MGP
LDmicro user.
Op donderdag 30 januari 2025 21:19:15 schreef Lambiek:
[...]
Ik denk dat je wel meer niet van me weet.
Blijkbaar, maar ik ben toch enigszins verrast. 
@Toeternietoe heeft een methode gevonden waar ik nooit zou opgekomen zijn, zelfs in de Siemens support website staan daar vragen over, nergens een redelijk goed antwoord gezien.
Op vrijdag 31 januari 2025 08:35:36 schreef MGP:
Blijkbaar, maar ik ben toch enigszins verrast.![]()
Zo af en toe maak ik nog wel eens iets met een Logo. Maar met een microcontroller ben je wel wat vrijer vind ik. Vooral het beeldscherm van een Logo vind ik wat summier, kleine letters en soms een hoop gedoe om het er duidelijk op te krijgen. Maar kwa programmeren lijkt het veel op Profilab-Exper4.0 en daar doe ik nog steeds veel mee, vaak in combinatie met een controller.
@Toeternietoe heeft een methode gevonden waar ik nooit zou opgekomen zijn, zelfs in de Siemens support website staan daar vragen over, nergens een redelijk goed antwoord gezien.
Ja dat mag gezegd worden, hij heeft dat keurig opgelost. 
Op donderdag 30 januari 2025 20:29:13 schreef Toeternietoe:
Je kunt wat experimenteren om het nauwkeuriger te krijgen.
Ik heb dit weekend zitten proberen om de tijd goed te krijgen maar dit lijkt maar niet te lukken...
Doordat de snelheid van de slang constant dient gehouden te worden moet moet de trommel trager oprollen naarmate de diameter van de trommel groter wordt. Dit gebeurt door een mechanisch systeem in de haspel zelf.
Maar hierbij moet het logo! programma rekening houden.
Ik dacht dat dit met dezelfde blokken kon als de afstandsmeting maar met andere waardes. Maar ik geraak er maar niet uit.
In de bijlage bevindt zich een uitgewerkt voorbeeld (zie pdf) . Daarop kun je mooi zien dat het aantal seconden bij winding 1 het grootst is en bij winding 5 het kleinst. Want winding 5 moet sneller draaien om dezelfde snelheid aan de slang te krijgen. (dit doet de haspel automatisch.)
Ik denk dat we via het verschil in slanglengte per puls tussen de huidige winding en de volgende winding hieruit het tijdsverschil kunnen halen.
Het is dus de bedoeling dat de de tijdmeting bij de laatste winding ( in het voorbeeld winding 5 =74s voor 1 puls) uitrekent hoeveel seconden per puls er zullen zijn bij winding 1, 2, 3... Dan dit maal het aantal pulsen die op die winding zitten en zo kan ik dan de totale tijd uitrekenen.
Wie zou mij hierbij kunnen helpen?
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (19%)]
MGP
LDmicro user.
Sedert je afgestapt bent van de directe meting aan de darm wordt het wel heel ingewikkeld.
In uw PDF staat 290m aan 28m/s, hoe kom je aan die 28m/s...waar kun je dat aflezen?
Blijkbaar kun je dat instellen aangezien de berekeningen van de 5 windingen hiermee gemaakt zijn.
Op zondag 2 februari 2025 19:11:06 schreef MGP:
Sedert je afgestapt bent van de directe meting aan de darm wordt het wel heel ingewikkeld.In uw PDF staat 290m aan 28m/s, hoe kom je aan die 28m/s...waar kun je dat aflezen?
Blijkbaar kun je dat instellen aangezien de berekeningen van de 5 windingen hiermee gemaakt zijn.
Dit is als voorbeeld. Dit is de waarde die je zou willen door met een hendel dit aan te passen. Maar op deze hendel staan geen maat aanduidingen. Door deze hendel manueel aan te passen zou je bvb aan 28m/u moeten geraken.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Welke tijd moet je hebben?
Je hebt van mij al de verschillende winding gehad.(B001 - B004)
Elke winding heeft zijn eigen tijd.
Je kunt dezelfde truuk uithalen die ik al toepaste.
B001 neem je
Als er wikkelingen op de 2e laag zitten telt B002. Het verschil in tijd kun je dan berekenen en van B001 aftrekken.
Je pdf-je was me niet helemaal duidelijk.
De haspel zorgt ervoor dat de snelheid van de slang gelijk blijft ongeacht welke winding ( dit wordt mechanisch bekomen)
Als de haspel bijvoorbeeld tot aan winding 3 uitgerold word. Waarna het water aangesloten wordt dat deze door middel van waterkracht terug opgerold word, dan zal het progamma telkens de tijd tussen twee pulsen meten bv 90 seconden. Maar wanneer winding 3 volledig opgerold is zal de haspel beginnen oprollen aan winding 2. Maar die trommel snelheid zal een beetje trager zijn want de diameter van de trommel vergroot waardoor de lengte van de slang per puls ook zal vergroten (om een gelijke slang snelheid te bekomen). Hierdoor zal de haspel, de trommelsnelheid aanpassen waardoor we 97second per puls zullen hebben.
Dus wanneer ik voor heel mijn programma die 90 seconden van winding 3 gebruik zal de totale tijd nooit kloppen. Dus moet het programma rekening houden met de verlenging (of verkorting, te zien hoe je het bekijkt). Dit probeerde ik te tonen in de pdf.
Begrijpt u mijn vraag?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je hebt de lengte.
En de snelheid.
Dan is het toch een eitje om de tijd uit te rekenen?
Tijd is lengte / snelheid
Bij een andere winding heb je een andere pulsduur en een andere lengte per puls. Dt heb je toch allemaal niet nodig als de snelheid konstant is.
Of denk ik verkeerd?
28 m/sec is ongeveer 100 km/h, is dat niet een beetje snel voor een slang.
Euh, door MGP verkeerd gelezen.
Moet 28 m/ uur zijn.
De snelheid en totale tijd moet berekend worden. Ik weet de snelheid niet, de snelheid moet ik regelen met die hendel tot ik de gewenste snelheid op het logo! Display zie verschijnen. De snelheid van de slang is een constante. (20 tot 50 m/u) . Maar de snelheid van de trommel is veranderlijk naar gelang welke winding zich aan het oprollen is.
Kort samengevat : stel weet de lengte en ik meet de tijd tussen de pulsen terwijl de haspel aan het oprollen is. Daaruit wil ik de totale tijd en de oprol snelheid van de slang. Als ik lengte / snelheid doe dan zal dit per winding de totale tijd verschillen want de snelheid van de trommel zakt naarmate er meer slang ligt op de trommel. Daardoor moeten we hierbij rekening houden in onze berekening en zo een nauwkeurig mogelijk snelheid en daarbij horende tijd bepalen.
Begrijpt u het? Als u vragen hebt zal ik het morgen nog eens duidelijker proberen voor te stellen.
Op zondag 2 februari 2025 22:40:13 schreef Floris87:
De snelheid en totale tijd moet berekend worden. Ik weet de snelheid niet, de snelheid moet ik regelen met die hendel tot ik de gewenste snelheid op het logo! Display zie verschijnen. De snelheid van de slang is een constante. (20 tot 50 m/u) . Maar de snelheid van de trommel is veranderlijk naar gelang welke winding zich aan het oprollen is.Kort samengevat : stel ik weet de lengte en ik meet de tijd tussen de pulsen terwijl de haspel aan het oprollen is. Daaruit wil ik de totale tijd en de oprol snelheid van de slang. Als ik lengte / snelheid doe dan zal dit per winding de totale tijd verschillen want de snelheid van de trommel zakt naarmate er meer slang ligt op de trommel. Daardoor moeten we hierbij rekening houden in onze berekening en zo een nauwkeurig mogelijk snelheid en daarbij horende tijd bepalen.
Begrijpt u het? Als u vragen hebt zal ik het morgen nog eens duidelijker proberen voor te stellen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Je weet de snelheid van de slang niet?
Die moet je instellen met de hand.
Je wilt dus op de LOGO! kunnen zien wat de snelheid is.
Die is dan afhankelijk van het aantal pulsen / tijd, of de tijd tussen 2 pulsen.
Daar wil je dan de snelheid mee uitrekenen?
Eenmaal ingestelde snelheid zal naderhand niet meer veranderen.
Ja klopt,
Het programma moet eigenlijk gewoon weten in welke winding men aan het meten is, en aan de hand hiervan een prognose maken hoeveel de snelheid van de slang is en de totale oprol tijd zal zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Je houd me wel uit mijn slaap
Snelheidsmeting toegevoegd.
Dit is om te testen,
Definitief: dan moet je de verbindingen van I4 loshalen en aan I1 maken.
De pulsen mogen niet te vaak komen.Meer dan 1 puls per seconde gaat fout, dan overlopen de rekenblokken.
Als dat een bezwaar is, dan is daar ook nog wel wat aan te doen.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (36%)]
Waarom geen simpele snelheids meting op de wielen van de installatie maken?
Lengte van de slang is bekend en met de snelheid / omtrek van de wielen is de afgelegde weg te berekenen en daarmee hoeveel meter slang is opgerold en hoelang dat heeft geduurd.
MGP
LDmicro user.
Op maandag 3 februari 2025 00:12:46 schreef Toeternietoe:
Snelheidsmeting toegevoegd.
Volgens mij is dat niet juist, het aantal pulsen per minuut is fout (B016 en B005).
90sec tussenpauze heeft als resultaat 1 waarmee je dan verder werkt, wat fout is want dat zijn 30s die nergens meer gebruikt worden.
Je moet de tijd meten tussen 2 pulsen en dan verder werken met die tijd zoals in het allereerste programma.
Op maandag 3 februari 2025 00:52:19 schreef Bobosje:
Waarom geen simpele snelheids meting op de wielen van de installatie maken?
Daar is men nu mee bezig, je hoeft hiervoor geen extra hardware te gebruiken, die 2 sensors die er nu opstaan kun je hiervoor gebruiken.
[Bericht gewijzigd door MGP op (26%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Helemaal correct.
Het gaat allemaal veel te langzaam, en dan word het door afrondingen en weet ik niet veel helemaal mis.
Ik testte met een paar sec per puls.......
Bij een snelheid van 30 m/uur heb ik 30/0,832 = ca 36 pulsen per uur
Dat geeft 100 sec tussen elke puls.
Bij 20 m/uur is dat 150 sec. tussen elke puls.
Bij 10 m/u zelfs 300 sec.
Corrigeer me als ik het mis heb.
Let op:
Als er minder dan 10 sec tussen twee pulsen zitten klopt het van geen kant.
Je hebt dan al een snelheid van bijna 300 m/uur, het 10 voudige van ongeveer normaal.
Normaal zal er iets van 150 sec tussen twee pulsen zitten.
Ik heb hiervoor een blokkering van de weergave ingebouwd.
Mijn excuses dat ik wat laat reageer.
Een grote dankuwel voor uw moeite, dit is hou ik het zou willen
Ik heb het uitgebreid getest en het lijkt goed te werken, ik zal het in de de komende dagen nog eens beter bestuderen.
Alleen heb ik een vraag over winding 3, daar lijkt de afwijking groter te zijn dan bij de de andere windingen.
Wat zouden we hieraan kunnen doen?
Alvast bedankt
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op maandag 3 februari 2025 20:33:00 schreef Floris87:
Alleen heb ik een vraag over winding 3, daar lijkt de afwijking groter te zijn dan bij de de andere windingen.
Wat zouden we hieraan kunnen doen?
Alvast bedankt
Dan moet je de vermenigvuldigingsfactor in het rekenblok aanpassen.
Helaas het is niet anders. De LOGO heeft maar een beperkte rekenkracht.
En dan mag de uitkomst van een rekenblok niet boven de 32676 uit komen.
(Binnen een blok het dubbele)
Met een vermenigvuldigingsfactor (lengte per puls) van 0,832 kun je vrijwel niet rekenen.
Maar met 832 rekenen en dan max 32676 als uitkomst hebben, mag je nog geen 40 pulsen hebben. Daar reken ik met 83, dat rond al af.
De LOGO kan alleen met hele getallen rekenen.
Als je heel handig bent dan kun je de 832 ook verdelen in twee delen, bv 32 en 8. Op beide getallen pas je de berekening toe. Na de vermenigvuldiging rond je de uitkomst van de laagste af, en telt het bij de hoogste x 100 op.
Dus pulsen p x 32 = pppp dat rond je af.
Pulsen x 8 = pp x 100 en dat tel je bij het vorige op.
Dat is te doen, maar ik doe het niet voor je.
Heb je ook nog de lengte per puls, die blijft natuurlijk altijd als fout.
0,832 per puls, bij 0,0839 heb je de puls net niet....
Dat is een probleem van alle digitale meetapparatuur.
En wat dacht je ven de uitzetting van je slang is bij warm weer?
Met 2 of meer sensoren op een wiel of op de wiel-as kun je alles nauwkeurig uitrekenen, ook in de zomer. 
Op maandag 3 februari 2025 22:05:32 schreef Toeternietoe:
[...]Dan moet je de vermenigvuldigingsfactor in het rekenblok aanpassen.
De LOGO kan alleen met hele getallen rekenen.Dat is te doen, maar ik doe het niet voor je.
En wat dacht je ven de uitzetting van je slang is bij warm weer?
Oke, ik begrijp het. Bedankt voor uw tijd en moeite
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (53%)]
Na enkele aanpassingen aan het programma en 3 maanden testen/gebruiken kan ik zeggen dat de opstelling goed werkt en dat de tijdsmeting op +\- 15min goed kan voorspellen. Voor mijn toepassing meer dan voldoende. Ook is de invloed van het warme weer verwaarloosbaar voor de slanglengte. Achteraf gezien had ik beter het logo TD scherm gebruikt om de snelheid tijd en afstand af te lezen omdat mn vader soms moeite heeft om het af te lezen. Hieronder kan je nog eens de opstelling van mijn beregeningshapsel zien.
Foto 1: logo! en 1 reset sensor links en 2 sensoren rechts die de richting en de verdaaiing van de haspel bijhouden.
Foto 2: scherm van de logo
Foto 3: zonnepaneel en batterij 12V
Foto 4: Tussen de bloemkolen
Bedankt aan iedereen die mij heeft geholpen!
?
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Top voor de feedback en top voor iedereen die daar heeft aan meegewerkt!
Dat extra logo scherm met functie toetsen is echt een aanrader, wij gebruiken dit in een setup. Maandag kan ik daar eventueel wat resultaten van tonen in onze opstelling.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Om je LOGO! mooi in een deksel te monteren kun je een zg. zichtvenster (ook wel klapvenster of inspectievenster genoemd) monteren.
Er zijn ze van vele merken, maar deze zou moeten passen.
Schneider Electric NSYVA274MA
4 Eenheden breed, net zo als een doorsnede aardlekschakelaar.