Ik kwam erachter door mijn NAS-perikelen in een ander draadje dat ethernet het toch wel erg veel sneller maakt. Met een rechtreeks kabeltje van de PC naar de NAS kom ik rond de 100 MB/s. Terwijl ik met Wifi maximaal 25 MB/s haal (bij mooi weer).

Dus: besluit genomen om het hele huis te gaan bedraden. Dan wel netjes met aansluitpunten, patchkabels en dan ook meteen maar 10 gigabit.

De vraag: wat is verstandig:

• Shielded SFTP of unshielded FTP? Hoeveel stugger en/of dikker is shielded kabel?
  • En hoeveel storingsgevoeliger FTP?
  • En kun je zelf nog fatsoenlijk aanknijpen van de kabels voor die bandbreedtes? SFTP en FTP?

Gewoon cat6a nemen, unshielded is mijn advies.
En daar ook de passende outlets voor Cat6 op zetten en geen 5 en 6 door elkaar zoals ik wel eens zie.
De isolatie van cat6 is dikker en dus de keystones anders.
Keystones van Digitus zijn prima en betaalbaar, kunnen in ene patchrekje of in een inbouw raam in een inbouwdoos.

Cat 5a zou ook prima kunnen, maar 6 kan hogere snelheden aan en voor de toekomst zou ik cat6a gebruiken.

En ik zou een switchje nemen wat in ieder geval layer 2 routeren kan.
Zelf gebruik ik het liefste Aruba ( HP) maar ook bv TPlink heeft prima spul.
Je kan van mij eventueel een 8 poorts Aruba lenen als je iets wil testen.

10 Gb is nog niet erg standaard overigens.
Je zal dus alle accesspoints, switch en dergelijke ook moeten vervangen in de toekomst.
Cat 6 a kan tot een meter of 50 prima 10 Gb aan.

cat 7 is voor 10Gb, ( en volgens mij alleen maar shielded te koop) dat kan je er natuurlijk ook meteen in trekken ( wel duurder) ,ook hier weer de bijbehorende spullen gebruiken.

Koop wel GOEDE kabel van bv Belden, TKF of iets dergelijks, er moet koper in zitten en niet dat smerige CCA...

Ik heb een aantal netwerken in beheer, gebruik voor Wifi Unifi accesspoints en de cloudkey er bij, of de dreammachine als gateway/ router.
Dan is de setup een makkie en kan je eventueel een aparte Vlan maken voor wifi.

Je mag uiteraard even bellen of mailen als je wat wil weten.

Je kunt meestal de WiFi snelheid in je modem nog instellen. (bij de Experiabox staat die default laag)

Op zaterdag 21 december 2024 16:06:02 schreef Arco:
Je kunt meestal de WiFi snelheid in je modem nog instellen. (bij de Experiabox staat die default laag)

Volgens mij heeft Houben een nokia router staan.

TP-Link wordt sinds kort afgeraden omdat de firmware met eventuele achterdeurtjes in handen van de CCP is en mogelijk gebruikt zou kunnen worden bij Chinese of Noord-Koreaanse cyberaanvallen.

10Gbit in huis, hoop dat je dan al dikke buizen in de wanden hebt liggen want cat7 is stug en mag niet in strakke bochten gelegd worden. afmonteren is dan ook verre van fijn tov cat6. je ziet wel steeds meer 5 en 10gbit netwerk. op t werk is dat ook al geupdated, 10gbit switch met glasvezel patchkabels direct in de server, uplinks naar patchkasten ook met glasvezel. netwerk is geupgraded naar cat6. de cat5 was al 25 jaar oud en de outlets waren gammel 100mbit en vernikkeld. kniptang ging erin en vervangen.

Op zaterdag 21 december 2024 22:12:02 schreef testman:
10Gbit in huis, hoop dat je dan al dikke buizen in de wanden hebt liggen want cat7 is stug en mag niet in strakke bochten gelegd worden. afmonteren is dan ook verre van fijn tov cat6. je ziet wel steeds meer 5 en 10gbit netwerk. op t werk is dat ook al geupdated, 10gbit switch met glasvezel patchkabels direct in de server, uplinks naar patchkasten ook met glasvezel. netwerk is geupgraded naar cat6. de cat5 was al 25 jaar oud en de outlets waren gammel 100mbit en vernikkeld. kniptang ging erin en vervangen.

Precies, daarom ook mijn advies voor cat6.

Op zaterdag 21 december 2024 19:53:53 schreef maartenbakker:
TP-Link wordt sinds kort afgeraden omdat de firmware met eventuele achterdeurtjes in handen van de CCP is en mogelijk gebruikt zou kunnen worden bij Chinese of Noord-Koreaanse cyberaanvallen.

Lekker is dat.
TP link Omada, daar hangen hele gebouwen mee vol.
Die leveren serieuze grote Wifi netwerken.
En Ziggo stopt zijn klanten vol met die TP link dingen die Houben ook heeft.

Wat denk je van Huawei? Zowat het hele GSM netwerk van een van onze grootste providers heeft de daken er mee vol staan, komt ook uit China.

Eigenlijk maar een conclusie: we zijn veel en veel te afhankelijk van die hele "cloud" ;(

Even verder gezocht.
Het gaat met name om routers.
https://tweakers.net/nieuws/229930/vs-overweegt-tp-link-routers-te-ver…

Op zaterdag 21 december 2024 16:06:02 schreef Arco:

Je kunt hem instellen, ja. Maar niet op 10 Gb/s

wifi6 is de max bij een moderne modem, maar zelfs dat haalt vrijwel geen gebruiker. 1 muur ertussen en je hebt al minder.

Op zaterdag 21 december 2024 22:12:02 schreef testman:
10Gbit in huis, hoop dat je dan al dikke buizen in de wanden hebt liggen want cat7 is stug en mag niet in strakke bochten gelegd worden. afmonteren is dan ook verre van fijn tov cat6.

Gelukkig voor Hoeben is CAT7 geen TIA standaard en voldoet CAT6A prima voor 10Gb.
Dat zou ook de kabel zijn die ik nu zou leggen. cat7 is echt onzinnig. Zelf heb ik jaren geleden 5A gelegd en daar doe ik over een paar lijntjes 2.5Gbit over, zelfs 5Gbit is in spec voor 5A.

wifi6 is de max bij een moderne modem, maar zelfs dat haalt vrijwel geen gebruiker. 1 muur ertussen en je hebt al minder.

Sinds dit jaar zelfs Wifi7, maar een "modem" wil je dat soort taken er meestal niet bij laten doen.(lees: zo'n "alleskunner" van je ISP is meestal nergens een echte uitblinker in)

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Ik heb inderdaad een Nokia XS-2426G-B waarvan ik wifi heb uitgezet. Die zit met een ethernetkabel aan een TP-Link deco M9 met verschillende nodes in het mesh netwerk.

Conclusie is:

• CAT 6a wordt het, alhoewel cat7 dus afgeschermd is gaat bedrading moeilijk worden, ik heb geen loze pijpen liggen en moet alles in gootjes leggen en door betonvloeren heen.
  • Nu nog uitzoeken wat voor aansluitpunten handig zijn, minimaal 1 naar de woonkamer (waarschijnlijk 2), 1e verdieping 1, zolder 1
  • Mooie wandcontactdoosjes, evt met losse keystones erin (of is dat al standaard?)
  • Dus ook een router achter de Nokia plaatsen en dan maar op de firewall/beveiliging van de Nokia draaien. Ik hoop dat die goed genoeg is. Oa DLNA en IPTV werkt niet, kan niet in bridge mode en zo lees ik van alles op internet.

- 6A is prima, afscherming is mogelijk ook met cat6 (cat6 STP) maar ook niet zinvol tenzij je in een omgeving met heel veel EMI zit.En dan worden het weer stevig lompe kabels.
- tipje: als je 1 aansluiting legt dan is het amper meer werk om een extra draad mee te trekken en er daar twee van te maken. Ook de meeste dozen zijn voorzien voor twee aansluitingen
- Keystones zijn inderdaad wel zo handig, zoek een toolless variant, dan heb je enkel een kniptangetje nodig om ze te monteren.
- Werk ze aan de centrale kant af op een patchpanel of patchbox. Wel zo netjes.

Een extra router achter een router kan, maar dan ben je dubbel aan het NAT-en, als je dat kunt voorkomen is dat altijd beter.

Op zondag 22 december 2024 13:12:15 schreef Sine:
Een extra router achter een router kan, maar dan ben je dubbel aan het NAT-en, als je dat kunt voorkomen is dat altijd beter.

De Nokia heeft: 3x Ethernet 1Gbps, 1x Ethernet 2.5Gbps
Eentje heb ik al nodig voor het Deco mesh netwerk. Dan heb ik al te weinig. En dan ook nog de NAS erbij en in de toekomst vast meer.

Je kan in plaats van de tweede router een switch gebruiken.

Ja, een goede switch gebruiken, een 2e router heeft weinig zin in dit geval.

Ik heb Vlans in mijn netwerk, Wifi, gewone netwerk, camera's, voip IPTV gaat allemaal via een aparte Vlan.
Maar het is ook wel een wat groter netwerk ( groot flatgebouw).
Ik zou in jouw geval een nieuwe switch kopen die te managen is, kan je veel meer instellen als je extra wil.
Zoals gezegd kan je van mij een Aruba lenen als je wat wil proberen, ik heb er een paar op voorraad liggen die vaak tijdelijk ingezet worden.
Die beheer je via een webinterface.

Als je voor CAT 6a gaat, let dan wel op of de kabel geschikt is voor een bandbreedte van 500 MHz. Die zou geschikt zijn voor 10 Gbit. Je hebt ook CAT 6 met 250 MHz, die zou voor (1) Gbit zijn.

6A inderdaad, 6-nietA is goed tot 5Gbit. 10 werkt misschien ook, maar is buiten spec.

Op zaterdag 21 december 2024 15:15:19 schreef Hoeben:

[*]Shielded SFTP of unshielded FTP? Hoeveel stugger en/of dikker is shielded kabel?

Bedoel je niet UTP en STP?
FTP = Foiled Twisted Pair, maar ook File Transfer Protocol.
Foiled Twisted Pair is shielded, maar er zijn andere manieren om te 'shielden'. Er wordt regelmatig S/FTP geschreven voor Shielded/Foiled TP. Shielded én Foiled tegelijk is een beetje overdreven denk ik.