Op zondag 2 februari 2025 22:40:13 schreef Floris87:
De snelheid en totale tijd moet berekend worden. Ik weet de snelheid niet, de snelheid moet ik regelen met die hendel tot ik de gewenste snelheid op het logo! Display zie verschijnen. De snelheid van de slang is een constante. (20 tot 50 m/u) . Maar de snelheid van de trommel is veranderlijk naar gelang welke winding zich aan het oprollen is.Kort samengevat : stel ik weet de lengte en ik meet de tijd tussen de pulsen terwijl de haspel aan het oprollen is. Daaruit wil ik de totale tijd en de oprol snelheid van de slang. Als ik lengte / snelheid doe dan zal dit per winding de totale tijd verschillen want de snelheid van de trommel zakt naarmate er meer slang ligt op de trommel. Daardoor moeten we hierbij rekening houden in onze berekening en zo een nauwkeurig mogelijk snelheid en daarbij horende tijd bepalen.
Begrijpt u het? Als u vragen hebt zal ik het morgen nog eens duidelijker proberen voor te stellen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je weet de snelheid van de slang niet?
Die moet je instellen met de hand.
Je wilt dus op de LOGO! kunnen zien wat de snelheid is.
Die is dan afhankelijk van het aantal pulsen / tijd, of de tijd tussen 2 pulsen.
Daar wil je dan de snelheid mee uitrekenen?
Eenmaal ingestelde snelheid zal naderhand niet meer veranderen.
Ja klopt,
Het programma moet eigenlijk gewoon weten in welke winding men aan het meten is, en aan de hand hiervan een prognose maken hoeveel de snelheid van de slang is en de totale oprol tijd zal zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je houd me wel uit mijn slaap
Snelheidsmeting toegevoegd.
Dit is om te testen,
Definitief: dan moet je de verbindingen van I4 loshalen en aan I1 maken.
De pulsen mogen niet te vaak komen.Meer dan 1 puls per seconde gaat fout, dan overlopen de rekenblokken.
Als dat een bezwaar is, dan is daar ook nog wel wat aan te doen.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (36%)]
Waarom geen simpele snelheids meting op de wielen van de installatie maken?
Lengte van de slang is bekend en met de snelheid / omtrek van de wielen is de afgelegde weg te berekenen en daarmee hoeveel meter slang is opgerold en hoelang dat heeft geduurd.
MGP
LDmicro user.
Op maandag 3 februari 2025 00:12:46 schreef Toeternietoe:
Snelheidsmeting toegevoegd.
Volgens mij is dat niet juist, het aantal pulsen per minuut is fout (B016 en B005).
90sec tussenpauze heeft als resultaat 1 waarmee je dan verder werkt, wat fout is want dat zijn 30s die nergens meer gebruikt worden.
Je moet de tijd meten tussen 2 pulsen en dan verder werken met die tijd zoals in het allereerste programma.
Op maandag 3 februari 2025 00:52:19 schreef Bobosje:
Waarom geen simpele snelheids meting op de wielen van de installatie maken?
Daar is men nu mee bezig, je hoeft hiervoor geen extra hardware te gebruiken, die 2 sensors die er nu opstaan kun je hiervoor gebruiken.
[Bericht gewijzigd door MGP op (26%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Helemaal correct.
Het gaat allemaal veel te langzaam, en dan word het door afrondingen en weet ik niet veel helemaal mis.
Ik testte met een paar sec per puls.......
Bij een snelheid van 30 m/uur heb ik 30/0,832 = ca 36 pulsen per uur
Dat geeft 100 sec tussen elke puls.
Bij 20 m/uur is dat 150 sec. tussen elke puls.
Bij 10 m/u zelfs 300 sec.
Corrigeer me als ik het mis heb.
Let op:
Als er minder dan 10 sec tussen twee pulsen zitten klopt het van geen kant.
Je hebt dan al een snelheid van bijna 300 m/uur, het 10 voudige van ongeveer normaal.
Normaal zal er iets van 150 sec tussen twee pulsen zitten.
Ik heb hiervoor een blokkering van de weergave ingebouwd.
Mijn excuses dat ik wat laat reageer.
Een grote dankuwel voor uw moeite, dit is hou ik het zou willen
Ik heb het uitgebreid getest en het lijkt goed te werken, ik zal het in de de komende dagen nog eens beter bestuderen.
Alleen heb ik een vraag over winding 3, daar lijkt de afwijking groter te zijn dan bij de de andere windingen.
Wat zouden we hieraan kunnen doen?
Alvast bedankt
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op maandag 3 februari 2025 20:33:00 schreef Floris87:
Alleen heb ik een vraag over winding 3, daar lijkt de afwijking groter te zijn dan bij de de andere windingen.
Wat zouden we hieraan kunnen doen?
Alvast bedankt
Dan moet je de vermenigvuldigingsfactor in het rekenblok aanpassen.
Helaas het is niet anders. De LOGO heeft maar een beperkte rekenkracht.
En dan mag de uitkomst van een rekenblok niet boven de 32676 uit komen.
(Binnen een blok het dubbele)
Met een vermenigvuldigingsfactor (lengte per puls) van 0,832 kun je vrijwel niet rekenen.
Maar met 832 rekenen en dan max 32676 als uitkomst hebben, mag je nog geen 40 pulsen hebben. Daar reken ik met 83, dat rond al af.
De LOGO kan alleen met hele getallen rekenen.
Als je heel handig bent dan kun je de 832 ook verdelen in twee delen, bv 32 en 8. Op beide getallen pas je de berekening toe. Na de vermenigvuldiging rond je de uitkomst van de laagste af, en telt het bij de hoogste x 100 op.
Dus pulsen p x 32 = pppp dat rond je af.
Pulsen x 8 = pp x 100 en dat tel je bij het vorige op.
Dat is te doen, maar ik doe het niet voor je.
Heb je ook nog de lengte per puls, die blijft natuurlijk altijd als fout.
0,832 per puls, bij 0,0839 heb je de puls net niet....
Dat is een probleem van alle digitale meetapparatuur.
En wat dacht je ven de uitzetting van je slang is bij warm weer?
Met 2 of meer sensoren op een wiel of op de wiel-as kun je alles nauwkeurig uitrekenen, ook in de zomer. 
Op maandag 3 februari 2025 22:05:32 schreef Toeternietoe:
[...]Dan moet je de vermenigvuldigingsfactor in het rekenblok aanpassen.
De LOGO kan alleen met hele getallen rekenen.Dat is te doen, maar ik doe het niet voor je.
En wat dacht je ven de uitzetting van je slang is bij warm weer?
Oke, ik begrijp het. Bedankt voor uw tijd en moeite
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (53%)]
Na enkele aanpassingen aan het programma en 3 maanden testen/gebruiken kan ik zeggen dat de opstelling goed werkt en dat de tijdsmeting op +\- 15min goed kan voorspellen. Voor mijn toepassing meer dan voldoende. Ook is de invloed van het warme weer verwaarloosbaar voor de slanglengte. Achteraf gezien had ik beter het logo TD scherm gebruikt om de snelheid tijd en afstand af te lezen omdat mn vader soms moeite heeft om het af te lezen. Hieronder kan je nog eens de opstelling van mijn beregeningshapsel zien.
Foto 1: logo! en 1 reset sensor links en 2 sensoren rechts die de richting en de verdaaiing van de haspel bijhouden.
Foto 2: scherm van de logo
Foto 3: zonnepaneel en batterij 12V
Foto 4: Tussen de bloemkolen
Bedankt aan iedereen die mij heeft geholpen!
?
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Top voor de feedback en top voor iedereen die daar heeft aan meegewerkt!
Dat extra logo scherm met functie toetsen is echt een aanrader, wij gebruiken dit in een setup. Maandag kan ik daar eventueel wat resultaten van tonen in onze opstelling.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Om je LOGO! mooi in een deksel te monteren kun je een zg. zichtvenster (ook wel klapvenster of inspectievenster genoemd) monteren.
Er zijn ze van vele merken, maar deze zou moeten passen.
Schneider Electric NSYVA274MA
4 Eenheden breed, net zo als een doorsnede aardlekschakelaar.