Onze VVE heeft een pomp die het regenwater van het voorterrein wegpompt naar een sloot.
Nu wil ik vastleggen wanneer (datum, tijd) de pomp aanstaat.
Er is een "droog" contact van de pompsturing aanwezig.
De bedoeling is dat de gegevens op een USB-stick terecht komen.
Daarna kan ik met een programma, (Exel of acces?) een overzicht op de pc maken.
Heb nog een Arduino liggen. Zag dat er een USB-stick unit voor deze bestaat.
Ben enigszins handig met elektronica,
weet helaas weinig van Arduino.
Tips welkom,
Alvast dank,
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Leren.
Of betalen.
Of - heel misschien - mij een stevige pint aanbieden, alleen woon ik een beetje ver af.
NB wat is VVE? Vereniging Vreemde Eenden? Vlot Vlug Elastisch? Very Vulnerable Entity?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (32%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je zoekt zoiets?: https://nl.rs-online.com/web/p/data-loggers/7031304
benleentje
Golden Member
De bedoeling is dat de gegevens op een USB-stick terecht komen.
Aan de PC kant is een USB stick heel gebruikelijk voor arduino eigenlijk niet zo. Daar heb je wel heel veel voor een SD-kaart.
Om het jezelf wat makkelijker te maken zou in ik dan met een sd-kaart gaan werken en voor bij de pc iets wat een sd-kaart kan lezen.
Een arduino zelf is heel erg slecht in datum en tijd en daar het je dan een klok module voor nodig. Zoals een DS1302 of een DS1307 maar er zijn er nog wel wat meer.
Er zijn ook combi modules speciaal voor data logging waar een SD-kaart en klok al op zitten.
https://www.tinytronics.nl/en/robotdyn-data-logging-shield.
NB wat is VVE?
Vereniging van Eigenaren
In Nederland kent elke huiseigenaar die afkorting wel. Zeker is je een appartement hebt of een 2 onder 1 kap is een VVE haast verplicht.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het rode printje in de foto in de openingspost lijkt wel een heel vroege Arduino. Gezien de tegenwoordige gunstige prijzen zou de aanschaf van iets recenters meer dan aanbevelenswaardig kunnen zijn. Ik denk dan aan een recente Arduino, of een development kit in de ESP32-familie. Dan heeft men WiFi, en bv. op mijn ESP32 Devkit kan ik de systeemklok synchroniseren per ntp over wifi. Het is zelfs niet onmogelijk om de usb-stick over te slaan, en de data per nfs recht op de pc te schrijven.
Wat meer werk en een beetje meer kosten, om te beginnen, maar als het eenmaal werkt is het wel zo gemakkelijk. En wat een fraaie uitdaging
! Wel twee keer nadenken over security, je wilt niet je hele huis wagenwijd openzetten per WiFi, denk ik.
[ edit: @benleentje, dank voor de VVE-uitleg. Spijtig dat zo weinig NL-ers er bij stilstaan dat er ook buiten NL NL wordt gesproken
]
Paulinha_B
Honourable Member
Een raspberry pi beter?
Niet noodzakelijk, zou best wel eens overkill kunnen zijn. Niet met een kanon op een mug schieten! Het hangt ook wel een beetje af van de beschikbare kennis en inzicht en ervaring in de verschillende ontwikkelomgevingen.
Raspberry, althans met het gebruikelijke maar niet echt obligate RaspBian OS, is een niveau complexer dan Arduino of ESP32. Het ligt er maar aan waar men zich het lekkerst voelt.
Zelf zou ik dit aanpakken met een ESP32 DevKit, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (58%)]
Op dinsdag 15 oktober 2024 20:03:41 schreef Paulinha_B:
[...]
Niet noodzakelijk, zou best wel eens overkill kunnen zijn. Niet met een kanon op een mug schieten! ....
Vaak is dit zo.. maar hier zou ik echt voor deze route gaan:
https://www.raspberrystore.nl/PrestaShop/en/raspberry-pi-zero-v1-en-v2…
Voor 16 euri + een SD kaartje wat je vast nog wel hebt, heb je alles wat je nodig hebt: IO, opslag, programmeerbaarheid, zelfs Wifi (kun je je vanuit je luie stoel met SSH erin!)
De kosten zijn zo laag, en de verder benodigde hardware zo weinig dat ik hiervoor zou gaan.
Just my two cents!
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je met een kanon op een mug schiet, is hij alsnog dood.
Met een ESP32 kun je wel tijd synchroniseren met NTP, en je kunt naar het interne bestandsysteem schrijven, en een USB stick gaat vast ook nog wel, maar het is niet bepaald triviaal om dat aan de gang te krijgen.
Met een Raspberry Pi daarentegen, kun je dit helemaal in een zeer eenvoudig Python of Bash scriptje oplossen. Daar zijn ook talloze voorbeelden voor beschikbaar.
Paulinha_B
Honourable Member
Tsja, ik zeg het nog maar eens, ieders zijn gedacht!
Maar op elk van de genoemde punten is een ESP32 DevKit ruwweg evenwaardig, en kost een pak minder.
Ik vrees dat we het de vraagstel(l|st)er niet simpeler maken, door duidelijk te maken dat de keuze eigenlijk redelijk breed is, want daarmee wordt het alleen maar moeilijker kiezen...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik denk dat dit, zeker voor iemand met weinig ervaring, veel gemakkelijker te bouwen is met een Raspberry Pi dan met een ESP32, zeker als het op een USB stick moet
Voor de Raspberry Pi heb je niet eens ontwikkeltools nodig, een USB toetsenbord, HDMI scherm en eventueel een muis zijn genoeg, een het kan zelfs met alleen een netwerkkabel en een PC of laptop met Ethernet, of direct aan de router. Dat heb je ook alleen nodig voor het instellen, daarna kan het ding zelfstandig zijn werk doen.
benleentje
Golden Member
IK denk dat er 2 routes zijn
Arduino uno + datalog shield naar sd kaart. Maar dan moet je de SD kaar wel steeds naar je PC slepen.
OF Raspberry pi
Met een ESP32 naar wifi lijkt mij een stuk moeilijker want dan moet je ook nog ergens een stukje website maken waar de wifi naar toe schrijft.
Ook weer niet super moeilijk maar toch minder makkelijk als de eerste 2.
Maar ik denk dat hier persoonlijk voorkeur belangrijker is want het kan op heel veel manieren.
Tip
er zijn heel heel veel mensen die iets vergelijkbaar als eerder hebben gedaan en dan wel ergens op het internet hebben gezet.
Als je bv zoekt op Arduino datalogger of Rpi datalogger dan vind je vast wel genoeg om mee aan de slag te gaan.
heb je wifi of ethernet met internet beschikbaar op die locatie?
Het is dat je geen ervaring hebt met programmeren, dus dan zou ik voor de oplossing van Arco gaan, maar anders zou ik met een arduino en ethernetshield of met een raspberry of desnoods een esp32 naar een klein web databaseje schrijven.
Je maakt een eenvoudige resp api die je ergens host en laat het ding er naar toe schrijven.
Dan kun je gewoon van overal kijken naar je logs, zonder elke keer een usb stickje over te pompen. Dat is zo ouderwets.
Ik praat nu erg makkelijk, maar dat lijkt me voor jou zonder programmeer kennis niet haalbaar. een raspberry pi met python is denk ik nog het meest laag drempelig.
Chat gpt is je vriend voor het helpen met hele lappen python code alsj je hem gewoon uitgreid vraagt wat je wilt.
Ik bouwde een paar jaar terug met zo een SD-RTC Arduino shield en een Uno een dataloggertje voor een stel temperatuursensoren.
Het staat op mijn blogje, ik zal niet linken. Er staat veel OneWire in de code, vermoedelijk zijn de voorbeeld sketches van deze shields voor TS een beter vertrekpunt.
Die gebruikte ik zelf ook, ik kan niet echt programmeren. Het zou best eens kunnen dat dit het minste eigen code en ontwikkeling vereist.
Het werkte comfortabel. De klok wordt ingesteld door tijd en datum mee te nemen bij het compileren. Op een schaal van weken liep de klok prima.