Goeiedag iedereen!
Ik heb een LG wasmachine van een paar jaartjes oud, de F4J6VY0W
En sinds kort zorgt de wasmachine ervoor dat de aardlek er voortdurend uitspringt..
Het vreemde sowieso al is, dat hij (doen de storing nog sporadisch was) ergens halverwege het programma er pas mee stopte.
En nu al na 2 a 3 seconden de stekker in het stopcontact te hebben gestoken.
Nou ben ik domweg gewoon stekkers van onderdelen af gaan trekken, om na te gaan waar de storing in zou zitten. En op het moment dat ik de stekkers van het verwarmingselement aftrek, dan blijft de machine aan!
Toen ben ik dus gaan nakijken wat ik zou moeten meten als ik de weerstand zou meten van het element. Echter de metingen wijzen uit dat het element gewoon goed zou moeten zijn!!
Heeft iemand hier misschien een verklaring voor? En zou het domweg vervangen van het verwarmingselement het probleem toch kunnen oplossen ondanks dat alle metingen zijn zoals ze moeten wezen.
Alvast bedankt voor het meedenken 
Mvg Patrick!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Verwarmingselementen zijn gekend voor dit specifieke probleem te veroorzaken. Banaal dus. Gewoon vervangen maar ter 100% zekerheid eerst de test die @revado voorstelt uitvoeren.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Vervangen dus, want dat zou oneindig moeten zijn. Goed meten van een lek naar aarde bij zo'n element doe je met een megger en niet met een gewone multimeter.
Op zondag 27 oktober 2024 22:54:45 schreef pveeningen:
Hij blijft keurig op 2.45 Mega Ohm staan als ik van het element op de aarde meet.
Met water in de kuip ook? Dan zal het wel lager worden.
Als EricN al aangeeft dat het vaak voorkomt zou ik het element er uit trekken, bekijken en eventueel vervangen.
nonius
set SCE to AUX.
Zoals RolandvL & Revado al schreven, dit moet eigenlijk met een Megger gemeten worden. Deze meet met een hoge spanning (200V, 500V of zelfs 1000V bij mijn Megger) of de isolatieweerstand van het element nog voldoende hoog is. Een DMM is hier niet het geschikte instrument voor omdat dit met een te lage spanning meet (9V batterij in de DMM). Soms is zelfs 200V niet genoeg en moet het 500V of 1000V-bereik van de Megger ingeschakeld worden. U meet 2.45 Mohm, terwijl er blijkbaar toch meer dan 30mA (aardlek) gaat lopen bij 230Vac. Dat duidt erop dat bij 230V de isolatieweerstand minder dan 230/0.03 = 7.7 kilo-ohm is. (ervan uitgaande dat er geen andere aardlekken in huis zijn). Dus 2.45 Mohm isolatieweerstand bij 9V (of welke lage spanning de DMM verder ook concreet op de probes zet in het Mohm-weerstandsbereik), maar 7.7 kohm bij 230V.... Dat geeft een beetje een beeld van hoe spanningsgevoelig isolatiemetingen kunnen zijn.
Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?
Mogelijk wat vocht in het element gekomen, dus blijkbaar is de sealing niet goed meer. U zou evt. 'ter leringhe ende vermaeck' het verwarmingselement kunnen verwijderen en een weekje op de kachel laten drogen en daarna opnieuw met de (eigenlijk hiervoor ongeschikte) DMM de isolatieweerstand kunnen meten. Kans is groot dat die weerstand daarna veel hoger is dan de eerder gemeten 2.45 Mohm. Meer vocht --> lagere weerstand; minder vocht --> hogere weerstand. Toch zou ik het verwarmingselement daarna niet meer terugmonteren, het probleem zal weer terugkeren als er na verloop van tijd weer vocht in het element trekt.
En zou het domweg vervangen van het verwarmingselement het probleem toch kunnen oplossen ondanks dat alle metingen zijn zoals ze moeten wezen.
Dit is zeker niet meer 'domweg' vervangen; u heeft door eliminatie (stekkertjes uittrekken in de wasmachine) het probleem gelokaliseerd en dat zonder vrijwel enige meetapparatuur of servicemanual. Dat getuigt van inzicht. En de (beperkte) metingen die u heeft gedaan zijn misschien 'zoals ze moeten wezen', maar dat komt omdat u de verkeerde apparatuur gebruikt 
99.9% zeker dat het met het vervangen van het element opgelost is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Daar hoort een aardlek niet van uit te schakelen, tenzij die 2,45MΩ (gemeten met de multimeter) bij 230volt AC veel lager is.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (12%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Een multimeter geeft geen reële lekstroom aan. Het uitspringen vd diff kan dus bij de gemeten waarde.
2. Een megger heeft enkel nut als de multimeter oneindig geeft en dat er alsnog verlies blijkt te zijn. Dus: als de multimeter iets van ohmse waarde geeft is de weerstand (verwarmingselement) met zekerheid stuk.
3. Je hebt de meting toch gedaan met de stekkertjes losgetrokken? Dus zuiver het elemet gemeten...
[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]
Die 2,45 MΩ is idd verdacht maar nog steeds geen absolute zekerheid dat het ook de oorzaak van dat afspringen is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zal wel een gaatje in het element zitten waardoor met water in de kuip de isolatieweerstand veel lager is.
Op maandag 28 oktober 2024 00:16:35 schreef vergeten:
Daar hoort een aardlek niet van uit te schakelen, tenzij die 2,45MΩ (gemeten met de multimeter) bij 230volt AC veel lager is.
Bij water is dat altijd zo, door electrolyse etc gedraagt het zich als een niet lineair element, daarom dat sommigen verwijzen naar een megger, alhoewel het hier wel duidelijk is.
nu meet je 2,45Mohm
maar wat als dat element heet in een bak water zit. zou een pak minder kunnen zijn dan en dan POEF, aardlek eruit.
als test kan je het element eens afkoppelen (2 stekkers los) en dan laten werken. als die dan niet af springt, is het het element (als de machine geen fout geeft omdat die de temperatuur niet ziet stijgen)
Op maandag 28 oktober 2024 07:03:35 schreef New Beetle:
Die 2,45 MΩ is idd verdacht maar nog steeds geen absolute zekerheid dat het ook de oorzaak van dat afspringen is.
Niets is absoluut zeker.
Maar een element wat lekt is hoe dan ook niet in orde.
Op maandag 28 oktober 2024 09:13:16 schreef Sine:
[...]Niets is absoluut zeker.
Maar een element wat lekt is hoe dan ook niet in orde.
Ja, maar het is bijzonder frustrerend als je dit element koopt, vervangt en het probleem er nog is.
Hmm, je zou het element kunnen vervangen door een kacheltje (puur als 'fop' belasting, voor het geval dat die machine een soort zelftest doet) en een koude was kunnen draaien.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is zeker een optie, maar aardlek en element is wel tamelijk laaghangend fruit met kleine kans op verdere fouten.
En nu al na 2 a 3 seconden de stekker in het stopcontact te hebben gestoken.
Koppel het element aan beide zijden af.
Steek de stekker zeker in het stopcontact (voor de aarding !!!)
Giet water in de kuip tot je het ziet staan.
Sluit het element rechtstreeks aan op het net.
Na 2 a 3 seconden weet je het....
Eventueel F en N wisselen maar denk dat dit hier niet nodig is.
Roland11
Golden Member
Op maandag 28 oktober 2024 00:16:35 schreef vergeten:
Ik had een keer ook zoiets met een verwarmingselement van een koffie-apparaat.
Uiteindelijk heb ik hem in een bakje water gehangen en warmgestookt (met aarde afgekoppeld). Toen spanning afgekoppeld en de weerstand nog eens gemeten: een factor 10 lager!
Dus warm en nat kan een verwarmingselement opeens een veel lagere weerstand hebben.
Roland11
Golden Member
TS geeft aan dat de machine binnen paar seconden uitvalt (aardlek), maar met verwarmingselement afgekoppeld niet uitvalt. Dan kun je gaan praten over allerlei testen uitvoeren, maar de test die de TS zo al heeft gedaan lijkt me toch afdoende! --> verwarmingselement defect
Ik heb gisteren meteen een verwarmingselement besteld, die verwacht ik morgen binnen te krijgen.
En ik zal laten weten of het probleem is opgelost!! 
Bedankt iedereen tot dusver!
Net een LG element vervangen bij een slagerij, element was model stuk, ik zal er een foto van plaatsen..
Zoals beloofd bij deze de oplossing!
Heb het verwarmingselement vervangen, en het probleem is opgelost!!!
Iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken nogmaals.