Renault '06: ik zou meer zeggen de gloeilamp dooft te snel zodat de dynamische led pinker op de aanhangwagen al zijn leds tot het einde niet kan voltooien.
Weer zo'n vraag die in't Dutch niet bestaat, google translate maakt er ook maar wirwar van.
Pinker = richtingaanwijzer in NL.
Maar voor de rest snap ik weinig van je vraag...
Of gaat het om zo'n (vreselijk irritante) rij leds die aan moeten gaan als je richting aangeeft?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Google translate kent Pinker niet omdat dit een typisch Vlaams woord is, geen Nederlands...
Het is normaal dat met leds de knipperlichten te snel gaan knipperen, het relais is afhankelijk van de belasting met gloeilampen. Met led's is er te weinig belasting en gaat het relais sneller werken.
Je zou over de led's nog een extra weerstand moeten zetten voor meer belasting, of wellicht zijn er ook led knipperrelais te vinden momenteel.
Yep is een normaal en bekend verschijnsel. De knippermodule controleert zijn belasting. En als die niet in orde is omdat er bijvoorbeeld een lampje defect is gaan ze ter waarschuwing sneller knipperen. De bestuurder weet dan dat er een nieuw lampje geplaatst moet worden. Dat staat zeer waarschijnlijk ook in de manual van de auto.
Bij een normale knipperlicht module kun je dus ook geen leds aansluiten. Het wordt dan, of een nieuwe voor leds geschikte module, of zoals crossfire X zegt de gloeilamp gaan emuleren met een extra belasting weerstand.
Ik vind alleen het vervangen van de knippermodule een redelijke oplossing. De belastingweerstand methode is een hobby oplossing met de nodige nadelen. En oldtimer met de originele lampen is gewoon het mooiste.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De pinkdoos laat de bestaande gloeilampen die origineel op de auto zelf zitten, te kort oplichten om de LED strings van de aanhanger tot het einde te laten lopen. Het is kennelijk geen probleem met LED's die te weinig stroom trekken.
Ik kan me voorstellen dat dit op de knipperlichten van de aanhanger instelbaar is, anders zou ik zo snel ook geen oplossing weten.
Overigens vind ik dit soort knipperlichten veiliger omdat ze in totaal meestal langer geheel of gedeeltelijk oplichten (wat hier dus ook het probleem is). Het enige systeem dat nog veiliger is, is dat wat vroeger op bussen aanwezig was met twee afwisselende segmenten.
Een knipperlicht hoort de aandacht te trekken. Ik kan me moeilijk storen aan een licht dat dat doet. Veel irritanter vind ik de auto's waar aan de voorkant halverwege de koplamp een enkel strict naar voren schijnend lampje zit, en ergens op een willekeurige plaats bijna halverwege de auto nog een lampje dat ook opzij schijnt. Ook zie je nog wel auto's met de tegenwoordig onnodige ontwerpfout dat eerst het controlelampje gaat branden en pas als dat uitgaat de richtingaanwijzer.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
[ off-topic ]
[quote]Google translate kent Pinker niet[/quote]
deepl.com kent "pinker" ook niet, maar "pinklicht" dan toch wel...
G kent dat misschien ook, dat heb ik niet gecheckt.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een pink is een koe van 1 jaar oud, dus een oudere koe die zich gedraagt alsof ze 1 jaar oud is, is een pinker.
Op vrijdag 8 november 2024 01:12:44 schreef maartenbakker:
De pinkdoos laat de bestaande gloeilampen die origineel op de auto zelf zitten, te kort oplichten om de LED strings van de aanhanger tot het einde te laten lopen. Het is kennelijk geen probleem met LED's die te weinig stroom trekken.Ik kan me voorstellen dat dit op de knipperlichten van de aanhanger instelbaar is, anders zou ik zo snel ook geen oplossing weten.
Overigens vind ik dit soort knipperlichten veiliger omdat ze in totaal meestal langer geheel of gedeeltelijk oplichten (wat hier dus ook het probleem is). Het enige systeem dat nog veiliger is, is dat wat vroeger op bussen aanwezig was met twee afwisselende segmenten.
Een knipperlicht hoort de aandacht te trekken. Ik kan me moeilijk storen aan een licht dat dat doet. Veel irritanter vind ik de auto's waar aan de voorkant halverwege de koplamp een enkel strict naar voren schijnend lampje zit, en ergens op een willekeurige plaats bijna halverwege de auto nog een lampje dat ook opzij schijnt. Ook zie je nog wel auto's met de tegenwoordig onnodige ontwerpfout dat eerst het controlelampje gaat branden en pas als dat uitgaat de richtingaanwijzer.
Aandacht trekken is mooi, maar dat gaat met de tegenwoordige led rommel veel te ver.
Mijn mening over led koplampen ( van een aantal merken) is hier wel bekend intussen.
Die "rijtjes" knipperlichten hebben een ander probleem.
Ik ben, zoals heel veel mensen heel gevoelig voor snel knipperend licht, en ben daar zeker niet de enige mee.
Daardoor ergert dat knipperen enorm.
Er zijn mensen die er acuut migraine van krijgen, dat heb ik gelukkig niet snel.
Zou het met een rijtje gloeilamjes zijn dan is er niets aan de hand, het snelle schakelen, en dan ook nog eens de pwm sturing zorgen er voor.
Dat is ( mede) het probleem van die koplampen met led die te hoog stralen.
Dat werkt alsof iemand steeds met grootlicht kort seint.
Heeft totaal niets meer met de verkeersveiligheid te maken allemaal,eerder het omgekeerde!
Maar dit is wel een beetje off topic en lost TS zijn probleem niet op.
Maar ik wilde het wel vermelden.
het probleem zit dus in de aanhangwagen.
een knipperlicht moet een bepaalde frequentie hebben, anders is de auto niet conform. dacht tussen de 60 en 120keer per minuut.
aan 120keer per minuut knipperen, is ze dus 0,25sec aan en 0,25sec uit.
misschien kan je het oplossen met een seriodiode in de knipperlichtdraad van de aanhangwagen en daar één of andere condensator erop?
ideaal zouden de lichten van de aanhangwagen ook op een constante 12V voedig zitten en de knipperlichtdraad enkel als pulsdraad gebruiken, maar dat zullen ze hier niet gedaan hebben
Op vrijdag 8 november 2024 08:15:21 schreef revado:
[...]Dat is ( mede) het probleem van die koplampen met led die te hoog stralen.
Dit merk ik heel vaak als ik op de motor zit. Lijkt het alsof mensen naar me seinen. Ben zelfs 'n paar keer gestopt om te kijken of er wat lekte of m'n lampen kapot waren, maar nee. De 'cutoff' is te scherp, er is geen geleidelijk richteffect zodat ieder hobbeltje resulteert in een flikkering in plaats van een geleidelijke toename in de hoeveelheid licht die in m'n spiegel zichtbaar is.
Op de fiets op een onverlichte provinciale weg is het nog erger. Ik moet nog een keer grootlicht op m'n fiets monteren. Misschien helpt dat om aan te geven dat mensen het hunne beter moeten afstelen. Overigens, geldt zowel voor medefietsers die hun 1w koplamp naar boven hebben staan, als voor de auto's op de parallel liggende weg.
In Duitsland zijn fietslampen met een duidelijk richteffect verplicht. Hier is een paraboolreflector voldoende, maar dat straalt dus ook omhoog als de lamp precies horizontaal staat. Niet dat ik de duitse regels wil. Daar zijn nog heel lang, mogelijk zelfs tot op heden, losse lampjes verboden. Liever een slecht los lampje, dan een fietser die met een dynamo met gecorrodeerde bedrading rondfietst zonder licht.
Overigens heb ik het omgekeerde ook al gemerkt: Op mijn huidige woon-werkritje van 6 minuten fietsen, altijd 2 a 3 auto's met een doorgebrande lamp. Ofwel dimlicht, ofwel remlicht. Dat zie ik dan weer veel minder bij ledlampen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 8 november 2024 08:15:21 schreef revado:
[...]Aandacht trekken is mooi, maar dat gaat met de tegenwoordige led rommel veel te ver.
Mijn mening over led koplampen ( van een aantal merken) is hier wel bekend intussen.
Die "rijtjes" knipperlichten hebben een ander probleem.
Ik ben, zoals heel veel mensen heel gevoelig voor snel knipperend licht, en ben daar zeker niet de enige mee.
Daardoor ergert dat knipperen enorm.
Er zijn mensen die er acuut migraine van krijgen, dat heb ik gelukkig niet snel.
Zou het met een rijtje gloeilamjes zijn dan is er niets aan de hand, het snelle schakelen, en dan ook nog eens de pwm sturing zorgen er voor.
Dat is ( mede) het probleem van die koplampen met led die te hoog stralen.
Heeft totaal niets meer met de verkeersveiligheid te maken allemaal,eerder het omgekeerde!
Ik denk dat die koplampen ook een probleem zijn voor mensen die niet gevoelig zijn voor snel knipperend licht. Je kunt heel mooie lichtbeelden maken, maar het gaat vaak mis. Het "bermschijnen" dat in een ander topic langskwam als gebruikelijk lichtbeeld, is wat mij betreft een ongewenst lichtbeeld voor dimlichten. Ik vrees ook dat elke andere oplossing dan terug naar ouderwetse knipperlichten op vaste plaatsen van de auto, in enige mate problemen geeft als je gevoelig bent voor snel knipperend licht. Een gewone LED-knipperlamp gaat ook erg acuut aan, en Mazda heeft een oplossing waarbij de lamp fel aangaat en dan terugdimt. Dat trekt aandacht maar lijkt me dan ook niet fijn.
Dit is de versie met magneetvoeten en oplaadbaar voor op een aanhangwagen: video https://youtu.be/EkC72AsuBRg?list=LL&t=260
Mijne zijn bedraad, vaste montage en heeft een E9 keuring en kan je L of R plaatsen(omdraaien). Ik heb er 3 gekocht.
Je ziet die dynamische pinker in de video gaan tot het einde in de video. Ik kom 2 vakjes te kort die niet oplichten. Denkelijk branden de gloeilampen van de pinker op auto niet lang genoeg.
Als ge dat niet verstaat, of zijn jullie eigenlijk grappenmakers?
maartenbakker
Golden Member
Ik snap ook niet dat ik de eerste was die begreep wat je bedoelde.
Maargoed, je zal eens moeten kijken of je aan die luxe pinkers iets kunt instellen. Hebben ze een merk en typenummer? Gebruiksaanwijzing? etc.
AMiO RCL-08-LR 02373 Achterlicht , kleuren zijn easy: wit = 31/ Rood = stop/ zwart = standlicht, nr plaat / geel = pinker. Lang achter gegoogeld.
Lijkt bijna op mijn hambuger led light zoals in vorig topic maar heeft de E9 keuring.
Zijn dit geprogammeerde lichten dmv die ic's?
maartenbakker
Golden Member
Er zitten op zeker wel IC's in. Misschien simpele IC's en analoge timing met een condensatortje (555 + 4017 ofzo) maar meer waarschijnlijk volledig digitaal met een microcontroller. Je zou eens kunnen kijken of er van binnen iets van schakelaartjes of jumpers inzitten om de looptijd van het effect in te stellen.
Ondertussen ga ik ook even meezoeken op merk en type dat je aangaf.
Voeding (12v) komt enkel van de pinkerlicht relais, denk ik toch. Die tijd is te kort. Er zou ietsjes langer spanning moeten zijn om de dynamische richtingaanwijzer tot zijn einde te laten gaan.
maartenbakker
Golden Member
Of de dynamische richtingaanwijzer zou sneller moeten gaan. Vandaar dat ik aangeef dat je eens zou kunnen kijken of er instelmogelijkheden op zitten.
Anders zou je op zoek moeten naar een tragere pinkdoos voor de auto.
Dat licht is waterdicht, blijf ik uit. Moet ook niet naar keuring of zo.
Een andere pinkdoos, mijn oudere Kangoo '99 zijn pinkers bleven langer aan dacht ik. Alle Kangoo's zijn naar export. Denkelijk hangt er geen canbus aan.
Zou bij een zwaarder lampje(+weerstandje) het pinken trager gaan of is het electronisch vast gelegd?
Bij een elektromechanisch relais is de knippersnelheid afhankelijk van de belasting. Als er ergens een lampje niet werkt gaat die knipperen op dubbele snelheid.
Bij een versleten of slecht knipper relais krijg je ook andere snelheid.
Ik had hetzelfde probleem bij een tractor waar de achterlichten door dynamische leds vervangen werden. De belasting is te gering waardoor de pinkers te snel gingen.
Oplossing, een 25W weerstandje, deze verkopen ze bij veel zaken waar ze led lampen aanbieden.
In jouw situatie zou ik eerst eens kijken naar je relais. Als je trekkend voertuig van nature uit al te snel knippert dan moet je eerst daar naar kijken ipv met weerstandjes te spelen.
Het zou kunnen dat de lampjes zelf wat minder stroom trekken door diverse overgangsweerstanden of dat je pinkrelais slecht is.
Aan je aanhangwagen zou ik niks wijzigen. Eventueel eens testen met een ander voertuig, bij voorkeur zelfde merk en type. Dan kan je de oorzaak beter locaiiseren.
maartenbakker
Golden Member
In het relais / pinkdoos kan een elco'tje zitten voor de timing. Dat kan wat slechter geworden zijn of gewoon een iets te lage waarde hebben voor deze toepassing. Eentje uit een andere auto proberen kan ook een test zijn.
kan je niet makkelijker gewoon de draad naar de trekhaak aanpassen?
daar komt normaal de knipperlicht draad toe. als je daar een schakelig met relais op constante 12V bijmaakt, kan je de tijdduur verlengen.
het knipperlicht is bv 0,4sec aan, je relais blijft 0,6sec actief.
is niks meer dan een diode, elco en relais om die iets langer te bekrachtigen.
de elco laad instant op en afhankelijk van de capaciteit zal die het relais langer aanhouden als de stuurspanning wegvalt
in de koffer zal je wel vlot aan geraken
als er constante 12V naar de aanhanger ook loopt (13polige stekker), kan je dat relais gewoon op de aanhanger bekabeling bouwen
Ik heb eigenlijk 2 vragen als ik er even verder over nadenk.
Als je constant 12 volt op die aanhanger pinker zet, blijft deze dan zelf door "knipperen".
Dan zou je het schema van fcapri kunnen gebruiken met een wat grotere elco, die net lang genoeg het relais bekrachtigd houd om 2 knippers af te vangen, kunnen gebruiken.
Ik zou dat niet in de auto zetten, maar in de aanhanger.
Ander gaan de lampjes van een andere aanhanger met gewone lampjes bijna niet meer uit met fcapri zij schema en met mijn idee helemaal niet meer.
En de leds op relais op de NO aansluiten, en niet de NC zoals het schema.
Zo branden ze juist altijd...
En hoe zit het wettelijk, moeten alle lampjes gelijk knipperen, ook op de aanhangwagen?
Dat is iets om ook even aan te denken.
alle lampjes gelijk gaat niet lukken. bij de auto gaan ze 100% aan en 100% uit.
zijn aanhanger is blijkbaar zo een looplicht waarbij 1 ledje begint en op het einde allemaal branden. en daar geraakt die maar halfweg
met mijn schakeling blijft het wel werken. de lampen gaan allemaal te gelijk aan.
en als de auto lichten uitgaan, gaan de aanhangerlampen nog een 10de van een seconde langer branden.
als de auto bv 0,4sec aan en 0,4sec uit is.
zal de aanhanger 0,5sec aan en 0,3sec uit zijn.
wettelijk moet je frequentie tussen 60 en 120 zitten.
dat is tussen 0,5sec aan en uit en 0,25sec aan en uit
als dat in de auto zit, ga je enkel het effect hebben dat de auto lichten uit gaan, en de aanhanger een fractie langer blijven branden.
dat heb je zowieso ook al bij leds. als de autolampen uitgaan, gloeien mijn leds ook iets wat na en daar zit niks van schakeling in.
zolang er een uit moment tussen zit is het in orde.
je zou er nog een kleine wisselschakelaar kunnen tussen zetten dat je ofwel de schakeling tussen schakelt, ofwel de schakeling overbrugged. zodat je in 'normale' modus en in 'vertraagde' modus kan werken.
als er geen constante 12V in de aanhanger zit (7polige stekker), kan je het niet op de aanhanger zetten.
tenzij je een HELE grote elco steekt met diode, die de leds direct kan voeden.
even rekenen hoeveel stroom de leds berbruiken als ze allemaal branden, en de tijd dat je die stroom moet leveren. daarmee bepaal je de grootte van de condensator.
2 diodes, 2 elco's en klaar ben je op de aanhanger