Goeden dag,
Ik heb al enkele post gelezen over snelheid laten uitrekenen door een siemens logo. Maar heb nog enkele vragen over mijn toepassing.
Graag zou ik een oprolmechanisme van een beregeninghaspel willen automatiseren. Hierbij is het de bedoeling dat lengte (in meter) van de beregeningsslang gemeten word. Daarnaast zou dit ook de snelheid moeten tonen van hoe snel de slang opgerold word. (in meter/uur). Dit zou ik willen meten met een inductieve sensor en een loopwiel op de slang met 2 metalen plaatjes 180° van elkaar verdraaid. ( zodanig ik telkens een puls krijg bij een bepaalde verandering van afstand)
Daarnaast zou ik willen dat de logo ook de tijd uitrekent vooraleer de haspel volledig opgerold is. (afstand / snelheid met een math blok?).
En als laatste zou de snelheid, afstand en tijd afgebeeld moeten worden op het kleine display van de siemens logo. (is dit mogelijk?)
Ik had voor deze toepassing gedacht aan een LOGO! 12/24RCE, logicamodule met display, omdat ik maar 12v ter beschikking heb.
Weet iemand als dit mogelijk lijkt met een Siemens logo?
Groeten Floris
MGP
LDmicro user.
In Logo! ben ik niet meer thuis maar ik zou 2 sensors en 1 plaatje gebruiken en uw programma bidirectioneel laten tellen, dan weet je ten alle tijde hoeveel slang er op- of afgerold is.
https://www.youtube.com/watch?v=aun4PtCZ618
encoder kun je ook met 2 losse sensoren maken wat @mgp ook zegt. Alleen gaar met 1 a 2 pulsen de resolutie wel heel er laag zijn.
De rest van je vragen kun je in math blokken wel oplossen. Nog even nadenken wat je bij een nieuwstart van je logo gaat doen ( status opgerolde slang bewaren)
Op zaterdag 11 januari 2025 11:14:27 schreef Floris87:
Dit zou ik willen meten met een inductieve sensor en een loopwiel op de slang met 2 metalen plaatjes 180° van elkaar verdraaid. ( zodanig ik telkens een puls krijg bij een bepaalde verandering van afstand)
In principe kan het wel op deze manier, maar erg precies is dat niet. Je hebt grote kans dat je looprol gaat slippen en dan klopt je telling niet meer.
Als je haspel is voorzien van een systeem dat de slang netjes naast elkaar wordt gelegd tijdens het oprollen, dan zou je beter het signaal van de haspel kunnen halen. Je weet hoeveel windingen van de slang er op de haspel naast elkaar liggen, dus je kunt berekenen hoeveel meter er op de onderliggende laag aan slang ligt.
Als ik met 2 sensoren werk, hoe kan ik dit in mijn programma schrijven? Is dit met de flankdetectie van elke sensor?
Aan een encoder had ik ook gedacht maar deze beregening bevindt zich in een natte en vuile omgeving, en daarom denk ik dat inductieve sensoren iets vuil bestendiger zijn, daarnaast is een encoder ook duurder denk ik?
Ik zou ook nog een sensor plaatsen die de tijd, snelheid en afstand op nul zet als de haspel helemaal opgerold is, als er dan een afwijking is door bijvoorbeeld slippen van het wiel dat dit niet meegenomen word in de volgende cyclus. Is dit allemaal mogelijk om met een logo! te programmeren of zijn er dingen die anders/ aangepast moeten worden.
Ik hoor het graag!
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (72%)]
nonius
set SCE to AUX.
Graag zou ik een oprolmechanisme van een beregeninghaspel willen automatiseren. Hierbij is het de bedoeling dat lengte (in meter) van de beregeningsslang gemeten word. Daarnaast zou dit ook de snelheid moeten tonen van hoe snel de slang opgerold word. (in meter/uur).
Van Logo weet ik verder weinig af, maar, is het geen optie om het gewicht van de haspel te meten, als maat voor de hoeveelheid slang erop? Bijv. met een rekstrookje o.i.d.?
Dat zou zonder bewegende delen (slippen) kunnen, en dan maakt het ook niet uit hoe netjes de haspel opgerold is. Maar dan zou wel de slang altijd ofwel vol met water, ofwel leeg moeten zijn, om het correcte gewicht te bepalen. Indien aan die voorwaarde is voldaan, bijv. omdat de slang permanent onder druk staat, dan zou ik deze meetmethode prefereren omwille van de eenvoud, mits mechanisch, qua constructie van de haspelophanging, uitvoerbaar.
't Is maar een idee.
MGP
LDmicro user.
Niet moeilijk om impulsen te tellen zie voorbeeld, gemaakt met V8.2.
Je kunt er nog een resetknop aan toevoegen en/of een startgetal (vb 100) zodat je bij het volledig opwinden niet onder 0 gaat en daardoor de telling in de war stuurt want deze kan niet negatief tellen.
De waarde kun je ook opslaan in het geheugen (heb ik al aangevinkt) zodat je geen pulsen verlies als de stroom uitvalt.
Als de omtrek te groot is kun je meerdere plaatjes gebruiken maar altijd 2 sensoren gebruiken.
edit: ik zie dat ge uw laatste post hebt gewijzigd...je kunt bijna alles maken wat je kunt verzinnen maar je zult u wel moeten inwerken in Logo!
Als je het zelf niet ziet zitten kun je nog altijd een poging doen in de rubriek V&A.
Of koop 2 sensoren voor de juiste spanning en maak een proefopstelling op de werktafel en ga daarmee aan de slag.
Er zit ook een goede simulator in dat programma waar je al een heel eind verder mee kunt.
Op zaterdag 11 januari 2025 19:52:27 schreef MGP:
Niet moeilijk om impulsen te tellen zie voorbeeld, gemaakt met V8.2.Maar hoe zorg ik ervoor dat ik bij het uitrollen van de beregening de meters laat optellen, en bij het oprollen van de beregening de meters laat aftrekken.
Want als ik in mijn programma schrijf: als sensor 1 hoog (bv 1s) is en daarna sensor 2 (1s) dan meters optellen en wanneer sensor 2 hoog is en daarna sensor 1 dan meters aftrekken. Maar dan nog kan dit programma niet werken want dit is te zien ten opzichte van welke sensor je kijkt. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?.
Ik zou de sensoren aan dezelfde kant kunnen zetten van mijn loopwiel waardoor je nog zou kunnen programmeren: dat sensor 1 hoog is en binnen de 3seconden sensor 2 hoog is dan meter optellen bijvoorbeeld.
Maar doordat ik met een variabele snelheid werk op de beregening zou ik dit liever zonder tijdsvoorwaarde doen.
Begrijpt u mijn vraag?
Groeten Floris
MGP
LDmicro user.
Zo'n teller is zoals een bezoekerscounter bij een evenement, ze weten ten alle tijde hoeveel mensen in de zaal zijn en daar is veel over te vinden op het net.
De teller telt dus impulsen automatisch op en af en die zijn altijd juist of je die slang nu opwindt of afwindt, je hoeft enkel continue het aantal pulsen van de teller te vermenigvuldigen met lengte van de slang tussen 2 pulsen.
Bv.
Je hebt 1 plaatje op 1 volledige omwenteling.
1 omwenteling staat gelijk, aan laat ons zeggen 80cm darm, dat moet je meten met de hand.
Staat de teller op 15 dan is die slang 15 x 0.8m = 12m afgerold.
Hoe werkt het voorbeeld nu, zie tekening
De sensors staan naast elkaar en het metalen plaatje heeft de breedte van de sensors.
Beweegt het metalen plaatje van I2 naar I1 dan zal de teller optellen en beweegt het plaatje van I1 naar I2 dan zal de teller aftellen.
De telling gebeurt door flankdetectie van I2 en de CNT input van blok B001 en de richting van tellen door de toestand van I1 en de DIR van B001
De werking is gelijk aan de quadrature encoder, zoek dat maar eens op.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De grootste beperkingen aan de LOGO is de beperkte snelheid van je ingangen.
Als je onder de 4 Herz, of 4 pulsen per minuut blijft is er niets aan de hand.
PS. De LOGO heeft ook snelle ingangen, maar daar kun je eigenlijk alleen maar mee tellen, dat valt voor jou af.
Ook een beperking van de LOGO is een beperkte rekenkracht.
Het grootste getal is iets van 32000.
Waarbij je dan zelf de komma mag plaatsen…
Je besturing kan zeer zeker gemakkelijk in je LOGO, maar hou rekening met de beperkingen.
Als de slang 1000 meter lang is dan kun je niet op 1 mm nauwkeurig werken.
Maar.
Als je slang 500 meter lang is, je bij elke meter 1 impuls krijgt en die puls max 2x sec binnekomt dan is dit een eitje voor de LOGO.
En je resultaten kunnen op het schermpje komen.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (14%)]
Op zondag 12 januari 2025 09:57:35 schreef Toeternietoe:
Als je onder de 4 Herz, of 4 pulsen per minuut blijft is er niets aan de hand.
Ik denk dat je hier een type foutje maakt, je zal hier seconden bedoelen ipv minuten.
Maar in mijn ogen blijft het tricky meten via rollen waar de slang tussendoor gaat, kans op slip, kans dat er bagger tussen komt, enz.
Ik denk dat je hier een beetje de grenzen van de Logo op wil zoeken.
EDIT: snelheidspulsen zijn altijd een ding, maar een haspel gaat natuurlijk heel langzaam dus lijkt me nogal te doen.
het enige dat hem erg geschikt maakt voor dit soort toepassingen is de robuustheid. In landbouwmachines wil je vaak geen standaard PLC hebben en een Logo blijft het wel gewoon doen.
Er zijn wel goedkope PLC's die dit soort dingen met twee vingers in de neus aankunnen, neem de Koyo Click, maar die wil je niet ergens op een akker in een haspel zetten.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]
Ik weet ook niet wat de TS hier precies mee wil, misschien wil hij het toerental van de tractor ook wel aanpassen, hoe verder de slang is afgerold hoe hoger het toerental is. Maar dat is een aanname die niet zeker is.
De TS moet eens uitleggen waarom hij de afstand wil meten en waarom dat belangrijk is voor hem.
Een beregeningshaspel werkt zonder trekker. De haspel staat stil en rolt langzaam de slang op en trekt daarmee de sproeier over de akker.
Als de slang helemaal opgerold is stopt ie automatisch.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (15%)]
MGP
LDmicro user.
Nog wat zitten spelen met de simulator.
In het voorbeeld is 1 puls = 2m slang.
De rest spreekt voor zichzelf.
De TS moet eens uitleggen waarom hij de afstand wil meten en waarom dat belangrijk is voor hem.[/quote]
Om nauwkeuriger te weten wanneer de haspel volledig opgerold is, dit moesten wij vroeger schatten door 1m te chronometreren en dan de tijd uit te rekenen en soms kan dit 30min fout geschat zijn, en dat wil ik niet meer.
De lengte van de haspel bedraagt 350m en de oprol snelheid bedraagt tussen de +-25m/u en de +-55m/u (schat ik) dus zou de Logo! op zijn volledige lengte en traagste oprolsnelheid 14h moeten kunnen aftellen. kan dit in uren/minuten afgebeeld worden?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op zondag 12 januari 2025 10:24:35 schreef Lambiek:
[...]
Ik denk dat je hier een type foutje maakt, je zal hier seconden bedoelen ipv minuten.Maar in mijn ogen blijft het tricky meten via rollen waar de slang tussendoor gaat, kans op slip, kans dat er bagger tussen komt, enz.
Klopt, helemaal stom van me, moet pulsen per seconde zinn.
De rest van je verhaal heeft natuurlijk niets met de LOGO te maken.
Daar kan zelfs de beste PLC niet tegenop.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op zondag 12 januari 2025 12:58:41 schreef Floris87:
De TS moet eens uitleggen waarom hij de afstand wil meten en waarom dat belangrijk is voor hem.[/quote]Om nauwkeuriger te weten wanneer de haspel volledig opgerold is, dit moesten wij vroeger schatten door 1m te chronometreren en dan de tijd uit te rekenen en soms kan dit 30min fout geschat zijn, en dat wil ik niet meer.
De lengte van de haspel bedraagt 350m en de oprol snelheid bedraagt tussen de +-25m/u en de +-55m/u (schat ik) dus zou de Logo! op zijn volledige lengte en traagste oprolsnelheid 14h moeten kunnen aftellen. kan dit in uren/minuten afgebeeld worden?
Dat moet makkelijk gaan met de LOGO!
Ik begrijp dat het niet vreeselijk nauwkeurig moet zijn, paar minuten meer of minder is geen probleem.
Wat is de (opgerolde) lengte van de slang tussen 2 pulsen?
Op zondag 12 januari 2025 11:05:04 schreef GJ_:
Een beregeningshaspel werkt zonder trekker.
Oké, dat wist ik niet. Maar nu wordt een en ander wel duidelijk.
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:c79acabd-e836-46f5-9452-15…
Hier is een schets van de opstelling. (lukt dit om te openen?)
Mijn loopwiel zal een diameter hebben van 15,9cm dit wil zeggen een omtrek van 0,5m. Dus zal bij een maximale lengte van 350m het aantal omwentelingen 700 zijn
Ik zou nu willen dat sensor 1 en sensor 2 bij het uitrollen of oprollen de meterstanden hierbij aanpassen (0 tot 350m) . Daarnaast moet sensor 1 ook de tijd meten voor 1 omwenteling (0,5m).
Als de sensor 1 bijvoorbeeld 90 seconden meet voor 1 omwenteling, dan weet je dat dit 40 omwentelingen per uur is (3600sec/90 sec) en dat de oprolsnelheid 20,0 m/u bedraagt.
Met de gemeten afstand en de gemeten/berekende oprolsnelheid wil ik de tijd zien op hoeveel uren en minuten het zal duren vooraleer de haspel volledig opgerold is. (dit zal dus maximaal 14h00min zijn)
Dan moet de Afstand, Snelheid en tijd ook afgebeeld worden op het kleine display.
De reset sensor zorgt ervoor dat wanneer de haspel volledig opgerold is, dat de afstand, snelheid en tijd allemaal op 0 worden geplaatst. (Zodanig dat bij eventueel slippen de fout niet word meegenomen bij een volgende cylclus van de haspel)
Ik hoop dat u het begrijpt, en alvast bedankt voor de info!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Ik heb wat voor je in elkaar gekunsteld.
Nog niet helemaal klaar, dat laat ik aan jou over.
Omdat de snelheid niet konstant is kun je natuurlijk niet voorspellen hoe lang het nog duurt voordat de slang helemaal opgerold is.
Dat kan zelfs de beste PLC niet.
Ik heb het nu berekend door de restlengte te delen door de huidige snelheid.
Dat zou ook anders kunnen.
Een LOGO kan geen Uur.Minuut aangeven op het display.
Dat heb ik omzeild door een truukje.
Aantal uren (als getal) x 100, daarbij optellen het aantal minuten.
Door de decimale punt op 2 posities te krijgen krijg je dan wel uu.mm in je display.
Succes.
Dankjewel voor uw tijd en moeite!
Wat is de functie van de 700 bij blok B002?
Waar moet ik mijn 2de sensor plaatsten? (sorry, ik kan geen logo programmeren
)
Is de sensor ingang nu als puls geprogrammeerd? Of maakt dit geen verschil als het metalen plaatje bijvoorbeeld 10sec traag voorbij de sensor draait?
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (31%)]
MGP
LDmicro user.
Op zondag 12 januari 2025 15:24:13 schreef Toeternietoe:
Ik heb wat voor je in elkaar gekunsteld.
Mooi gedaan, ik ben al veel dingen vergeten zoals die inverterende ingangen en gescheiden verbindingen, goed om dat nog eens te zien.
Ik zie dat je ervan uitgaat dat de haspel altijd op zijn max zal gebruikt worden door maar 1 input (impuls) te gebruiken en ik dacht dat ze die haspel op maat zouden afwinden naargelang de lengte van het veld.
Maargoed de TS moet ook nog wat doen, een goede oefening 
edit: ik zie dat de TS het ondertussen ook al gezien had.
Ik dacht dat ze die op maat zouden afwinden naargelang de lengte van het veld.
Ja, dat zou de bedoeling moeten zijn. Daardoor wil ik de lengte meten van de haspel tijdens het afrollen.
MGP
LDmicro user.
Op zondag 12 januari 2025 18:07:57 schreef Floris87:
(sorry, ik kan geen logo programmeren)
Floris, als je dat niet kunt heb je weinig kans op een succesverhaal, er zal altijd wel iets zijn dat in de praktijk niet goed werkt of verbeterd moet worden en als je dan zelf niet kunt ingrijpen zul je het zaakje uit frustratie tegen de muur smijten, dan is dat jammer van de gemaakte kosten.
Uit interesse nog een vraagje: met wat of hoe wordt die haspel zo traag opgewonden..met de stroming van het water?