoor, had ik allang geplaats.
Tussen 7 en 10 was het 6,2v

Ik heb intussen nog een nieuwtje en wel een bijzondere eigenlijk.... Ik heb de schema's van de VXT Serie.
En deze zijn nooit eerder vrijgegeven
Weliswaar in pdf vorm, waar kan ik deze delen?

Oh ja, was ik alweer vergeten. Maar zonder solderen moet het mogelijk zijn een oorzaak, of een vermoedelijke oorzaak, te vinden.

Bij deze het schema.

Deze geld voor alle VXT series.
Ik ben deze reeds aan het bestuderen maar ik weet zeker dat de audioherstellers dit beter kunnen ontcijferen als ik.

De status nu is als volgt, bij het aanzetten heb ik geluid maar een hevige kraak erdoorheen.
Er zit geen patroon in de kraak, op de multimeter zie je de dc spanning ook enorm schommelen, door zowel tweeter als woofer.
Tweeter had het al niet overleeft, ik test nu ook met 2 spare woofers.

Dat helpt, zo een schema.

Mijn vermoeden is dat de DC-fout uit het circuit met de diodes komt. Probeer eens of de fout weg is wanneer je de 4 diodes los neemt (elke diode aan een kant even los solderen).

Wanneer met losgenomen diodes de fout er nog is ligt het aan het circuit er voor: meet dan de DC-spanning op de blauw gemerkte draden. Die moet minder dan 50 mV zijn. Meten zonder signaal.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (32%)]

Idd is die soft limiter een sterke verdachte, en misschien de voedingen van de opamps.