Ik heb sinds kort een jaren 70 kubota B6000.
Nu kwam ik er gisteren achter dat de accu niet bijgeladen word.
Vanmiddag de spanningsregelaar gedemonteerd en tot m'n verbazing blijken er alleen 4 "diodes" in te zitten.
Het bereft een 3 fase dynamo met magneten, beetje als een magneet ontsteking van een brommer. 2 fasen zijn continue verbonden met de spanningsregelaar de 3de fase wordt gekoppeld aan een andere fase als de verlichting ingeschakeld word(parralel geschakeld). De diodes meten alle 4 rond de 0,6 in doorlaat en oneindig in sper.
Mijn vraag is eigenlijk simpel, hoe werkt dit en hoe houd dit de spanning rond de 13V?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoe heb je de spanning gemeten? de accu word pas bijgeladen als de motor een 1500 of meer rpm maakt. stationair laad de dynamo doorgaans niet of maar heel weinig.
jerome
Golden Member
Wat jij een regelaar noemt is gewoonweg de gelijkrichter. Zou eens nagaan met een 12V 21W testlamp of deze wil branden over beide AC punten, en dat met de motor in een wat hoger toerental. Dan herhalen over B en E. Massaansluiting E zeker nazien. Ws ergens een kabeloogje, nogal vaak samen met de voet van de gelijkrichter oid. "vast" gezet. Edit: Met B los.
Op zaterdag 7 december 2024 18:27:47 schreef testman:
hoe heb je de spanning gemeten? de accu word pas bijgeladen als de motor een 1500 of meer rpm maakt. stationair laad de dynamo doorgaans niet of maar heel weinig.
Ik heb de spanning gemeten op de accu en of de motor nu stationair draait of op z'n max toerental de spanning is en blijft 12,8V.
Op zaterdag 7 december 2024 18:36:52 schreef jerome:
Wat jij een regelaar noemt is gewoonweg de gelijkrichter. Zou eens nagaan met een 12V 21W testlamp of deze wil branden over beide AC punten, en dat met de motor in een wat hoger toerental. Dan herhalen over B en E. Massaansluiting E zeker nazien. Ws ergens een kabeloogje, nogal vaak samen met de voet van de gelijkrichter oid. "vast" gezet. Edit: Met B los.
Daarom ook de vraag, lijkt zo gewoon een brug geijkrichter, maar hij zal toch de spanning moeten beperken op een gegeven moment.
Massa is in het geheel niet aangesloten, maar die loopt waarschijnlijk via de 2 boutjes waarmee hij vast zit op het stalen dashbord.
Al ik het schema zie denk ik eerder aan het systeem zoals een oude brommer.
De dynamo heeft dan een paar "lichtspoelen" .
een gaat via de diodes naar de accu en de lampen branden direct op de dynamo.
Bij dat doosje staat ook "rectifier" dus dat is een gelijkrichter.
Bromers ( mijn Yamaha ten minste) had ook alleen een diode en geen regelaar.
Meet eens op alle draden direct van de dynamo of daar "wisselspanning "uit komt.
Zou zomaar kunenn dat de koolborsteld versleten zijn.
Grappig apparaat, ik wist niet dat kubota al zo lang bestaat.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik heb ooit een goedkope batterijlader geweten, die gebruikte de inwendige weerstand van de trafosecondaire om de laadstroom te beperken, en had dus wel gelijkrichting maar geen enkele vorm van regeling. Wie weet doet men hier iets gelijkaardigs, met een betrekkelijk hoge weerstand van de lichtspoelen?
@revado: volgens en.wikipedia werd Kubota opgestart in 1890 
Op zaterdag 7 december 2024 19:09:56 schreef revado:
Al ik het schema zie denk ik eerder aan het systeem zoals een oude brommer.
De dynamo heeft dan een paar "lichtspoelen" .
een gaat via de diodes naar de accu en de lampen branden direct op de dynamo.
Bij dat doosje staat ook "rectifier" dus dat is een gelijkrichter.
Bromers ( mijn Yamaha ten minste) had ook alleen een diode en geen regelaar.
Meet eens op alle draden direct van de dynamo of daar "wisselspanning "uit komt.
Zou zomaar kunenn dat de koolborsteld versleten zijn.Grappig apparaat, ik wist niet dat kubota al zo lang bestaat.
De dynamo is AC. Er zitten geen koolborstels in, ga ik van uit. De magneten draaien rond de spoelen.
Zou best kunnen dat het volgens hetzelfde principe werkt.
Moet van de week even verder kijken, ligt nu helemaal uit elkaar om schoon te maken. Is nu 1 geoxideerde bende.
Denk niet dat er echt wat stuk is eigenlijk.
Heb je een laadstroom controlelampje? Zoja, dan is die stuk. Die zet een wikkeling onder spanning en daarna gaat de dynamo werken.
Sorry, had het schema even gemist.
Meten op de aansluitingen van de dynamo of daar wel spanning uit komt.
Uit de B uitgang van de gelijkrichter moet dit ook komen..
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (11%)]
Bij dit oudje is het een AC dynamo die max 90W levert. De lichten worden vanuit 2 spoelen gevoed. Om te weten of je dynamo correct werkt zou je naar de lichten kunnen kijken, stationair branden die duidelijk zwakker dan bij volgas.
Meeste fouten ontstaan bij de diodes, oxidatie of gewoon kapotte diodes. Vervangen gaat erg lastig worden aangezien het boeltje al ruim 50j oud is.
Ombouwen naar een moderne alternator met inwendige spanningsregelaar is niet zo ingewikkeld maar je moet wel de juiste vinden die op de steunen past. Het is toch geen type met de dynamo en waterpomp gekoppeld??
Dan zou een John Deere, juiste type weet ik niet, kunnen passen. Wat draden anders aansluiten, alternator rechtstreeks op de accu, D+ lampje monteren en de lichten via een zekering na het contactslot aansluiten en klaar. Kleine dag werk als je het wat in je vingers hebt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
... en het zou een aardige vooruitgang betekenen, niet in het minst voor de levensduur van de batterij.
Op zaterdag 7 december 2024 20:13:14 schreef Appel:
Bij dit oudje is het een AC dynamo die max 90W levert. De lichten worden vanuit 2 spoelen gevoed. Om te weten of je dynamo correct werkt zou je naar de lichten kunnen kijken, stationair branden die duidelijk zwakker dan bij volgas.
Meeste fouten ontstaan bij de diodes, oxidatie of gewoon kapotte diodes. Vervangen gaat erg lastig worden aangezien het boeltje al ruim 50j oud is.
Ombouwen naar een moderne alternator met inwendige spanningsregelaar is niet zo ingewikkeld maar je moet wel de juiste vinden die op de steunen past. Het is toch geen type met de dynamo en waterpomp gekoppeld??
Dan zou een John Deere, juiste type weet ik niet, kunnen passen. Wat draden anders aansluiten, alternator rechtstreeks op de accu, D+ lampje monteren en de lichten via een zekering na het contactslot aansluiten en klaar. Kleine dag werk als je het wat in je vingers hebt.
De trekker heeft geen waterpomp. Blokje word gekoeld doormiddel van het thermosifon principe.
De dynamo ks wel tevens de ventilator voor de radiateur, ombouwen is daarmee niet zo makkelijk.
Op zaterdag 7 december 2024 20:15:19 schreef Paulinha_B:
... en het zou een aardige vooruitgang betekenen, niet in het minst voor de levensduur van de batterij.
Dat idee had ik ook al, gewoon een moderne regelaar erop.
3fase 190W is zat, denk ik.
Op zaterdag 7 december 2024 20:21:33 schreef marcel21674:
[...]De trekker heeft geen waterpomp. Blokje word gekoeld doormiddel van het thermosifon principe.
De dynamo ks wel tevens de ventilator voor de radiateur, ombouwen is daarmee niet zo makkelijk.
Dat heeft een oude vw kever ook.
Dan zou je daar eens naar kunnen kijken.
Maar de oude is vast aan de gang te krijgen.
En als het zo lamg gewerkt heeft, waarom dan ombouwen.
Je zal er niet iedere dag mee rijden en zeker geen tientallen keren per dag starten.
Paulinha_B
Honourable Member
Op zaterdag 7 december 2024 19:57:06 schreef maus0611:
Heb je een laadstroom controlelampje? Zoja, dan is die stuk. Die zet een wikkeling onder spanning en daarna gaat de dynamo werken.Sorry, had het schema even gemist.
Meten op de aansluitingen van de dynamo of daar wel spanning uit komt.
Uit de B uitgang van de gelijkrichter moet dit ook komen..
Dat ga ik straks even doen.
Op zaterdag 7 december 2024 20:33:06 schreef Appel:
[bijlage]
Met de beste wil van de wereld, ga ik hier geen fullsize dynamo tussen krijgen...
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ga eerst de accu volledig laden met een acculader, het kan zijn dat de accu zoveel stroom trekt dat de spanning inzakt. of ga de laadstroom meten als je een juiste Amp meter hebt. Wat doet de accu spanning als je de lampen aanzet bij stilstaande motor?
[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (17%)]
Op zaterdag 7 december 2024 19:50:36 schreef marcel21674:
[...]De dynamo is AC.
dan spreekt men over een alternator. naar ik begrijp eentje met permanente magneten?
Op zondag 8 december 2024 15:25:19 schreef Jacques1956:
Waar zit precies je dynamo en heb je er een plaatje van?
Even gemeten aan de dynamo/alternato bij iets verhoogd toerental.
Tussen Bruin en wit 1,4 ohm - +-14V
Tussen bruin en geel 1,4 ohm - +-14V
Tussen Geel en wit 2 ohm - 0V
Ook even met de scoop gemeten.
Daar zie ik dit signaal als ik tussen 2 fasen meet of tussen een fase en massa.
Alleen tussen wit en geel meet ik wederom niets.
Probe ik alleen een fase zonder massa, dan meet ik 3x een mooie sinus.
Op zondag 8 december 2024 13:04:52 schreef kris van damme:
[...]dan spreekt men over een alternator. naar ik begrijp eentje met permanente magneten?
Dat klopt