Demultiplexer --> relais

Is het mogelijk om een relais te sturen met een demultiplexer??

even situeren:
Ik heb 4 temperatuurssensoren (LM35), deze wil ik op 1 LCD schermpje kunnen aflezen. hiervoor wil ik dit proberen, maar ik weet niet of dit mag, en of er eventueel andere oplossingen zijn:
Ik zet aan de ingang van de demuliplexer een hoog signaal (5 V) dus, en zorg ervoor dat er steeds maar één uitgang ook hoog is (dmv counter selectingangen wijzigen). Kan deze uitgang (die 5 volt zou moeten zijn) een relais laten trekken?

persoonlijk zou ik dan met die demultiplexer een transistortje aansturen en met die transistor het relais (met vrijloopdiode). een BC547 is daar wel geschikt voor.

martijn

pe4mb

zo sterk ben ik nu ook weer niet in elektronica, ben nog een newbie hé.

Ik wil het eerst simpel proberen, maar als het echt niet kan... dan heb ik wel wat meer info nodig.

Hoi Lionel,

Ja Martijn heeft gelijk.

Neem een weerstandje tussen 4k7 en 10k en maak die aan de uitgang vast van de multiplexer. De andere kant van de weerstand maak je aan de basis van een BC547 (of iets dergelijks). De emitter van de BC547 maak je aan massa. Sluit een relaistje met de ene kant aan +12V (bij 12V relais uiteraard). En de andere kant aan de collector van de BC547. Bij een hoog signaal (d.w.z. +5V), klapt je relaistje aan en bij een laag signaal (d.w.z. 0V), gaat ie weer uit. Het is wel slim om een diode over de relaisspoel te zetten met de kathode aan +12 en de anode aan de andere kant. Anders heb je kans dat je je transitor opblaast.

Succes,
Antoine

Bedankt voor de informatie!!

Is dit ook niet mogelijk door gebruik te maken van een buffer?? Zoja, welke IC moet ik daarvoor gebruiken??

Oja, wat voor een demultiplexer kan ik gebruiken?? 1-naar 4 is voldoende, maar hij moet wel actief hoge uitgangen bezitten!

voor analoge signalen (0 tot 5v) kun je de 4051 gebruiken.

pe4mb

Bedankt, ik wist niet dat er muxen/demuxen bestonden die analoge signalen konden verwerken!

Maar die 4051 is wel een mux, en ik heb een demux nodig!! Welke chip kan ik hioervoor gebruiken?? (bestaan die ook in TTL???)
Oja, hoe nauwkeurig zijn die?? want in mijn geval gaan de ingangspanningen varieren tussen de 100 en 600 mV. Gaat deze spanning dan perect op de uitgang komen of is er een zekere afwijking (is voor temperatuursmetingen, dus het moet zo correct mogelijk zijn)

het is een analoge (de)multiplexer, je kunt hem dus voor beide gebruiken.

pe4mb

juist ja, had niet goed gekeken
Trouwens, had weer niet goed nagedacht! heb wel multiplexer nodig
oja, kijk even hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=2398