Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Theoretisch is droge lucht verwarmen goedkoper, maar ik denk dat het in de paktijk niet zoveel verschil maakt...
Vochtige lucht verwarmen kost meer energie, maar die energie wordt ook weer afgegeven. (het kan niet verdwijnen...)
Daarbij is hele droge lucht ook nog een slechtere warmtegeleider als vochtige lucht...
[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]
Maar vocht in de keet is slecht voor alles en jezelf.. Wij hebben een woning uit 1966 en hoopisch aan geisoleerd en ja, vechten tegen vocht is begonnen...
Wat is het idee achter die badkamer met raam altijd open?
Volgens mij wil je geen ramen open, hopelijk heb je wel roostertjes.
Het vocht uit bv je adem moet je wegzuigen bv met zuigende ventilatie in badkamer en/of toilet (dus geen raam of roosters open daar, dan zuig je alleen maar kou naar binnen en heb je geen luchtstroom in de slaap- en woonvertrekken.)
Als je lekker dichte gordijnen hebt komt je adem moeilijk bij het glas. Tussen ruit en gordijnen komt koude lucht bv 10 graden binnen via roosters, die warmt op door je huiswarmte naar 12-13, relatieve vochtigheid daalt, dus droge ruiten. Dan komt het in je kamer, 15°C, kan je asem en zweetdampen opnemen en via slaapkamerdeur naar afzuiging.
Heb je luxaflex, jaloezieën of dergelijke open raambekleding probeer een een stuk afdekplastic, ikea of action gordijnen, maar maak het niet luchtdicht.
Met wtw hadden we meer problemen met vocht op dubbel glas. Je hebt dan niet die frisse lucht via roosters op het glas, maar een mix van schoon en vieze lucht uit de kamer.
Tip: Je badkamer/douche even droogmaken met een flinke handdoek gaat razend snel en scheelt veel vochtproblemen in de badkamer en amper nog kalkproblemen of schoonmaak nodig.
Op dinsdag 22 oktober 2024 19:04:15 schreef smd:
Maar vocht in de keet is slecht voor alles en jezelf.. Wij hebben een woning uit 1966 en hoopisch aan geisoleerd en ja, vechten tegen vocht is begonnen...
Dan ventileer je te weinig. Vergeten roosters boven de ramen te laten installeren? Mechanische ventilatie is bij een goed geïsoleerde woning ook een must. Anders blijft al jouw ademvocht, kookvocht, wasvocht etc. in huis rondhangen.
Ik woon in een huis uit 1930, in 2018 uitgebreid geïsoleerd (dak, muren, ramen, vloer), idd mét mechanische ventilatie etc. Ik heb géén last van vocht, nul,nul.
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:45:51 schreef Arco:
Daarbij is hele droge lucht ook nog een slechtere warmtegeleider als vochtige lucht...
Droge lucht warmt beter en sneller op dat vochtige lucht.
Maar wat is te droge lucht, normaal is een luchtvochtigheid van rond de 45/50% prima. Plus dat wat drogere lucht behaaglijker aanvoelt.
Met drogere lucht hoef je ook minder te stoken en voelt het bij 19 of 20 graden veel lekkerder aan.
Dus ja, met een luchtontvochtiger bespaar je op je stookkosten.
Spog2
Honourable Member
Op dinsdag 22 oktober 2024 08:58:12 schreef revado:
Miniem stoken is waarschijnlijk al voldoende.Nog een aanvulling:
Wij hebben ook zo nu en dan een woning in het gebouw waar bv in de badkamer de schimmel op de muren staat, dat is in alle gevallen een geval van niet (goed) ventileren.
Ik zie het zo: je wilt te veel in huis vocht kwijt.
Als het daar koud is is de relatieve vochtigheid hoog, zodat vocht moeilijk verdampt.
Als je ventileert zonder verwarmen haal je alleen maar meer vochtige lucht van buiten naar binnen.
Als je verwarmt gaat de relatieve vochtigheid omlaag en stimuleert het verdampen. Maar dan stijgt de relatieve vochtigheid bij die temperatuur.
Je moet verwarmen en ventileren dus op elkaar afstemmen.
Volgens mij zorgt natuurlijke trek bij verwarmen haast automatisch voor luchtverversing. Tenzij je alles hermetisch potdicht geseald hebt...
Mijn idee is dus dat je bij vochtproblemen vooral moet verwarmen.
Het verdampen van vocht kost energie, daar kom je niet onderuit.
Extra ventileren zonder verwarming helpt m.i. zeker niet.
Technisch aangepakt zou je het (denk ik) moeten kunnen regelen door te zorgen dat de relatieve vochtigheid in je binnenruimte "ietsje" lager is dan die van de binnengehaalde ventilatielucht. En dat "ietsje" kan je dan weer fine tunen naar gelang de tijd die je vraagt voor de gewenste vochtverlaging.
Momenteel is de RH in mijn woonruimte 70%. Buitenlucht is 82%. Ik stook niet. Blijkbaar ontstaat er binnen nog warmte van lichaam, apparaten en buren dat de RH omlaag gaat bij natuurlijke ventilatie.
Tegelijk is er de temperatuur buiten ca 5 graden lager. En er wordt binnen vocht geproduceerd. Met uitlezing van een Mollier diagram zou je moeten kunnen bepalen of (en hoeveel, als je de ventialtiestroom weet) water er uit het huis verwijderd wordt.
Vier jaar terug had ik last van een kletsnatte kruipruimte door een onopgemerkt klein lek in de waterleiding. Niet echt handig bij een houten begane grondvloer.
Vanwege de relatieve vochtigheid (RH), is voor veel mensen verwarmen en drogen hetzelfde, maar het zijn toch echt compleet verschillende natuurkundige verschijnselen. Immers de dauwpunt-temperatuur is afhankelijk van de relatieve vochtigheid. 100% RH koude lucht bevat daarom altijd minder vocht (=moleculen water) dan 100% RH warmere lucht. Ventileren met koude lucht (=minder vocht) is daarom alleen zinvol wanneer de RH van de toegevoerde lucht lager is dan de lucht die vervangen wordt (wat in een kruipruimte het geval zou moeten zijn). De dauwpunt- en relatieve temperatuur-lemma’s van wikipedia kunnen zeer verhelderend zijn.
De kruipruimte heb ik gedroogd met meerdere emmers voorzien van een vergiet met vochtvreterzout en langzaam draaiende ventilatoren. Het verzamelde vocht in een koekenpan weer drooggekookt voor hergebruik (‘zoutzieden’). Pas toen de kruipruimtelucht droog genoeg was, kon deze het vocht uit de vloerbalken en grondlaag halen. Na drie maand was de vochthuishouding weer hersteld.
Wanneer het voldoende waait en de houtkachel aangaat (een omgebouwde kolenkachel), staat er altijd een gevulde ouderwetse waterketel op, zodat de kamerlucht voldoende bevochtigd wordt, om het door de schoorsteen afgevoerde vocht te compenseren.
Helaas is men mbt de energietransitie eerst gaan doen en dan pas gaan denken.
Producten die op kleine schaal wel en beetje werkten, maar vooral goedkoop zijn, worden opeens op grote schaal toegepast.
Denk maar aan de ellende met vlokken in de spouw etc.Ventilatie in de keuken met de 'uitlaat' in de keuken etc.
Iets technisch isoleren is iets anders dan biologisch isoleren.
Ik kan er dus met de kop niet bij dat een product als Wol tegenwoordig als afval wordt gezien.
Bij isoleren wordt vocht al snel een probleem en dat kan je oplossen door;
Verwarmen, authentiek lekker stoken
Natuurlijke ventilatie (evt met WTW).
Mechanische ventilatie (evt met WTW).
Mechanische/elektronische ontvochtiging
Absorptie
Aangezien energie (uiteindelijk) steeds duurder wordt of er moet een grote doorbraak komen, wil ik kijken waar ik persoonlijk meer/beter besparen kan.
@ Arco
Nederlanders hebben decennia 'gratis' gas gehad, isoleren had niet zo'n prioriteit.
In de Scandinavische landen was dat anders. Ook veel huizen zijn daar van hout, dat reguleert vocht ook veel beter.
Je hebt liever dat je vocht neerslaat op je ramen dan ergens anders. Immers hecht schimmel zich amper op glas en je kunt het er zo afvegen. Probeer dat maar is mbt hout/steen.
Oudere huizen hebben geen 'standaard' WTW ventilatie, wat is dan een simpelere/betere/goedkopere optie?
@ Zonnepaneeltje
Dat systeem ziet er heel mooi uit, dat zou op een paar plaatsen in het huis prima kunnen werken.
@ Krelis Vonketrekker
Zo'n ontvochtiger is ook een prachtig ding en daar zit ik ook over na te denken. De warmte die vrij komt, zie ik niet als verlies. Immers ga je vocht mechanisch of met stoken (of absorptie) te lijf, die apparatuur heeft dan eigenlijk een rendement van 100%.
Een Airco of warmtepomp kan technisch een hoger rendement hebben.
Maar ontvochtigen geeft andere voordelen en met welke factor kan je die 100% van een ontvochtiger dan persoonlijk vermenigvuldigen?
Helaas lijkt mij daar te weinig onderzoek naar gedaan te zijn.
Immers wil de Nederlander in een ruimte van 20-22 graden zitten.
Ik moet zeggen dat sinds wij in de winter bij 15 graden leven, wij minder snel ziek zijn. Ook even naar buiten lopen geeft een kleinere 'klap'.
@ HVinduction
In dit geval is warmteverlies eigenlijk geen verlies.
Huizen worden steeds meer op een verkeerde manier geïsoleerd. Voor velen wordt het ook steeds moeilijker om een prettig klimaat in de zomer te krijgen.
Oude koelkast ombouwen is een mooi idee, vooral het lage aantal dB is een mooi bijkomstigheid.
Iemand bouwpakket tekening construeren?
@ Gekke Henkie34
Ervaringen mbt apparatuur zijn van harte welkom.
@ EricN
Ik heb de laatste decennia nog nooit last gehad van een te droog huis.
@ maus0611
Misschien een communicerend vaatje vast maken aan het kleine reservoir?
Ja, met jou boot ben jij eigenlijk de ontvochtiger van de buurt 
@ maartenbakker
Niet de enige, maar wel de manier waarbij het snel gaat.
Dan is de vraag wat heb je liever; snel bij 50 dB of langzamer bij de helft?
@ nonius
Big Clive 
Verschillende apparaten met een beetje verschillende doeleinden, warmte is niet altijd verlies.
Zo krijgt een IC auto in de winter opeens een veel hoger rendement.
Warmte was een bijproduct, maar wordt nu een belangrijk voordeel, is opeens 'gratis'. Bij een EV wordt het extra dokken en dus minder ver rijden.
Wil je puur ontvochtigen dan is een compressor systeem de beste oplossing, wel jammer dat ze vaker een hoger geluidsniveau afgeven.
Is de extra warmte niet ongewenst dan kan de rest ook.
Dan kom je op het punt hoe jij je energie het beste wil besteden. Meer in de 'kou' om vocht uit de lucht te knijpen of meer in de 'warmte' om zo te kunnen ventileren. Immers wil je ook een percentage verversing.
Maar dat zijn opeens wel heel veel variabelen om even mee te nemen.
@ EricN
Zo krijgen we aardig wat zoekfuncties:
Peltier
Desiccants
Zeoliet
@ SMD
Klopt en helaas zijn de personen die er voor betaald zijn om zulke zaken te regelen niet heel ver gekomen en wordt de energietransitie zo wel een behoorlijk blamage.
Dus maar weer zelf doen 
@ K7Jz
Het idee was om vocht uit het huis te krijgen zonder een overdaad aan extra kosten.
Wij leven met 4 personen in ons huis, dus de badkamer is vaak vochtig. Ik heb daar zelfs de verwarming weggehaald omdat ik van die ruimte een soort ontvochtiger wilde maken.
De deur heeft dan de taak van een regelklep.
Met een huis waar het 15 graden is, zullen de verliezen naar buiten ook minder groot zijn.
Je wil verversen en ontvochtigen.
Nu wil ik wel een stapje verder om te kijken of ik die badkamer verder kan optimaliseren mbt zijn taak.
Daarbij zal als je de temperatuur nog verder wil laten dalen andere ruimtes ook aangepast moeten gaan worden.
Op dit moment stoken wij bijna nul en heb ik nu een kleine ontvochtiger gezet in de ruimte waar de problemen nu als eerst de kop opsteken. Wel moet ik vermelden dat bij mij een grote Plasma hangt die op dit moment een veel beter rendement heeft gekregen. Idem in de ruimte van mijn zoon waar het een ander aan computer spul staat te draaien.
De bijkeuken wordt verwarmd door wat restwarmte van de droger en de koelkast.
@ Hensz
Maar hoeveel wordt er dan gestookt? Wat is de temperatuur in het huis?
Bij mij is het nu 17 graden (mede met dank aan de buren 
Mbt tot ventileren wordt de uitdaging dan steeds groter. Dit draadje wil eens zien hoe we met andere methoden energie kunnen besparen.
Zelf vind ik het prettiger bij zo'n 15 graden en dan kunnen andere technieken steeds meer een rol gaan spelen. Kan ik nog lager zonder dat vocht de baas gaat spelen.
@Lambiek
Juist, en daarom hoor ik graag welke mooie ideeën en meningen de lezers hier hebben en ik moet zeggen dat ik wel vrolijk wordt van de reacties op dit draadje 
@Spog2
Klopt, daarom kom je nu ook op het punt om buiten de box te denken.
Iedereen heeft het over isoleren wat ook steeds meer andere problemen gaat opleveren.
Ook mbt ontvochten zul je uiteindelijk tegen steeds meer problemen gaan aanlopen.
Maar hoe ver op die lijn staan we nu?
Ik heb van mijn gemeente al een brief gehad dat ik mbt van isoleren om hulp kan vragen, aangezien men straks van het gas af wil. Daarmee hebben zij aan hun verplichting voldaan om straks de gasleiding af te sluiten.
Rijen met ondernemers staan al te trappelen om een malafide blokverwarming aan te bieden etc.
@Harm J Seef
Zo kijk ik dus niet tegen verwarmen en drogen aan en zo kan ik dus aan twee knoppen draaien ipv een.
Eens kijken hoe ver ik de temperatuur in mijn huis kan laten dalen zonder dat het onaangenaam wordt. Want een koude droge winterdag kan heel prettig aanvoelen.
Idem dat vele isoleren alleen zien mbt convectie en geleiding, terwijl straling vaak volledig over het hoofd gezien wordt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De enige die ik kende met een bruikbaar rendement (verwarmt en ontvochtigt tegelijk). Nu blijkt het dus ook met absorptie te kunnen, dat is natuurlijk veel stiller en het rendement alsnog wel goed.
lucht lucht warmtepomp plaatsen.
kan je in de zomer koelen,
in de winter verwarmen
en dat ding haalt vocht uit de lucht en voert het naar buiten af.
heb vroeger ook zo van die lucht ontvochtigers gehad, dat moet dan de hele nacht draaien en heb je 1 kopje uit de slaapkamer getrokken.
de 2 personen die er lagen te snurken hebben er waarschijnlijk meer water in afgegeven weer.
electrisch verwarmen dan in de hele koude nachten met een electrische radiator.
nu een airco, paar uurtjes aanzetten, is er lekker warm en droog.
verbruik 4x minder dan die electrische kabel vroeger en waarschijnlijk ook minder dan die ontvochtiger die er de hele nacht stond te werken (90W denk ik)
opgezocht: 70W verbruik en die zou 0,75L/dag kunnen halen is op 10uur tijd dus 0.7kWh
Op woensdag 23 oktober 2024 12:33:28 schreef fcapri:
heb vroeger ook zo van die lucht ontvochtigers gehad, dat moet dan de hele nacht draaien en heb je 1 kopje uit de slaapkamer getrokken.
Dan heb je geen goede gehad, ik haal 2 liter per dag uit de kamer als het vochtig is en dat zonder dat de ontvochtiger continue draait.
Op woensdag 23 oktober 2024 12:26:51 schreef Ghia:
@Lambiek
Juist, en daarom hoor ik graag welke mooie ideeën en meningen de lezers hier hebben en ik moet zeggen dat ik wel vrolijk wordt van de reacties op dit draadje.
Wij stoken met infrarood panelen, heb je dit artikel al eens gelezen.
Op woensdag 23 oktober 2024 14:00:32 schreef Lambiek:
[...]
Dan heb je geen goede gehad, ik haal 2 liter per dag uit de kamer als het vochtig is en dat zonder dat de ontvochtiger continue draait.
mijne is zo een peltier. 70W continue verbruik, 0,75L/dag als maximum dat die kan. reservoir van 2L.
mijn mobiele airco dat ik had, die kon wel 2liter op een paar uur uit de lucht halen. die warmde de kamer op EN haalde het vocht eruit. alleen dat kabaal hé.
vandaar nu een split unit geplaatst (1750€ voor 3.5kW).
kan warmen, koelen, ontvochtigen... en men zonnestroom opgebruiken in de zomer 
Aangezien we het hoofdzakelijk hebben over ontvochtigen tijdens de koude dagen, doet rendement er niet zo heel veel toe.
Immers wat extra warmte zie ik dan niet als een verlies en veel gevallen als extra voordeel, maar het moet geen 'verwarming' worden.
@ maartenbakker
Absorptie is ook zeker een optie (zoals reeds geopperd) en moet ik nog even verder bekijken, zo te zien hebben die wel veel
meer bewegende delen en zijn ook een stuk duurder.
Ze worden ook steeds meer verwarming dan ontvochtiger, maar ze zouden stiller kunnen zijn?
Even snel een vergelijk;
Eriksson - 2x8 liter - 185 Watt 35 dB
Meaco DD8 - 8 liter - 2x660 Watt 48 dB, dat is niet stiller?
Zolang een condensor qua temperatuur nog zijn werk kan doen en het geluid aan te horen is, heeft dat voor mij de voorkeur.
@ fcapri
Wat voor een Peltier heb jij?
Dat zou helemaal perfect zijn, in elke ruimte een airco (met verwarm/ontvocht mogelijkheid).
Als die techniek zich nog verder ontwikkeld kun je je huis prettig op 10-15 graden houden.
Maar als hier de gasleiding afgesloten wordt dan is dat naar mijn mening ook een prima oplossing.
Zonnepanelen, thuisbatterij en een generator op gas voor het geval dat 
Maar ben nu nog even aan het tussen oplossen 
@ Lambiek
Ik heb net een Erikkson Dry Pro Plus gekocht en benieuwd hoe die het gaat doen.
Nu mij nog verder verdiepen in de absorptie techniek.
Ja, een paneel heb ik klaarstaan om boven het bed te hangen en te kijken wat dat op levert.
Op woensdag 23 oktober 2024 15:12:05 schreef Ghia:
@ fcapri
Wat voor een Peltier heb jij?
Dat zou helemaal perfect zijn, in elke ruimte een airco (met verwarm/ontvocht mogelijkheid).
Als die techniek zich nog verder ontwikkeld kun je je huis prettig op 10-15 graden houden.
Maar als hier de gasleiding afgesloten wordt dan is dat naar mijn mening ook een prima oplossing.
Zonnepanelen, thuisbatterij en een generator op gas voor het geval dat
Maar ben nu nog even aan het tussen oplossen
Deze peltier (45dB).
https://www.bol.com/be/nl/p/trotec-peltier-luchtontvochtiger-ttp-10-e-…
kijk eventueel eens naar een mobiele airco die kan warmen. die voert 10x meer water af hoor, op slechts paar uurtjes draaien. die zet je savonds af dan. dat groene bakje is zo een voetenbadje, 10L ofzo. paar uurtjes draaien en dat is halfvol.
airco in actie in nov 2023 https://youtube.com/shorts/4urwrZf-Xwo?feature=share
dit is de mobiele airco die vroeger op het bovenverdiep stond. die kan 4kamers met gemak naar 20° brengen in vriesdagen. die moet snachts wel af van het kabaal (64dB)
https://www.bol.com/be/nl/p/argoclima-orion-plus-mobiele-airco-34-m2-3…
die stond gewoon op de gang.
nu hebben we 1 airco hangen in de gang en zetten de kamerdeuren gewoon open. 2uurtjes aanzetten (17-19h ongeveer) en dan uit als de kindjes gaan slapen.
3.5kW airco, verbruikt een 400-600W als die aanstaat (hoeft niet op vol vermogen te gaan). daar horen we bij het slapen nog af en toe de opvoerpomp nog eens aanspringen om condenswater weg te pompen
ze moeten ook niet dagelijks draaien. je trekt de warmte eruit op een zonnige dag en de vochtigheid blijft wel een paar dagen laag, tenzij je natuurlijk ramen gaat open zetten als het regent.
zonnepanelen doen het ook aardig in de winter.
dit is nu een grafiek van een zonnige zomerdag, en een zonnige oktoberdag (gisteren)
dus tot nu toe nog altijd gratis stroom, al minderen het aantal 'zonnige' dagen nu wel. 2x 450Wp tegen een garagepoort
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een airco ontvochtigt ook goed en kan tevens koelen en verwarmen. lucht in huis mag wel 40% zijn. heb wel winters gehad waar de vochtmeter in -- ging omdat deze onder de 25% kwam op koude dagen. slecht voor je luchtwegen en slapen doet het ook niet best. had er een luchtbevochtiger bijgezet om het wat naar 40-50% te krikken, dat koste een dikke 1,5 liter per dag om 1 ruimte goed te houden. zeker als je verkouden bent scheelt wat meer luchtvochtigheid wel, zeker met slapen anders veel meer hoesten.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Maar TS wenst iets stil. Daar gaat een airco (die ontvochtigt) niet kunnen aan voldoen.
2. 1,5 L. Idd net mijn hele punt eerder. Dat vraagt liters om een paar percent te wijzigen. Niet "kopjes".
Op donderdag 24 oktober 2024 08:49:57 schreef EricN:
1. Maar TS wenst iets stil. Daar gaat een airco (die ontvochtigt) niet kunnen aan voldoen.
juist, maar als de bovenverdieping op 85% staat, en je zet een airco aan van 17-20h die de boel omlaag trekt naar 50%, dan zet je die af voor je gaat slapen. muisstil en die vochtigheid gaat niet instant weer naar 85. zal tegen smorgens 60-65% ofzo zijn omdat je ook vocht verliest terwijl je slaapt.
die airco die 2-3 uur werkt en je kamer van 15°C 85% vochtigheid naar 18° brengt met 50% vochtigheid, zal aangenamer slapen zijn, dan een ontvochtiger die van 85% 15°C de hele nacht 100W verbruikt om smorgens dan 15°C 75% vochtigheid te hebben
zeker als je met die airco dan ook de lakens opengooid. moet je zo niet in een 'klam' bed kruipen (weet niet of ze in NL ook dat woord klam gebruiken? is zo het gevoel als je bed koud is met hoge luchtvochtigheid)
-ik had eerst electrische verwarming, elke kamer 1500W. peperduur.
-dan ook die ontvochtiging methode geprobeerd. vochtigheid ging van 75 naar 68% over 4uur tijd, en dan het ding uit omdat ik nie kon slapen.
-daarna een mobile airco gehad en dat was een stuk beter.
-nu een vaste split airco en zal in maart laten weten hoe de winter verliep 
als ik nog zo een situatie heb, zet ik de mobile airco daar, en geen ontvochtiger
Wij zitten aardig in dezelfde denkrichting.
'Klam' is een prima woord voor 'het' probleem.
In de slaapkamer hangt reeds een split airco, een van de beste investeringen ooit.
Hangt er echter al zo lang dat ie eigenlijk alleen nog een beetje koelt (om de plasma tv in de zomer koel te houden
)
Warmte en ontvochtiging functie zijn niet meer in te stellen.
Denk dat er iets mis is met de ventilatie toerental regeling?
Ontvochtiger is onderweg.
Airco ook, aangezien mijn ouders die van hun niet meer gebruiken.
Kan ik mooi een testje doen, opbrengst vs herrie.
Boven heb ik niet echt een mogelijkheid mbt afvoer van de slang airco, daarom ook de ontvochtiger.
Test resultaten volgen 
ik heb beneden al een split unit van 8kW, 2 binnen units van 4kW
dit jaar 2 nieuwe aircos bij gezet. 1 in massagesalon van mijn vrouw (4kW aan radiatoren vervangen door een 3,5kW airco) en 1 op bovenverdieping.
super tevreden van.
droogkast vervangen door warmtepompdroogkast. van 2000w naar 400W ofzo. was moet wel iets langer draaien. de 'overtollige' energie blijft binnen in het waskot.
de oude droogkast deed dat naar buiten met een slang, de nieuwe heeft een condensbak. de warmte blijft binnen.
de boiler (1100W) van 80L voorzien van een extra 90L warmtepompboiler. die 2de verbruikt 270W om het water naar 55°C te brengen (en dat gaat naar de 1de boiler).
de oude boiler zit er als buffervat tussen. heb ik overschot energie, warmt die door naar 70°C (hogere temperatuur = minder afname tijdens het douchen, dus minder dan de WPboiler de dag erna moet bijwarmen). een wateraccu 
nu rest de badkamer nog, die heeft een 3kW electrische verwarming, maar dat werkt maar 30min ofzo per dag in de winter.
wil nog poging doen om daar met IR panelen te werken, maar ga toch eens kijken of ontvochtigen daar ook een meerwaarde bied. er zijn namelijk geen ramen. kan men peltier er wel inzetten om het vocht eruit te krijgen (kan lekker op zonnestroom draaien overdag). in combinatie met IR kan daar misschien nog wel wat bespaart worden.
besparen is leuk, maar inboeten op comfort is een stap teveel
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 24 oktober 2024 11:01:33 schreef Ghia:
In de slaapkamer hangt reeds een split airco, een van de beste investeringen ooit.
Hangt er echter al zo lang dat ie eigenlijk alleen nog een beetje koelt (om de plasma tv in de zomer koel te houden)
Daar valt dus nog wel wat te besparen...
(plasma is erg 'hongerig')
Op dinsdag 22 oktober 2024 23:13:52 schreef Hensz:
[...]
Dan ventileer je te weinig. Vergeten roosters boven de ramen te laten installeren? Mechanische ventilatie is bij een goed geïsoleerde woning ook een must. Anders blijft al jouw ademvocht, kookvocht, wasvocht etc. in huis rondhangen.
Ik woon in een huis uit 1930, in 2018 uitgebreid geïsoleerd (dak, muren, ramen, vloer), idd mét mechanische ventilatie etc. Ik heb géén last van vocht, nul,nul.
Yep, mee eens, eerst ventileerde het huis zichzelf door de vele gaten en kieren, nu alles hermetisch dicht en ja, nu dat. Er staat altijd een paar ramen op kier aan niet straatzijde en geen luchtroosters. Glasboer adviseerde dat niet te doen IVM herrie welke raam juist isoleert IVM drukke weg dat weer teniet doen en word een condenspunt. We denken nu aan mechanische ventilatie met WTW
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
We denken nu aan mechanische ventilatie met WTW
Heb ik gehad in een vorige woning, hoop geneuzel mee gehad, heeft meer gekost dan opgeleverd.
https://www.bouwwereld.nl/bouwfouten/bouwschade/wtw-ventilatie-uit-bal…
Die compressorpompjes installaties zijn mooie dingen.
Tja, maar wil op dat gebied niet besparen op comfort 
Voor mij nog niets beters dan een Plasma, dus hoop dat ie met z'n decennia achter zich het nog heel lang volhoudt.
In Flevoland hebben ze jaren terug van die zgn energiewoningen gebouwd, was allemaal zo goed geregeld dat boven de beganegrond er geen raam meer open kon.
Wie dat verzonnen heeft, heeft nooit begrepen dat er zoiets als jaargetijden bestaan en dan nog.
Mensen werden knettergek van de vocht en schimmelproblemen.
Naast C02 heb je ook fijnstof en giftige gassen, die wil je ook niet inademen. Hoe lang duurt het voordat de meeste rotzooi ut het beton en de stenen zijn en niet te vergeten je nieuwe keuken.
Daarbij is de lucht in heel Nederland al niet zo proper, zit ik liever iets meer op de tocht.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb deze van de Lidl, in 3 uur een slaapkamer (60m^3) van 68% naar 50% en van 18°C naar 19°C.
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-luchtontvochtiger/p100241042