Op maandag 14 oktober 2024 18:54:59 schreef smd:
Denk dat enige ontkoppel Cs defect zijn in audio eindtrap..
Ik denk dat er gewoon een heel klein luidsprekertje in zit.
Blikkerige geluid is dus normaal.
Op woensdag 26 februari 2025 00:06:36 schreef Federico:
[...]
Ja, allebei uitgeprobeerd, 4:3 en 16:9
Moet werken op 4:3.
Heb jaren zo gekeken.
Wel moet de beeldhoogte op de TV weer normaal worden gemaakt.
Op woensdag 26 februari 2025 00:07:21 schreef Bobosje:
Wanneer de Humax wordt aangesloten op een PAL TV of PAL monitor (middels het analoge CVBS signaal of de analoge RGB signalen) dan laat de Humax afhankelijk van het gekozen beeldformat (16:9 14:9 of centreren) boven en onder in het beeld zwarte balken zien en die balken bevatten geen informatie, ze zijn gewoon helemaal zwart.
Volgens mij moet juist 4:3 worden gekozen.
Op woensdag 26 februari 2025 04:19:30 schreef pararuud:
[...]Moet werken op 4:3.
Heb jaren zo gekeken.
Wel moet de beeldhoogte op de TV weer normaal worden gemaakt.
Enig idee hoe?
Op woensdag 26 februari 2025 04:03:25 schreef pararuud:
[...]Niks geen terugslaglijnen, maar gewoon het Teletext signaal.
Zet m maar eens op en zender zonder TXT.
Spijker op z'n kop. Op de foto die ik had bijgevoegd staat Raitre op. Raitre heeft ook teletekst.
Op woensdag 26 februari 2025 04:24:22 schreef pararuud:
Volgens mij moet juist 4:3 worden gekozen.
Nee dat hoeft niet perse.
Bij een 16:9 HD uitzending converteert de Humax dat naar een PAL output formaat en in dat PAL output formaat (op de analoge CVBS of RGB uitgangen) kun je kiezen of je de volledige breedte van de 16:9 HD uitzending wilt zien (beeldformaat instelling 16:9) met boven en onder in het beeld vrij hoge zwarte balken of dat je iets van de linker en rechter beeld rand wilt afsnijden (beeldformaat instelling 14:9) met daarbij minder hoge zwarte balken boven en onder in het beeld of dat van de linker en rechter beeld rand nog meer wordt afgesneden (beeldformaat instelling centreren) zodat de beeldhoogte beeldvullend op de PAL TV/Monitor wordt weergegeven.
Dus onafhankelijk van het gekozen beeldformaat 16:9, 14:9 of centreren het output signaal op de analoge CVBS uitgang of op de analoge RGB uitgangen blijft altijd PAL formaat.
Op dinsdag 25 februari 2025 23:49:03 schreef kris van damme:
[...]dat is ook zo, maar dat is enkel omdat een 16:9 beeld op een 4:3 scherm bekeken wordt. Dan is een oplossing het beeld vertikaal te klein zetten. Misschien heeft iemand in het verleden dat wel bewust gedaan.
Nee, dit toestel heb ik vanaf aankoop begin jaren 90 in bezit gehad. Niemand heeft aanpassingen aan het beeld aangebracht, ook de televisiezaak niet waar ik hem kocht, breedbeeldtelevisie was nog geen gemeengoed. Ben het er wel mee eens dat de beeldhoogte goed lijkt, dus misschien moet ik een aanpassing in hoogte helemaal niet willen.
Op woensdag 26 februari 2025 11:35:23 schreef Bobosje:
[...]Nee dat hoeft niet perse.
Bij een 16:9 HD uitzending converteert de Humax dat naar een PAL output formaat en in dat PAL output formaat (op de analoge CVBS of RGB uitgangen) kun je kiezen of je de volledige breedte van de 16:9 HD uitzending wilt zien (beeldformaat instelling 16:9) met boven en onder in het beeld vrij hoge zwarte balken of dat je iets van de linker en rechter beeld rand wilt afsnijden (beeldformaat instelling 14:9) met daarbij minder hoge zwarte balken boven en onder in het beeld of dat van de linker en rechter beeld rand nog meer wordt afgesneden (beeldformaat instelling centreren) zodat de beeldhoogte beeldvullend op de PAL TV/Monitor wordt weergegeven.
Dus onafhankelijk van het gekozen beeldformaat 16:9, 14:9 of centreren het output signaal op de analoge CVBS uitgang of op de analoge RGB uitgangen blijft altijd PAL formaat.
Of ik m'n Humax nu instel op 4:3 of 16:9, het heeft geen invloed op het beeld van m'n Supertechje. Dat is wat Bobosje bedoelt denk ik?
Bobosje refereert naar de zgn letterbox en pillarbox instelling, als die nog bestaat bij je decoder. (om de verhoudingen normaal te houden bij 16:9 op een 4:3 scherm )
maar dat wijzigt niks aan de te kleine vertikale scan, dat zit in je TV.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 26 februari 2025 14:48:32 schreef maartenbakker:
Weten we zeker dat de verticale scan te klein is?
Oordeel zelf. Lijkt mij wel in orde zo?
Op woensdag 26 februari 2025 14:48:32 schreef maartenbakker:
Weten we zeker dat de verticale scan te klein is?
de foto in een eerdere post van federico maakt dat wel héél duidelijk. soort TXT en WSS signaal zichtbaar in beeld boven en onderaan een zwarte zone. Ook de lineariteit lijkt niet 100% te zijn.
edit: federico was me voor, met een nieuwe foto:-)
@Federico,
Post eens een 2 foto's van het scherm met de Humax in 16:9 en centreren beeldformaat.
In het centreren beeldformaat moeten de zwarte balken boven en onder niet meer zichtbaar zijn.
Op woensdag 26 februari 2025 15:25:52 schreef Bobosje:
@Federico,Post eens een 2 foto's van het scherm met de Humax in 16:9 en centreren beeldformaat.
In het centreren beeldformaat moeten de zwarte balken boven en onder niet meer zichtbaar zijn.
In het Humax menu heb ik slechts de opties Auto, volledig en zoom. Welke ik ook kies, ik blijf zwarte balken houden op de Supertech
Op woensdag 26 februari 2025 16:06:29 schreef Federico:
[...]In het Humax menu heb ik slechts de opties Auto, volledig en zoom. Welke ik ook kies, ik blijf zwarte balken houden op de Supertech
Niet in het menu, gebruik de WIDE knop op de afstandsbediening (helemaal in de rechter benedenhoek).
Druk meerdere malen op de WIDE knop en kijk wat er gebeurd.
Op woensdag 26 februari 2025 16:11:40 schreef Bobosje:
Niet in het menu, gebruik de WIDE knop op de afstandsbediening (helemaal in de rechter benedenhoek).
Druk meerdere malen op de WIDE knop en kijk wat er gebeurd.
Zelfde resultaat (of gebrek aan
)
Schakel de Humax eens uit en ontkoppel de HDMI aansluiting en gebruik alleen de analoge CVBS of RGB uitgangen.
Schakel weer in en probeer nog eens met de WIDE knop.
Op woensdag 26 februari 2025 16:20:17 schreef Bobosje:
Schakel de Humax eens uit en ontkoppel de HDMI aansluiting en gebruik alleen de analoge CVBS of RGB uitgangen.
Schakel weer in en probeer nog eens met de WIDE knop.
Gedaan. Ook nu weer zwarte balken 
Op woensdag 26 februari 2025 16:26:59 schreef Federico:
[...]
Gedaan. Ook nu weer zwarte balken
Die smiley pakte bozer uit dan ik bedoelde 
Probeer in het menu het Schermformaat (onder MENU > Instellingen > Voorkeuren > Video) op 4:3 te zetten en probeer WIDE nog eens.
Op woensdag 26 februari 2025 16:33:58 schreef Bobosje:
Probeer in het menu het Schermformaat (onder MENU > Instellingen > Voorkeuren > Video) op 4:3 te zetten en probeer WIDE nog eens.
Gedaan. Kreeg nu wel de centreren optie waar je het eerder over had. Maar ... nog altijd zwarte balken