Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik kan me niet herkennen in probleem van teveel isolatie. Wij hebben een woning uit 2014, zeer hoge isolatiewaarden, redelijk veel glas op zuidwesten, en we hebben het jaar rond ramen open op slaapkamers, en in woonkamer CO2 gestuurde afzuiging, en die lijkt redelijk te correleren met H2O productie, immers verbranding in keuken of in mens levert naast C02 water op. We stoken denk ik 5x per jaar een halve dag. Huis zakt nooit onder 17 graden, vochtigheid is nooit meer dan 60%. En ook de zomer is prima te doen, hele nacht ramen open en om 6.00 dicht, dan blijft het aangenaam de rest van de dag.
Nou gedragen we ons niet volgens het boekje zoals die bij oplevering werd gegeven: daar adviseren ze de vloerverwarming hele jaar op 20° te zetten en er vanaf te blijven, en alle ramen zoveel mogelijk dicht te houden vanwege de vraaggestuurde ventilatie. Bij buren die dat wel doen voelt het altijd een beetje muffig en benauwend.
Wat me ook opvalt is dat veel buren de zon nu nog buiten houden. In de herfst/winter boet je die zoveel mogelijk binnenlaten. Gratis comfort. Dan ga je maar even elders zitten met de laptop of staat je TV op de verkeerde plek.
[Bericht gewijzigd door blanka op (11%)]
Op donderdag 24 oktober 2024 23:14:04 schreef RAAF12:
Hoe komt dat vocht naar binnen toe? Of is dat transpiratie? Ik heb hier geen kachel aan en een ventilatierooster open boven de dubbele beglazing.meter geeft aan (CO2-vocht-temperatuur)
[bijlage]
de mens verliest al veel vocht bij uitademen. adem maar eens tegen een tijdje tegen raam of spiegel, in no time vol druppels. daarom drinken we ook zoveel, om het verlies tegen te gaan.
steek je hand in een plastic zakje voor 5min, staat ook vol damp dan.
wij verliezen ongeveer 2,5liter water per nacht.
2 personen in een slaapkamer, dat is 5liter dat wordt toegevoegd. als de ontvochter zoveel niet kan afvoeren, dan stijgt de vochtigheid
met de ramen open kan er dus ook vochtige warme lucht naar binnen komen en als de temperatuur dan snacht daalt komt dat vocht in muren, dekens,...
Op dinsdag 22 oktober 2024 13:40:02 schreef maartenbakker:
[...]
Met compressor, dus warmtepomp, is denk ik de enige manier. Ik gebruikte een grotere, maar op een gegeven moment bevroor die als de omgevingstemperatuur te laag was. Hij moest dan dus wel aan blijven staan om de boel op temperatuur te houden.
Dat. Die dingen vriezen gewoon vast. Die van Qlima hebben een ontdooifunctie, doen ze zelf. Maar niet alle merken hebben dat.
Ik heb een Delonghi DNS 80 gehad en nu een DNS 65. Deze werken met zo'n absorptie systeem en dat werkt ook bij hele lage omgevingstemperaturen.
https://www.coolblue.nl/luchtontvochtigers/luchtontvochtigers-voor-in-…
Zijn overigens veel stiller dan de compressorbroertjes.
Nou, de grote Erikkson werd gebracht.
Erikkson Dry Pro (klein)
50 Euro --- 0.6 lit/dg -- 40 Watt -- 29 dB -- 1,3 kg
Erikkson Dry Pro plus (groot)
168 Euro -- 16 lit/dg -- 185 Watt -- 35 dB -- 9 kg
Beide hebben zo'n 2,5 uur (had dat eigenlijk even nauwkeuriger moeten bijhouden) aan gestaan waarbij de grote op de laagste stand stond.
16/24 = 600 ml/uur, lage stand dus zo'n 160-200 ml/uur?
De kleine had 20ml uit de ruimte ontrokken en de grote 400ml, 20x zoveel. Maar hij verbruikt maar 5x zoveel stroom.
20x kleintje is 1000 Euro, dat wordt m ook niet.
Ook maar even de gegevens van de DNS65 erbij;
321 Euro -- 6 lit/dg -- 520 Watt -- 34 dB -- 6,5 kg
De DNS begint dus al meer een verwarming te worden dan een ontvochtiger.
Ik vind de 29 dB van de kleine Erikkson eigenlijk al aan de hoge kant. De 35 dB van de grote Erikkson klinkt niet eens zoveel luider,
maar het geluid van de compressor is wel meer irritant aan wezig.
Immers heb je bij de kleine maar een soort geluid en bij de grote twee door elkaar heen.
Hoe het geluid van de raderen die draaien in de DNS zich verhouden is voor mij een vraag.
Voordeel van de grote Erikkson is dat je hem even in de kamer z'n werk kan laten doen.
Dan kan ie dus aardig wat vocht uit de kleding/matrassen/bedspul etc halen.
Binnenkort testen met een airco naast de Dry Pro Plus.
Wordt vervolgd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een airco lijkt mij geen probleem, een goede airco A merk is stil en moduleert dus niet constant die fan die rammelt. zet je de vocht instelling wat hoger kan het ding lager tijdens slapen om het vocht in die 7 uur nog wat te compenseren. airco kun je op afstand met app bedienen, grote merken hebben dat allemaal. dus ga je richting huis, ding al aan. ook gaat het water meteen naar buiten ipv in een bak die weer dagelijks leeg gegooid moet worden.
Ik kan dan beter ook een nieuwe vaste airco nemen, ik wil de buren met onze oude rammelbak airco niet hele jaar door belasten. Die heeft een grotere capaciteit van ontvochtigen. Onze huidige airo ( Toshiba RAS 13 SK) even aangehad op ontvochtigings programma en water zeikt door de leden naar beneden. dus meer dan 6 L pd.. sjee schrok er wel van, maar luchtvochtigheid is dan van een 70% naar een 40% gegaan, ook wel beetje te laag denk ik??
Airco's zijn tegenwoordig top en een echte alleskunner.
Om nu even een paar van die dingen op te hangen is mij nu nog wat te gortig.
De oude doet het nog redelijk. Voor 168 Euro (en een gratis mobile airco) kan ik weer even vooruit.
Gaan ze nog moeilijke doen met gas etc dan gaat de helft van de verwarmingen er uit/of alles (cv nog evt als nood met evt gasfles).
Dik aggregaat kan evt ook, zie wel.
Hout stoken ed hadden ze al lang geleden aan banden moeten leggen, maar ja de overheid is zo traag 
Gelukkig gaan ze daar dan nu eindelijk wat druk opvoeren, anders heb je weer niets verbeterd met die EV's (wat eigenlijk hun enige echte voordeel is).
testman
Op zaterdag 26 oktober 2024 10:00:04 schreef smd:
Ik kan dan beter ook een nieuwe vaste airco nemen, ik wil de buren met onze oude rammelbak airco niet hele jaar door belasten. Die heeft een grotere capaciteit van ontvochtigen. Onze huidige airo ( Toshiba RAS 13 SK) even
een RAS 13 EA, ken de RAS 13 EK welke intussen de 30 jaar haalt en nog steeds werkt, 1x iets aan gehad ( elco's print binnenunit )
Gisteren de ontvochtiger aangezet in de middag. 85% gaf ie aan.
Begin van de avond was de bak vol. Rond de 75%.
Het regent hier niet, de ramen staan op een kier. Sterker nog, de hele middag scheen de zon naar binnen en op het platte dak.
Alleen hing er een 5 tal shirts aan de waslijn te drogen.
In de avond nogmaals de bak geleegd.
Betreft bovenverdieping met één slaapkamer en een badkamer met afzuiging.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (10%)]
Op zaterdag 26 oktober 2024 19:00:27 schreef smd:
Mee eens Ghia, hout stoken aan banden leggen, soms zitten we volop in de rook van de buren..
+1.
Da's een heel andere discussie, wij stoken zelf ook zo nu en dan hout maar dan wel met wat voorwaarden. Een goede kachel, goed hout, alleen bij groen licht van de stookwijzer en op de juiste manier branden. Dan ruik je buiten helemaal niets. En ja, dat checken we regelmatig want we willen zelf ook geen last veroorzaken.
Spog2
Honourable Member
Ik heb hier mechanische ventilatie.
Die staat 'szomer op stand 1, ramen staan dan open en dat geeft ruim voldoende ventialatie.
Als het buiten koud is staat hij óók op stand 1. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten zorgt met verwarming dan voor natuurlijke trek.
Hij gaat op stand 2 als de temperatuurverschillen klein zijn, zoals nu, maar het opengooien van ramen en deuren toch net iets te veel kou geeft, terwijl bijverwarmen nog niet heel nodig is.
@ maus0611
Volgens recent onderzoek(je) behoor jij dan tot die 20%;
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5476803/houtstook-stookwijzer-houtka…
Probleemm is ook als stookkosten te hoog worden, mensen met een openhaard gaan stoken. De vraag is vervolgens dan ook meteen met wat.
Kassa had mensen die zich bezig hielden met de energie transitie uitgenodigd, de tranen schoten me in de ogen. Ik meteen ontvochtiger gehaald en op volle poelle. Daarna de rest afgekeken, wat een geluk dat ik dat ding had staan.
Tja en dan die pelletkachels die toentertijd de hemel ingeprezen werden.
Er worden stappen gezet, nu eens op naar de juiste. 
testman
ontvochtigen met de raam open heeft geen nut, je krijgt dan binnen de buiten luchtvochtigheid welke in oktober niet bepaald vaak onder de 70% komt. op regenachtige dagen merk ik wel dat de afzuiging badkamer niet meer afslaat als deze lager als 82% Rh ingesteld staat.
zo'n HR ventilatiebox heeft een in en uitblaasfan, in de zomer als je de ramen of dauerluft steeds open hebt staan heeft die inblaas weinig nut, mn oude unit had een zomer knopje waarmee je de intake fan uit kon zetten. scheelde ook constant 15-20W aan verbruik.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat voor een vloer zit er in het huis? Hout boven een kruipruimte, geventileerd door van die roostertjes in de buitenmuur? Dan heb je altijd vocht. Zelfs een betonvloer helpt op die manier niet echt: Er diffundeert sltijd vocht uit de kruipruimte naar de woonruimte.
Vochtdicht maken aan de warme zijde helpt het beste. Bij beton mag dat nog bovenop, maar bij hout alleen tussen vloer en isolatie. Aan de "warme kant" dus.
Airco die voldoende vocht naar buiten afvoert, maakt de ruimte te koud, is dus inefficiënt. Je moet dan immers bijverwarmen....
In de verwarmingsstand zal het niet werken, want dan vindt de condensatie in de buitenunit plaats!
Helaas zit ik ook met zo'n houten vloer. Om die open te breken moet alle meubilair in de opslag (plus 2 keer verhuiskosten!) en zal er een nieuwe vloer aangelegd moeten worden (geen ordinair vuren of ander zachthout). Dat is op mijn leeftijd duurder dan wat meer stoken.
Tenslotte: Als he echt koud wordt, is de (buiten)lucht sowieso al een stuk droger!
Minder hijgen helpt ook 
Vraag is ook waar je woont.
Bij ons is de kruipruimte behoorlijk droog, in het blokje huizen ligt de meine wat hoger.
Ook houten vloer hier. In de bijkeuken heb ik toen bij de verbouwing een zeil in de kruipruimte gelegd.
Problemen ontstaan hier nu ook alleen een beetje in de winter omdat ik nog steeds niet stook.
Hier betonvloer met een betonnen vloer eronder, kruipruim is een pracht!! maar de verdiepingsvloer is van hout. We gaan eerst dak isoleren/ muren laten renoveren en daarna volgende weer oplossen..
@ Testman, de RAS13SK is een niet NL model, maar IDD is nu ruim 26 jaar oud en koelt nog vrij goed ondanks de zeer slecht buitenunit door de roestknager..
Op maandag 28 oktober 2024 19:08:16 schreef smd:
Hier betonvloer met een betonnen vloer eronder
Jou huis is dus op een betonnen 'bak' gebouwd?
Hele dag m(r)otregen hier en zat tegen het idee aan om de verwarming iets aan te zetten. Toch maar even de ontvochtiger in de woonkamer gezet.
Het werkt als een dolle, gevoelstemperatuur wordt anders en na een tijdje komt er ook ietsje warmte van de ontvochtiger af,
Geluid is wel ietsje aan de hoge kant, dat drukt dan weer een beetje de pret.
Ghia, Yup, huis staat op betonnen bak, ben ik de oude buurman wel dankbaar voor!! Die had het zelf gebouwd destijds.. Ik ga het ook overwegen een ontvochtiger..