Tandwiel geexplodeert in Philips retro radio casette "ghetto blaster"

Hallo, ik heb een coole jaren 70-80 Philips radio casette “ghetto blaster”. De radio werkt prima maar het andrijf kopje van het cassettte deck draait niet. Hij spoelt netjes voor en achtruit en ook de aandrijf rol draait prima.

Na open van het apparaat vind ik een flinke hoeveelheid “broodkruimels” in de binnekant.
Een broodrooster moet daar zijn best voor doen ;)

Na verdere demontage ziet het cassete deck er goed uit en ook de drijfsnaar is in orde. Alleen lijkt er een tandwiel te missen die de het kopje dat de cassete laat draaien. Zoals aangegeven, de aandrijf rol draait in de speel stand maar het kopje voor het oprollen van de tape draait niet.

Na inspectie van de “broodkruimels” blijken dit allemaal kleine stukjes plastic te zijn. Als je heel goed kijkt lijken er op de iets grotere stukjes nog tandjes te zitten. Het ziet er naar uit dat deze brokjes het ontbrekende tandwiel zijn dat op een of andere manier is verkruimeld.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt :)

Kent iemand dit verschijnsel? En bekangrijker, is zo een tandwiel nog ergens te verkrijgen?

Arco

Special Member

Die bruingele tandwieltjes verkruimelen allemaal, vroeger of later... ("broken by design"... :+ )
Was een nieuw soort kunststof wat het loopgeluid van de tandwieltjes reduceerde. Helaas ook de levensduur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Week 8 van 1986 om precies te zijn, vrij late productie van een 1984 model, met serienummer 301 mogelijk een kleine deelserie (/19 zou betekenen voor de Franse markt) na verplaatsing van de Oostenrijkse productie naar Singapore. Philips begon eind jaren '70 een klein beetje met grote stereoportables, maar de meeste modellen kwamen uit vanaf begin jaren '80 t/m begin jaren '90.

[EDIT: toch geen kleine deelserie, 3 weken later zaten ze al op 5000 stuks, kennelijk is de jouwe dus gewoon een vroege uit die deelserie; /19 kan in dit geval betekenen dat er lange golf ontvangst opzit realiseer ik me net, is dan in principe voor Frankrijk maar kan als algemeen model verkocht zijn]

De "gloeiende gloeiende gele breekplastic" (polyurethaan) tandwielen zijn in 2 soorten te krijgen. Hard plastic replica's en soepel plastic replica's. De soepele zijn stiller dus in veel gevallen beter. Op ebay zijn twee Poolse verkopers actief die prima spul leveren en in Nederland heb je de webshop van mfbfreaks.com die heel veel van dit soort onderdelen kan leveren.

Zoeken op typenummer D8040 of als dat nergens te vinden is op nummer van je loopwerk (uitzoeken aan de hand van servicemanual, eventueel even een mailtje naar mfbfreaks.com of een post op hun forum).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bapaktus

Special Member

Deze tandwieltjes zijn waarschijnlijk, nieuw gemaakt, leverbaar.
Informatie kan je vinden op het "https://mfbfreaks.com/" Forum.
Succes, ruud.

OK, Maarten was mij voor. :)

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zaterdag 2 november 2024 12:45:37 (10%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Modeljaar 1982 en in 2 jaar kan het deck gewijzigd zijn; je zou de servicemanuals naastelkaar moeten leggen om het zeker te weten.

(P.S. Modeljaar kun je bij deze modelreeksen vaak maar niet altijd aflezen uit het 1-na-laatste cijfer van het typenummer)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

't Is wel duur, maar zelf kun je het er waarschijnlijk niet voor maken... ;)

maartenbakker

Golden Member

Op ebay zijn ze als ik me goed herinner vaak niet veel goedkoper, zelfs niet die van hard plastic. Houd er rekening mee dat er behalve (kleinschalige) productie ook uitzoekwerk in zit en dat je als verkoper veel verschillende types op voorraad moet houden.

Leuke informatie allemaal! Ik ga op Mfbfreaks bevestiging zoeken voor de juiste set tandwieltjes. En 30€ is inderdaad vrij veel geld voor dit apparaat. Maar ik begijp ook goed dat er sprake is van tijd en voorraad kosten bij dit soort “antieke” onderdelen.

Er zit alleen een FM/AM schakelaar op de achtrkant. En het zou best kunnen dat mijn ouders deze in Frankrijk gekocht hebben.

Dank allemaal

fatbeard

Honourable Member

FWIW: de kleur van de restanten en de opmerking van Arco "wat het loopgeluid van de tandwieltjes reduceerde" herinnerden mij aan een stapel tandwieltjes die ik nog had liggen:

Geenidee of dat bruikbaar is, maar voor de portokosten (€1.iets) stuur ik er 5 op zodat je dat kunt uitvinden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op zaterdag 2 november 2024 16:38:45 schreef fatbeard:
FWIW: de kleur van de restanten en de opmerking van Arco "wat het loopgeluid van de tandwieltjes reduceerde" herinnerden mij aan een stapel tandwieltjes die ik nog had liggen:
[bijlage]
Geenidee of dat bruikbaar is, maar voor de portokosten (€1.iets) stuur ik er 5 op zodat je dat kunt uitvinden...

als je die tandwielen in originele setting nog tegenkomt in goede toestand, is mijn ervaring dat een keer warm worden en wat tapes afspelen zorgt dat ineens de tanden eraf geveegd worden en weg is het ding. je kunt ze zo nog wel mooi gebruiken om een gietmal van te maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zaterdag 2 november 2024 16:38:45 schreef fatbeard:

Bedankt! Lijkt mij een mooi experiment als jouw tandwieltjes zichtbaar overeenkomen met die van Mfbfreaks. Kun je dat eens bekijken? Het gaat in principe aleen om het dubbele tandwiel.

Hierbij nog een foto van het loopwerk (van een ander).

Arco

Special Member

Op zaterdag 2 november 2024 18:10:35 schreef Dutchsea:
[...]

Bedankt! Lijkt mij een mooi experiment als jouw tandwieltjes zichtbaar overeenkomen met die van Mfbfreaks. Kun je dat eens bekijken? Het gaat in principe aleen om het dubbele tandwiel.

Dat vergelijken kun je zelf toch wel doen?

Ah het "gele tandwielenpest syndroom" zoals ze dat ook wel noemen.
Op mfbfreaks staan er best veel op, volgens mij een aantal 3D geprint.
Maar lang niet alles hebben ze. En inderdaad wel prijzig in verhouding.
Zo heb ik ook nog een Philips staan met een tandwieltje waarvan 1 tandje eraf is, kan ik nergens meer aan komen. De enige optie is er een mal van maken of 3D printen met zo'n gel-printer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Henry62, je kunt met "kneedbaar metaal" (ik gebruikte Bison) een stukje over de ontbrekende tand plaatsen. Dan rol je het tandwiel over het andere tandwiel. Het resultaat is een tand in de juiste vorm.

Dit heb ik diverse keren gedaan bij een RC helicopter en dat hield prima. Die kracht is heel wat hoger dan in een cassette recorder.
Die tandwielen strippen als een soort van "zekering" zodat de motor en CP rotor niet beschadigen als de rotor wat raakt.

Andere opties zijn: gieten, 3D printen, steken op een horlogemakers draaibank.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Heeft iemand wel eens ooit geprobeerd zo'n klein tandwiel met een filament printer te printen? (Volgens mij is dat kansloos)

Een gel of poeder printer zou denk ik wel gaan?

Het nadeel wat de TS heeft is dan zijn tandwiel helemaal weg is, dus opmeten is er niet meer bij, dan moet je geluk hebben dat iemand ooit een STL file gemaakt heeft van precies dat ding.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
joopv

Golden Member

Er is een Poolse webshop waar je een redelijke kans maakt op dit onderdeel. Ik heb 'm zelf ooit toegevoegd hier.

maartenbakker

Golden Member

Er zijn zoals ik noemde zelfs 2 Poolse webshops, maar in dit geval heeft de TS al wat gevonden.

De New Old Stock wieltjes proberen heeft geen enkele zin, die zijn ook al onderweg door de tand des tijds (materiaalveroudering onafhankelijk van gebruik). Gaan langer mee denk ik als ze droog en koud gelegen hebben, maar ik zou niet het risico willen lopen om het deck 2 keer te moeten opereren.

Op zondag 3 november 2024 07:49:12 schreef Arco:
[...]
Dat vergelijken kun je zelf toch wel doen?

Zeker, maar het heeft niet zoveel zin om iets op te sturen als door even vergelijken vooraf al duidelijk is dat een tandwiel niet gaat passen. Van die op de foto van @fatbeard is al duidelijk dat die niet gaat passen.

@harry, dat is ook een betaalbare optie. Ben benieuwd wat de kwalitiet is.

Arco

Special Member

Dit soort direct drive tandwielen moeten inderdaad wel van een goede kwaliteit zijn, anders hoor je dat in het geluid...
(daarom waren de originele van soepele kunststof)