Ik heb wel ervaring in programmeren, maar dit was altijd in TIA portal met een S7 1200 PLC, dus dit is volledig nieuw voor mij. Maar die is te duur voor deze toepassing. Ik hoop dat het wel zal lukken, ik heb al de software 
Ik heb 3 ingangen en geen uitgangen dus zou dit toch kunnen lukken dacht ik.
Voor de haspel zit een waterturbine, die is verbonden met een reductiekast die zorgt voor deze grote vertraging.
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (10%)]
Als je een 1200 kan programmeren moet je met een paar uur proberen ook wel redelijk met een Logo uit de voeten kunnen lijkt me.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op zondag 12 januari 2025 18:07:57 schreef Floris87:
Dankjewel voor uw tijd en moeite!Wat is de functie van de 700 bij blok B002?
Je lengte van de slang is 350 meter, elke puls is 0,5 meter.
Dus lengte is 350 x 0,5 = 700 pulsen.
het is ook maar een opzetje
Wil je optellen en aftellen van de lengte van de slang dan moet je het programma aanpassen, in de beginpostjes staan een paar voorbeelden.
Dat kan ook op andere manieren, maar dit is een simpele manier.
Je moet er ook een goede “startfunctie” bijmaken. Eveneens Stop, en het op 0 stellen van je teller.
De lengteteller verloopt in de loop der tijd!
Kun je ook automatisch doen, bv als 5 sec geen puls dan stopt alles en reset je, bij de eerst volgende puls start je.
je kun ook de laatste totaaltijd van het oprollen van de haspel nemen als totaaltijd, en daarmee gaan rekenen om de te verwachten oproltijd mee uit te rekenen.
En wellicht nog meer.
Bv bedrijfsurenteller, hoelang heeft men beregend.
Teller hoe vaak er beregend is.
En misschien nog veel meer leuks….
Het mooie van de LOGO Is dat je op het scherm de lengte van de slang in kunt voeren, daar is, in tegenstelling tot een PLC geen afzonderlijke programmeerapparaat of kompjoeter voor nodig.
MGP
LDmicro user.
Hier heb je een, denk ik, een overzichtelijker versie.
Continue worden de seconden per toer geteld en daarmee verder gewerkt.
De waarden zijn ten alle tijden juist berekend, ook als je de haspel afrolt en daarom moet je geen resets geven aan de berekeningen.
Maw. als de opgerolde haspel op 0 staat kun je hem gewoon op lengte afrollen en laten oprollen zonder iets aan de Logo te doen.
Enkel de 0 stand kun je resetten als de haspel is opgerold en er zit een vertraging in van 3sec voor de veiligheid, resetten tijdens werken moet je niet doen 
Bij opstart kun je op het display het getal 32767 krijgen omdat de Logo dit getal weergeeft als je deelt door 0, dat gaat weg als er 1 toer wordt afgelegd gelijk in welke richting.
De nog te werken uren zijn na de komma in decimalen te zien, dat moet je zelf maar veranderen, maar het is goed werkbaar.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Succes.
Probeer he stapje voor stapje.
BV door eerst de lengte van de slang bij te houden.
Programma deel maken en testen.
In LOGO Soft zit een goede simulator.
Werkt dat naar behoren, dan weer een stukje erbij.
net zo lang tot je de oplossing helemaal klaar hebt.
En…
loop je ergens tegenaan, wij zijn er ook nog.
Bedankt alvast, dan nog een vraagje,
www.automation24.be/nl/siemens-logo-12-24-rce-6ed1052-1md08-0ba2
Dit is toch een goede Logo! om te bestellen?
Voedingsspanning 12V.
Als de spanning weg valt door bijvoorbeeld langdurig niet te gebruiken tijdens de wintermaanden (want werkt op batterij 12v met zonnepaneel) Blijft het programma dan in de PLC? Of moet ik er een micro SD kaart bij kopen?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Dat is een goede keuze.
Het programma wordt IN de LOGO opgeslagen in een soort van EE-PROM.
Ook na jaren spanningsuitval blijft het programma in de LOGO
Alleen als je de klok wilt gebruiken, die heeft maar een beperkte gangreserve.
Voor een aantal blokken kun je bij het programmeren kiezen of je de waarde van het blok op wilt slaan (of juist niet) in het geheugen bij spanningsuitval.
Bv als de slang ergens onderweg is, en de spanning valt uit, bij spanningsterugkomst weet je LOGO nog hoe ver de slang is.
nonius
set SCE to AUX.
Bv als de slang ergens onderweg is, en de spanning valt uit, bij spanningsterugkomst weet je LOGO nog hoe ver de slang is.
ALS de slang tijdens de spanningsuitval tenminste niet verder ingerold is. Anders DENKT de LOGO te weten waar de slang is, maar de slang is in werkelijkheid ergens anders.
MGP
LDmicro user.
De telling (lengte) wordt bewaard tijdens de spanningsuitval maar aangezien de haspel niet elektrisch wordt aangedreven kun je die ook niet stilleggen tenzij je een el.ventiel in de watertoevoer plaatst.
Een spanningsuitval of dip is dus niet erg qua werking, het programma start automatisch weer op, de lengte zal dan wel niet meer kloppen.
edit: je mag wel halverwege het water afsluiten en dan de Logo zonder stroom zetten zonder problemen.
Bij herstart dan eerst de Logo aanzetten en dan de watertoevoer open zetten.
hoe doe je dit om van uren decimaal naar uren en minuten te krijgen?
Ik heb al geprobeerd met enkele mathematic instructions na elkaar te zetten maar vanaf de uren boven de helft (bv : 1,78 uur) zitten klopt dit niet meer in mijn uren en minuten. Wat kan ik hieraan veranderen?
Hier is nog het originele programma zonder de aanpassingen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op maandag 13 januari 2025 22:01:27 schreef Floris87:
hoe doe je dit om van uren decimaal naar uren en minuten te krijgen?
Ik heb al geprobeerd met enkele mathematic instructions na elkaar te zetten maar vanaf de uren boven de helft (bv : 1,78 uur) zitten klopt dit niet meer in mijn uren en minuten. Wat kan ik hieraan veranderen?Hier is nog het originele programma zonder de aanpassingen.
Aantal minuten delen door 60. Uitkomst is altijd een heel getal in de LOGO.
Dan heb je het aantal uren.
Dan totaal aantal minuten - ( 60 x aantal uren) = overblijvende minuten.
Omdat de LOGO alleen met hele getallen werkt:
100 x aantal uren + aantal minuten. Plaats de decimale punt op 2 posities.
Dan krijg je u.min.
PS in wat voor een blok heb je de waarde staan die je om wilt zetten naar uur.minuten?
Zie bijlage. Kan misschien wel eenvoudiger, probeer maar.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Kan met een blok minder.
Moest het even uitproberen.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (47%)]
MGP
LDmicro user.
Op maandag 13 januari 2025 22:30:12 schreef Toeternietoe:
Omdat de LOGO alleen met hele getallen werkt:
Gisteren had ik ontdekt dat de Logo Math instructie een soort bug heeft en daardoor kon ik het probleem van omzetting niet oplossen.
Als je met Logo Math bv. 37 deelt door 10 dan is de uitkomst 4 waar je zou verwachten dat het 3 zou zijn en de rest weglaat omdat hij met integers werkt, niet dus 
Nog nooit meegemaakt.
Op maandag 13 januari 2025 22:30:12 schreef Toeternietoe:
PS in wat voor een blok heb je de waarde staan die je om wilt zetten naar uur.minuten?
[/quote]Dit is blok B011 (rechts onder) deze blok toont de uren maal tien met de komma verschoven om nauwkeuriger te tonen op de display.
Op zondag 12 januari 2025 12:59:37 schreef Toeternietoe:
De rest van je verhaal heeft natuurlijk niets met de LOGO te maken.
Daar kan zelfs de beste PLC niet tegenop.
Dat kan zijn, maar als jij een mechanisch systeem maakt dat het afrollen van de slang niet goed detecteert, dan kun je 100 PLC's inzetten maar dan krijg je het niet goed werkend.
Dus de rest van mijn verhaal is wel degelijk belangrijk. 
Op dinsdag 14 januari 2025 00:06:44 schreef MGP:
Als je met Logo Math bv. 37 deelt door 10 dan is de uitkomst 4 waar je zou verwachten dat het 3 zou zijn en de rest weglaat omdat hij met integers werkt, niet dusNog nooit meegemaakt.
Dit lijkt mij logisch, 37 gedeeld door 10 is 3.7. Alles boven de 3.5 rond hij naar boven af en wordt dus 4. Zover als ik weet zit er geen float module in, dan zou het wel gaan.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 14 januari 2025 09:17:09 schreef Lambiek:
...
Dit lijkt mij logisch, 37 gedeeld door 10 is 3.7. Alles boven de 3.5 rond hij naar boven af en wordt dus 4. Zover als ik weet zit er geen float module in, dan zou het wel gaan.
Met een afrondingsproces zou dat kunnen maar waarom zou je afronden als je met integers werkt?
Hierdoor kun je geen getal ontleden in aparte cijfers om bv op een scorebord te afficheren enz.
Afronden in een PLC heeft volgens mij meer nadelen dan voordelen.
Ben er eigenlijk wel van verrast maar sowat, het is nu zo en daar kan ik niks aan veranderen.
Mijn PIC doet beter als hij met integers werkt
gelukkig maar anders kun je geen 7seg display's aansturen.
Floris, ik heb nog nooit met een Logo gewerkt, je zult je dus naar anderen moeten richten zoals Toeternietoe voor meer praktische zaken.
Dit is mijn aangepast programma met de tijd in uren en minuten zie B011 tot en met B013.
Maar bij sommige tijden kan er bijvoorbeeld nog altijd 2uur 78 minuten staan, hoe kan ik dit oplossen?
@Toeternietoe weet u hiervoor toevallig een oplossing?
MGP
LDmicro user.
Ik heb er zojuist ook nog eens naar gekeken en als je een deling in de formule zet krijg je afrondingen van getallen waar je niet mee kunt werken.
Onderstaande test toont een deling door 60 en als de teller op 149 staat is de uitslag 2 en als de teller op 150 staat is de uitkomst 3.
Je kunt het uittesten met bijgevoegde file.
Andere deeltallen geven gelijke 'fouten'
In de beschrijving staat dat de Logo afrondt naar de dichtstbijzijnde geheel getal.
Daarmee vermoed ik dat je dat niet zult kunnen omzetten, ik heb al verschillende mogelijkheden geprobeerd en niets werkt door die afronding van delingen.
Ik heb vandaag ook nog wat zitten kijken en het lukt ook niet.
Toch bedankt.
Misschien kan Toeternietoe ons helpen 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Ik werk(te) al jaren met de LOGO, maar nooit gerealiseerd dat een rekenblok afrond naar het dichtstbijzijnde hele getal.
Vaak maakt dat ook weinig uit.
Maar niet hier! Dat kan een uur schelen op de totaaltijd, niet gering.
Ik ben nog even aan het werk gegaan.
In de 1e berekening een echte splitsing van uren en minuten.
Hoe het werkt:
Je deelt het aantal minuten door 60, dan heb je de hele uren.
Omdat de LOGO afrond zal 50 sec dus 1 uur worden. Oplossing: trek er eerst 30 van je aantal minuten af. Dan is de afronding goed, behalve bij de 0 stand. Daar heb ik ook een oplossing voor bedacht, schakel het blok uit als het aantal minuten < 1 is.
Dan neem je het totaal aantal minuten, verminder je met (aantal hele uren x 60)
Dan krijg je het restant minuten. Voor displayweergave: Aantal hele uren x 100 + restant minuten.
Voor de juiste weergave 2 plaatsen achter de komma.
Heb je de minuten alleen maar nodig voor de weergave op het display en verder niet nodig dan kan je de 2e berekening toepassen, dat scheelt een blok.
Hoe het werkt:
Per uur kom je eigenlijk 40 te kort om zo honderd te krijgen.
Dus elk heel uur x 40 en daarbij het aantal minuten die je al had, 2 plaatsten achter de komma.
Voor je andere probleem zal ik straks even kijken
Dit is eigenlijk meer een klusje voor een microcontroller, vele malen sneller en je kunt er goed mee rekenen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op dinsdag 14 januari 2025 12:44:34 schreef Floris87:
Dit is mijn aangepast programma met de tijd in uren en minuten zie B011 tot en met B013.Maar bij sommige tijden kan er bijvoorbeeld nog altijd 2uur 78 minuten staan, hoe kan ik dit oplossen?
@Toeternietoe weet u hiervoor toevallig een oplossing?
Ik heb niet je hele programma uitgeplozen.
Het probleem ontstaat als je door 0 deelt in een rekenblok
Oplossing, zet het rekenblok uit als je het niet nodig hebt.
Als in Blok B001 de tellerstand 0 is bv.
Een heel rijtje blokken heb ik uitgezet, en gaan aan als Blok 001 de waarde 1 of hoger heeft.
Kun je daar mee vooruit?
Misschien heb ik een blokje overgeslagen, of juist te veel uitgezet.
LengteSlang Met tijdsmeting in minuten NIEUW.lsc
Nog even wat.
Als je het programma in de LOGO wilt zetten dan MOETEN alle blokuitgangen ergens mee verbonden zijn. Een loshangende uitgang is NIET toegestaan.
Je kunt de blokken, waar je de uitgang niet van gebruikt verbinden met een
Open Connector of een Merker.
ja hoor nu klopt het helemaal, bedankt!
Ik heb enkel nog de toeren per uur en de meters per uur maal tien gedaan en de komma nog 1 decimaal opgeschoven omdat ik dan een hogere nauwkeurigheid heb want anders rond de software af een scheelde het soms 6min in de berekening.