Meestal is de signaalkabel naar de thermostaat 2 x 0,8 mm².
Misschien is dat bij TS ook zo, dan is er al veel minder verlies.
Anders is er mogelijk telefoonkabel gebruikt , die is wel 0,5 mm².

@Spog2,
Ik geloof dat je je punt wel gemaakt hebt ...

Op maandag 2 december 2024 15:09:39 schreef -bartiebami-:
Wat ik dus wel wil weten, is deze opstelling stabiel bij de pieken die de raspberry vraagt?

Stroom gaat (even) omhoog, spanningsverlies wordt groter (?), blijft de buck converter dan ook stabiel op 5V? Want met die potmeter regel je niet de uitgangsspanning toch?

Daar is het een DCDC voor, en uiteraard stel je daar de uitgangsspanning mee in. Nu zou ik niet voor het goedkoopste bordje van ome ali gaan.

Als je de plek hebt kun je zoiets nemen:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb-lader-met-klem-zwart-10381966/

Dat is een 24V adapter met een DCDC in het verdeelblokje. Kwestie van doorknippen en aansluiten.

Of zoiets:
https://aliexpress.com/item/1005003224038858.html
https://aliexpress.com/item/1005007026874731.html

Snap niet waarom draad trekken geen optie is?
Elke thermostaat die ik ken zit gewoon pvc achter, en 10 meter is nou ook geen afstand waarbij je al vast komt te zitten
Daar duw je de trekveer zo langs

Moet dat echt per se een raspi zijn? Niet alleen komt daar ellende van met de stroomvoorziening - zoals ervaren - het lijkt me ook stevige overkill. Een termostaat heeft toch niet zoveel cpu-power nodig??
Overweeg een Arduino, bv. een nano of zelfs nog kleiner.
Of een ESP32 of zo, dan is er WiFi beschikbaar, en kan het misschien helemaal zonder kabel.
Al het perse wel een raspi moet zijn: zou het niet lukken met een stroomvoorziening bv. 1 amp en een dikke buffer ter plekke, elco of supercap? Terecht werd gesteld dat de volle 15W slechts piekgewijs beschikbaar moet zijn, wellicht vooral tijdens het opstarten.

Op maandag 2 december 2024 17:41:46 schreef DK:
Elke thermostaat die ik ken zit gewoon pvc achter, en 10 meter is nou ook geen afstand waarbij je al vast komt te zitten
Daar duw je de trekveer zo langs

Daar werd en wordt vaak mee gesjoemeld, gooi maar in de muur is maar thermostaatkabel. Laatste stukje buis voor als de sjef komt kijken.

@DK:

Dat hoef je ook niet te snappen, het volstaat te lezen:

Nieuwe kabel trekken, plakgootje, frezen/boren zijn helaas geen optie.

Waarom dat zo is, en of het terecht is, dat is niet onze zaak. We kunnen slechts ons advies en inzicht bieden bij de gestelde vraag. Het in vraag stellen van de vraag is doorgaans weinig productief, ietwat vraagsteller heeft dat zelf al gedaan alvorens te posten.

Draad trekken is geen optie maar als je het echt wil weten, dat heb ik destijds simpelweg niet netjes gedaan tijdens de verbouwing. Gepasseerd station dus, maar om alle commentaar over "hoe het heurt" te voorkomen: gewoon geen optie. Maar bedankt voor je bijdrage @DK...

Kabel is blijkbaar 0,6mm2 volgens de verpakking, zal iets schelen dus, enfin...

Op maandag 2 december 2024 17:51:47 schreef Paulinha_B:
Moet dat echt per se een raspi zijn? ..... Overweeg een Arduino...

Ja, ik wil daar een raspi+touchscreen in kiosk mode hebben die HomeAssistant draait. E-paper wat eerder genoemd is, is ook nog een leuke optie maar wellicht voor later.

Het e.e.a. hier genoemd is in ieder geval het experimenteren waard, bedankt daarvoor!

Tsja, als je per se de zaken moeilijker wilt maken dan nodig, dan kan ik je enkel goede moed wensen. Alles wat home-assistant op die plaats kan bijdragen kan veel simpeler, ook al zal het wel iets lastiger zijn om te integreren. Geniet van uw zelfgewenste zelfgemaakte problemen _/-\o_ !!

Een beetje uit interesse, die ketel zal opentherm communiceren, onder andere om te kunnen moduleren.
Kan je dat met een PI ook doen?

Op maandag 2 december 2024 18:22:51 schreef revado:
Een beetje uit interesse, die ketel zal opentherm communiceren, onder andere om te kunnen moduleren.
Kan je dat met een PI ook doen?

Ik denk het wel (sowiezo niet rechtstreeks op GPIO) maar ik heb dat draadloos opgelost met dit dingetje aangezien de thermostaatkabel straks bezet is, daarbij kan OT slechts beperkte stroom leveren, ik geloof <100mA

Op maandag 2 december 2024 18:14:39 schreef -bartiebami-:
Ja, ik wil daar een raspi+touchscreen in kiosk mode hebben die HomeAssistant draait.

vooral voor homeassistant is dat toch ongeveer wel de domste plek waar je je rpi neer kan zetten

ik zou van je kioskmode afstappen en je rpi op een plek neerzetten zodat je nog ergens heenkunt daarna, dat ding hoort je centrum te zijn, en nu duw je m op een eiland met alleen wifitoegang, die haal je binnen een paar maanden daar weer weg

Edit hieronder, als dat niet de hub wordt is een tablet logischer ja, dan heb je ook lang dat vermogen niet nodig, een tablet is makkelijk vol te houden

[Bericht gewijzigd door DK op (13%)]

Ik gok dat HASS niet zelf op die pi gaat draaien, want HASS over wifi is een erg slecht plan. Maar een webbrowser in kiosk als bediening kan prima. Nog eenvoudiger (en wat luxer) is een tablet daarvoor gebruiken.

Ik weet niet wat je met je thermostaat gaat doen, maar ik zou die niet *vervangen* door zo'n constructie. Neem een simpele opentherm thermostaat die je met een OTgateway aanstuurt.

Heb je geen aders over in je thermostaatkabel (ofwel heb je er maar 2 aders in zitten) Dan lijkt me deze exercitie ook niet zo'n heel strak plan.
Of je moet met een draadloze thermostaat gaan werken. Als je thermostaat nu modulerend is zorg dan dat dit zo blijft. bang-bang tov modulerend kan je in het extreemste geval 30% gasverbruik schelen.

-edit-

echter is dat een meter of 10 signaalkabel 2x 0,5mm².

Ai, tja ... Ik zou m'n thermostaat in ieder geval niet opgeven voor zo'n constructie.

Zoals Sine voorsteld had ik het inderdaad voor ogen, rpi (zero is ook nog te overwegen) die domweg de webpagina laat zien.

Voorkeur voor rpi+touchscreen ten opzichte van een tablet vanwege zelf bouwen (niet per sé makkelijker maar zelfbouw is gewoon leuker) en omdat voeding netter weg te werken is. Al zijn er ook daar in nog andere oplossingen dan een haaks USB kabeltje.

Wat DK zegt kan ik me ook in vinden, ik zat heel lang met het idee van zo'n Toon thermostaat in mn hoofd, het wordt inderdaad niet het brein van de hele installatie maar een vaste opstelling is geen must.

Idee was om mijn thermostaat wel te vervangen door dit ding, heb nu een modulerende thermostaat (Remeha Celcia 15). Ik draai nu een week of 2 proef en het werkt aardig en gasverbruik gaat merkbaar iets omlaag. Maar het is wel anders dan ik gewend ben. Een kant en klare thermostaat is hier natuurlijk het allerbeste in. Scheelt dat de vrouw het niet snel koud heeft.

Maar we dwalen af. Betreft mijn vraag, die is inmiddels beantwoord en ben weer wat overwegingen verder.

Op maandag 2 december 2024 17:08:10 schreef revado:
Meestal is de signaalkabel naar de thermostaat 2 x 0,8 mm².
Misschien is dat bij TS ook zo, dan is er al veel minder verlies.
Anders is er mogelijk telefoonkabel gebruikt , die is wel 0,5 mm².

Laat die kwadraatjes maar weg. Thermostaatkabel, ook wel belkabel genoemd, is 0,8 mm diameter. Niet 0,8 mm2 doorsnede.

Ik heb laatst van die kabel gekocht, daar stond op 0,8 mm2 maar dat klopt niet. De schuifmaat vertelde me 0,8 mm dik.
Zelfde geldt voor telefoonkabel, die is vaak 0,5 mm dik. Bij dit soort signaalkabels wordt standaard de diameter aangegeven en niet de doorsnede.

Bij dit soort signaalkabels wordt standaard de diameter aangegeven en niet de doorsnede.

Is diameter niet het zelfde als doorsnede?
Edit ja dus: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/doorsne…

[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]

Nee. Doorsnede is in mm2, diameter is in mm.
2mm diameter -> 3,14 mm2 doorsnede.

En Van Dale, ooit een rots in de branding, is van dag tot dag minder betrouwbaar.

[ @ GJ_ hieronder: bedankt om te bevestigen! ]

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Op dinsdag 3 december 2024 11:22:45 schreef fred101:
[...]

Is diameter niet het zelfde als doorsnede?

Nee, de diameter is duidelijk. Met doorsnede word oppervlakte bedoeld.
Op kabel staat normaal de doorsnede (oppervlakte dus, in mm2) behalve bij bv telefoonkabel en sommige andere communicatiekabel.

Klopt helemaal GJ_
Telefoonkabel klopt, dat is in mm (vele, vele kilometers norm 45 en norm 88 gebruikt in 35 jaar) maar die aders zijn dunner dan die stuurstoomkabel, daar staat echt 0,8 mm2 op.
Probeer maar eens een stuurstroomkabel in een LSA blok te drukken...

En dat wilde ik aangeven, als er telefoonkabel is gebruikt is het dunner.
Maar omdat er volgens TS maar 2 aders zitten is het zeker geen telefoon kabel.

Het criterium voor de draad van 0,5 mm2 lijkt mij de toelaatbare temperatuurverhoging als daar kortstondig veel stroom door loopt.

Stel dat een koperen draad van 1m en 0,5mm2 kortstondig opgewarmd wordt en geen warmte kan afgeven.
De weerstand van zo'n koperen draad blijkt R = 0,035 ohm.
De massa van die draad blijkt 0,00448 kg (= 4,48 g).

De specifieke warmte van koper is 380 J/(kgK)
Om de draad 20 graden Kelvin op te warmen is dan nodig: 380 J/(kgK) x 0,00448 kg x 20 K = 1,70 J = 1,70 Watt.sec
E = 1,7 Watt.sec = I^2 x R x t = I^2 x 0.035 x t

Dan is: I^2 x t = 48
De stroom van 3A kan je dan dus t = 48/(3^2) = 5,33 seconden laten lopen als hij 20 graden warmer mag worden.

Met dit resultaat zou je de kabel kunnen beveiligen met een geschikte zekering.
Of dat toereikend is hangt natuurlijk af van de Raspberry-toepassing... hoe lang die 3A stroom loopt en welke afkoeltijd je daarna gunt.
Als je weet waar de piekvraag vandaan komt kan je met je programma afkoeltijd inbouwen. Of zet op de print een temperatuur sensor element in die het bewaakt.

Op dinsdag 3 december 2024 11:29:04 schreef Paulinha_B:
Nee. Doorsnede is in mm2, diameter is in mm.
2mm diameter -> 3,14 mm2 doorsnede.

En Van Dale, ooit een rots in de branding, is van dag tot dag minder betrouwbaar.

[ @ GJ_ hieronder: bedankt om te bevestigen! ]

De Belgen zijn qua taal blijkbaar completer. Daar staat:

In niet-technische taal worden doorsnede en diameter door elkaar gebruikt. In technische taal verwijst alleen diameter naar de dikte van bijvoorbeeld een draad of buis.

Weer wat geleerd.

De raspberries, kunnen enerzijds wel pieken trekken, maar anderzijds, er zitten vier USB poorten op, die hij ook 4*.5A = 2A wil kunnen leveren. Met de pi alleen denk ik dat je met 1A al een eind komt.

Ik denk dus niet dat je hoeft te begroten op pieken van 3A.

Als je een officieel 7" scherm gaat toepassen, dan ben ik bang dat je wel degelijk daar rekening mee moet houden. Ik denk dat ie serieus op je powerbudget drukt.

Op dinsdag 3 december 2024 11:29:04 schreef Paulinha_B:

Het euvel van Van Dale is dat die het algemene spraakgebruik volgt. Daar worden diameter en doorsnede vaak door elkaar gebruikt. Maar in de techniek zijn het echt twee verschillende begrippen.

De Belgen zijn qua taal blijkbaar completer.

Hah! heb je het al door ?! Goed zo! Nu nog het onderscheid leren tusen "Pelgen" en "Flamingen" en je bent er helemaal :)

ik denk dat het vermogen wel meevalt voor de RPI. het scherm za wel de grootverbruiker zijn.
voor zover ik begrijp komt er geen signaal meer over die draad maar enkel nog voeding voor de RPI?

de aderdikte is gewoon bepalend voor de stroom, niet voor het vermogen.
bv 0.5mm² is 3.5ohm voor 100meter. 10meter heen, 10meter terug is dus 0.7ohm.
stuur je daar 5V 1A door, krijg je op het einde maar 4.3V meer (0.7V verlies over de draad).
gebruik je DCDC 12V naar 5V, dan stuur je 12V 0,5A door de kabel en een verlies van 0,35V. dan zal er van de 12V nog 11,65V op het einde komen.
op 24V zou je maar 0,3A meer hebben en verlies je dus nog 0,21V. schiet er van de 24V nog 23,8V over.

iets hogere spanning, DC/DC converter op het einde en klaar ben je dus.
heb ik ook gedaan met netwerkkabel. 12V over de middelste draadjes (blauw/wit) en op het einde een DC/DC om de rpi te voeden.
ik gebruik vaste DC/DC en niet met potmeter (die hebben de neiging te verlopen na een tijdje)

https://ae01.alicdn.com/kf/H9a947d7f7ae74a64946237e579fe3312d.jpg_640x640q90.jpg

1 brugje solderen welke uitgangspanning je wil. die dingen waren vroeger 0,5€ met free shipping, nu blijkbaar 3x zo duur geworden
https://www.aliexpress.com/item/1005007615119115.html?spm=a2g0o.produc…

mijn Rpi camera systeem draait op zo een ding, al een jaar of 2-3 non stop. geen problemen mee

Ik denk dus niet dat je hoeft te begroten op pieken van 3A.

Ik hou altijd wel van ruim begroten :). Tenminste als het normaal kan zonder extra kosten en zonder moeilijk doen.

5V 3A = 15W
OP 24V is 15W nog maar 0.625A Als je daar een 1A voeding voor neemt zit je ruim aan je stroom budget zonder gekke dingen te hoeven doen. En 1A daar een thermostaat kabel is ook geen enkel probleem.

TS zegt nu 0,6mm2 te hebben en met 3A/mm2 mag daar 1,8A doorheen en dat is al erg conservatief omdat goede kabel soms wel 10A/mm2 mag hebben.
Conservatief gezien kan je op 24V ca 50W over de kabel transporteren en dat is continu. 15W piek is dus geen enkel probleem.

Vaak is met signaalkabel eerder het probleem dat ze niet zo tegen hoge spanning kunnen vaak maar 50V of zo, maar qua stroom is het gewoon kabel en zou die 5V 3A er ook direct door kunnen. De 3A is geen probleem voor deze kabel maar het spanningsverlies is dan wel te groot. Maar mocht het nodig zijn zou je op 24V nog tot 3A kunnen gaan. En anders is er nog 36V of 48V. ;)

[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]