Klinkt plausibel.

Ik doe niet zo heel veel met de seriële poort, dus foutzoeken komt zelden voor. Voor gewone communicatie kom ik altijd wel weg met Putty - wat erg handig is omdat ik dat standaard op ale Windowscomputers heb staan vanwege de SSH functie.

... behalve dan dat het programma op de PC vraagt "handshake: no" in te stellen...
In dat geval wordt er (als iedereen zich aan de regels houdt) niet naar DTR/CTS gekeken.
Maar een doorverbinding op de DB9 van pin 4 naar pin 6 kan geen kwaad, voor het geval de PC hardware daarom vraagt.

Op maandag 13 januari 2025 09:44:25 schreef pamwikkeling:
Kan iemand een handige software aanraden om een RS-232 verbinding te controleren, liefst iets dat freeshare is en eenvoudig werkt. Alvast mijn dank.

Ik heb (10 jaar of langer geleden) gespeeld met diverse terminalprogrammaatjes om AVR's uit te lezen. YAT was/is mijn favoriet.

Bij Sparkfun wordt hij naast een aantal andere ook besproken.
https://learn.sparkfun.com/tutorials/terminal-basics/all#yat---yet-ano…

YAT blijkt nog steeds bijgehouden te worden.
https://sourceforge.net/projects/y-a-terminal/files/

Vruuuger gebruikte ik een Atlantic Research Interview 40A hiervoor, en die had een rugzakje met allerlei DB25 / DB9 genderchangers/ crossovers / verloopjes en patchkabeltjes.

Nu kun je allerlei andere mogelijkheden gebruiken voor serieel datacom troubleshooting, hierboven staan ze allemaal genoemd, al moet je wel onderscheid maken tussen terminal emulators en meekijk (sniffer) programma's.

Voor het spy kabeltje en het meekijken met een extra laptop met 2 com poorten was ook een programmaatje beschikbaar. Iets met "dcom" ofzo. Heb het nog wel ergens op een backup staan denk ik. Werkt vast niet meer op nieuwere systemen.

Voor mij is een 'No handshaking' DB25 verbinding:
- 2 & 3 (TXD/RXD) gekruist
- 4 & 5 (RTS/CTS) lokaal doorverbonden
- 6, 8 & 20 (DSR/DCD/DTR) lokaal doorverbonden
En natuurlijk 7 (GND).

Werkt altijd als de RS-232 parameters correct ingesteld zijn.

Er is volgens mij ook een Yokogawa WT110, dat is een 1 fase instrument, kan je het instrument type opgeven in de software?

Ik heb hier ook een WT130 met serial-port, we hebben die altijd gebruikt met Python, maar als je me de software stuurt wil ik het wel proberen..

Ik gebruik daar soms twee uart poorten voor van een pic, die worden transparant doorgezet van de ene naar de andere.
De pic kan dan de datastroom bestuderen, en tevens (indien gewenst) sommige data eruit filteren en niet doorsturen of vervangen...

Comtap21. Maar ja, je zult te hardware wel niet meer hebben om dat te draaien. Hoop lol van gehad!

Vruuuger in het DOS-tijdperk had ik net als JoopV een setje met twee sniffer kabeltjes die je op de twee seriële poorten van je PC kon aansluiten plus nog een handig softwarepakketje. CER, Computer Engineering Roosendaal als ik het juist heb. Veel gebruikt op mijn werk om allerlei communicatie-problemen op te lossen. Ook had ik enkele stekkertjes met dip-switches, ledjes en headers i.c.m. gender changers etc. om te klooien (van Mulder-Hardenberg, nu RS) plus de nodige standaard-receptjes voor nul-modem kabels etc.. 4 aan 5 en 6,8 en 20 doorverbinden of zoiets? Collega servicemonteur had zelfs een heel spinnenweb met wel tien verschillende stekkers en doorverbindingen die hij aan zijn aan zijn laptop kon hangen. Nou ja, koffer naaimachine was een betere omschrijving. Ik gebruik nu een usb smartscope met protocol analyzer, omdat hardware handshaking in het recentere verleden niet meer nodig was, om te zien wat er over de lijn gaat. Die oude tools met ledjes en dipjes zijn toch nog wel eens handig als het om een hardware issue gaat. Eerst proberen en dan kabeltje solderen spaart tijd.

De USB com poortjes zijn vaak 5 en 0 volt types voor 1 en 0. Een (oude) compoort op een PC of randapparaat wil nog wel eens +12 en -12 volt gebruiken op de lijnen. Die 5 volt USB dingen vinden dat laatste niet altijd prettig.

Tevens wil het gebeuren dat de +12 en -12 volt poort de 0 volt van de 5 volt USB serieel niet ziet als 0 omdat die daarvoor een minimale negatieve spanning verwacht.

Dat probleem had ik toen ik m'n Growatt compoort die met + en - 12 volt werkt op m'n arduino en later Raspberry Organge Zero Pi wilde hangen die met de TTL 5 en 0 volt werken. Daar moest een aanpassinkje tussen:

https://arduinodiy.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/03/levelconverter2_thumb1.jpg?w=567&h=302

Ben je nou zelf een max232 (of iets wat er op lijkt) aan het ontwikkelen?

Die MAX232 had ik eerst ook gebruikt. Die sneuvelde nogal vaak. Ik wil dit transistor geval nog wel eens een keer omzetten naar een gescheiden TTL converter met opto's.

Net nog even wat zitten lezen over RS-232, blijkt dat officieel -12 een 1 is en +12 een 0. Behalve bij Uart-RS-232 en de TTL-RS232, daar is + een 1 en - een nul. T'is dus maar net wat je tegenkomt kennelijk. :P

[Bericht gewijzigd door harry64 op (39%)]

In bijlage enkele foto's van het meettoestel en de bijhorende software.

foto bedieningsscherm 1 en 2
Het meettoestel is een driefazige energie analysator met een afzonderlijke ingangsmodule voor elk van de drie fazes.
In het midden langs de LED displays ziet men de rode aanduiding 1, 2, 3 of sigma. Deze aanduiding geeft aan uit welke ingangsmodule het gemeten signaal komt.

Dadelijk rechts van de LED display wordt de gemeten parameter aangeduid.
In het voorbeeld

Op het 'setting of display' scherm kan je de ingangsmodule selecteren en ook de te meten parameter.

De verbinding tussen computer en meettoestel werkt, want als ik iets in het setting of display wijzig, wijzigt dit ook op het meettoestel.

Ook de "setting of measuring condition" werkt. Hiermee kan ik het meetbereik kiezen voor spanning en stroom, op welke manier de meetwaardes uitgemiddeld worden, of er eenfazig of driefazig gemeten wordt, etc.

Wijziging van een setting of measuring condition op het computer scherm, geeft en ander LED die oplicht op het meettoestel.

Module 1 geeft de gemeten spanning
Module 2 geeft de gemeten stroom
Module 3 geeft het gemeten vermogen

.

foto meting 1 en 2
Vervolgens twee foto's van metingen die uitgevoerd werden. Een weerstand die gevoed wordt met ofwel 6Vdc , ofwel 12Vdc
De meting werd uitgevoerd met module 1
Op het computerscherm zijn de meetgegevens zichtbaar en deze komen overeen met de LED uitlezing op het meettoestel.

.

foto measurement display
Tot slot werd de meting uitgevoerd op module 2
En hier loopt het mis.
De LED uitlezing op het meettoestel is correct, maar de uitlezing van de meetwaarde op de computer faalt.
Element 2 zou de gemeten waarden moeten aanduiden, maar enkel element 1 geeft waardes aan en die zijn foutief.

Merk ook op dat de titel van zowel het scherm met de meetwaardes als het scherm met de instellingen van het meettoestel eenzelfde naam dragen (Setting of measuring condition),
terwijl in het scroll down menu sprake is van Setting of measuring condition en Measuring Display

Misschien een bug in het programma op de PC?
Heb je een oudere of nieuwere versie van het programma geprobeerd?

Swap de modules eens? Is de moeite waard om te proberen. Als het dat niet is dan weet je al voor een stuk wat het niet is.

Op de laatste foto staat het toestel ingesteld op single phase.
Rechts van die LEDs is er een knopje WIRING voor de keuze

T'is dus maar net wat je tegenkomt kennelijk. :P

Nee, dat is het niet. RS232 is goed gedefinieerd. En daar is maar 1 smaak van.

blijkt dat officieel -12 een 1 is en +12 een 0.

En daarmee is alles wat daar niet aan voldoet DUS geen RS232.

Behalve bij Uart-RS-232 en de TTL-RS232, daar is + een 1 en - een nul.

Tsja... met wat zelf-verzonnen kreten kun je vanalles roepen. Geen idee wat ik me bij 'UART-RS232' zou moeten voorstellen. En nog minder wat 'TTL-RS232' zou moeten zijn - verder dan een contradictio in terminis kom ik niet.

Met het programma Virtual Serial Ports Emulator kun je de poort splitsen en 2 programma,s verbinden met de zelfde seriële poort.

Dus je programma voor de meter en b.v. hTerm en zo mee kijken met je verbinding.

Virtual Serial Ports Emulator is vrij te gebrijken tot 10 verbindingen.

https://eterlogic.com/Products.VSPE.html

Op vrijdag 17 januari 2025 21:13:14 schreef EricP:
[...]Nee, dat is het niet. RS232 is goed gedefinieerd. En daar is maar 1 smaak van.[...]En daarmee is alles wat daar niet aan voldoet DUS geen RS232.[...]Tsja... met wat zelf-verzonnen kreten kun je vanalles roepen. Geen idee wat ik me bij 'UART-RS232' zou moeten voorstellen. En nog minder wat 'TTL-RS232' zou moeten zijn - verder dan een contradictio in terminis kom ik niet.

Dat kan. Toch is op die USB serial dingetjes + een 1. Kan verwarrend werken als je van de een naar de ander wil interfacen.

Da's in TS z'n geval nvt omdat de data wel binnen komt en uit gaat. Bij 'reverse' zou alle data niet correct zijn.

Dat kan. Toch is op die USB serial dingetjes + een 1.

Wat volkomen logisch is, die doen TTL-ig en geen RS232.

Kan verwarrend werken als je van de een naar de ander wil interfacen.

Niks verwarrends aan. Het ene is een standaard voor signaal niveaus, de andere een specificatie voor het hardware stuk van een vorm van communicatie. Het heeft geen relatie met elkaar.

Da's in TS z'n geval nvt omdat de data wel binnen komt en uit gaat. Bij 'reverse' zou alle data niet correct zijn.

'Reverse' bestaat niet. Dat is onzin. Alhoewel FTDI in hun USB-serieel chippies de boel wel kan inverteren. Maar dan praat je wel over TTL 0f 3V3 niveau. En daar kan het soms handig zijn. Maar dat heeft dus niks met RS232 te maken.

Het protocol is hier gedocumenteerd: https://cdn.tmi.yokogawa.com/IM253401-01E.pdf

Het seriele protocol is gelijkwaardig aan het GPIB protocol volgens blz: 121 / 12.7

Misschien dat je zelf een programmatje in elkaar kunt knutselen om de boel uit te lezen en te kijken waar dan het probleem zit?

-edit- Zelfde metertje neem ik aan: Yokogawa WT130 verbinding RS232C naar USB

[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]

Op donderdag 16 januari 2025 22:25:29 schreef harry64:
Die MAX232 had ik eerst ook gebruikt. Die sneuvelde nogal vaak. Ik wil dit transistor geval nog wel eens een keer omzetten naar een gescheiden TTL converter met opto's.

Net nog even wat zitten lezen over RS-232, blijkt dat officieel -12 een 1 is en +12 een 0. Behalve bij Uart-RS-232 en de TTL-RS232, daar is + een 1 en - een nul. T'is dus maar net wat je tegenkomt kennelijk. :P

De standaard definiëert de signaalnivo's op de lijn en die wordt vaak UART-RS232 genoemd. Binnenin de apparatuur waren de nullen en enen gewoon bitjes, in TTL minimaal 2.4 V voor een en 0.4 V voor een 0. De line_drivers zetten die bitjes geïnverteerd om naar -/+ 3..15 V. Uit zuinigheid worden voor seriële communicatie over korte afstand de line-drivers en -receivers vaak weggelaten en dan spreekt men meestal over TTL-RS232. Strikt genomen is dat onterecht. Immers de nivo's en de polariteit hebben niets met de standaard van doen. Aan de conectoren kun je het ook niet zien... De 9-pin SUB-D op een UPS (accu-back-up) is beslist anders bedraad dan een 'gewone' serial-port. Protocol, (baudrate, lengte van het startbit, aantal databits, aantal stopbits en pariteit) beschrijft RS232 niet. Kortom, er is nogal wat spraakverwarring omtrent seriële verbindingen. Je komt hier en daar van alles tegen met 'vreemde' namen: V24, TTY (is current-loop), RS232-TTY (seriële current-loop volgens Siemens) en ook andere RS-sen zoals 422 (bipolair simplex o.a. bij positie-encoders) en 485 (bipolair, half duplex o.a. in scheepsnavigatie-spul (NMEA)). CAN-bus (in auto's o.a. lijkt elektrisch op 485 maar heeft een heel eigen ingewikkeld data-protocol en signaalgedrag. Te veel om op te noemen dus. Gelukkig kunnen we met onze hobby-spullen de meeste seriële verbindingen wel afluisteren dankzij het feit dat de verschillende standaarden ooit bedacht zijn met iets bestaands in het achterhoofd.

@EricP Ik had je opmerkingen nog niet gelezen toen ik begon te typen... In grote lijnen zeggen we denk ik hetzelfde, totdat ik een beetje afdwaalde van het topic :-).

@EricP Ik had je opmerkingen nog niet gelezen toen ik begon te typen... In grote lijnen zeggen we denk ik hetzelfde, totdat ik een beetje afdwaalde van het topic :-).

:)

Jij komt zeker ook nog uit de tijd van de 8250 en de 1488 en 1489? :) Die gingen trouwens vaker hemelen dan een MAX232. Die heb ik eigenlijk alleen maar zien hemelen bij voedingen die zonder randaarde aangesloten zijn. Maar goed, ze kunnen stuk. Het is nooit bedoeld geweest als 'hot plugable', al doet min of meer iedereen dat...