Hoe weet een Vaillant CV ketel dat hij WW moet leveren?

Ik zie veel brol elco's.

Op donderdag 21 november 2024 16:22:03 schreef EricN:
Ik zie veel brol elco's.

Ik zou Vishay / BC niet direct brol willen noemen, maar ik vermoed wel dat ze NIET low ESR zijn en als dit een SMPS is (Schakelende voeding) zou je dat wel willen: echter ik zie hier rechts een Loeier van een trafo zitten, dus dan lijkt me elco's een stuk minder snel een probleem dan bij een SMPS...

Deze voeding is zo klassiek dat ik hier zelfs nog wel een goedkope chinese elco in durf te zetten.

Hi

Even terug naar de NTC:

Als ik de NTC heet stook ongeveer 80°C gaat hij naar ±2,3Ω
bij bevriezen met koude spray gaat hij naar boven de 100KΩ

Dat is toch niet in overeenstemming met het tabelletje uit de service manual:

Bij 80 graden C , zou de NTC waarde 1,7 KOhm moeten zijn, niet +/-2,3 Ohm.

Of bedoelde jij misschien 2,3 KOhm ?

Ziet er niet echt uit als een Vaillant branderautomaat, meer eentje uit een Remeha?? meestal relais stuk en sommige elco's

Op donderdag 21 november 2024 18:23:36 schreef redguuz:
Hi

Even terug naar de NTC:

Dat is toch niet in overeenstemming met het tabelletje uit de service manual:

Bij 80 graden C , zou de NTC waarde 1,7 KOhm moeten zijn, niet +/-2,3 Ohm.

Of bedoelde jij misschien 2,3 KOhm ?

Ja foutje 2,3KΩ moet het zijn en die 80°C is ook niet exact waarbij ik gemeten heb.

Op donderdag 21 november 2024 16:22:03 schreef EricN:
Ik zie veel brol elco's.

Foto is nog met originele elco's.

Op woensdag 20 november 2024 07:54:39 schreef WillemV2:
Wat ik niet uit jouw verhaal haal: is de ketel van de ene op de andere dag gestopt met het geven van warm water of weet je niet wat de voorgeschiedenis is?

Voor de zomer werkte hij nog 100%, daarna niet meer voor warm tapwater.

[Bericht gewijzigd door Pentium-Pro op (65%)]

Op donderdag 21 november 2024 19:47:06 schreef smd:
Ziet er niet echt uit als een Vaillant branderautomaat, meer eentje uit een Remeha?? meestal relais stuk en sommige elco's

Is een MCBA 1445 van Honeywell/Gasmodul
Mocht ik er maandag aan denken ga ik zoeken of ik nog een ergens heb liggen.

Is dat iets specifiek voor dat model of moet je op de print software matig instellen dat er wel of niet opties zijn aangesloten zoals een flowsensor?

Er is nooit een iets van dat ingesteld ik heb hem zelf geplaatst een flink wat jaren geleden nieuw uit de doos.
Hij heeft vanaf de plaatsing tot ±6 jaar geleden gewerkt op een aan/uit thermostaat, toen is er een OpenTherm thermostaat geplaats (Nefit Easy) en heeft hij prima gewerkt tot voor deze zomer.

De MCBA moet wel een bepaalde revisie hebben anders kan hij OpenTherm niet aan, dat weet ik nog na telefonische info bij Vaillant lang geleden, voordat ik de NefitEasy ging aanschaffen.
Maar ik had geluk (zeiden ze bij vaillant) bij mij werkte het :)
Er staan een paar MCBA1445DV40 Rev 3 te koop maar geen bouwjaar dus dat wordt ook gokken, waar ik niet van hou.
Ik weet alleen niet welke revisie ik nou heb? Bij de latere ketel bouwjaren staat dat erop bij mij niet.

Net mijn argument. Spontane instellingswijzigen is iets wat ik bij witgoed vaak zie gebeuren. Storingen op de voedingsspanning. Falende eeproms... Allemaal mogelijke oorzaken. Met de opkomst van de netvervuiling en complexere en minder kwalitatieve printen zit daar wel een hogere voorkomendheid.

Weet iemand toevallig of en hoe je vanaf een Vaillant ketel typeplaatje en uit de gegevens op de MCBA1445DV40 sticker, je een fabricage datum kan destilleren?

Zou er verschil zijn, anders dan het vermogen, tussen een MCBA1445DV40 voor de

• Vaillant VHR 18-22 C

& de

• Vaillant VHR 24-28 C ?

Beide ketel type's staan beschreven in dezelfde handleiding voor gebruik en installatie maar niets daarover.

Hardwarematig misschien niet maar softwarematig misschien wel maar ik weet het niet. 8)7

Ik vermoed dat die van jou 1994 week 52 is?? en de print van laatste foto is 2004 week 22??

1994 voor de Ketel lijkt mij sterk, omdat er dan 10 jaar zit tussen de Ketel en de elektronica, zou heel bijzonder zijn lijkt mij.
De ketel is in 2004 nieuw gekocht bij de TU, dus die 2004 week 22 zou goed kunnen.

Op zaterdag 23 november 2024 17:16:59 schreef driessens_nl:
[...]

Is een MCBA 1445 van Honeywell/Gasmodul
Mocht ik er maandag aan denken ga ik zoeken of ik nog een ergens heb liggen.

_/-\o_ Niet meer aan gedacht waarschijnlijk _/-\o_

Op zaterdag 30 november 2024 22:40:47 schreef Pentium-Pro:
[...]
_/-\o_ Niet meer aan gedacht waarschijnlijk _/-\o_

idd vergeten ga dadelijk nog eens zoeken...... sorry

EDIT: heb er 1 gevonden maar is een Rev:3 (MCBA1445DV40SP3)

[Bericht gewijzigd door driessens_nl op (12%)]

Dank voor het kijken.

Die S in het nummer zou weleens kunnen duiden op de Solo serie die is alleen voor CV dus zonder warm water.
Maar zeker weten doe ik dat niet misschien is er hier een vaillant CV techneut/kenner die dat weet.

1) Zou ik checken bij Vaillant zelf.

Of

2) checken bij Jurrenco:

https://jurrenco.nl/product/vaillant-branderautomaat-mcba1445dv40-vhr-…

Die reviseren deze zelf, dus kennen de typen goed, IMHO.

[Bericht gewijzigd door redguuz op (75%)]

Of bij deze particulieren kopen:

1)

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en-apparatuur/onderdelen-en-toebe…

2)
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/geisers-en-boiler…

BTW

Normaal is een hogere REV versie te prefereren, Moet "backwards compatible " zijn met lagere versies (ze hebben de software fouten eruit gehaald, die er ueberhaupt niet in hadden mogen zitten).

Veel goedkoper kun je het niet oplossen IMHO.