Op zondag 10 november 2024 20:13:08 schreef CrossFireX:
Done... Een beetje raar dat ik hier opgerakeld wordt uit alle anderen...
Op zondag 10 november 2024 13:34:43 schreef Sine:
Kijk eens waar die link naar verwijst
Sine wijst naar /my... Dat is altijd je eigen profiel. Of, oke, dat van FrankGr. soms, maar dat is was een bugje.
Sine discrimineert niet, hij pikt er niemand speciaal uit, iedereen die op dat linkje klikt ziet zijn eigen eigen profiel. Niet het jouwe. (Een mod die een beetje nart Hoe durft 'ie)
Goed. Inhoudelijk dan. Ik ben geen advocaat of rechtsgeleerde of jurist of iets in die richting. Maar, ik denk wel dat er iets als "gerechtvaardigd belang" is voor de verwerking van woonplaats en geboortejaar.
Woonplaats: Woont iemand in de buurt? Komt regelmatig voor in topics waar iemand vraagt om hulp om dit-of-dat te repareren.
Geboortejaar: Omdat je van een 14-jarige scholier met nul budget ander forumgedrag kunt verwachten dan van een 50 jarige met een relevante opleiding of een 80 jarige die eigenlijk verrassend vlot is op de computer. En je daar dan zelf ook anders op reageert.
(Geboortemaand en dag zijn dan weer minder gerechtvaardigd, maargoed, iemand kunnen feliciteren op zijn verjaardag is misschien al voldoende als je er wat op wilt verzinnen. Persoonlijk vind ik het onnodig)
Geslacht: Meh, dat zullen hier merendeels mannen zijn, die dan misschien extra geneigd zullen zijn een dame in nood te willen redden, waar die dame al dan niet prettig vind. Het is gelukkig niet verplicht om in te vullen. Een 'belang' om geslacht in het profiel te zetten kan ik ook niet zo snel verzinnen.
ICQ-nummer en MSN-adres waren de destijdse opties voor Direct Mesaging, of eigenlijk chat. Dat was best leuk, vroeger. Ik zou daar nu niet snel een signal-username invullen (Of whatsapp, of een andere chat-app) en al helemaal geen mobiel telefoonnummer. Belang... Chat. Maar zijn een MSN adres en ICQ nummer überhaupt persoonsgegevens?
Dat allerhande instanties bijna vrij beschikbare gegevens als identiteitsbevestigende gegevens beschouwen vind ik eerder een probleem: Het is gewoon niet veilig, die gegevens zijn van vrijwel iedereen veel te breed beschikbaar om voor dergelijke verificatie van identiteit te gebruiken! Dat is nog geen reden om overal maar je exacte geboortedatum en woonplaats in te vullen waar dat eigenlijk niet nodig is, maar pogen je geboortedatum en woonplaats geheim te houden is zowat onmogelijk. (Voor een circuitsonline.net profiel zijn ze niet verplicht)
Ook, wachtwoorden resetten met je lievelingskleur, favoriete automerk, en de meisjesnaam van je eerste huisdier is een enorm beveiligingslek, want ook die gegevens zijn vaak gewoon te vinden. Die gegevens onvindbaar maken is vrijwel onmogelijk, of je zou alleen nog kleren moeten kopen in alle andere kleuren dan je lievelingskleur - of wacht, dat geeft het eigenlijk ook weg... Eh... En ook niemand vertellen hoe je oma heette, nooit je hond roepen bij zijn eigen naam, en het merk van je auto afplakken... wordt 'm niet. Het mag gewoon niet degene waar het om gaat verweten worden dat zijn lievelingskleur, merk auto, en naam oma etc. bekend zijn, het is nm(b)m een fout van het bedrijf dat dergelijke gegevens als "beveiligingsvraag" gebruikt.
Ja, ik ben voorstander van privacy, maar dat ik in mijn profiel niet heb ingevuld dat ik een man ben zal daar weinig voor baten... Dat CO mij niet door derde partijen laat profileren voor '"'commerciële doeleinden'"' helpt een stuk meer. (Lees het privacybeleid! Er is duidelijk over nagedacht. Dingen als "De software waarmee advertenties die op Circuits Online worden getoond maakt gebruik van cookies. Deze cookies worden uitsluitend gebruikt om bij te houden welke advertenties getoond zijn en op welke advertenties je geklikt hebt. Er wordt geen interesseprofiel bijgehouden en deze informatie wordt niet met derden gedeeld." is keurig, CO zou het aan een hele vieze derde partij hebben kunnen uitbesteden maar dat doet CO gelukkig niet, en ook bij de rest van het privacybeleid is dat duidelijk)
Op zondag 10 november 2024 14:28:01 schreef miedema:
Edit: Nog even constructief:
Als CO wat zou willen verbeteren op privacy gebied, dan zou je gebruiker info alleen zichtbaar kunnen maken voor ingelogde gebruikers.
Dat vind ik een uitstekende suggestie!
Nog steeds: iedereen kan een account aanmaken. Maar het is 1 laagje.
Geautomatiseerd geboortedata omzetten naar alleen geboortejaar... Wil denk ik niet echt lekker gezien hoe veel mensen ontdekt hebben dat dat veld ook tekst accepteert mits kort genoeg.