Hoe weet een Vaillant CV ketel dat hij WW moet leveren?

Hoe en waarmee detecteert de Vaillant CV ketel VHR 24-28 C, dat hij WW moet gaan leveren?

Hij moet dan volgens mij het volgende gaan doen:

• Hij moet dan de driewegklep in de WW stand zetten.
  • De brander opstarten op maximaal vermogen,
  • Circulatiepomp laten draaien.

daargaans heeft een cv ketel een flow sensor op de warmwater of kw aanvoer leiding, waarmee hij ziet dat er warmwater getapt wordt.

Bij Vaillant kun je de installatiehandleidingen opzoeken. Voor jouw ketel lijkt dat deze te zijn.

Op pag. 20 staat een "Stromingssensor tapwater" genoemd.

En dat is niet alleen bij Vaillant zo, maar doorgaans bij iedere ketel.

Ik heb de wat oudere uitvoering en men voelt het al aankomen, WW doet het niet het blijft koud, ketel slaat niet aan.
Geen foutmeldingen.

Flow of stromings sensor kan ik niet localiseren :(

Foto is van internet.
Dat ding met het gele kruis zit er niet bij mijn ketel, leiding zit er rechtstreeks op.
En links onderaan (gele cirkel) zit een NTC gemonteerd die meet 14,7KΩ.

zit er onderaan in de ketel waar de KW en WW aanvoer en afvoer zit niet ergens een sensortje in de waterleiding?
Heb je de handleiding? Daar moet toch wel een aansluiting voor een stromings sensor beschreven staan lijkt me

In het bedradingsschema in de handleiding staat wel een aansluiting voor een 'stromingsschakelaar', is dat hem niet?
Even kijken of er een draad/stekker zit op C1-C2.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (18%)]

heb je wel genoeg flow in de WW leiding? een straaltje is weleens te weinig om de ketel te triggeren. probeer de douche eens, als de keukenkraan niet werkt. met die draaiknop bij de gele X bepaal je de flow, max open is max doorvoer van tapwater.

ik weet bij deze ketel dat die ntc niet bepalend is voor de watertemperatuur iig. ofwel een andere erin steken zorgt niet dat je tapwater 80 graden word. dat regelen de sensoren bovenaan de brander, aanvoer en retour CV leidingen.

die ntc op de wisselaar ziet dat de temperatuur te laag is en bij gaat stoken op tapwater. het kan ook zijn dat de tapwater functie uitgezet is, kan in het menu maar een knop op het front zou ook kunnen.

De aansluiting voor de stromingssensor is bij gebruik van een zonneboiler.
NTC X17 op de warmtewisselaar (in gele cirkel) zal wel de WW detectie zijn.
Wanneer er WW vraag is en dus koud water in stroomt stijgt zijn weerstand snel.

Waarschijnlijk X17 dus buiten specs, maw defect.
Zoniet de sturing wat erger is natuurlijk.

Hi,

Allereerst :
Ik ben geen verwarmingsmonteur, maar ben wel een jarenlange "ervaringsdeskundige" met diverse Combi CV ketels en WW geisers.

Voor jouw CV Ketel: zie servicemanual (bijlage 1)

De warmwater functie van de ketel wordt getriggerd door tapwater flow, daarvoor krijgt de ECU info van de Water Flow sensor zie o.a. pag 20/48.

Als de ketel niet triggert voor de tapwater voorziening, kan het inderdaad zo zijn dat de Flow sensor defect is, maar meer waarschijnlijk is de waterflow van het tapwater te laag:

Oorzaken:
1) Zeef van secondaire water warmtewisselaar (gedeeltelijk) verstopt (schoonmaken : Pag 31/48 en 35/48)
2) secondaire water warmtewisselaar verkalkt: demonteren en (laten) ontkalken : pag 35/48)
3) Water debiet te laag door verstopping downstream van de secondaire water warmte wisselaar, zoals Testman ook al opmerkte.

Schoonmaken van zeef en secondaire warmtewisselaar is volgens mij de meest waarschijnlijke oplossing.

installatiehandleiding-vhr-18-22-3-5-vhr-24-28-3-5-vhr-30-34-3-5-vhr-34-3-5-i-2009-660485.pdf

EDIT,

Ik zie nu pas dat jij een oudere ketel hebt.

Hier wordt een zgn "Waterschakelaar" gebruikt om de ECU te vertellen dat er Tapwater wordt getapt.

De waterschakelaar is een (krakkemikkige) microswitch die bediend wordt door een pinnetje dat met een membraan is verbonden.

Het membraan wordt geactiveerd door een drukverschil over een venturi (vernauwing) in de CV tapwater leiding, als er water wordt getapt.
Deze venturi zit als een hoedje met een gaatje in de water toevoer van het huis van de waterschakelaar.

In de Bosch ketels, is dit een witachtig plastic huisje met 2 stuks 15 mm tap wateraansluitingen, plus twee faston klemmetjes voor de elektrische microswitch.

Als je water tapt, ontstaat er een drukverschil over de venturi dus ook over het membraan.
Het membraan gaat daardoor bewegen (meestal omhoog) en middels een pinnetje wordt de elektrische microswitch bediend.

Daardoor krijgt de ECU het commando dat er water nodig is en volgt de aktie, (Driewegklep , Circulatiepomp, ontsteking) die jij al geschetst had.

De microswitch kan blijven hangen of slecht contact maken.

Ik zou even aansluiting C1 en C2 doorverbinden , Blauw/Zwart en Zwart (= Aansluitingen waterschakelaar) ) terwijl je al water tapt.

Als de ketel dan aanslaat ligt het inderdaad aan de waterschakelaar:

-> Nieuwe waterschakelaar kopen of evt enkel de microswitch vervangen.
-> wanneer je de hele waterschakelaar vervangt, NIET het venturihoedje in de aanvoeraansluiting vergeten over te zetten naar de nieuwe waterschakelaar.

Vaillant handleiding VHR 24-28C Waterschakelaar.pdf

PS.

Deze Vaillant Flow Schalter, AKA Flow schakelaar ("Waterschakelaar" in BOSCH terminologie: Heat-Tronic II) zou in jouw ketel kunnen zitten.

https://www.heiz24.de/Stromingsschakelaar-Vaillant-15-1041-Nieuw?gad_s…

Je kunt het geheel vervangen, maar de rode mikroswitch is ook los verkrijgbaar bij de gesorteerde Elektronika winkels.
Misschien is losmaken, schoonmaken en inspuiten met IPA (Isopropylalkohol) al weer genoeg om hem betrouwbaar te laten werken.

Verwijderd vanwege dubble posting

[Bericht gewijzigd door redguuz op (93%)]

Op dinsdag 19 november 2024 17:19:58 schreef Roland11:
In het bedradingsschema in de handleiding staat wel een aansluiting voor een 'stromingsschakelaar', is dat hem niet?
Even kijken of er een draad/stekker zit op C1-C2.
[bijlage]

Er is niets aangesloten op C1 en C2, ook nooit geweest.

@redguuz
Dank voor je hulp.
En CV monteur of niet, (ben ik ook niet) 2 of meer weten meer dan 1 :)
Ook de flowsensor/stromingsschakelaar die je beschrijft zit niet in mijn ketel.

Er er is/was niets aangesloten op C1 en C2.

@Stijnos
Er is Geen flowsensor/stromingsschakelaar aanwezig.

Ik heb het stille vermoeden dat @OXO gelijk gaat krijgen en de NTC X17 nabij de koud water inlaat voelt of er (koud)tapwater aangevoerd wordt wat verwarmd moet worden.

[Bericht gewijzigd door Pentium-Pro op (20%)]

bij mijn ketel gaat het dedecteren van warmwatervraag heel eenvoudig. er zit een NTC , net aan de ingang van het koude water. zolang er geen water stroomt blijft dat stukje leiding warm. eens je de warmwater vraagt koelt dat af en slaat de ketel in WW mode.

Kennissen roepen de driewegklep motor is stuk, maar tja dat zijn (leken) en kennissen. :)

Intussen ben ik een oude VC8010 Honeywell 3-wegklep MOTOR/Actuator aan het reverse engineeren.

Dat gaat verder in topic;
https://www.circuitsonline.net/forum/view/167467
Om dit topic overzichtelijker te houden.

Op dinsdag 19 november 2024 21:34:03 schreef Pentium-Pro:
Kennissen roepen de drieweg klepmotor is stuk. maar tja dat zijn (leken) en kennissen. :)

Intussen ben ik een oude Honeywell 3-wegklep motor aan het reverse engineeren.
Altijd al eens willen doen maar geen tijd voor gehad.

d
[/list]

tja, ik zit ook met een honeywell driewegklep. om de 7 jaar gaat ie moeilijk lopen.. ligt aan versleten rubbers en dientgevolg moeilijk lopend plunjertje. (dus niet aan de motor). naar het schijnt is de oorzaak magnetiet (ijzeroxide) in het water maar ik denk dat het geheel na 7 jaar in warm water gewoon zijn beste tijd heeft gehad). Het interne geheel (rubbers en plunjer en de houder) bestaat gewoon als een cartridge. Duurt 5 minuten om die te vervangen.

Nog even wat geprobeerd.

Bij een brandende/stokende ketel heb ik de warm waterkraan opengezet (uiteraard koud water) en toen de driewegklep motor verwijderd. Hij stond mechanisch in de CV stand.

Het veermechanisme en pennetje van de waterklep komt dan omhoog en staat in de hoogste stand. (warm water)
En Voila warm water uit de kraan!

Als ik de driewegklep motor weer monteer (tijdens stoken) gaat de waterloop in de ketel weer naar normaal CV bedrijf en komt er weer koud water uit de kraan en de radiatoren worden weer warmer.

Dat betekend volgens mij dat er watertechnisch met de klep niets mis is.

Mss kom je al wat meer te weet als je hem ohms door meet.
Nog beter is hem er eens uit te schroeven.
Die dingen zitten rechtstreeks in het leidingwater en niet abnormaal dat die aangevreten zijn na jaren dienst.

Deze blijkt gewoon tegen de plaat te zitten.

Hier:
https://cvonderdelen.snelbesteld.nl/cgi-bin/shop/shop.cgi?shop=cvonder…
Bijna onderaan:
https://cvonderdelen.snelbesteld.nl/cgi-bin/shop/shop.cgi?sessionID=20…

Edit: tja als je brander niet aangaat als je de ww kraan open zet is er niks mis met de 3-wegklep.....

[Bericht gewijzigd door OXO op (38%)]

Flowsensor vervangen en je bent weer op de been, was bij de onze hetzelfde euvel. Kosten voor vervangen hebben we totaal 75 euro betaald.

Die is niet aanwezig!

[Bericht gewijzigd door Pentium-Pro op (41%)]

Op dinsdag 19 november 2024 18:57:26 schreef redguuz:
EDIT,

Ik zie nu pas dat jij een oudere ketel hebt.

Hier wordt een zgn "Waterschakelaar" gebruikt om de ECU te vertellen dat er Tapwater wordt getapt.

Die zit er niet!

Ik zou even aansluiting C1 en C2 doorverbinden , Blauw/Zwart en Zwart (= Aansluitingen waterschakelaar) ) terwijl je al water tapt.

Als de ketel dan, aanslaat ligt het inderdaad aan de waterschakelaar:

Als ik C1 met C2 doorverbind (met de warm waterkraan open) dan gaat hij in bedrijf voor warm water met de Driewegklep in de WW stand. Er komt dan ook Warm water uit de kraan.

Dieven hebben je sensor komen stelen! Haha

Andere gekheid:
14,7 kohm... Wat met een potmeter in de plaats? Behoort die 14,7 te zijn? Of kan de uitlezing op de print mank zijn? Elco's of schade...?

Wat ik niet uit jouw verhaal haal: is de ketel van de ene op de andere dag gestopt met het geven van warm water of weet je niet wat de voorgeschiedenis is?