Ha Gertjan,

Dat is een mooi en vooral handig hulpmiddel. Ik heb ook nog het plan een GPSDO te maken, heb zelfs alle ingrediënten al, en wou het uitvoeren met 2 LED's (3D fix van Tommy Sullivan en PLL lock uit een 74HC7046) om te weten of mijn 10MHz uit betrouwbaar is.
Jouw oplossing gaat een paar stappen verder en is voor mij nog makkelijk te implementeren.

Nou zat ik even op het schema te kijken en zag een 5,3V die je zelf maakt om de Pro Micro te voeden. Op de Pro Micro wordt een +5V gemaakt die jij weer gebruikt voor de rest van de schakeling. Ik vond het schema van de Pro Micro niet duidelijk wat betreft de 3,3V of 5V. In middels heb ik een boardje binnen en wat gelezen, ik begrijp dat de 16MHz versie altijd 5V is en de 8MHz 3,3V.
Bij mij zit er geen MIC5219 op, maar iets van MicroOne met opdruk S8Xt. Mijn Pro Micro zal wel een Chinese kloon zijn, koste maar een paar euro.

Maar ik heb twee vragen over het stukje schema rond het display, zie snapshot:

Ik begrijp de opmerkingen in de rode boxen niet. Kun je dat wat verduidelijken, want dat is nu voor mij een beetje te cryptisch.
R14 is nu een pull-up weerstand, dat zal een vergissing zijn...

Groet, Rob

Ha rob040,

Als je de fase-slip meet dan is dit mijn in ziens overbodig (dubbel).
Zelfs met een simpele lock detector (XNOR) zit je veel vroeger in de keten dan het meten (detecteren) van de BER en, is de resolutie vele malen groter....

Groet,
Henk.

Ha Rob040,

Leuk dat je m'n schema goed hebt uitgeplozen!

Er is inderdaad onduidelijkheid, en tegenstrijdigheid rond die ProMicro 3V en 5V. voor dit project heb ik dat eens goed uitgezocht. Ik kom daar in een aparte post op terug. Voor Nu: Ik gebruik een Chinese (Ali) 5V ProMicro.

.

LCD contrast instelling

R14 is inmiddels R20 geworden :-). Dank je, ik zal het schema bijwerken...

Met instelpot R20 stel je op de gebruikelijke wijze het LCD contrast in.

Op dat instelpunt (display pin 3, VO) wordt ook vanuit de ProMicro via R18 een spanninkje gedrukt. Dat (PWM) spanninkje staat nominaal op halve waarde. Door bij die nominale waarde R20 af te regelen op goed contrast, kun je daarna door het PWM spanninkje te variëren het contrast softwarematig bijregelen.

Dat kan zowel met commando's in een terminalprogramma (LCD en LCD?), als met het schuifje in de TestController popup:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/gpsmon/GPSmon-TC-setup-window-600pix.png

Dat schuifje in TestController heb ik in de praktijk plezier van. Elke keer als de GPS monitor ergens anders staat, dan is de kijkhoek anders. En dan is het prettig om het LCD contrast bij te kunnen regelen.

Eenmaal bijgeregeld wordt de nieuwe waarde bewaard in flash, en wordt die waarde gebruikt na opnieuw aanzetten.

.

LCD kijkhoek: display "6 o'clock"

Elk LCD display heeft een optimale inkijkhoek.
Bij de meeste displays is dat optimaal als je er een beetje van boven inkijkt. Dat wordt dan "12 o'clock" genoemd.

Uitgebreidere uitleg hier: What is LCD display View angle?

Ik voorzag dat ik m'n monitor ergens op een meetplank, boven mijn hoofd, zou gaan zetten. En dus van onder af naar het display zou kijken.

Dus ging ik op zoek naar een 6 o'clock display. Dat viel tegen.... Bijna alle displays zijn 12 o'clock, of hebben het niet gespecificeerd. (en zijn dus waarschijnlijk ook 12 o'clock)

Uiteindelijk vond ik een 6 o'clock display, bij TME. Maar toen dat binnenkwam bleek de kijkhoek weinig anders dan van de andere displays die ik had...

In de praktijk blijkt het mee te vallen. Vooral omdat ik makkelijk met dat TestController schuifje het contrast kan bijstellen.

.

Button de-bounce

R14 is inderdaad een pull-up weerstand. De display button schakelt naar massa.
Waarom niet de in de ProMicro ingebouwde pull-up gebruikt? Omdat ik nog een hardware de-bounce netwerkje wilde tussenvoegen: R15 met C10.

Ik hing mijn scope achter die drukknop, en hij bleek flink te bouncen (zoals al die drukknopjes :-)) :

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/gpsmon/drukknop-bounce-zonder-C-600pix.png

Een klein RC netwerkje van 1k en 0,1uF (RC tijd van 0,6ms) bracht al flink verbetering:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/gpsmon/drukknop-debounce-R=1k-C=0,1u-600pix.png

Toen ben ik eens gaan meten hoe snel ik eigenlijk dat knopje kon indrukken. M'n kortste indruktijd bleek 20...30ms. Het was meestal eerder 100ms.

Dus m'n hardware de-bounce kon nog wel flink steviger, zonder risico dat je een korte indruk mist. RC netwerkje aangepast naar 1k en 1uF, voor een RC tijd van 6ms:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/gpsmon/drukknop-short-press-=-30ms-600pix.png

En zie, een hele korte button-press van 30ms, geheel zonder bouncing :-).

Uiteraard heb ik ten overvloede ook in software een de-bounce toegevoegd. Maar die hoeft dus weinig te doen...

groet, Gertjan.

Op maandag 27 januari 2025 00:18:35 schreef rob040:
Ha Gertjan,

Dat is een mooi en vooral handig hulpmiddel. Ik heb ook nog het plan een GPSDO te maken, heb zelfs alle ingrediënten al, en wou het uitvoeren met 2 LED's (3D fix van Tommy Sullivan en PLL lock uit een 74HC7046) om te weten of mijn 10MHz uit betrouwbaar is.
Jouw oplossing gaat een paar stappen verder en is voor mij nog makkelijk te implementeren.
Groet, Rob

Ha Rob,

Als het je alleen om een 3Dfix indicatie gaat, dan is de oplossing van Tommy Sullivan prima. Mooi compacte oplossing, en geeft de essentiële informatie.

Natuurlijk is die 3Dfix indicatie het belangrijkst. Maar je wordt dan niet gewaarschuwd voordat het mis gaat (als de condities verslechteren). En als die condities even verslechteren, dan gaat die LED even uit. Dat is snel gemist. Als ik in m'n log een 3Dfix verlies zie, dan is dan meestal een korte dip.

Als je wilt nabouwen, dan heb ik natuurlijk een .ino voor je. Stuur maar een mailtje.

groet, Gertjan.

Op donderdag 23 januari 2025 15:55:02 schreef Paulinha_B:
Wikipedia geeft u gelijk op 1 punt:

Messages have a maximum length of 82 characters, including the $ or ! starting character and the ending <LF>

2 eraf voor de $ en de LF, 5 eraf voor de identifier, 1 eraf voor de seperator daarna 3 eraf voor de checksum met *... Ben ik nog steeds niet bij 64. Maar dat getal komt ergens vandaan :)

daarentegen blijkt de 4800 enkel "typical" te zijn, geen "harde" norm dus:

Typical Baud rate 	4800
Data bits 	8
Parity 	None
Stop bits 	1
Handshake 	None

Onzin. In de (wellicht wat oudere) NMEA0183 spec (die je mag kopen...) staat gewoon keihard 4k8. Dat de halve wereld zich er niet aan houdt, dat zal. Dat is met wel meer specs zo. Hoe ik dat weet? Nou, ik heb die spec. En inderdaad, copyrighted, dus ik post 'm niet :)

Button de-bounce

Een andere oplossing die goed werkt is 2 variabelen in software: is de pin 'hoog' en variabele < MAX, dan eentje erbij. Is de pin laag en variabele > 0, dan eentje eraf. Als je '0' bereikt dan is de boel blijkbaar laag, als je MAX bereikt, dan is de boel blijkbaar hoog. Dat update je elke keer als je de input pin polled in de 2de variabele (en best elegant, want checken op '0' en MAX moet je toch al).
Als je de status wilt weten, dan kijk je naar je 2de variabele.
De polling doe ik - als ik het nergens anders voor nodig heb - in een timer-driven ISR. De waarde van MAX is natuurlijk afhankelijk van de frequentie waarin je polled en je bounce-tijd. En daar volgt dan weer uit hoe 'breed' je 1e variabele moet zijn.

Is het 'beter' dan een RC-netwerk? Mwah... Het is meer dat de engineering simpeler is. Bij grote aantallen zou je nog een wat latere component count kunnen hebben - maakt voor een enkel exemplaar natuurlijk weinig uit. En een kleinere PCB. Als dat al een rol speelt.

Op donderdag 23 januari 2025 15:02:54 schreef EricP:
Ik heb gelezen :) Feit is dat mensen doorgaans niet in staat zijn om meer dan 1x per seconde een display te lezen - de ene wat sneller, de andere wat langzamer. Vandaar de opmerking.

Eigenlijk nooit zo over nagedacht. Maar dan bedoel je denk ik het lezen van het hele display. Want als ik bv naar mijn multimeter kijk en dan vooral naar het laatste deel wat verandert kan je dat wel een stuk vaker lezen.

3V of 5V ProMicro onduidelijkheid

Bij het bekijken van m'n Ali ProMicro's fronste ik m'n wenkbrauwen, en vroeg me af of dit nu 3V of 5V types zijn. Het is niet duidelijk....
Rob040 was dat ook opgevallen:

Op maandag 27 januari 2025 00:18:35 schreef rob040:
Nou zat ik even op het schema te kijken en zag een 5,3V die je zelf maakt om de Pro Micro te voeden. Op de Pro Micro wordt een +5V gemaakt die jij weer gebruikt voor de rest van de schakeling. Ik vond het schema van de Pro Micro niet duidelijk wat betreft de 3,3V of 5V. In middels heb ik een boardje binnen en wat gelezen, ik begrijp dat de 16MHz versie altijd 5V is en de 8MHz 3,3V.
Bij mij zit er geen MIC5219 op, maar iets van MicroOne met opdruk S8Xt.

De ProMicro is geen echte Arduino, maar ontwikkeld door SparkFun.

Het lijkt overzichtelijk:
- De 5V versie heeft SJ1 gesloten, en draait op 16MHz.
- de 3V versie heeft SJ1 open, en draait op 8MHz.

Dat klopt ook met het voedingschema erbij:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/gpsmon/ProMicro-power-supply-v13b-600pix.png

U2 is een 3,3V regulator
- Voor de 3V versie is SJ1 open, en regelt U2 de 5V USB spanning terug naar 3,3V.
- Bij de 5V versie is SJ1 gesloten. De regelaar wordt overbrugt, en de 5V USB spanning gaat rechtsreeks naar naar de processor.

.

En dan hier een foto van m'n 5V Ali ProMicro:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/gpsmon/IMG_2910_5V_Ali_ProMicro-600pix.jpg

De oscillator is 16MHz. Dat klopt.
Maar Switch J1 is open??? Dat zou op een 3V versie duiden......

Ik had de spanning al eens nagemeten: op de I/O pinnen staat echt 5V (Dat was voor een AR488, op de GPIB bus heb je toch echt 5V nodig...)

Nu er dus maar eens beter naar gekeken:
Wat blijkt: De Chinezen monteren voor U2 een 5V regelaar. De mijne heet S8VK, heb ik nergens kunnen vinden.
Die regelaar staat dus bij USB voeding continue wagenwijd open..... (Met overigens verbazingwekkend weinig spanningsval)

Als je alleen USB voeding gebruikt, kun je J1 dus beter dicht solderen.

.

Voor de GPS monitor maak ik wél gebruik van die 5V regelaar. Ik voed de RAW ingang met 5,3V, via een diode.
Door de dioden (D2 van de ProMicro en D7 van de GPS monitor) is er nu automatische omschakeling van voedingsbronnen. Omdat de externe voeding wat hoger is heeft die prioriteit als beiden aanwezig zijn. En door die 5,3V gaat U2 eindelijk doen waar hij voor gemaakt is: spanning regelen :-).

groet, Gertjan.

Hi Gertjan,

Dank voor de uitgebreide uitleg!
Nooit geweten dat een fabrikant van LCD displays ook nog varianten in kijkhoek had, altijd gedacht dat je dat alleen met de contrastregeling deed. Zo steek ik altijd weer wat op. ;-)

Ik begreep die “LCD = 128” niet, maar nu is het duidelijk. Ik had de link met het balkje in de TestController niet gelegd.

Die anti-dender heb je zo mooi in kaart gebracht en is een handige feature.

Ik vind jouw oplossing wat mooier dan alleen de 3D fix LED, vandaar mijn interesse. :-)
Ik ben er eigenlijk altijd van uitgegaan dat als er eenmaal een 3D fix is het zaakje stabiel en dus betrouwbaar zou zijn. En dus nooit stilgestaan bij het feit dat slecht weer of iets anders roet in het eten kan gooien na de opstartfase. Dus tijdens metingen blijft het dus opletten en dan is jouw oplossing veel handiger dan alleen de 3D fix LED.

Dank voor het aanbod voor de software, is die al mature? (geintje… ;-))
Ik ga je zeker een mail sturen!

Groeten, Rob

Op donderdag 16 januari 2025 19:36:35 schreef Jeroen:
Mooi project en netjes afgewerkt!
[...]
Ah, het not invented here syndroom. Ik besteed mijn tijd liever aan andere dingen, dan aan het maken van libraries die anderen al (beter) hebben gemaakt :).

[ beetje off-topic ]
Ieders haar/zijn meug... Maar als ik het goed begrijp gaat NIH over het adopteren van ideeen, daar waar het enkel de implementatie is die ik liever zelf in de hand houd. Het idee van NMEA0183 vind ik prima, en ik ga er vooral niet proberen aan te tornen, het zou trouwens toch niet veel effect hebben.

@Miedema: dank voor de verwittiging over polyfuses, ik had altijd een stevig vertrouwen in die dingen, dat is nu flink bijgesteld!

Eigenlijk nooit zo over nagedacht. Maar dan bedoel je denk ik het lezen van het hele display. Want als ik bv naar mijn multimeter kijk en dan vooral naar het laatste deel wat verandert kan je dat wel een stuk vaker lezen.

Eens. Een paar digits kun je als mens vaker 'refereshen' - de ene beter dan de ander. Maar een 5-cijferig getal wordt al lastiger. Als in: laat er 5 in 1 seconden zien en vraag dan welke 5 het waren: er zal maar een enkeling de helft 'goed' hebben.

Het idee van NMEA0183 vind ik prima, en ik ga er vooral niet proberen aan te tornen, het zou trouwens toch niet veel effect hebben.

Te laat. Dat hebben al die mensen die zich er niet aan houden al gedaan :)

Ik neem aan dat bekend is waar NMEA voor staat. De spec is een redelijk geslaagde poging om ten tijde van de opkomst van allerlei 'dingen' die data kunnen spugen dat een beetje te standaardiseren zodat apparatuur van verschillende merken ook met elkaar kan praten. Dus vandaar: hoe de hardware in elkaar zit ligt vast, de bitrate ligt vast en het format van de data ligt vast. Als je 'wat anders' doet, dan zou het kunnen dat het goed komt, maar het hoeft niet. 4k8 is dus redelijk 'standaard'. 38k4 werd gebruikelijker met de komst van AIS transponders - 4k8 is te 'smal' om alle data er in te frotten. Toch is alle 'trage' apparatuur altijd op 4k8 blijven zitten, met wat merk-specifieke uitzonderingen.
Zelfs een GPS kompas kan met een refrsh rate van 10Hz nog op 4k8 werken. Alhoewel het inmiddels vaak ook sneller kan - waar niks op tegen is, als de ontvanger van de data dat ook lust. Nou ja, niks op tegen? Er zijn nog wel wat 'repeaters', 'isolators' of 'splitters' in het veld die tegen dezelfde problemen met een optocoupler opliepen als Gertjan. Op 4k8 zal het allemaal wel (of ze hebben het net zo lomp als ik destijds gedaan). Op 38k4 werken die niet meer of onbetrouwbaar.

In jachten land zet NMEA 2000 steeds meer door. Da's een heel ander beest. Persoonlijk zie ik de voordelen er niet zo heel erg van, maar dat komt waarschijnlijk door een technische insteek. Voor 'de leek' is het makkelijk om 'iets' ergens aan 'de bus' te hangen en meestal werkt 'het' dan. Meestal.

Dat met die spanningsregelaar op Arduino-achtigen: ik heb het een paar keer eerder gezien. Die controller wordt er niet nerveus van - die doet het ook wel op een heel klein beetje minder van 5V en dat is nog binnen spec ook. Voordeel is wel dat die spanningsregelaar mogelijk nog wat 'zooi' buiten de deur houdt als-ie niet overbrugd is.

Hi Gertjan,

Ondanks dat ik voorlopig nog niet ga bouwen kon ik het toch niet laten om alvast te kijken hoe ik jouw schakeling kan implementeren in mijn GPSDO ontwerp.
Omdat de GPS monitor in dezelfde kast komt pak ik het datasignaal rechtstreeks uit de Jupiter GPS ontvanger, (Tx) pin J1-11. Dan kan ik de hele gescheiden ingangscircuit wegbezuinigen, maar volgens mij ook de inverteromschakeltrap.
Kun jij dat zo bevestigen of wordt het gewoon proberen of het werkt?

Groet, Rob

Ha rob040,

Ik heb het schema van mijn Miller GPSDO voor je bekeken. Vanaf de Rockwell Jupiter TU30-D140-221 GPS module (pin11) gaat er een keurig standaard 5V TTL signaal naar een MAX232. Daar wordt het signaal geïnverteerd, en naar RS-232 levels gebracht.

In mijn GPSDO monitor wordt het signaal door de opto-coupler weer terug geïnverteerd. Indien nodig (de processor krijgt niks zinnigs binnen), kan met de extra inverter nog een keer geïnverteerd worden.

Dus JA, als GPSDO monitor en Jupiter GPS in hetzelfde kastje zitten, dan zou een draadje voldoende moeten zijn.

.

Op maandag 27 januari 2025 19:15:33 schreef rob040:
Dank voor het aanbod voor de software, is die al mature? (geintje… ;-))
Ik ga je zeker een mail sturen!

De software schreef ik eind 2022 - begin 2023. Laatste aanpassing was 06-02-2023. Dus dat is wel "mature" :-).

Wat wel leuk is om te merken is dat ik nu ik de monitor weer meer gebruik, ik er weer met een versere blik naar kijk.
Dan denk ik: is die uitgebreide vermelding van GPS Fix Status én GPS Fix Mode op het hoofdscherm wel nodig? Zou ik kunnen samenvatten tot één melding. Dan is er ruimte vrij om de gemiddelde SNR op het hoofdscherm te laten zien....

Maar op het moment zit ik met alle aandacht in héél ander projecten... :-).

groet, Gertjan.

Ietwat off topic, maar zijn er ondertussen al betaalbare dual frequency gnss moduultjes beschikbaar? De chips zijn er al een paar jaar. (Broadcom 2021)

Voor een stationaire gpsdo zal het niet veel toegevoegde waarde hebben, maar die jupiter module is nog uit de vorige eeuw :) Een update kan geen kwaad lijkt me.

Jawel dat zit al jaren in smartfoontjes ect maar ook los te koop

https://novatel.com/products/receivers
https://nl.mouser.com/new/stmicroelectronics/stm-teseo-liv4f-gnss-modu…

ect.ect.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]

Ha joopv,

Ja die zijn er wel ik weet even niet uit het hoofd welk type ik gebruik op dit moment voor testen de ZED-F9T module van Ublox.
Deze werkt met 4 banden tegelijk bijvoorbeeld (GPS, Galileo, GLONASS and BeiDou 5 ns absolute timing.
Ingebouwde synthesizer tot 25 MHz dus geen GPSDO meer nodig :P

Groet,
Henk.

Die Teseo chip doet 9.7mm x 10.1mm maar de meeste GPS/ect antennes zijn een stuk groter. Ik sloopte ze uit ouwe telefoontjes en Tomtoms.

@electron Je schrijft veel maar laat nooit foto's zien van je projecten, wordt dat niet eens tijd? STM heeft ook een evaluation board beschikbaar

https://nl.mouser.com/new/stmicroelectronics/stm-evb-liv4f-eval-board/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]

Ha RAAF12,

Ik had drie jaar terug een camera van Aldi nu al stuk begon met accu leeg na twee dagen nu gaat de lens er niet meer uit :(
De projecten zijn meestal veel te duur voor nabouw ook zo'n module kost € 230,- alleen de module dus.....
En om zo'n project te ondersteunen (uitleg) is veel tijd daar weet @heer miedema alles van.....
Ik zal proberen dit jaar wat projecten te laten zien ben nu met een 100 MHz oscillator bezig 24 uitgangen voor een test opstelling om Chips te meten.
Dit zou een hele stabiele moeten worden 15 PPB dat kan je zomaar niet nabouwen alleen al de meetapparatuur.

Groet,
Henk.

Hoi Gertjan,

Dus JA, als GPSDO monitor en Jupiter GPS in hetzelfde kastje zitten, dan zou een draadje voldoende moeten zijn.

Dank voor de bevestiging, dan had ik het toch goed. Het scheelt weer ruimte op de print. ?

De software schreef ik eind 2022 - begin 2023. Laatste aanpassing was 06-02-2023. Dus dat is wel "mature" :-).

Al 2 jaar geen updates? Dan is die inmiddels wel bejaard. >:)

Groet, Rob

Op zaterdag 1 februari 2025 11:49:42 schreef electron920:
Ja die zijn er wel ik weet even niet uit het hoofd welk type ik gebruik op dit moment voor testen de ZED-F9T module van Ublox.
Deze werkt met 4 banden tegelijk bijvoorbeeld (GPS, Galileo, GLONASS and BeiDou 5 ns absolute timing.
Ingebouwde synthesizer tot 25 MHz dus geen GPSDO meer nodig :P

en

De projecten zijn meestal veel te duur voor nabouw ook zo'n module kost € 230,- alleen de module dus.....

Hi Henk,

Ik was al bang dat ik mijn plan in de prullenbak kon gooien. :+ Maar zelfbouw loont nog en blijft daarnaast een uitdaging.
Ik weet niet of joopv de vraag ook zo bedoelde, maar zijn er inderdaad geen moderne (timing) GPS ontvangers die ook een 10kHz uit geven? 1pps kom ik wel tegen, maar dan duurt het locken met een OCXO zo lang.
Die 10kHz uit was een voordeel van de Jupiter TU30-D140-xxx modules.

Groet, Rob

De Rockwell Jupiter GPS module is nog steeds interessant om een GPSDO te maken. Dat komt door de 10kHz output. Meer dan een deler, PLL en OCXO is niet nodig. Kijk maar naar de ontwerpen van James Miller.
(Miller heeft wel in een periode van zo'n 10 jaar z'n ontwerp steeds verder fijn geslepen)

De Miller GPSDO is door Tom van Baak (van Leap Second) vergeleken met andere toonaangevende GPSDO's. En bleek daar niet voor onder te doen.

Dus... eenvoudig te bouwen, geen processor & software nodig, en prima resultaten.

Natuurlijk zijn er moderne ontvangers die een instelbare uitgangsfrequentie hebben. Maar die jitteren vrolijk mee met de eigen interne clock :o .

Belangrijkste nadeel van een oudere ontvanger is dat ze wat dover zijn. En je dus wat meer aandacht aan de antenne en goede ontvangst moet besteden.

En dat is precies waarom een GPSDO monitor handig is :-).
Zo, he, he... daarmee zijn we eindelijk weer terug on topic :-)

groet, Gertjan.

Hi Gertjan,

Na al die weken nog even een opmerking over de LED stroom, met name de rode LED in high alert state (knipperend).

Jij komt op 24mA uit, ik had de onbedwingbare neiging om even na te rekenen voor in mijn schema en kom uit op ≈34mA. Uitgaande van 5V op pin 14.
Volgens de datasheet is het een 20mA LED, dus het is wat aan de hoge kant.
Hij zal niet sneuvelen verwacht ik, maar de procentuele overschrijding is aanzienlijk. ;-)
Ik ga er 100 of 120Ω inzetten.

Groet, Rob

Nog een interessante yt (Andreas Spiess) over GPS time referenties : https://youtu.be/RKRN4p0gobk
GPS Ublox NEO M8T is een uitstekende keus !

Ha rob040,

Goed om te merken dat je je eigen research doet, en datasheets napluist. Top!

Volgens die datasheets valt er bij 25mA over de rode LED 2,05V en over de 1N4148 bij 20mA 0,9V.

Verder zakken de ProMicro uitgangspinnen ook wel wat in. Bij 5mA uit blijft er 4,8V over. En bij 20mA uit nog maar 4,25V.

Blijft dus 1,3V over die R23 van 68Ω. Ik kom op 19,1mA. Plus de 5mA die via R22 vloeit kom ik op ≈ 24mA.

Lijkt aardig te kloppen met het schema....
Voor de zekerheid heb ik het net nog even nagemeten :-)

Volgens de L-799SURKCGKW datasheet is de Abs.Max forward current voor de rode LED 30mA continue. Maar de LED brandt niet continue, maar knippert. Dus die 24mA is ruim binnen de veilige marge.

En ja, dat knipperen is best lekker fel. Dat was ook precies de bedoeling: aandacht trekken! :-)

groet! Gertjan.

Hi Gertjan,

Napluizen is een groot woord, ik heb even snel gekeken of het een bijzondere LED is. ;-)
Maar ik had geen rekening gehouden met instortende spanningen aan de uitgangen en ik ging uit van 0,7V over de diode. Dus bijna een volt verschil doet inderdaad veel in zo'n geval.
Dank voor het nameten/uitleggen/corrigeren!

Groet, Rob

Ha Rob040,

Je hebt zelf nagedacht over de details. Dat is het belangrijkste.

Waarschijnlijk heb ik dezelfde berekening gemaakt als jij, en die uitkomsten in m'n breadboard gestoken. Daarna nagemeten, en de waarden aangepast aan de praktijk :-)

Het bijzondere aan die LED is dat hij GROOT is (8mm). En daardoor lekker opvalt !

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op (52%)]