Aankoopadvies LCR meter: is de DER-DE5000 in 2024 nog steeds een goede keus?

Is ook leuk om de inductiewaarde te zien veranderen als je de 'klep' van een solenoid open/dicht doet...

Op vrijdag 11 oktober 2024 15:48:04 schreef NKHteB:
...De aanschaf van deze meter stond al langer op mijn "verlanglijstje", maar het kwam er niet van. Fluks een besteld na alle info....

Ha NKHteB,

Gefeliciteerd met je aanschaf. Zul je nog veel plezier van hebben. Zeker een RF man als jij.

Op LCR gebied blijft er altijd wat te wensen. Nu MLCC keramische condensatoren steeds populairder worden zou ik graag willen meten met variërende bias spanning.

LCR meters die dat kunnen vallen in de hoofdprijsklasse... Misschien toch eens een testfixture bedenken om dat met m'n bestaande spullen te kunnen meten.

groet! Gertjan.

Ha HarmP,

Veel leuke en mooie reacties op je draadje maar..... ik ben benieuwd of al een keuze hebt kunnen maken :?
Ik den dat een ieder benieuwd is, als het gelegen komt laat even weten.

@NKHteB,

Ik had een vraag over de vna-H4 fase meting maar ik kan geen DM sturen mijn mail adres is op CO bekend.

@heer miedema,

Het analoge frond-end van de EE5000 is mij bekend ik heb de chip wel gebruikt met een spanningsbron daar is min of meer in voorzien.
Wat het lastig maakt is dat het IC nu verwerkt is in een kant en klaar product en je (denk ik) niet in de behuizing wil boren....

Groet,
Henk.

Ha electron920,

Als ik impedanties met bias wil meten (naast MLCC's denk ik dan ook aan ferrieten) dan denk in niet aan de DER EE, maar aan mijn Agilent 4395A analyser :-).

Dat wordt dus een losse testfixture met bias voor de DUT, en AC gekoppeld naar de analyser.
Bijzonderheid is dat het de AC meting niet moet beïnvloeden, liefst van 10Hz tot 500MHz :-)

groet, Gertjan

Ha heer miedema,

Dat klinkt veel aannemelijker :) waarom aannemelijker.... daar kom ik zo op terug en is denk ik belangrijk voor de gebruiker.
Ik heb voor mijn Tesla LCR meter ook een test fixture voor SMD gemaakt die voor ziet in een bias.
Dat was veel metaal/kunststof werk je wil een hele kleine stray capaciteit bereiken.
Maar ik kan tot 0402 SMD keurig inspannen tussen de pogo pennen, dit is mechanisch best redelijk denk werk.
Misschien later in het herfst/winter seizoen een draadje starten lijk me interessant.

Waarom kan je niet zo veel aan de buiten kant van de DE-5000 doen ? je kunt maximaal 15 cm van de chip in het,
apparaatje verwijderd zijn dit betekend dat je absoluut geen meetsnoeren kunt verlengen.

Groet,
Henk.

Op vrijdag 11 oktober 2024 20:20:28 schreef electron920:
Ha HarmP,

Veel leuke en mooie reacties op je draadje maar..... ik ben benieuwd of al een keuze hebt kunnen maken :?
Ik den dat een ieder benieuwd is, als het gelegen komt laat even weten.

Ik ben inderdaad een beetje laat met reageren. Het was zowel op het werk als prive een nogal drukke week, waarin mijn zoon nogal wat hulp nodig had met schoolwerk… En mijn echtgenote mijn eigen verjaardag als harde deadline stelde voor het uitzoeken van een verjaardagskado. Die datum ligt inmiddels in het verleden, en ik ben nog steeds getrouwd. Dat betekent in dit geval dat de DE-5000 inmiddels in huis is.

Ook zonder mijn terugkoppeling heeft de discussie voldoende ‘vaart’ gehouden!

Eleshop is zo vriendelijk geweest om te verhuizen naar een locatie waar ik een paar keer per week langskom. Ik heb de DE-5000 persoonlijk opgehaald, ook omdat ik de deadline van mijn echtgenote erg dichtbij heb laten komen ;) (mocht er iemand van Eleshop meelezen: een IETS groter naambordje is wel op zijn plaats…)

De negatieve reacties heb ik ook gelezen, en terdege in overweging genomen. Met name dat deze meter geen ingangsbescherming heeft, wat mijns inziens ook een mogelijke reden is voor meters die stevig afwijken. Een thread daarover op EEVblog waar een afwijkende meter teruggevoerd werd op een weerstand in de ingangsdeler die ‘ver verlopen’ was zou hier onder kunnen vallen.
Bij deze meter lijkt het me belangrijk om regelmatig te controleren of de metingen niet opeens flink verlopen zijn. Voorlopig ga ik zelf een paar referenties knutselen/ apart leggen (weerstand, foliecondensator, spoeltje), zodat ik dit zelf kan controleren. Wellicht dat ik in de toekomst vraag om een kruis-referentie.

Ook de alternatieven in de zelfde prijsklasse heb ik even overwogen. Als ik meer tijd had gehad (of genomen) om me er meer in te verdiepen waren dat zeker ook interessante opties.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Ha HarmP,

Hee leuk dat u even reageert en nog gefeliciteerd :D
Ik was benieuwd altijd leuk om te horen dat de adviezen geholpen hebben.
Dit is een goede meter daar vind je geen beter in de prijsklasse de uni-t gebruikt dezelfde analoge frond-end.
De verschillen zitten echt in de toeters en bellen maar niet in de nauwkeurigheid wel is het mogelijk dat,
de correctie (ijking) verschild.....
Wel is belangrijk mijn laatste opmerking de snoertjes lijken relatief kort maar dat heeft een reden,
ik kom wel eens modificaties tegen lange kabels eraan dan is de ijking weg en heeft het apparaat een significant grotere afwijking !!!
Veel succes ermee en wat @blackdog aangaf de verbinding reinigen.....

Groet,
Henk.

Heb zelf ook een Der EE DE-5000 LCR meter wat opzicht een grappig ding is, een heel stuk minder is het display vooral met die blauwe achtergrond verlichting, wat is dat slecht zeg.

Zelfs een Fluke 287 289 is een heel stuk beter en dat is al niet veel soeps.

Ben nog nooit iets tegen gekomen van een display (verlichting) modificatie op internet, er moeten toch meer mensen zijn die hier tegenaan lopen?

Henk heb zelf ook de kabels wat verlengt met afgeschermde kabels en ik ondervind geen problemen na kallibratie ook als ik de kabels verleg.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (15%)]

Eerste ervaringen met de DE5000. Ik heb een paar condensatoren van het fabrikaat Jahre. 1000pf/1% en 487pf/1%. Die gebruik ik normaliter voor een snelle test.

Uitkomsten:
DE5000 (100kHz) meetklemmen 1000.6 487.2
DE5000 (100kHz) met TL-21 1000.6 487.3
Agilent U1732A (10kHz) 997.8 486.2
Data Precision 938 1000/1 487/6

Alle natuurlijk na CAL. De Data Precision 938 kent geen CAL, wel een nul-afregeling in de 200 pf stand.

Ik ben wel content met de uitkomsten.

De DE5000 maakt een hele degelijke indruk. Ook dat de fabricage in Taiwan was, boezemt wel vertrouwen in. Het enige minpuntje is de wat wiebelige tilt-stand.

@electron920: ik heb mail gestuurd.

Gr. N.

Die metingen op 10 en 100kHz kun je natuurlijk niet zonder meer met elkaar vergelijken...

Op zondag 13 oktober 2024 12:03:02 schreef MGFM:
Heb zelf ook een Der EE DE-5000 LCR meter wat opzicht een grappig ding is, een heel stuk minder is het display vooral met die blauwe achtergrond verlichting, wat is dat slecht zeg.
Ben nog nooit iets tegen gekomen van een display (verlichting) modificatie op internet, er moeten toch meer mensen zijn die hier tegenaan lopen?

Ik heb de hele achtergrondverlichting (zoals met de meeste meters) nog nooit gebruikt/nodig gehad, is zo ook prima af te lezen... ;)
Alleen met 'reverse' LCD's (background zwart, text wit) is background natuurlijk onontbeerlijk, omdat je anders niets ziet...

De 'stand' is inderdaad gammel, maar ook die gebruik ik toch nooit...

@Arco e.a.

dank voor de feedback. Met de achtergrond-verlichting is m.i. inderdaad niks mis. Ik vond dat er nog al sterke bewoordingen werden gebruikt....

Eens m.b.t. de verschillende uitkomsten qua frequentie. Ik had vergeten te vermelden dat ik bij de DE5000 ook op 10 kHz had gemeten, na CAL:

1001.6 488.0

Gr. N.

Ha NKHteB,

Ik heb je mail gisterenavond gezien dank zal vanavond mijn vraagje naar je emaillen.
De nauwkeurigheid is netjes de DE-5000 is bij een 1000 pF 10 kHz 0,3 % bij 100 kHz 0,6 % de 100 kHz alleen voor lage waarde spoelen gebruiken.

Groet,
Henk.

Op maandag 14 oktober 2024 11:01:08 schreef NKHteB:
Eerste ervaringen met de DE5000. Ik heb een paar condensatoren van het fabrikaat Jahre. 1000pf/1% en 487pf/1%. Die gebruik ik normaliter voor een snelle test.
....
Ik ben wel content met de uitkomsten.
....
De DE5000 maakt een hele degelijke indruk. Ook dat de fabricage in Taiwan was, boezemt wel vertrouwen in.

Dat is ook mijn ervaring. In de loop van de tijd heb ik m'n DE5000 vergeleken met diverse betere LCR meters. En altijd waren ze het behoorlijk eens. Ik heb dus wel vertrouwen in mijn DE5000.

Wel heb ik een betere meetadapter gemaakt:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/der_de5000/IMG_2786__DER_EE_5000_met_echte_kelvin_klemmen-600pix.jpg

Ik heb een TL-21 adapter gemodificeerd met stukjes RG174 kabel, en echte, goede Kelvin klemmen

Een blik op het inwendige:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/der_de5000/IMG_2788__DER_EE_5000_-_TL21_mod_met_kelvin_klemmen-600pix.jpg

De verbinding is nu echt vierdraads tot aan de DUT, in plaats van tot de krokedilbekjes. De betere klemmen dragen ook bij aan een stabieler meetresultaat.

Deze adapter gebruik ik eigenlijk bijna altijd. (Soms steek ik een DUT rechtstreeks in de mes-klemmen).

Het enige wat ik anders zou doen als ik deze adapter nog een keer zou maken, is de kabeltjes iets langer maken. (10cm?) Dat zou het het manoeuvreren met de Kelvin klemmen wat handiger maken.

.
Enig zwakke punt dat ik tot nu toe bij de DE5000 tegengekomen ben zijn die mes-klemmen. Ze zijn wat slapjes gemaakt, beetje aan de dunne kant.
Het is me gebeurd dat ze iets verbogen waren, en ik de DUT (of meetadapter) naast een mes-klem stak, in plaats van er tussen. Weg vierdraads meting... Nu let ik af en toe op, of de spleet tussen die mes-klemmen nog wel midden onder het gat zit.

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Vraag de kroko-klemmen die er bij zitten, dat zijn (waren vroeger) ook kelvin bekjes :? ,
tenminste bij mijn DE-6000.

Groet,
Henk.

Ha electron920,

Bij mijn TL-21 waren het ordinaire krokodillebekjes, met zowel sense als source aan elkaar gesoldeerd.

Ik had mijn originele TL-21 bewaard. Dus die opgescharreld, en een foto voor je gemaakt:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/der_de5000/IMG_2792__Originele_DER__TL21_adapter-600pix.jpg
klik op foto voor grotere versie

Zoals je ziet source en sense gebroederlijk naast elkaar gesoldeerd...
Van DE-6000 naar DE-5000 (of waarschijnlijker van IET naar DER EE) moest er kennelijk toch ergens op bezuinigd worden... :-).

groet! Gertjan.

Ha heer miedema,

Ik zie het ik heb nooit een DER EE gehad wel de IET DE-6000 toch net even een luxe uitvoering van IET....
Ben benieuwd of @fred101 weet hoe dat bij zijn DE-5000 was ?

Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit hebt onderzocht of het uitmaakt, wel de losse 4 draad meting maar,
twee Ohmse contacten zo dicht bij elkaar ?
En voor SMD is het zeer moeilijk te verwezenlijken, ik denk als je de stroom/spanning sense tot aan de kroko kan voeren dat het voldoende is.

Maar interessant om een onderzoek te doen wat de invloed op een AC spanning is Faraday/Maxwell gedraagt zich net even anders als de stroom wet van Ampère.....

Groet,
Henk.

Ha Gertjan e.a.,

dank voor de tip over het gebruik van de mes-klemmen. Ik zal de TL-21 dan toch maar standaard gaan gebruiken.

Mooi dat je met een extra TL-21 Kelvin klemmen toepast. Kun je die TL-21 los kopen?

Groet,
N.

Ha NKHteB,

Ik heb mijn DE-5000 indertijd in Japan gekocht. Om één of andere treden waren er daar toen een paar handelaren die DER-EE zeer scherp geprijsd aan konden bieden. Je kon een set kopen, maar ook alle accessoires los. Ik heb toen de meest complete set gekocht, met een extra TL-21.

Ze zullen wel los te koop zijn, maar wie levert ze? Als ik nog een extra adapter wil maken, (bv naar 4x BNC, als verloop naar bestaande adapters van/voor HP etc.) zou ik zoeken op e-Bay etc.
(Net voor je gecheckt op e-Bay: er staat een TL-21 voor $18,- uit Japan)

Edit: Te snel gekeken: die TL-21 voor $18 heeft $20 shipping... Daarmee is de prijs weer aardig in lijn met de andere TL-21 aanbiedingen op e-Bay (rond $43 met free shipping).

Gebruik die mes-klemmen gewoon. Handig dat je een component er zo in kunt prikken. En het is een mooie, zo kort mogelijke 4-draadsverbinding.
Alleen af en toe in de gaten houden of je nog steeds tussen de klemmen prikt, in plaats van er naast :-).

(Praktijk is bij mij wel dat die adapter met Kelvin clips er standaard op zit. dus dan is het sneller om een DUT even aan de Kelvin clips te hangen)

groet! Gertjan.

Ik heb er eentje van PeakTech met vierdraads meting , geweldig ding, liet me nog nooit in de steek. Gebruikt eigenlijk zelfs zes draden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

De guard aansluiting voor het elimineren van parasitaire capaciteiten tijdens het meten met een lcr meter van zeer lage capaciteiten (in de pico farad) of bij een megger tijdens het meten van zeer hoge isolatieweerstanden om de kruipstromen te elimineren, dit ken ik. Het verbaast me wel dat dit(de guard) bij uw toestel dubbel is uitgevoerd, wat is daar de meerwaarde van? Wij kalibreren zeer veel toestellen en doen regelmatig 4-punts-metingen, maar een 6-punts-meting dat ben ik nog nooit tegen gekomen.

Dubbele guard is 1 per kabelset. Dit is een 5 draad aansluiting. 6 draad is bv wanneer er een guard signaal om de signaal kabel staat en daaromheen weer een ground/afscherming zit.

Op een guard aansluiting staat het zelfde signaal als op de meetaansluiting. Dat verkleint idd de capaciteit naar bv de afscherming en voorkomt lekstroom.

Dat kan op diverse manieren, ik heb bv 2 GR bruggen waar de guard aansluiting op de behuizing zelf staat en ze gebruiken daarvoor dus eigenlijk een 3 draad aansluiting. Ze gebruiken daarvoor speciale 3 draad banaan-stekker kabels.

dus beide guards zijn onafhankelijk van elkaar (niet intern verbonden) als ik jouw uitleg goed begrijp. Ik vraag dit uit interesse, wij zien hier veel toestellen langskomen ter kalibratie (Multimeters, stroomtangen, aardingsmeters, meggers, LCR,...) Maar een lcr met 2 guard aansluitingen nog nooit tegen gekomen en ik draai toch al heel wat jaren mee. Blijkbaar zit dit niet ons uitgebreid assortiment.

Ik denk dat die "guards" van die Peaktech eigenlijk geen echte guards zijn, maar gewoon massa, gebruikt voor de afscherming van de meetkabels.

Net zoals te zien is mijn foto van de binnenkant van m'n TL-21 adapter hierboven.

De meting is dus gewoon 4-draads.

Geen idee, ik ken de meter niet maar als ze hier een guard signaal op willen zetten moet er per set van 2 een guard verbinding (banaanstekker) aan.
Dat kan door de beide sets qua guard aan elkaar te knopen. Dan is mogelijk deze oplossing het eenvoudigste.

Ik denk niet dat ze een aparte hoog en laag guard signaal maken, dat zou ik ergens wel verwachten, maar ik ben geen guard expert en het is best complexe materie.

Ik heb het zelf een paar keer toegepast maar dat was gewoon op een PCB via een opamp spanningvolger die dan een " copie" van het signaal op een speciale trace zet op een PCB, dat zie je bv ook in 6,5 en hoger DMMs. Dan loopt er een trace, die vaak niet vertind is, welke om bv een pootje heen loopt of ergens zomaar ophoudt. Deze zitten aan 1 kant vast, het gaat alleen om de spanning, er loopt geen stroom.

Op donderdag 17 oktober 2024 11:33:44 schreef miedema:
Ik denk dat die "guards" van die Peaktech eigenlijk geen echte guards zijn, maar gewoon massa, gebruikt voor de afscherming van de meetkabels.

Net zoals te zien is mijn foto van de binnenkant van m'n TL-21 adapter hierboven.

De meting is dus gewoon 4-draads.

Ik denk wel dat het 5 draads is, dat een guard de gnd/massa lijkt wil niet zeggen dat dat zo is. Dan zou je geen kleine capaciteit kunnen meten. Die guard is niet verbonden met low als ik het goed herinner. En GR gebruikt bv het chassis als guard.