Nu de ongein uitgeklaard lijkt, even terug ernstig:

Ik probeer te zeggen dat sommige mensen misschien wat geholpen moeten worden. Vergeet ook niet dat het forum al lange tijd draait en er ooit mensen heel getrouw allerlei gegevens invoerden en nooit of zelden terugkomen.

Dat klinkt toch wel danig betuttelend. Er zijn inderdaad volop mensen die slordig omspringen met hun privacy en persoonlijke informatie, maar dat is toch hun eigen probleem? Niet de verantwoordelijkheid van dit forum, en zijn beheerders en moderators? Die het duidelijkerwijs al meer dan druk genoeg hebben, trouwens.

Op zondag 10 november 2024 11:43:50 schreef Ledlover:
Het vak geboortedatum accepteert ook alleen je geboortejaar. Dat is wat ik er in heb staan.
...

Of iets heel anders: zie mijn profiel

Woonplaats is idd handig
Net als e-mail

En als er iemand is die niet weet waar ik woon na een beetje zoeken... Dan heb je echt slecht gezocht...

En als er iemand is die niet weet waar ik woon na een beetje zoeken... Dan heb je echt slecht gezocht...

:) bevestigd, zelfs ik kon het vinden - en ik zal van die info geen gebruik maken, laat staan misbruik.

Op zondag 10 november 2024 11:43:59 schreef Sine:
Vooral deze gebruiker mag zijn profiel wel eens bijwerken. ;)

Hij is Leuk. :) _/-\o_

... nadat het/hij werd uitgelegd, ja dan is hij/het natuurlijk best grappig.

Dat ben ik dus. En nee, ik vul geen geslacht in. Ten eerste ben ik niet geslacht, ten tweede zijn er ook hier die dat niet echt handig kunnen invullen en die wel wat support kunnen gebruiken. Gewoon weg ermee. Het maakt toch niet uit, we zijn toch allemaal mensen? Opmerking: nee, ik ben absoluut niet woke.

Geboortedatum etc, ook daar heeft niemand iets mee te maken. Allemaal privé en komt niet op straat te liggen. Als iemand dat wil weten vragen ze het me maar zelf.

Als je dat wel wil invullen, prima. Maar dan hoeft een ander dat nog niet te doen.

Verder heb ik een hal met elektronica in een plaats en een woonplaats. Wat vul je dan in? Dan liever niks. Ik hoef geen ongenode nachtbezoekers. Ook hier: als iemand dat wil weten vragen ze het me maar.

Ik weet wel dat iedereen gaat van "ik heb toch niks te verbergen". Nou, ik hou van privacy, mijn keuze. Als ik degenen die niks te verbergen hebben dan vraag ik ze op de wc mag komen filmen, voor op facebook, krabbelen ze opvallend vaak terug.

Verder is ICQ van de vorige eeuw en MSN gestopt in 2013.

Op zondag 10 november 2024 17:22:19 schreef Paulinha_B:
... nadat het/hij werd uitgelegd, ja dan is hij/het natuurlijk best grappig.

Had je dat niet door dan?

Nee, ik ben een simpele geest. Zoals wel meer it-infrastructureerders. Dat heeft voordelen en nadelen, zoals de meeste karaktertrekken. Ik heb me dan ook te pletter gezocht naar wat ik verkeerd deed, en kon het echt geen geslaagde grap vinden. Maar goed, ten langen leste ligt uiteindelijk altijd alles aan onszelf, nietwaar?

Wel lijkt het me dat ik niet de enige ben die het niet gelijk door had. Het raadseltje was dus wel een fraaie uitdaging, toegegeven, maar grappiger werd het daarmee niet.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (21%)]

Hier ligt een dubbele taak denk ik, aan de gebruiker is het zelf wat er gedeeld wordt. En wellicht moet je niet alles te letterlijk invullen.

Aan de andere kant hoef je ook niet alles te laten zien.
Nu doen we dat laatste toch al niet, email staat enkel publiek als dit heel specifiek is aangezet, en dan nog staat het er als afbeelding en niet als scrapable text.
Woonplaats is een veld wat inderdaad vaak wenselijk is, dat je daar niet je complete adres gaat inkloppen is hopelijk logisch.
Blijft de geboortedatum, ook dat is een redelijk vrije keuze. De facebookers (tm) doen niet anders en worden vrolijk gefeliciteerd op hun verjaardag. Maar of je daar dat hier tot op de dag precies moet gaan invullen?

Services die woonplaats huisdier en dergelijke als wachtwoord recovery gebruiken zijn ook niet meer van deze tijd (ja ik kijk naar jou microsoft)

Deze gebruiker heeft al een keer of 34.000.000 "MAN" aangevinkt en daarna opslaan aangeklikt maar als ik een dag later bij mijn profiel kijk is het niet opgeslagen... 8)7 8)7

Op zondag 10 november 2024 17:55:24 schreef Hubie:
[...]Deze gebruiker heeft al een keer of 34.000.000 "MAN" aangevinkt en daarna opslaan aangeklikt maar als ik een dag later bij mijn profiel kijk is het niet opgeslagen... 8)7 8)7

Gewoon een keer VROUW proberen, wie weet lukt dat wel...

Ja maar dan moet ik toch ook een k*tje hebben? :)

Welnee, daar wordt niet op gecontroleerd. Het zou ook niet kunnen, wettelijk, om van woke maar te zwijgen.

Zo ook met die telefoonboeken. In theorie kan ik het hele telefoonboek van Delft doorbladeren om te zoeken naar degene die 1234567 als telefoonnummer heeft. Maar als het met de computer kan is het ineens te makkelijk.

Hoefde niet. Er zijn/waren ook "omgekeerde" telefoonboeken, numeriek gesorteerd ipv. alfabetisch. Werd gebruikt door politie (en toenmalige rijkswacht) Bedrijven konden die ook krijgen/aankopen.

Groetjes,
eSe

Op zondag 10 november 2024 18:27:54 schreef eSe:
[...]

Hoefde niet. Er zijn/waren ook "omgekeerde" telefoonboeken, numeriek gesorteerd ipv. alfabetisch. Werd gebruikt door politie (en toenmalige rijkswacht) Bedrijven konden die ook krijgen/aankopen.

Groetjes,
eSe

Die zijn allemaal weg, ik vermoed vanwege privacy en inbraakrisico.

Ik herinner me dat er verenigingen waren die, bij het verschijnen/bedelen van het nieuwe telefoonboek, een weekeinde in conclaaf gingen om voor hun gemeente zo'n "omgekeerde" gids op te maken, die ze dan te koop aanboden ten bate van de clubkas. Lang voor er sprake was van "privacy" of zo had ik daar al mijn bedenkingen bij. Vandaag is zoiets ondenkbaar, uiteraard, en maar goed ook.

Op zondag 10 november 2024 17:04:16 schreef Paulinha_B:
[...]

:) bevestigd, zelfs ik kon het vinden - en ik zal van die info geen gebruik maken, laat staan misbruik.

Dat Misbruik is nu net de reden dat iedereen het kan vinden.
Echter kan ik melden dat ongewenst bezoek wel eens heel nadelig af kan lopen. Ben niet zo vriendelijk voor ongewenste bezoekers..

Of zoals een bekend spreekwoord zegt:

Wie als vriend hier binnen gaat, komt niet te vroeg en steeds te laat.
Wie niet als vriend hier binnen huppelt, wordt er 1,2,3 weer uit geknuppeld

En dan heb je nog geluk dat je het terrein af komt..

Op zondag 10 november 2024 17:30:37 schreef Hoeben:
Dat ben ik dus. En nee, ik vul geen geslacht in. Ten eerste ben ik niet geslacht, ten tweede zijn er ook hier die dat niet echt handig kunnen invullen en die wel wat support kunnen gebruiken. Gewoon weg ermee. Het maakt toch niet uit, we zijn toch allemaal mensen? Opmerking: nee, ik ben absoluut niet woke.

Als we woke willen zijn zou je bij geslacht ook NPN of PNP moeten kunnen kiezen.

Persoonlijk vind ik p-type ook wat vrolijker klinken dan n-type.

Maar er is wel wat voor te zeggen om geboortedatum site-wide te reduceren tot geboortejaar, meer is eigenlijk nooit relevant. En geslacht mag van mij wel helemaal weg. Woonplaats is wel nuttig, maar resolutie op gemeente of streekniveau is goed genoeg. Maar itt geboortedatum is een nauwkeurige woonplaats minder makkelijk te misbruiken dan een geboortedatum, dus als die er nog staat van een inactieve gebruiker is dat niet zo'n groot probleem denk ik.

Done... Een beetje raar dat ik hier opgerakeld wordt uit alle anderen...

Dat staat al zo van in het begin, heb ik nog nooit probleem mee gehad.
Je kan er in elk geval niet mijn paswoord mee raden... Bij velen is die info net een hint om hun paswoord te raden.

En op smoelenboek heb ik nooit een account gehad, ook niet op insta, of LinkedIn of TikTok. Allemaal overbodige rommel.

Grtjs, Maaike.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (18%)]

Op zondag 10 november 2024 11:20:26 schreef K7Jz:
[...]

Omdat organisaties in verre landen miljarden verdienen al dan niet met behulp van nederlands sprekenden of AI berichten door mensen te laten geloven dat hun dochter €500 nodig heeft omdat ze mobieltje is verloren. En 10.000 varianten daarop.

Vroeger bestond dat niet.

Dat zou je nog verbazen... Het was alleen meer werk. Phishers hadden geen kotters maar simpele werphengeltjes zogezegd. Ik zou vooral zwaar inzetten op bewustwording van phishing.

Dat gezegd, ik denk dat je privacy ook niet moet overdrijven... Mensen die me wel eens tekeer hebben zien gaan zullen dat een heel vreemde uitspraak van me vinden maar ik denk wel dat ik een consistent standpunt heb. De grote privacyproblemen zitten voor mij in het koppelen van gegevens die alleen bij instanties en grote commerciële bedrijven bekend zijn en waar je zelf geen overzicht van hebt en de kans dat je er nadeel van ondervindt ook groot is. Simpele persoonsgegevens beschikbaar maken is een afweging tussen comfort en risico. Ik denk dat het risico van de huidige forumprofielen behoorlijk klein is.

Op zondag 10 november 2024 20:01:35 schreef blurp:
[...]

Als we woke willen zijn zou je bij geslacht ook NPN of PNP moeten kunnen kiezen.

Persoonlijk vind ik p-type ook wat vrolijker klinken dan n-type.

Maar er is wel wat voor te zeggen om geboortedatum site-wide te reduceren tot geboortejaar, meer is eigenlijk nooit relevant. En geslacht mag van mij wel helemaal weg. Woonplaats is wel nuttig, maar resolutie op gemeente of streekniveau is goed genoeg. Maar itt geboortedatum is een nauwkeurige woonplaats minder makkelijk te misbruiken dan een geboortedatum, dus als die er nog staat van een inactieve gebruiker is dat niet zo'n groot probleem denk ik.

Ik vind het leuk om geboortedata te zien, en op andere fora wordt het ook gebruikt om mensen te feliciteren. Geeft toch wat extra groepsgevoel.

Dat een woonplaats niet nauwkeurig hoeft te zijn, ben ik het mee eens.

P-type en N-type zijn grappig maar niet "woke" en ook niet echt praktisch. Ik identificeer me er niet mee maar als het moet denk ik dat ik NPN ben? Als het erom gaat hoe je je identificeert tegenover je medeforumdeelnemers denk ik dat je een interpretatie van ISO-5218 kunt gebruiken (niet bekend, M, F, overig) of misschien beter nog een vrij tekstveld. Een gangbare manier van social media "wekken" is een veld voor voornaamwoorden. Zoiets als Who?/Me? (een voorbeeldinvulling die grappig is en als je even doordenkt ook bijzonder uitgeslapen).

op smoelenboek heb ik nooit een account gehad, ook niet op insta, of LinkedIn of TikTok. Allemaal overbodige rommel.

Grotendeels akkoord, maar linked in heeft voor mij toch enig nut gehad toen ik nog freelance IT'er was. Toen was het nog zelfstandig. Met al die andere zooi doe ik ook niet mee.

Of yin of yang. Als ik dat Samogitisch goed begrijp ben ik nogal danig aan de yin-kant.

Op zondag 10 november 2024 20:13:08 schreef CrossFireX:
Done... Een beetje raar dat ik hier opgerakeld wordt uit alle anderen...

Dan had jij het grapje ook niet door ;-) Kijk eens in de adresregel als je op die link klikt?

Je bent in elk geval in goed gezelschap van Hoeben en Pietplof...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Voor de mensen die het (nog) niet door hadden ...

Dat linkje wijst altijd naar je eigen profiel ... dus voel je vooral niet aangesproken ;)

Op zondag 10 november 2024 17:55:24 schreef Hubie:
Deze gebruiker heeft al een keer of 34.000.000 "MAN" aangevinkt en daarna opslaan aangeklikt maar als ik een dag later bij mijn profiel kijk is het niet opgeslagen... 8)7 8)7

Ik ben na 3 keer gestopt. Kennelijk is dit een chinees bitje. :+

Op zondag 10 november 2024 21:38:26 schreef maartenbakker:
[...]
Dan had jij het grapje ook niet door ;-) Kijk eens in de adresregel als je op die link klikt?

Je bent in elk geval in goed gezelschap van Hoeben en Pietplof...

En van uw dienaar, ook, evenzeer. Die er helemaal niet kon om lachen, al zou het wel eens zo kunnen bedoeld geworden geweest zijn.