Op woensdag 29 januari 2025 13:54:34 schreef Lambiek:
[...]Zit er een oprolsysteem op de haspel? Ik bedoel zo'n systeem die de slang begeleid tijdens het oprollen zodat de slang netjes naast elkaar komt te liggen.
Ja er is een oprolsysteel aanwezig.
Op woensdag 29 januari 2025 16:05:19 schreef Floris87:
Ja er is een oprolsysteel aanwezig.
Als ik morgen tijd heb wil ik er wel eens naar kijken als dat goed is.
Als de haspel helemaal vol zit, hoeveel meter zit er dan op één bovenste wikkel?
En hoeveel wikkeling liggen er naast elkaar?
En hoeveel wikkeling liggen er op elkaar?
Ja dat is zeker goed, danku. In totaal zijn er 5 wikkelingen waarvan 1 niet helemaal vol ligt. Dat kun je ook zien dat het minder pulsen zijn. Dus per winding mag je de diameter van de haspel trommel hetzelfde nemen. Hebt u hiermee voldoende?
Winding 1 :
Tussen welke pulsen : 0 --- 82
Lengte van de slang per puls 0.832 meter
Lengte winding 1: 68,26m
Winding 2 :
Tussen welke pulsen : 82 --- 182
Lengte van de slang per puls : 0.758 meter
Lengte winding 2: 75,78m
Winding 3 :
Tussen welke pulsen : 182 --- 287
Lengte van de slang per puls : 0.707 meter
Lengte winding 3 : 74,27m
Winding 4 :
Tussen welke pulsen : 287 --- 389
Lengte van de slang per puls : 0.646 meter
Lengte winding 4: 65,89m
Winding 5 :
Tussen welke pulsen : 389 --- 500
Lengte van de slang per puls : 0.576 meter
Lengte winding 5: lengte : 63,94m
MGP
LDmicro user.
Op woensdag 29 januari 2025 22:26:49 schreef Lambiek:
[...]
Als ik morgen tijd heb wil ik er wel eens naar kijken als dat goed is.
Ik wist niet dat je kon programmeren in Logo8

@TS moest ik u zijn zou ik enkel de pulsen tellen, plaats er eventueel meer plaatjes op want de lengte zal toch nooit kloppen met deze methode.
Ik vermoed dat de opwikkelsnelheid constant is, hiermee bedoel ik de draaisnelheid, daarmee kun je dan ook de tijden berekenen.
Je kunt dan alle berekeningen en tijden in pulsen op het scherm plaatsen.
De snelheid van de trommel zal niet heel de cyclus hetzelfde zijn , maar zal verlagen naarmate de haspel bijna volledig opgerold is.
De manier dat @toernietoe bezig is, is de afstand behoorlijk correct. Rekening houdend met het verkleinen van de slanglengte per puls naarmate de diameter van de haspel verkleint. Nu enkel nog deze afstand juist kunnen verminderen. Ik zal ook enkel deze lengte tonen op het display en niet mijn ‘foutieve’ lengte die ik gebruik inde berekeningen
Daarnaast klopt mijn programma nu om de juiste tijd van de gehele cyclus te berekenen. ( wel met een verkeerde lengte en verkeerde snelheid, dit komt omdat ik gemiddelde waarden neem) maar de verhouding tussen deze 2 waarden blijft hetzelfde waardoor de tijd nagenoeg altijd juist is als ik dit manueel nog eens controleer.
Als ik de juiste lengte deel door de tijd dan krijg ik ook de werkelijke snelheid en dan zal ik ook deze snelheid op het display tonen.
Korte samenvatting:
‘Foutieve lengte’ / ‘foutieve snelheid’ = juiste tijd ( display)
Lengte met correctiefactor per winding = juiste lengte (display)
Daarna zal ik de juiste lengte / juiste tijd (in uren) = juiste snelheid (display)
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 30 januari 2025 08:54:14 schreef Floris87:
De snelheid van de trommel zal niet heel de cyclus hetzelfde zijn , maar zal verlagen naarmate de haspel bijna volledig opgerold is.
Komt dat omdat er meer weerstand/gewicht is of wordt dat automatisch geregeld?
Gezien dat alle planten evenveel water moeten krijgen zal er waarschijnlijk wel een regeling inzitten.
Ik heb al dikwijls zo'n haspel gezien maar hoe dat werkt daar heb ik niet op gelet.
Misschien een paar foto's van het geheel plaatsen zou heel verhelderd zijn 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik denk dat ik eruit ben.
Zie bijlage
Ik tel alle pulsen (windingen) doe dit x 0,83, totaal (foutieve) lengte
Vanaf 83 tel ik alle meerdere pulsen boven de 83
Daarvan is elke puls 832 - 758 = 74 mm te lang.
Alle meerdere pulsen x te veel aan lengte trek ik van het totaal (foutieve) lengte af.
Vanaf 183 pulsen doe ik hetzelfde, maar dan is elke meerdere puls boven de 83 pulsen 51mm te lang.
enz.
Was wel een dingetje.
Nog niet uitgebreid gecontroleerd!
Op donderdag 30 januari 2025 11:24:19 schreef Toeternietoe:
Ik denk dat ik eruit ben.Was wel een dingetje.
Nog niet uitgebreid gecontroleerd!
Super dankjewel voor uw moeite! ik heb even op proef genomen en bij de eerste 82 pulsen is het perfect. Maar bij winding 2 zijn er 100 pulsen op die winding ( niet 183) maar wanneer ik dit aanpas naar 100 dan is het verschil nog groter met de werkelijkheid. Dit is hetzelfde bij de rest van de windingen. Winding 1 =82 pulsen ; Winding 2 = 100 pulsen ; Winding 3 = 105 pulsen; Winding 4 = 102 Pulsen; Winding 5 = 111 pulsen.
Ik heb al overal getallen proberen te veranderen maar het lukt me niet. In de bijlage bevind zich een samenvatting en een steekproef om te testen.
Zou u mij nogmaals kunnen helpen? 
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (19%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Het zo zo moeten werken naar mijn idee.
Teller B001 t/m B005 tellen alle pulsen, die tellers lopen gelijk op.
Teller B001 vermenigvuldigd met 0,83 in blok006 levert de lengte op.
Dit gaat goed tot aan puls 83, daarna is de lengte per puls 0,074 korter.
B001 geeft dan rekenblok B007 vrij.
In B007 reken je de totaalteller - 83, en dat x 74 (mm)
- Totaal - 83 is het aantal pulsen dat de lengte teveel zou zijn.
- dat vermenigvuldig je met 74, en je weet en hoeveel je teveel meet
- Trek de waarde van Blok006 (die de foutieve totale lengte uitkerend) de waarde van B007 af.
Dat gaat goed tot puls 183, dan wordt elke puls weer korter
B002 geeft dan rekenblok B008 vrij.
- Totaal - 182 is het aantal pulsen dat de lengte dan weer te lang zou zijn.
- Elke puls is
- Dat vermenigvuldig je met 51 mm, en je weet hoeveel je meer teveel meet.=
- 51 is 758 - 707, het voorgaande blok telt gewoon door, het gaat om het verschil.
- Trek de waarde van B008 (en B007) af van de waarde in Boo6.
Dat gaat goed tot puls 289 enz.
Dan reken je met 61 te veel voor een puls, vervolgens met 71 te veel per puls.
Rest nu elk blok te controleren op de juiste waarde en juiste rekenopgave.
Succes.
Oei zaten nogal wat foutjes in.
Helemaal perfect is het nog niet, de instelling van de blokken, tellers met name, er kan 1 meer of 1 minder in moeten.
Hoe komt het dat dit niet overeen komt met de werkelijke berekende waarden.
Ik heb al van alles zitten aanpassen en het lukt me nog altijd niet, om er voor te zorgen dat mijn Logo! waarden overeen komen met de werkelijke berekende waarden (steekproef).
Als ik dit vergelijk klopt dit soms niet. Bijvoorbeeld de opgetelde meters van puls 82 naar 83 gaat omhoog met meer dan 5m per puls.
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (24%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op donderdag 30 januari 2025 16:24:10 schreef Floris87:
Hoe komt het dat dit niet overeen komt met de werkelijke berekende waarden.Ik heb al van alles zitten aanpassen en het lukt me nog altijd niet, om er voor te zorgen dat mijn Logo! waarden overeen komen met de werkelijke berekende waarden (steekproef).
Als ik dit vergelijk klopt dit soms niet. Bijvoorbeeld de opgetelde meters van puls 82 naar 83 gaat omhoog met meer dan 5m per puls.
We posten door elkaar heen, mijn fout, sorry. Kijk even naar het aangepaste programma hierboven.
ik heb het terug uitgebreid getest en dit ziet er bijna in orde uit, waarvoor dank!! 
Alleen zit ik nog te zoeken wat er zou kunnen mis zijn bij (winding 3) winding 4 en 5. Hieruit begint de nauwkeurigheid mij parten te spelen.
Als ik 500 pulsen heb dan is het verschil tussen de logo en het berekende 33,864m ; Wat toch te veel is.
Heeft u een idee waaraan dit zou kunnen liggen. Ik bekijk het vanavond nog eens, waar de onnauwkeurigheid begint.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Ja, ja.
In Block B012 kwam de waarde boven de 32767 uit, de maximale waarde.
Daarboven gaat het verkeerd.
Dat heb ik aangepast.
Verschil is nu niet erg groot meer.
Je kunt wat experimenteren om het nauwkeuriger te krijgen.
De fout komt nu denk ik door afrondingsverschillen.
Pas stap voor stap de correctiewaarden in de Blokken B007 - B010 aan.
De correctiefactor (de teveel aan lengte) staat in P3.
Op donderdag 30 januari 2025 20:29:13 schreef Toeternietoe:
De fout komt nu denk ik door afrondingsverschillen.
.
Ik heb het geprobeerd en het lukt goed! De afwijkingen die zich nu voor doen zijn niet erg. Voor mijn toepassing is dit nu nauwkeurig genoeg.
Bedankt!!
Op donderdag 30 januari 2025 07:45:43 schreef MGP:
Ik wist niet dat je kon programmeren in Logo8![]()
Ik denk dat je wel meer niet van me weet. 
Op donderdag 30 januari 2025 07:17:58 schreef Floris87:
Ja dat is zeker goed, danku.
Ik heb er naar gekeken en kom zo'n beetje tot de zelfde conclusie als Toeternietoe. Die heeft een leuk programma in elkaar gezet.
Als het nog preciezer moet, moet je meer plaatjes plaatsen. Maar ik begrijp dat je zoals het nu is je ermee kunt leven.
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 30 januari 2025 21:19:15 schreef Lambiek:
[...]
Ik denk dat je wel meer niet van me weet.
Blijkbaar, maar ik ben toch enigszins verrast. 
@Toeternietoe heeft een methode gevonden waar ik nooit zou opgekomen zijn, zelfs in de Siemens support website staan daar vragen over, nergens een redelijk goed antwoord gezien.
Op vrijdag 31 januari 2025 08:35:36 schreef MGP:
Blijkbaar, maar ik ben toch enigszins verrast.![]()
Zo af en toe maak ik nog wel eens iets met een Logo. Maar met een microcontroller ben je wel wat vrijer vind ik. Vooral het beeldscherm van een Logo vind ik wat summier, kleine letters en soms een hoop gedoe om het er duidelijk op te krijgen. Maar kwa programmeren lijkt het veel op Profilab-Exper4.0 en daar doe ik nog steeds veel mee, vaak in combinatie met een controller.
@Toeternietoe heeft een methode gevonden waar ik nooit zou opgekomen zijn, zelfs in de Siemens support website staan daar vragen over, nergens een redelijk goed antwoord gezien.
Ja dat mag gezegd worden, hij heeft dat keurig opgelost. 
Op donderdag 30 januari 2025 20:29:13 schreef Toeternietoe:
Ik heb dit weekend zitten proberen om de tijd goed te krijgen maar dit lijkt maar niet te lukken...
Doordat de snelheid van de slang constant dient gehouden te worden moet moet de trommel trager oprollen naarmate de diameter van de trommel groter wordt. Dit gebeurt door een mechanisch systeem in de haspel zelf.
Maar hierbij moet het logo! programma rekening houden.
Ik dacht dat dit met dezelfde blokken kon als de afstandsmeting maar met andere waardes. Maar ik geraak er maar niet uit.
In de bijlage bevindt zich een uitgewerkt voorbeeld (zie pdf) . Daarop kun je mooi zien dat het aantal seconden bij winding 1 het grootst is en bij winding 5 het kleinst. Want winding 5 moet sneller draaien om dezelfde snelheid aan de slang te krijgen. (dit doet de haspel automatisch.)
Ik denk dat we via het verschil in slanglengte per puls tussen de huidige winding en de volgende winding hieruit het tijdsverschil kunnen halen.
Het is dus de bedoeling dat de de tijdmeting bij de laatste winding ( in het voorbeeld winding 5 =74s voor 1 puls) uitrekent hoeveel seconden per puls er zullen zijn bij winding 1, 2, 3... Dan dit maal het aantal pulsen die op die winding zitten en zo kan ik dan de totale tijd uitrekenen.
Wie zou mij hierbij kunnen helpen?
[Bericht gewijzigd door Floris87 op (19%)]
MGP
LDmicro user.
Sedert je afgestapt bent van de directe meting aan de darm wordt het wel heel ingewikkeld.
In uw PDF staat 290m aan 28m/s, hoe kom je aan die 28m/s...waar kun je dat aflezen?
Blijkbaar kun je dat instellen aangezien de berekeningen van de 5 windingen hiermee gemaakt zijn.
Op zondag 2 februari 2025 19:11:06 schreef MGP:
Sedert je afgestapt bent van de directe meting aan de darm wordt het wel heel ingewikkeld.In uw PDF staat 290m aan 28m/s, hoe kom je aan die 28m/s...waar kun je dat aflezen?
Blijkbaar kun je dat instellen aangezien de berekeningen van de 5 windingen hiermee gemaakt zijn.
Dit is als voorbeeld. Dit is de waarde die je zou willen door met een hendel dit aan te passen. Maar op deze hendel staan geen maat aanduidingen. Door deze hendel manueel aan te passen zou je bvb aan 28m/u moeten geraken.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Welke tijd moet je hebben?
Je hebt van mij al de verschillende winding gehad.(B001 - B004)
Elke winding heeft zijn eigen tijd.
Je kunt dezelfde truuk uithalen die ik al toepaste.
B001 neem je
Als er wikkelingen op de 2e laag zitten telt B002. Het verschil in tijd kun je dan berekenen en van B001 aftrekken.
Je pdf-je was me niet helemaal duidelijk.
De haspel zorgt ervoor dat de snelheid van de slang gelijk blijft ongeacht welke winding ( dit wordt mechanisch bekomen)
Als de haspel bijvoorbeeld tot aan winding 3 uitgerold word. Waarna het water aangesloten wordt dat deze door middel van waterkracht terug opgerold word, dan zal het progamma telkens de tijd tussen twee pulsen meten bv 90 seconden. Maar wanneer winding 3 volledig opgerold is zal de haspel beginnen oprollen aan winding 2. Maar die trommel snelheid zal een beetje trager zijn want de diameter van de trommel vergroot waardoor de lengte van de slang per puls ook zal vergroten (om een gelijke slang snelheid te bekomen). Hierdoor zal de haspel, de trommelsnelheid aanpassen waardoor we 97second per puls zullen hebben.
Dus wanneer ik voor heel mijn programma die 90 seconden van winding 3 gebruik zal de totale tijd nooit kloppen. Dus moet het programma rekening houden met de verlenging (of verkorting, te zien hoe je het bekijkt). Dit probeerde ik te tonen in de pdf.
Begrijpt u mijn vraag?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Je hebt de lengte.
En de snelheid.
Dan is het toch een eitje om de tijd uit te rekenen?
Tijd is lengte / snelheid
Bij een andere winding heb je een andere pulsduur en een andere lengte per puls. Dt heb je toch allemaal niet nodig als de snelheid konstant is.
Of denk ik verkeerd?
28 m/sec is ongeveer 100 km/h, is dat niet een beetje snel voor een slang.
Euh, door MGP verkeerd gelezen.
Moet 28 m/ uur zijn.
De snelheid en totale tijd moet berekend worden. Ik weet de snelheid niet, de snelheid moet ik regelen met die hendel tot ik de gewenste snelheid op het logo! Display zie verschijnen. De snelheid van de slang is een constante. (20 tot 50 m/u) . Maar de snelheid van de trommel is veranderlijk naar gelang welke winding zich aan het oprollen is.
Kort samengevat : stel weet de lengte en ik meet de tijd tussen de pulsen terwijl de haspel aan het oprollen is. Daaruit wil ik de totale tijd en de oprol snelheid van de slang. Als ik lengte / snelheid doe dan zal dit per winding de totale tijd verschillen want de snelheid van de trommel zakt naarmate er meer slang ligt op de trommel. Daardoor moeten we hierbij rekening houden in onze berekening en zo een nauwkeurig mogelijk snelheid en daarbij horende tijd bepalen.
Begrijpt u het? Als u vragen hebt zal ik het morgen nog eens duidelijker proberen voor te stellen.