Mijn onkyo Tx-906 aan zijn einde? Als ik de receiver aanzet komt er een harde ruis uit de speakers en ook koptelefoon of volkomen stilte. Wisseling van input, cd, tape, fm e.a., gaf geen verandering. Uit- en inschakelen heeft een keer geholpen, maar nu ook niet meer. Alleen ruis of volkomen stilte...
Een reparateur die ik om info/een offerte had gevraagd meldde het niet te repareren wegens slecht resultaten in het verleden. Einde oefening?
Wie weet raad?

Niemand die het herkent blijkbaar, want geen reactie tot nu toe.
(Welkom op het forum overigens; je bent aan het goede adres hoop ik voor je).

1. Is het op beide kanalen of op een enkel kanaal?
2. Werkte de versterker normaal of was er al langer af en toe gekraak hoorbaar?
3. Geen kortsluiting op de uitgangen gehad?

In het beste geval is er een kleine elco kapot en is reparatie simpel.
In het slechtste geval is er een eindtrap module kapot en is het de vraag of je er aan kunt komen voor een redelijke prijs.

Heel soms wordt de beschreven ruis veroorzaakt door slechte contacten in de signaalbron keuze, maar ik vermoed dat deze Onkyo dat al elektronisch doet.

4. Het IC dat de bronkeuze verzorgt heeft een probleem.

Met een audio signaalvolger kun je mogelijk vinden of het probleem aan de ingang van de uitgangsversterker, de vermogensversterker, al aanwezig is.

Ga in geen geval blindelings IC's lossolderen en uitwisselen!

--------------------------
extra info:
https://www.electronica-pt.com/esquema/audio/onkyo-audio/onkyo-tx-906-…

Ik gok net als hierboven of het IC voor de bronkeuze of dat de voeding ervan niet goed is.

Voedingsspanningen nameten is sowieso een goed idee denk ik als startpunt en kijken of je DC spanning meet op de luidsprekeruitgangen is ook voordat je spullen aansluit.

Mogelijk idee om het bronkeuze IC te testen: kijk eens of de TAPE OUT wel geluid doorlaat van iets wat aangesloten is op CD bijvoorbeeld (of Tuner als die wel ontvangst lijkt te geven).

onkyo hebben een tijd last gehad van een dsp chip , daar is zelfs een terugroep actie voor geweest ik meen dat die afliep op dec 2017.
mogelijk bij jou ook het zelfde probleem

dit is er wel 1 uit de serie met problemen ben ik bang. die toestellen hebben netwerk functie en nog veel meer. die chip word gewoon te heet en komt los intern.

Is dat niet de TX-NR906 waar jullie het over hebben? De TX-906 is gewoon een analoge receiver voor zover ik weet.

1) service manual downloaden
2) testjes uitvoeren zoals hierboven is aangegeven.
3) open maken en visuele inspectie
4) voeding nameten op spanning (dmm) en rimpelspanning (scoop)
5) als dat allemaal goed is begint het foutzoeken.
- Signaal generator (of telefoon of andere bron) aansluiten
- Signaal met een signaal volger of scoop volgen tot waar het weg valt.

Die hebben vaak ook BGA problemen.

Die zitten er niet in, dat scheelt weer.

De De TX-906 heeft geen DPS en geen BGA's.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Hartelijk dank allemaal voor de reacties.
Er is een flinke ruis of stilte op beide beide stereo-uitgangen zowel vwb de boxen alswel de koptelefoon.
Er was niet eerder gekraak hoorbaar.
Kortsluiting op de uitgangen heb ik niet niet gemerkt. Hoe krijg je daarop overigens kortsluiting?

Ik zal de aanwijzingen meenemen naar de reparateur. Hopelijk is een reparatie mogelijk tegen een aanvaardbare prijs...
Bedankt zover allemaal.

Mvrgr.

.

Hallo allemaal,

Zojuist de Onkyo bij de reparateur gehaald.
Hij heeft twee 'grijze ribben'in het rechter deel vast gezet en ook nog andere contacten opnieuw gesoldeerd. Vernieuwing van euro's bleek niet nodig. Kortom hij doet het weer en het lijkt wel met beter geluid. Kosten 50 euro....
Heel verrassend allemaal en ik blij natuurlijk.
Bedankt allemaal voor de reacties. Fijne dagen!!
Mvgr.Carracha

Hallo allemaal,

Zojuist de Onkyo bij de reparateur gehaald.
Hij heeft twee 'grijze ribben'in het rechter deel vast gezet en ook nog andere contacten opnieuw gesoldeerd. Vernieuwing van elco's bleek niet nodig. Kortom hij doet het weer en het lijkt wel met beter geluid. Kosten 50 euro....
Heel verrassend allemaal en ik blij natuurlijk.
Bedankt allemaal voor de reacties. Fijne dagen!!
Mvgr.Carracha