Kan iemand een handige software aanraden om een RS-232 verbinding te controleren, liefst iets dat freeshare is en eenvoudig werkt. Alvast mijn dank.

Ik gebruik "kermit" maar, ik raad minicom aan voor nieuwe gebruikers.

HTerm. werkt heel fijn: https://www.der-hammer.info/pages/terminal.html
Heeft output in Ascii, hex, binary, en/of decimal. Status van CTS, RTS, DSR, DTR, RI, DCD, en met timestamp...

Hangt een beetje af wat je wilt. Als je alles op hex niveau wilt zien of zomaar als terminal wilt gebruiken.

Zelf gebruik ik regelmatig termite, https://www.compuphase.com/software_termite.htm

Mobaxterm kan veel, onder andere rs232: https://mobaxterm.mobatek.net/

Dit zijn terminal programma's, maar ik weet niet zo goed wat je met 'controleren' bedoeld. Wil je sniffen, wil je data simuleren, wil je...

[Bericht gewijzigd door hardbass op (21%)]

Wil je op een bestaande rs232 verbinding kunnen meekijken? Data, handshake lijnen of alles?

De enkele keer dat ik zoiets doe (echt jaren geleden) gebruik ik Realterm.

Met een moderne scope heb je geen PC programma nodig...

Ik probeer een computer (HP Probook 650) waarop Windows 7 draait, met een meettoestel (Yokogawa WT130) te verbinden.
De Probook computer is voorzien van een DB9 connector
Het meettoestel WT130 is voorzien van een DB25 connector

----------

Ik heb een connector gebricoleerd waarbij volgende verbindingen zijn gemaakt.
BD9 male (klem 2) = RXD (received data) . . . . . met . . . . . DB25 female (klem 2) = TXD (transmitted data)
BD9 male (klem 3) = TXD (transmitted data) . . . met . . . . . DB25 female (klem 3) = RXD (received data)
BD9 male (klem 5) = COM (common) . . . . . . . . met . . . . . DB25 female (klem 7) = GND (signal ground)

DB25 female (klem 4) = RTS (request to send) . . . . . met . . . . . DB25 female (klem 5) = CTS (clear to send)
DB25 female (klem 6) = DSR (data set ready) . . . . . met . . . . . DB25 female (klem 20) = DTR (data terminal ready)

BD9 male (klem 4) = DTR (data terminal ready) is niet verbonden.

-----------

Op de computer draait communicatie software wtxrne van Yokogawa.
De software vraagt om volgende parameters in te stellen :
Port No : COM=1
Baudrate = 4800
Format : Data length = 8 - Parity = No - Stop bit = 1
Handshake = No
Terminator : CR + LF

Op de computer heb ik volgende instellingen gemaakt
Windows 7 - Control Panel - Device Manager - Ports (COM & LPT) - Communications Port (COM1) Properties - Port settings
Bits per second = 4800
Data bits = 8
Parity = None
Stop bits = 1
Flow control = none
Advanced settings for COM1 : Use FIFO buffers Receive buffer = 14 Transmit Buffer = 16

---------------

Op het meettoestel werden volgende parameters geprogrammeerd :
Interface type : 232C
Software handshaking : User can select whether to control only transmission or both transmission and reception using X-on and X-off signals. X-on (ASCII 11H) X-off (ASCII 13H)
Receive buffer size : 64 bytes
Working mode = normal
This mode is equivalent to the addressable mode A of the GP-IB function, and enables reception of commands and transmission of data. Measured data is output on reception of the “OD” command.
Handshaking = hAnd 0
control method when sending data to computer : mode 0 = no handshake
control method when receiving data from computer : mode 0 = no handshake
Data format = For 0
The RS-232C interface of this instrument performs communications using start-stop synchronization. In start-stop synchronization, one character is transmitted at a time. Each character consist of a start bit, a parity bit, and a stop bit.
Format 0 : start bit = 1, data length = 8, parity = no, stop bit = 1
Baudrate = b 4800
The baud rate can be selected from 2400 , 4800 or 9600
Terminator = CR + LF
Data can be received with either "CR+LF" or "LF" terminator.
For transmission terminator, you can select from "CR+LF," "LF," and "CR."

--------------

Als ik de software wtxrne van Yokogawa opstart, dan kan ik vanaf de computer kiezen welke meetwaarde (A, V, W, VA, var, PF, deg, Vhz, Ahz, …)
weergegeven wordt op de drie verschillende displays van het meettoestel.
Ook kan ik software matig het meetbereik, autoranging, filters, scaling, en andere meetparameters instellen.
Het meettoestel ontvangt de commando’s want de indicatie leds op het meettoestel wijzigen en geven de gevraagde instelling correct weer.

Ook de computer ontvangt een terugmelding van het meettoestel, want als ik de verbindingsdraad van klem 2 (RXD op computer en TXD op meettoestel) onderbreek, kan ik wel nog sturen naar het meettoestel maar verandert de instelling op het computerscherm niet meer en geeft de software na enkele seconden een foutmelding.

Ik ga er dus van uit dat de verbinding full duplex is en werkend is.

Het probleem ontstaat als ik op de computer het display wil weergeven met de verschillende actuele meetgegevens.
Dan krijg ik enkel de meetgegevens van één meetingang (element 1) te zien, de gegevens van element 2 en element 3 (de twee ander meetingangen) worden niet doorgestuurd.
Op het meettoestel zijn die gegevens wel zichtbaar.

De vraag is nu
1) of het meettoestel enkel data uit element 1 doorstuurt en de rest van de data niet.
2) of alle data (element 1+2+3) doorgestuurd worden, maar de software op de computer verwerkt slecht data van element 1

---------------------

Ik heb de sniffer software HTerm 0.8.9 geïnstalleerd op de computer.
Als ik de software opstart werkt deze schijnbaar normaal.

Maar als ik eerst de communicatie software naar het meettoestel opstart (wtxrne), en daarna de sniffer software (HTerm 0.8.9) wil opstarten, krijg ik de foutmelding Error in OpenPort : comport ‘COM1’ blocked by another application.

Wat nu ?

Serial Port Monitor
Track and analyze the activity of your system COM ports

Information
===========
Requirements : Windows (32-bit and 64-bit): Vista/7/8/10/11, Windows Server 2008/2012/2016/2019/2022, Windows on ARM
Latest version : v9.5.589, Released 16 Nov, 2023 Release notes
Category : Serial Port Software
Demo Limitations : fully functional 14-day trial
Pricing : Starts from $59
Languages : English

https://www.electronic.us/products/serial-port-monitor/

SerialMon

SerialMon is a free RS232 serial port monitor/sniffer software for Windows.

Features

Freeware
Monitors RS232 communication thru software or with simple hardware
Protocol analyzer for ABB RP570, ABB SPA-bus and NMEA 0183 protocol
Small size

https://www.serialmon.com/

Hallo Pamwikkeling,

Je kunt een eenmaal geopende COM port niet zomaar nogmaals openen. Dus daarom komt de foutmelding.

Wij maken altijd een spycable, waarbij we met twee additionele comports kijken naar de twee lijnen in de originele kabel. Wat je doet is het Tx(pc)-Rx(instrument) signaal op een Rx input van een extra COM port "meekijken". Ook doe je hetzelfde voor de andere kant op: Rx(pc)-Tx(instrument) ook op een extra COM port.

Dan kun je met twee terminal programma's op de beide toegevoegde COM ports mee kijken wat er op de originele lijn heen en weer wordt gestuurd.

Ik heb ooit een programma hiervoor gemaakt die netjes onder elkaar de twee data streams laat zien. We gebruiken altijd USB COM ports (FTDI zijn goed) om de extra poorten te maken.

Hoop dat dit duidelijk is.

Met wireshark en USBpcap kan je die seriële poort ook in het oog houden.

Voor zover die seriële poort intern in de laptop ook via de USB interface gaat tenminste, maar dat zal wel aangezien die laptop ook weer niet zo oud is.

Op dinsdag 14 januari 2025 00:03:41 schreef pamwikkeling:
BD9 male (klem 4) = DTR (data terminal ready) is niet verbonden.

De handleiding zegt dat ze die toch willen gebruiken. DTR is een wat ouderwets gebruik voor een RS-232 verbinding tussen computer terminals, maar beschouw dat de Yoko een toestel is met een UART en geen computer en dat die Yoko in de praktijk heel veel meters van de computer vandaan kan staan. Ook doen de Jappen tot in de kleinste details alles volgens het boekje, of tenminste, daar gaan ze voor door. Zou met niet verwonderen dat ze het koppel DTR/DTS dan toch gebruiken tussen ieder 'record'.

Klinkt plausibel.

Ik doe niet zo heel veel met de seriële poort, dus foutzoeken komt zelden voor. Voor gewone communicatie kom ik altijd wel weg met Putty - wat erg handig is omdat ik dat standaard op ale Windowscomputers heb staan vanwege de SSH functie.

... behalve dan dat het programma op de PC vraagt "handshake: no" in te stellen...
In dat geval wordt er (als iedereen zich aan de regels houdt) niet naar DTR/CTS gekeken.
Maar een doorverbinding op de DB9 van pin 4 naar pin 6 kan geen kwaad, voor het geval de PC hardware daarom vraagt.

Op maandag 13 januari 2025 09:44:25 schreef pamwikkeling:
Kan iemand een handige software aanraden om een RS-232 verbinding te controleren, liefst iets dat freeshare is en eenvoudig werkt. Alvast mijn dank.

Ik heb (10 jaar of langer geleden) gespeeld met diverse terminalprogrammaatjes om AVR's uit te lezen. YAT was/is mijn favoriet.

Bij Sparkfun wordt hij naast een aantal andere ook besproken.
https://learn.sparkfun.com/tutorials/terminal-basics/all#yat---yet-ano…

YAT blijkt nog steeds bijgehouden te worden.
https://sourceforge.net/projects/y-a-terminal/files/

Vruuuger gebruikte ik een Atlantic Research Interview 40A hiervoor, en die had een rugzakje met allerlei DB25 / DB9 genderchangers/ crossovers / verloopjes en patchkabeltjes.

Nu kun je allerlei andere mogelijkheden gebruiken voor serieel datacom troubleshooting, hierboven staan ze allemaal genoemd, al moet je wel onderscheid maken tussen terminal emulators en meekijk (sniffer) programma's.

Voor het spy kabeltje en het meekijken met een extra laptop met 2 com poorten was ook een programmaatje beschikbaar. Iets met "dcom" ofzo. Heb het nog wel ergens op een backup staan denk ik. Werkt vast niet meer op nieuwere systemen.

Voor mij is een 'No handshaking' DB25 verbinding:
- 2 & 3 (TXD/RXD) gekruist
- 4 & 5 (RTS/CTS) lokaal doorverbonden
- 6, 8 & 20 (DSR/DCD/DTR) lokaal doorverbonden
En natuurlijk 7 (GND).

Werkt altijd als de RS-232 parameters correct ingesteld zijn.

Er is volgens mij ook een Yokogawa WT110, dat is een 1 fase instrument, kan je het instrument type opgeven in de software?

Ik heb hier ook een WT130 met serial-port, we hebben die altijd gebruikt met Python, maar als je me de software stuurt wil ik het wel proberen..

Ik gebruik daar soms twee uart poorten voor van een pic, die worden transparant doorgezet van de ene naar de andere.
De pic kan dan de datastroom bestuderen, en tevens (indien gewenst) sommige data eruit filteren en niet doorsturen of vervangen...

Comtap21. Maar ja, je zult te hardware wel niet meer hebben om dat te draaien. Hoop lol van gehad!

Vruuuger in het DOS-tijdperk had ik net als JoopV een setje met twee sniffer kabeltjes die je op de twee seriële poorten van je PC kon aansluiten plus nog een handig softwarepakketje. CER, Computer Engineering Roosendaal als ik het juist heb. Veel gebruikt op mijn werk om allerlei communicatie-problemen op te lossen. Ook had ik enkele stekkertjes met dip-switches, ledjes en headers i.c.m. gender changers etc. om te klooien (van Mulder-Hardenberg, nu RS) plus de nodige standaard-receptjes voor nul-modem kabels etc.. 4 aan 5 en 6,8 en 20 doorverbinden of zoiets? Collega servicemonteur had zelfs een heel spinnenweb met wel tien verschillende stekkers en doorverbindingen die hij aan zijn aan zijn laptop kon hangen. Nou ja, koffer naaimachine was een betere omschrijving. Ik gebruik nu een usb smartscope met protocol analyzer, omdat hardware handshaking in het recentere verleden niet meer nodig was, om te zien wat er over de lijn gaat. Die oude tools met ledjes en dipjes zijn toch nog wel eens handig als het om een hardware issue gaat. Eerst proberen en dan kabeltje solderen spaart tijd.

De USB com poortjes zijn vaak 5 en 0 volt types voor 1 en 0. Een (oude) compoort op een PC of randapparaat wil nog wel eens +12 en -12 volt gebruiken op de lijnen. Die 5 volt USB dingen vinden dat laatste niet altijd prettig.

Tevens wil het gebeuren dat de +12 en -12 volt poort de 0 volt van de 5 volt USB serieel niet ziet als 0 omdat die daarvoor een minimale negatieve spanning verwacht.

Dat probleem had ik toen ik m'n Growatt compoort die met + en - 12 volt werkt op m'n arduino en later Raspberry Organge Zero Pi wilde hangen die met de TTL 5 en 0 volt werken. Daar moest een aanpassinkje tussen:

https://arduinodiy.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/03/levelconverter2_thumb1.jpg?w=567&h=302

Ben je nou zelf een max232 (of iets wat er op lijkt) aan het ontwikkelen?