miedema
Golden Member
Ha rob040,
Ik heb het schema van mijn Miller GPSDO voor je bekeken. Vanaf de Rockwell Jupiter TU30-D140-221 GPS module (pin11) gaat er een keurig standaard 5V TTL signaal naar een MAX232. Daar wordt het signaal geïnverteerd, en naar RS-232 levels gebracht.
In mijn GPSDO monitor wordt het signaal door de opto-coupler weer terug geïnverteerd. Indien nodig (de processor krijgt niks zinnigs binnen), kan met de extra inverter nog een keer geïnverteerd worden.
Dus JA, als GPSDO monitor en Jupiter GPS in hetzelfde kastje zitten, dan zou een draadje voldoende moeten zijn.
.
Op maandag 27 januari 2025 19:15:33 schreef rob040:
Dank voor het aanbod voor de software, is die al mature? (geintje…)
Ik ga je zeker een mail sturen!
De software schreef ik eind 2022 - begin 2023. Laatste aanpassing was 06-02-2023. Dus dat is wel "mature"
.
Wat wel leuk is om te merken is dat ik nu ik de monitor weer meer gebruik, ik er weer met een versere blik naar kijk.
Dan denk ik: is die uitgebreide vermelding van GPS Fix Status én GPS Fix Mode op het hoofdscherm wel nodig? Zou ik kunnen samenvatten tot één melding. Dan is er ruimte vrij om de gemiddelde SNR op het hoofdscherm te laten zien....
Maar op het moment zit ik met alle aandacht in héél ander projecten...
.
groet, Gertjan.
joopv
Golden Member
Ietwat off topic, maar zijn er ondertussen al betaalbare dual frequency gnss moduultjes beschikbaar? De chips zijn er al een paar jaar. (Broadcom 2021)
Voor een stationaire gpsdo zal het niet veel toegevoegde waarde hebben, maar die jupiter module is nog uit de vorige eeuw
Een update kan geen kwaad lijkt me.
RAAF12
Golden Member
Jawel dat zit al jaren in smartfoontjes ect maar ook los te koop
https://novatel.com/products/receivers
https://nl.mouser.com/new/stmicroelectronics/stm-teseo-liv4f-gnss-modu…
ect.ect.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha joopv,
Ja die zijn er wel ik weet even niet uit het hoofd welk type ik gebruik op dit moment voor testen de ZED-F9T module van Ublox.
Deze werkt met 4 banden tegelijk bijvoorbeeld (GPS, Galileo, GLONASS and BeiDou 5 ns absolute timing.
Ingebouwde synthesizer tot 25 MHz dus geen GPSDO meer nodig 
Groet,
Henk.
RAAF12
Golden Member
Die Teseo chip doet 9.7mm x 10.1mm maar de meeste GPS/ect antennes zijn een stuk groter. Ik sloopte ze uit ouwe telefoontjes en Tomtoms.
@electron Je schrijft veel maar laat nooit foto's zien van je projecten, wordt dat niet eens tijd? STM heeft ook een evaluation board beschikbaar
https://nl.mouser.com/new/stmicroelectronics/stm-evb-liv4f-eval-board/
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha RAAF12,
Ik had drie jaar terug een camera van Aldi nu al stuk begon met accu leeg na twee dagen nu gaat de lens er niet meer uit 
De projecten zijn meestal veel te duur voor nabouw ook zo'n module kost € 230,- alleen de module dus.....
En om zo'n project te ondersteunen (uitleg) is veel tijd daar weet @heer miedema alles van.....
Ik zal proberen dit jaar wat projecten te laten zien ben nu met een 100 MHz oscillator bezig 24 uitgangen voor een test opstelling om Chips te meten.
Dit zou een hele stabiele moeten worden 15 PPB dat kan je zomaar niet nabouwen alleen al de meetapparatuur.
Groet,
Henk.
rob040
Golden Member
Hoi Gertjan,
Dus JA, als GPSDO monitor en Jupiter GPS in hetzelfde kastje zitten, dan zou een draadje voldoende moeten zijn.
Dank voor de bevestiging, dan had ik het toch goed. Het scheelt weer ruimte op de print. ?
De software schreef ik eind 2022 - begin 2023. Laatste aanpassing was 06-02-2023. Dus dat is wel "mature"
.
Al 2 jaar geen updates? Dan is die inmiddels wel bejaard. 
Groet, Rob
rob040
Golden Member
Op zaterdag 1 februari 2025 11:49:42 schreef electron920:
Ja die zijn er wel ik weet even niet uit het hoofd welk type ik gebruik op dit moment voor testen de ZED-F9T module van Ublox.
Deze werkt met 4 banden tegelijk bijvoorbeeld (GPS, Galileo, GLONASS and BeiDou 5 ns absolute timing.
Ingebouwde synthesizer tot 25 MHz dus geen GPSDO meer nodig![]()
en
De projecten zijn meestal veel te duur voor nabouw ook zo'n module kost € 230,- alleen de module dus.....
Hi Henk,
Ik was al bang dat ik mijn plan in de prullenbak kon gooien.
Maar zelfbouw loont nog en blijft daarnaast een uitdaging.
Ik weet niet of joopv de vraag ook zo bedoelde, maar zijn er inderdaad geen moderne (timing) GPS ontvangers die ook een 10kHz uit geven? 1pps kom ik wel tegen, maar dan duurt het locken met een OCXO zo lang.
Die 10kHz uit was een voordeel van de Jupiter TU30-D140-xxx modules.
Groet, Rob
miedema
Golden Member
De Rockwell Jupiter GPS module is nog steeds interessant om een GPSDO te maken. Dat komt door de 10kHz output. Meer dan een deler, PLL en OCXO is niet nodig. Kijk maar naar de ontwerpen van James Miller.
(Miller heeft wel in een periode van zo'n 10 jaar z'n ontwerp steeds verder fijn geslepen)
De Miller GPSDO is door Tom van Baak (van Leap Second) vergeleken met andere toonaangevende GPSDO's. En bleek daar niet voor onder te doen.
Dus... eenvoudig te bouwen, geen processor & software nodig, en prima resultaten.
Natuurlijk zijn er moderne ontvangers die een instelbare uitgangsfrequentie hebben. Maar die jitteren vrolijk mee met de eigen interne clock
.
Belangrijkste nadeel van een oudere ontvanger is dat ze wat dover zijn. En je dus wat meer aandacht aan de antenne en goede ontvangst moet besteden.
En dat is precies waarom een GPSDO monitor handig is
.
Zo, he, he... daarmee zijn we eindelijk weer terug on topic 
groet, Gertjan.
rob040
Golden Member
Hi Gertjan,
Na al die weken nog even een opmerking over de LED stroom, met name de rode LED in high alert state (knipperend).
Jij komt op 24mA uit, ik had de onbedwingbare neiging om even na te rekenen voor in mijn schema en kom uit op ≈34mA. Uitgaande van 5V op pin 14.
Volgens de datasheet is het een 20mA LED, dus het is wat aan de hoge kant.
Hij zal niet sneuvelen verwacht ik, maar de procentuele overschrijding is aanzienlijk. 
Ik ga er 100 of 120Ω inzetten.
Groet, Rob
Nog een interessante yt (Andreas Spiess) over GPS time referenties : https://youtu.be/RKRN4p0gobk
GPS Ublox NEO M8T is een uitstekende keus !
miedema
Golden Member
Ha rob040,
Goed om te merken dat je je eigen research doet, en datasheets napluist. Top!
Volgens die datasheets valt er bij 25mA over de rode LED 2,05V en over de 1N4148 bij 20mA 0,9V.
Verder zakken de ProMicro uitgangspinnen ook wel wat in. Bij 5mA uit blijft er 4,8V over. En bij 20mA uit nog maar 4,25V.
Blijft dus 1,3V over die R23 van 68Ω. Ik kom op 19,1mA. Plus de 5mA die via R22 vloeit kom ik op ≈ 24mA.
Lijkt aardig te kloppen met het schema....
Voor de zekerheid heb ik het net nog even nagemeten 
Volgens de L-799SURKCGKW datasheet is de Abs.Max forward current voor de rode LED 30mA continue. Maar de LED brandt niet continue, maar knippert. Dus die 24mA is ruim binnen de veilige marge.
En ja, dat knipperen is best lekker fel. Dat was ook precies de bedoeling: aandacht trekken! 
groet! Gertjan.
rob040
Golden Member
Hi Gertjan,
Napluizen is een groot woord, ik heb even snel gekeken of het een bijzondere LED is. 
Maar ik had geen rekening gehouden met instortende spanningen aan de uitgangen en ik ging uit van 0,7V over de diode. Dus bijna een volt verschil doet inderdaad veel in zo'n geval.
Dank voor het nameten/uitleggen/corrigeren!
Groet, Rob
miedema
Golden Member
Ha Rob040,
Je hebt zelf nagedacht over de details. Dat is het belangrijkste.
Waarschijnlijk heb ik dezelfde berekening gemaakt als jij, en die uitkomsten in m'n breadboard gestoken. Daarna nagemeten, en de waarden aangepast aan de praktijk 
Het bijzondere aan die LED is dat hij GROOT is (8mm). En daardoor lekker opvalt !
groet, Gertjan.
[Bericht gewijzigd door miedema op (52%)]