Op zaterdag 5 april 2025 13:27:07 schreef Arco:
Kwam ook vaak voor dat de condensator van de serievoeding 'op' was ('senseo syndroom', geen capaciteit genoeg meer)
Is meestal een grote rechthoekige witte/gele/rode of blauwe x2 condensator van 0.22uF - 0.68uF.De ontvangers wilden ook wel van frequentie verlopen soms...
Ik neem aan dat je deze gele bedoeld, die is 12 uf in dit geval en dus ws geen elco, er zit nog een blauwe tantalium achter waarvan ik de waarde niet kan zien.
Ik ga eerst even de mosfets vervangen en eens kijken wat er gebeurd.
Overigens is de temperatuurzekering in orde.
De mosfet, waar de temp-zekering opgelijmd zat is kapot.
De mosfets moet ik even bestellen maar ik post hier weer als het ding weer werkt....of niet 
En ja, qua frequentie was het vroege KaKu spul inderdaad niet heel stabiel...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo te zien .12u dus 120n. Deze verloren vaak capaciteit, dus even nameten is wel handig.
De ceramische C of misschien VDR die erachter zit, is onverdacht.
Op zaterdag 5 april 2025 14:42:04 schreef maartenbakker:
Zo te zien .12u dus 120n. Deze verloren vaak capaciteit, dus even nameten is wel handig.De ceramische C of misschien VDR die erachter zit, is onverdacht.
120 N dacht ik in eerste instantie ook maar er staat toch echt .12 uF zie foto.
Had het in mijn eerste post niet goed opgeschreven zie ik nu.
Het is slecht te zien want de opdruk is niet echt goed.
Als ik de mosfets heb soldeer ik alles wel even los en meet de gele C even na.
Ik kan niet zien of het blauwe ding er achter een VDR of keramische C is.
Bedankt voor het meedenken 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 1 april 2025 23:58:20 schreef Tidak Ada:
Dan begtrijp ik niet hoe het bij mij wel werkte, maar ik had echt 3 toestellen en een zo'n rond ding en kon een beller overzetten op een ander toestel. Was dat dat witte knopje daar niet voor?
De drielingtoestellen waren gewone T65 met een dubbele "aardtoets" en ene lampje en een aansluitkabel met (ik dacht 6) aders.
Met rood-blauw en geel bij blauw werkten de toestellen ook los, maar zonder de bel en lampje functie.
Er zal wel wat meer spul in de kast van drieling installatie, oa een voeding.
Op dinsdag 1 april 2025 18:59:02 schreef Arco:
[...]
Je had ook andere, bijv. voor een drielinginstallatie of externe (230v) hoorn...
Relais met sterkstroomcontacten.
Ik heb ze allemaal nog wel ergens liggen.
En voor de lijnkiezers met N1, N2 en zo was er ook nog een oproepkast.
De oude in ene mooi stalen kastje met hamerslagverf deksel en een (telefoon) luidspreker met toon generatiren met 2 OC's.
De latere, heb ik nieuw met het knopje in een zakje er op geplakt, was ook de beroemde witte Ericsson kast, met een draaischakelaartje er op voor hard/zacht bellen .
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 5 april 2025 17:27:18 schreef revado:
[...]Relais met sterkstroomcontacten.
Ik heb ze allemaal nog wel ergens liggen.
En voor de lijnkiezers met N1, N2 en zo was er ook nog een oproepkast.
De oude in ene mooi stalen kastje met hamerslagverf deksel en een (telefoon) luidspreker met toon generatiren met 2 OC's.De latere, heb ik nieuw met het knopje in een zakje er op geplakt, was ook de beroemde witte Ericsson kast, met een draaischakelaartje er op voor hard/zacht bellen .
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
revado vond nog wat in 1 van z'n opslagloodsen, jij bewaart het ook gelijk zeg. of is die loods gedeeld met het telecom museum

Op zaterdag 5 april 2025 15:21:30 schreef Arco:
0.12 uF is 120nF...
Je hebt helemaal gelijk 
Was even niet bij de les 
Op een SMD component staat de code 2U=MH2 mogelijk kan iemand vertellen wat voor onderdeel dit is?
Het zit in een voedingsgedeelte, ik zat zelf te denken dat in deze package 2 zenerdioden zitten.
Zie foto voor SMD component met code
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meesten zijn switchers of voltage detectors...
https://smd.yooneed.one/
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
2 zeners zitten er vrijwel zeker niet in. Waar zit hij in de schakeling? Primair? Secundair? Zit er nog een IC in dat de FET aanstuurt als hij primair zit?
Op zondag 6 april 2025 21:39:42 schreef testman:
[...]revado vond nog wat in 1 van z'n opslagloodsen, jij bewaart het ook gelijk zeg. of is die loods gedeeld met het telecom museum
![]()
Gezien wat er staat en ligt is het wel bijna een museum 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 7 april 2025 17:37:09 schreef revado:
[...]Gezien wat er staat en ligt is het wel bijna een museum
een hele kunst als je nog weet dat je het hebt, EN waar het dan wel ligt 
Arco
Special Member
Die Ericsson kasten hebben we er flink wat van gebruikt in het verleden.
(Ericsson verkocht ze leeg zonder merk opdruk aan iedereen die ze hebben wilde...)
Arco
Special Member
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maak een spanningsbron van 800V 1µA en meet de spanning nadat je die er opgezet hebt.... (makkelijker gezegd dan gedaan: een 10Mohm inputweerstand multimeter trekt meer dan 1µA boven de 10V...)
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Probleem is dat de stromen en spanningen een garantie zijn. Hij kan veel beter zijn. En die spec geldt over het hele temperatuurbereik.
Het zou goed kunnen dat ze allemaal hetzelfde zijn en de fabrikant gewoon een selectie doet op spanning.
Arco
Special Member
Op zaterdag 19 april 2025 23:35:04 schreef Thevel:
Maar het is nog is nog steeds niet duidelijk of het een SIRBA10, 20 40.... is.
Dat komt wel vaker voor (nu ook nog): de versie staat er niet op.
Welk type het exact is weet alleen degene die 'm ooit aangeschaft heeft...
(ik heb bijv. de ACS733 van Allegro. Die bestaat in 8 uitvoeringen, maar dat staat er niet op...
)
Thevel
Golden Member
Op zondag 20 april 2025 09:13:30 schreef Sine:
Voor alles onder de 100V zullen ze wel prima zijn
Dat ga ik ook maar doen.
maartenbakker
Golden Member
Apart, die SIRBA. Volgens datasheet ook meteen de enige behuizing waar geen spanning en datumcode op staat.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Het is de Sirba infinite, staat er duidelijk op, daarbij maakt de spanning niet uit. 
Of het is een 8 op z'n kant om het 800V type aan te geven. Maar zonder foto's met een 1,2,4 of 6 op z'n kant zou ik er niet op gokken dat het een 8 is.