Het gaat naar mijn mening niet om een 3-fasen* alternator maar om een enkelfasige. Net als bij bijv. de eerste Lucas RM-modellen. Er zitten 3 spoelen in die Bruin gemeen hebben en in fase bedraad zijn. Tussen Wit en Bruin 2 spoelen parallel**. Tussen Geel en Bruin de derde spoel. Geel-Bruin is permanent op de diodebrug aangesloten. Wit-Bruin wordt bijgeschakeld als het licht aan is.
Die rare golfvorm zie je net zo goed bij een gewone trafe, diodebrug en condensator. Tussen Geel en Wit valt weinig spanning te verwachten, beetje afhankelijk van hoe de wikkelingen gelegd zijn denk ik.

* zei ook niemand zo.
** de ohmmetingen lijken erop te wijzen dat er maar 1 wikkeling tussen Wit en Bruin zit. Bij die Lucassen was de bijgeschakelde sectie zwaarder omdat de verlichting naar verhouding nogal wat vermogen vroeg, al helemaal bij magneetontsteking.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op (19%)]

Ik vind het raar....

Een ding met permanente magneten zal een spanning leveren die recht evenredig is met het toerental. Dat is als er ook maar IETS aan variatie in het toerental zit niet prettig uitvallen voor de accu als je die zonder regeling direct daarop zet.

Nu ben ik me bewust dat een boer dat ding 90% van de tijd op iets van 1000 RPM zal zetten en aan het eind van de dag weer uit. Maar op een andere dag zet hij hem toch op 1100 of 900 en doet dan z'n ding? Die 10% variatie is gewoon te veel voor de accu.

Tegenwoordig kan dit gewoon. Dan zit er een zware DCDC converter tussen die de accu correct vol houdt onafhankelijk van de spanning uit de alternator.

Gebruikelijk was in de jaren 70 om een veldspoel zodanig veel stroom door te laten lopen dat de uitgangsspanning goed is voor de accu.

Kortom, ik blijf met vragen zitten over hoe het ooit heeft kunnen werken.

@Rew: misschien helpt de stroom-zelfbegrenzing van de alternator?
Op sommige modellen motorfiets werd wel (extra, naast bij/afschakelen van wikkelingen) een zenerdiode gebruikt ter begrenzing van de accuspanning.

Edit: Bij nader inzien zou zelfbegrenzing het wat sneller opladen van een niet volle accu in de weg staan. En als het bij licht aan werkt, dan wordt er bij licht uit overladen. Want in beide gevallen is de maximum alternatorstroom hetzelfde, althans als spoelweerstanden geen grote rol spelen.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op (41%)]

Is het niet zo dat de spanning door de inwendige weerstand van de accu ongeveer gelijk blijft maar de laadstroom alleen wat hoger wordt bij hoger toerental?
Zodra de accu voller wordt zal de laadstroom ook af gaan nemen.

Dit is het schema van de Yamaha FS1 ( mijn brommer destijd) die werkt net zo eigenlijk, zit alleen een germaniumdiode tussen.
Bij veel lage toeren ging de accu leeg, bij hele veel hoge toeren kookte de accu leeg, en hoe ik ( vooral dat laatste) weet? :)

Op maandag 9 december 2024 18:20:06 schreef aobp11:
Het gaat naar mijn mening niet om een 3-fasen* alternator maar om een enkelfasige. Net als bij bijv. de eerste Lucas RM-modellen. Er zitten 3 spoelen in die Bruin gemeen hebben en in fase bedraad zijn. Tussen Wit en Bruin 2 spoelen parallel**. Tussen Geel en Bruin de derde spoel. Geel-Bruin is permanent op de diodebrug aangesloten. Wit-Bruin wordt bijgeschakeld als het licht aan is.
Die rare golfvorm zie je net zo goed bij een gewone trafe, diodebrug en condensator. Tussen Geel en Wit valt weinig spanning te verwachten, beetje afhankelijk van hoe de wikkelingen gelegd zijn denk ik.

* zei ook niemand zo.
** de ohmmetingen lijken erop te wijzen dat er maar 1 wikkeling tussen Wit en Bruin zit. Bij die Lucassen was de bijgeschakelde sectie zwaarder omdat de verlichting naar verhouding nogal wat vermogen vroeg, al helemaal bij magneetontsteking.

Ik denk dat je 100% gelijk hebt. Ik kon het ook al niet rijmen met een 3 fase systeem. De kleurcodering van de draden deed me ook al twijfelen. Kon er verder ook niks over vinden op internet. Ik heb geen ervaring met dit soort systemen. Word nu wel duidelijk. Thanks _/-\o_

Het enige bijzondere is het bijschakelen van een extra wikkeling, als primitieve vorm van spanningsregeling.
Blader hier eens doorheen:
https://partsbooks.britishonly.com/partsbooks/PDF_Files/lucas/Lucasser…

Ik heb de gelijrichter in de hoek gesmeten en heb een knappe vervangende spanningsregelaar gekocht.

Ik had een Honda motorfiets uit de jaren '60.
Die had ook vaste magneten in de dynamo en 3 "fases".
Het geheel was maar enkele cm dik (en ca 15cm doorsnede).

Bij contact aan, was 1 fase met de accu verbonden (via diode).
In de lichtschakelaar zat een extra contact die de andere twee fases bijzette als je het licht inschakelde. Er was geen spanningsregelaar en toch werkte het heel behoorlijk. De motor had een startmotor.

Misschien bij deze tractor iets soortgelijks?

Mee eens met aobp11!

Ik had ooit een 650CC Norton Dominator die een 6V RM19 (Rotating Magnet) Alternator AC systeem had, met 3 paar statorwikkelingen (zoiets als een heel grote fietsdynamo).
Met groot licht werden 2 paren statorwindingen bijgeschakeld; zonder licht werd er maar 1 paar gebruikt om de 6V accu te laden.

De ontsteking werkte met een separate LUCAS magneetontsteking (KF2) en was geheel autonoom.

Later heb ik de RM19 (6V 60W) alternator vervangen door een RM21 (12V 180W) alternator, uit de latere Norton Commando.

Die regelde de 12V boord spanning met een "12V" zener diode (NB + aan massa!!).

De Selenium brugcel verving ik door een 1000V 35A brugcel van de lokale elektronikashop.

Deze configuratie is nooit meer stuk gegaan en werkte prima.

(BTW De LUCAS Magneetontsteking KF2 (Roterende punten en hoogspanningsbobine!!) , ook een bron van tal van problemen, werd vervangen door een LUCAS RITA (contactloze transistor ontsteking); Die werd ook in de allerlaatste Nortons en Triumphs gebruikt

Ook uiterst betrouwbaar.

Zo werden alle onbetrouwbare oude 1960's systemen van LUCAS ("the Prince of Darkness") uiteindelijk vervangen door modernere 1970's componenten en had ik eindelijk betrouwbare "Electrics" op mijn motor.

Het lijkt erop dat jij ook zoiets hebt als de Norton Dominator, maar dan in 12V.

Op woensdag 11 december 2024 21:55:04 schreef *Alfred*:
Er was geen spanningsregelaar en toch werkte het heel behoorlijk.

Er waren ook gecombineerde rectifiers/regulaters, soms met alleen een zenerdiode ter begrenzing uitgaande spanning. Misschien bij die Honda (Dream?) ook zo'n type. Het was in die dagen trouwens heel normaal dat je de loodaccu vaak moest controleren en bijvullen.

Wat zeker vast staat is, dat de magneten na 55 jaar al redelijk ontlaten zullen zijn. Van de oldtimer auto's die met magneetontsteking werken en nog het origineel concept hebben, zullen de magneten zeker al opgefrist zijn. Heb dat hier al gedaan, kreeg wel werkend, maar niet voor jaren.

Als het niet werkt is het ook geen ramp. Het is een dieseltje, dus als hij draait gebruikt hij nauwelijks wat van de accu. Dan zal ik hem af en toe even handmatig moeten opladen.
Verse dynamo voor deze kubota kost een klein vermogen.

Zo draai ik mijn Atlas 1202 (bj1970) en Fordson Dexta (BJ 1960) ook

De Atlas is het opknappen niet waard. De Dexta nog wel, dus dat ga ik OOIT nog wel fixen...

Op woensdag 11 december 2024 22:19:02 schreef redguuz:

Het lijkt erop dat jij ook zoiets hebt als de Norton Dominator, maar dan in 12V.

Als je mij bedoelt, nee, ik hab/had alleen Matchless/AJS jaren '50, 6V.
Dynamo's met veldwikkeling. Ik heb wel magneetontstekingen getest en de magneten ervan opgesterkt. Met name SR1 en N1.

Meet ook eens de 3 draden t.o.v de massa.

Inderdaad,
De weerstand van elk van de 3 draden van de stator naar Massa, moet ~ zijn.

Ducati / Moto Guzzi gebruikte ook een alternator (Magneti Marelli) met 3 draden (aanvankelijk tot eind negentiger jaren 1 fase (12V 300W), later een 3 fase systeem (12V 750W).
Er werd een geregelde Graetzbrug (2 dioden, 2 thyristoren) voor de enkel fase sytemen gebruikt
De hele RR is ingegoten in een mooi ribbed alumiminium huis.

Vervangen van je bestaande dioden/schakelaar systeem door zo'n RR regelaar is Plug & Play.

Volop te koop: OEM of Chinese copy, nieuw of een goede gebruikte bij de tweehands motoronderdelen handel (AKA motorsloper).

Als je zoekt naar een RR (Rectifier Regulator) voor een Ducati (BV Ducati 900SS _> 1993 vind je prima alternatieven voor jouw systeem.
https://www.ebay.co.uk/itm/314679456297?chn=ps&_ul=GB&norover=…

Maar uit je opmerking:

Ik heb de gelijrichter in de hoek gesmeten en heb een knappe vervangende spanningsregelaar gekocht.

blijkt dat je zoiets al gedaan hebt?

Dus mosterd na de maaltijd van mij.