Hallo,
Al jaren ben ik bezig met het besparen van gas.
Zo zijn we steeds minder gaan stokene en vindt iedereen het
qua temperatuur nog behaagelijk bij 15 graden.
Vocht is natuurlijk een groot probleem en vroeger hadden huizen hun eigen ontvocht systeem.
Enkelglas met gootje onderin, met gaatjes.
Vocht sloeg tegen het glas. liep naar beneden en via gootje/gaatjes naar buiten.
Ook kon warme lucht iets beter weg.
Maar door al het isoleren kan het vocht steeds moeilijker weg. Teveel vocht geeft een onbehagelijk gevoel en zet aan tot weer meer stoken.
Een slaapkamer is altijd het koudst in huis, waardoor daar de meeste problemen ontstaan.
Nu wil ik daar een ontvochtiger plaatsen, maar die mag niet teveel geluid veroorzaken.
De stillste blijken die te zijn met de Peltier techniek.
Gaarne jullie kennis en ervaringen.
Alvast bedankt.
Groet.
Peltier diodes zijn ontzettend inefficient.
Je zal veel meer energie nodiog hebben voor die ontvochtiger dan de winst aan energie lijkt mij.
Gewoon goed ventileren.
Te droge lucht is ook heel ongezond.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Te droge lucht geeft ondermeer vervelend prikkelende ogen. Als er zoveel condens langs de ramen stroomt is er wat grondig mis...
(bijv. te weinig ventilatie)
[Bericht gewijzigd door Arco op (10%)]
@ revado
Dat is een beetje het probleem.
Die slaapkamer ligt op het Noorden en het wordt moeilijker mbt ventileren.
Immers is bij ons de ketel nog niet aangeweest en zit er dus soms te weinig warmte in het huis (die komt van de zon en de buren
).
Nu kan ik wel gaan stoken ivm die ene kamer.
Is ook zonde van de energie.
Ik merk ook dat 15 graden best heel lekker kan zijn. Zodra het buiten echter gaat regenen wordt dat heel snel anders.
Je voelt dat het vocht van buiten gewoon naar binnen gaat trekken.
Stoken is dan een optie, of ontvochtigen 
Te droog wordt het bij ons niet snel.
@ Arco
Nee hoor, vroeger was dat met enkel glas heel normaal.
Vandaar ook die gootjes onder het raam.
Tegenwoordig is het vaak allemaal dubbel glas, ja, teveel vocht op die ramen is dan niet goed.
Hebben wij dus ook alleen maar een beetje op het glas van die slaapkamer op het Noorden.
Daar gaat het mij nu om, om die grens wat te verleggen.
Zodra het probleem in meerdere kamers gaat ontstaan.
Kijk, dan moet de CV aan.
Ja, die heb ik sinds de geboorte al 
Ik heb die aparten ook een tijdje in huis gehad, maar die zeggen mij eigenlijk niet zoveel.
De luchtvochtigheid werkt wel heel erg samen met de temperatuur.
Soms gaven die dingen 80% aan en dat voelde de ene keer toch heel anders aan dan de andere.
[Bericht gewijzigd door Ghia op (19%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zoals reeds gezegd die peltier dingen zuipen stroom, maar in dit geval minder een probleem want je warmt er wel de kamer mee op.
Mijn ervaring met ontvochtigers is dat ze onder de 18 graden veel moeite hebben om het vocht uit de lucht te halen. Hoe hoger de temperatuur hoe meer / makkelijker er vocht er uit de lucht gehaald kan worden.
https://www.itecluchtreiniger.nl/luchtkwaliteit-en-gezondheid/capacite…
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (12%)]
Miniem stoken is waarschijnlijk al voldoende.
Ik woon in een flatgebouw met blokverwarming,
De radiatoren gebruik ik nooit (ik heb het ook nooit koud) .
Aan de voorzijde en achterzijde van mijn woning staan altijd 2 van die ventilatiecasettes open, dan kan er lucht door de woning heen.
Als het echt vriest of hard stormt gaan ze soms even dicht.
Als het echt koud is buiten zet ik de airco even op de verwarmen stand en het is zo warm.
Maar wat wel belanrijk is, de buizen voor de radiatoren lopen verticaal door alle woningen.
De warmte die deze afgeven zijn voldoende om geen vochtproblemen te hebben.
Het water in de installatie is buitentemperatuur gestuurd.
Ik zou op de radiator in de slaapkamer in het geval van TS een thermostaatknop zetten en deze op bv 15 / 16 graden zetten.
Zoals Lead Acid terecht zegt, 15 graden zit je heel dicht tegen het douwpunt aan.
Luchtverplaatsing kan ook al helpen, probeer eens een ventilator neer te zetten en dan de deur van de ruimte open.
Dan zal er ook wat warmte uit de woning in de slaapkamer komen.
Nog een aanvulling:
Wij hebben ook zo nu en dan een woning in het gebouw waar bv in de badkamer de schimmel op de muren staat, dat is in alle gevallen een geval van niet (goed) ventileren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nee hoor, vroeger was dat met enkel glas heel normaal.
Vandaar ook die gootjes onder het raam.
Tegenwoordig is het vaak allemaal dubbel glas, ja, teveel vocht op die ramen is dan niet goed.
Ja, ik weet het, "vroeger was alles beter"... 
Enkel glas is toch tegenwoordig wel een nono. Beste rendement heb je met betere isolatie. (muren, dak, vloer, 3 dubbel glas,...)
@ Roland van Leusden
Het zuipen van stroom is inderdaad niet zo'n probleem. Anders zou er een electrisch kacheltje aangezet worden.
Ik heb nu een klein dingetje van 40W staan, maar eens proberen.
@ Revado
Op dat punt zit ik nu. Ga ik meer stoken (electrisch) of kan ik de grens nog wat verder verleggen met een ontvochtiger.
Immers waar ligt het optimale rendement.
In mijn appartement deed ik dat toen ook. Enige voordeel van blokverwarming, je kunt je verwarming een heel klein beetje open zetten (zodat het metertje amper meterd).
In mijn huis met eigen CV kan dat niet. Immers de CV is koud.
Ik moet de woonkamer gaan verwarmen om de rest van het huis te verwarmen.
Gas was vroeger zo geodkoop in dit land dat er nooit goede degelijke verwarming systeemen zijn ontworpen.
Nu moet men dan in een keer van het gas af.
Omgedraaide wereld.
Mijn badkamer gebruik ik als koudebrug en daar staat het raam altijd vol open. Werkte prima.
Nu weer een stapje terug met de temperatuur en ik merk dat de slaapkamer op het Noorden naast de badkamer wat problemen krijgt.
Een ventilator naar buiten zou ook een optie kunnen zijn,
Maar dan trek ik toch weer teveel warmte van de rest van de woning weg.
Maar gezien jullie mooie antwoorden zit ik dus nu tegen de grens te werken van het laatst mogelijke.
@ Arco
Veel wel 
Ik weet nog de drama verhalen van de Duitsers toen die helemaal voor isolerend glas gingen.
Het vocht sloeg toen niet meer op het glas neer, maar op de muren met de groots mogelijke schimmel problemen.
Dubbel glas is prachtig, maar mag geen hogere waarde hebben dan de muren er omheen.
Eigenlijk moet je een stukje enkel hebben, kan daar het vocht neerslaan.
Isoleren is technisch prachtig, totdat je er een levend wezen in zet, dan wordt het snel problematischer
Dan is het zoeken naar het optimum.
Maar ja goedkoop gas vroeger, dus stoken met de ramen open.
Nu moet alles opeens potdicht en dat gaat met zoveel geweld dat er bakken met problemen ontstaan.
Zo zijn moderne woningen in de zomer al moeilijk lekker koel te krijgen.
Vroeger had je een degelijke wollen jas aan als het buiten koud was, kon je ook nog een stukje hardlopen.
Nu is alles syntetisch en val je al om als je je pas iets versneld.
Ik probeer met zo min mogelijk te stoken het leefklimaat zo prettig mogelijk te houden.
Nu eengezinswoning, 800 kuub per jaar.
Binnekort een gedeelte warmwater via elektrische boilers.
Als de overheid nu een beetje verstand van zaken had gehad, had men met gas kunnens staffelen.
Veel mensen konden dan met 400 kuub en wat extra Kw prima toeven.
Maar ja, de energietransitie moet weer zo milieu onvriendelijk mogelijk.
Arco
Special Member
In de Scandinavische landen was men nogal verbaasd omdat de huizen hier in Nederland zo 'slecht' geisoleerd zijn... 
Met dezelfde isolatie als in Scandinavie zou hier in Nederland (bijna) niet gestookt hoeven te worden in onze (volgens Scandinavische normen) warme winters.
('t Is daar gemiddeld 25 graden kouder 's winters en nog stoken ze 's winters daar minder als bij ons)
Je kunt ook ventileren zonder veel warmteverlies. Met decentrale ventilatie met WTW (WarmteTerugWinning).
Voorbeeld: https://www.technea.nl/product/iv-smart/#omschrijving
De badkamer ouderwets continu ventileren trekt best wat warmte weg uit de woning.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
In gebruik in de zij kamer een ontvochtiger met compressor, gebruikt 200 Watt. Ontvochtigt, en geeft een beetje warmte, Werkt perfect. staat alleen overdag aan.Als het echt koud is < 10 graden.
Arco
Special Member
Als je gewoon de woningventilatie op laag toerental laat draaien heb je geen last van vocht. Ik merk het hier ook.
Ben nu aan mijn 3e ventilator toe (zo'n vierkant ITHO-achtig blok). Ze gaan ook steeds korter mee... 
De eerste was van metaal, stil en onverwoestbaar, moest wegens leeftijd verplicht vervangen worden door een plastic uitvoering die veel meer herrie maakte.
(stand 2 en 3 waren 's nachts eigenlijk onbruikbaar door het geluidsnivo, maar wel netjes droog zonder condenseren.)
Nu vervangen door een 'slimme' versie. Die is default uit en is CO2 gestuurd. (gaat draaien bij teveel CO2)
Resultaat: bij koud weer beslaan alle ramen, leve de vooruitgang... 
In principe kan je het koelcircuit van een koelkast ook gebruiken als luchtontvochtiger. Ik heb een paar jaar geleden een oude R12 koelkast ter plekke bij een metaalhandel gesloopt, er zat nog gas in, achteraf bleek dat alleen de PTC starter een beetje verbrand was, de compressor is nog steeds helemaal goed.
Ik heb daar een kleine propaan warmtepomp mee gebouwd, daar kan je zo een paar meter remleiding laten vriezen naar -20 graden, heb die alleen later weer gesloopt omdat de capillair verstopt raakte, ik moet even een keer kijken naar nieuwe filter drogers, ik heb tot nu toe motor olie gebruikt om de compressor te smeren. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is iets te bouwen zodat het verzamelde vocht dooit en verzameld wordt in een bakje. Je hoort de compressor bijna niet, en het is veel efficienter dan een peltier.
Het probleem is dat de huizen steeds beter geisoleerd zijn, ik meet al weken 90% luchtvochtigheid. Ik heb voor het eerst in 4 jaar tijd gemerkt dat de glazen isolatoren van hoogspanningsmasten in de buurt begonnen te knetteren, zo vochtig is de lucht nu dus. Ook met de auto moet ik nu de airco aanzetten zodat de voorruit niet beslaat.
Ik gebruik deze in de badkamer en die trekt het met een kleine 1-2 uurtjes weer helemaal droog:
https://www.bol.com/nl/nl/p/25-professionele-370-watt-luchtontvochtige…
En we hebben een WTW unit dus de warmte word weer terug het huis ingeblazen 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Om een paar percent luchtvochtigheid te doen wijzigen is veel wateronttrekking nodig. Een peltiertje dat wat druppels condenseert gaat dat niet trekken. Neem nu een te droog huis. Om dat een beetje vochtiger te krijgen zit je met hetzelfde probleem. Met een kopje water kom je nergens. Een warmtepomp ontvochtiger is het enige efficiënte. Blaast uiteraard. Je kan het wel op een vochtigheidsgraad instellen waardoor het ook weer niet te droog wordt.
Ik heb in mijn ongestookte betonnen garagebox een mini peltier ontvochtiger staan. Die red dat prima en ik heb geen schimmel op de spullen die er staan.
Nadeel; Erg klein reservoir (2 koffiebekers), en vriest dicht bij te lage omgevingstemperaturen. Dat laatste kan opgelost worden door een tijdklok die hem ieder uur een kwartier uitzet.
Op m'n boot staat een ontvochtiger met absorptie techniek, geen compressor. Geschikt voor lage temperaturen. Maar condens is toch te baas. Zo'n stalen boot ligt in koud water en de metalen romp trekt dus vocht aan. Ventileren is de enige optie.
Nadeel; relatief hoog stroomverbruik. Zeker in een jachthaven waar de kWh prijs hoog is.
In huis gebruiken we diverse compressor ontvochtigers. Werken goed, ook nu er niet of weinig gestookt wordt. Maar die hoor je dus wel draaien..
Mijn woning is van 1964, dus voldoende natuurlijke ventilatie.
Heerlijk koel op de beganegrond in de zomer.
Hoe lager de temp. in huis hoe minder isolatie je nodig hebt.
Kennis van mij heeft een 22 jaar oude woning.
Had eens gezegd tegen hem dat ie de ventilatiekast weer eens moets nakijken, ivm filter etc.
Hij kon meteen de gehele unit vervangen.
Ik heb bijna nooit last van vocht gehad.
Maar nu de thermostaat weer iest extra naar beneden gaat (nog langer uit) zit ik aan een nieuwe grens.
Ik ga eens aparaten met elkaar vergelijken, maar wilde beginnen met een simpel dingetje.
Geluid is ook een item en ik heb nu de Eriksson Dry Pro, ook via Bol en volgens zeggen produceert ie 29 dB, nou ja luide dB's 
Op papier wel een van de laagste herriemaker.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 22 oktober 2024 10:19:45 schreef Krelis Vonketrekker:
In gebruik in de zij kamer een ontvochtiger met compressor, gebruikt 200 Watt. Ontvochtigt, en geeft een beetje warmte, Werkt perfect. staat alleen overdag aan.Als het echt koud is < 10 graden.
Met compressor, dus warmtepomp, is denk ik de enige manier. Ik gebruikte een grotere, maar op een gegeven moment bevroor die als de omgevingstemperatuur te laag was. Hij moest dan dus wel aan blijven staan om de boel op temperatuur te houden.
nonius
set SCE to AUX.
Met compressor, dus warmtepomp, is denk ik de enige manier.
Naast compressors en Peltier-elementen is er nog een ander systeem, op basis van desiccants. BigClive heeft ooit eens zo'n unit uit elkaar gehaald en geanalyseerd:
https://www.youtube.com/watch?v=jGrAjx1MIkc
Ze schijnen stil te zijn en ook bij lage temperaturen nog goed te werken en hebben een relatief laag energieverbruik. Ik overweeg zelf een dergelijk apparaat aan te schaffen omdat ik, net zoals hij, weinig stook en hierdoor te kampen heb met een hoge relatieve luchtvochtigheid. Hij lijkt erg tevreden te zijn over apparaten met dit werkingsprincipe.
Luchtontvochtiger, besparing op verwarming?
Het kost minder energie om de temperatuur van droge lucht met 1C te verhogen, dan van vochtige lucht (absolute luchtvochtigheid). Hoe meer vocht in de lucht, hoe meer energie er gaat zitten in het opwarmen van dit vocht. En het opwarmen van water (al dan niet in de vorm van damp) kost relatief veel energie, in vergelijking met het opwarmen van lucht. Dus ook als er wél gestookt wordt kan het aantrekkelijk zijn de luchtvochtigheid te verlagen (binnen redelijke grenzen, uiteraard. Te droge lucht brengt ook weer gezondheidsproblemen met zich mee).
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Volgens mij een zeolietdroger. Die heb ik ook al voorbij zien komen. Een "steen" die na verhitting de eigenschap heeftvan vocht te absorberen.