Misschien heb je dat spiegeltje niet eens nodig. De tape zelf is nogal reflectief, de moment dat het transparante deel van de tape voorbij komt zal er veel minder licht gereflecteerd worden. Daar kan je dan op reageren.
Groetjes,
eSe
Op vrijdag 31 januari 2025 14:53:07 schreef Hensz:
[...]
Dan moet je toch nog eens naar je cassettes kijken. De mijne hadden allemaal zo'n transparante strook aan begin en eind. Je recorder kan daar idd niet mee omgaan, maar zelf maken kan mss nog wel. Ik verzin maar wat: een minuscuul spiegeltje direct naast de kop en aan de overkant een refectiesensor, led en fotodiode dus. Zal wel pielen worden met afstellen én je moet het spiegeltje ook schoon houden.
Oke wat eSe zegt lijkt me meer om dat eens te proberen want de ruimte naast de p/b en de wiskop is zeer gering
Op vrijdag 31 januari 2025 15:15:19 schreef eSe:
Misschien heb je dat spiegeltje niet eens nodig. De tape zelf is nogal reflectief, de moment dat het transparante deel van de tape voorbij komt zal er veel minder licht gereflecteerd worden. Daar kan je dan op reageren.Groetjes,
eSe
Dit is iets wat er meer op lijkt vermoed ik. 
Op donderdag 30 januari 2025 21:02:42 schreef cederik:
[...]beste buzzy, Mooi zou het zijn als de spanning van de motortje onderbroken zou worden als het einde band wordt de mechanica blijft gewoon op play staan ik dacht zelf aan een comparator of een vergelijk schakeling is niet makkelijk.
Zijn de foto's van jouw cassettedecK?
Zoja, dan kun je op bijgevoegde foto op het stukje draadeind een stukje (gaatjes)print) vast zetten en daar liggend twee leds op monteren , een IR zender en een IR ontvanger. Liggend op het stukje print en schijnend naar de zijkant van de spoelschotelpoelie. Je moet dan een paar zwarte sectoren op het schoteltje met viltstift maken. Dan heb je een pulsopnemertje,dat wrijvingsloos werkt en met wat elektronica je gewenste functie kan realiseren. Ik kan niet beoordelen of er voldoende ruimte is. Er zijn leds met diameter 3mm
De beide leds moeten zo dicht mogelijk bij het draaiende wiel zitten.
Edit ik was vergeten de foto met draadeindje te plaatsen.
Op vrijdag 31 januari 2025 17:32:56 schreef buzzy:
[...]Zijn de foto's van jouw cassettedecK?
Zoja, dan kun je op bijgevoegde foto op het stukje draadeind een stukje (gaatjes)print) vast zetten en daar liggend twee leds op monteren , een IR zender en een IR ontvanger. Liggend op het stukje print en schijnend naar de zijkant van de spoelschotelpoelie. Je moet dan een paar zwarte sectoren op het schoteltje met viltstift maken. Dan heb je een pulsopnemertje,dat wrijvingsloos werkt en met wat elektronica je gewenste functie kan realiseren. Ik kan niet beoordelen of er voldoende ruimte is. Er zijn leds met diameter 3mm
De beide leds moeten zo dicht mogelijk bij het draaiende wiel zitten
hallo buzzy ja het loopwerk is van mijn cassettedeck zou u dit eens willen schetsen zodat ik het beter begrijpen kan alvast bedankt sorry maar het is niet direct mijn materie groet
Op vrijdag 31 januari 2025 18:16:28 schreef harry64:
Loopwerk lijkt een N2500 te zijn.
harry64 dat klopt helemaal?
Op vrijdag 31 januari 2025 20:23:39 schreef cederik:
[...]hallo ja het loopwerk is van mijn cassettedeck
Edit ik was vergeten de foto met draadeindje te plaatsen in de vorige post..
Als het de N2500 is, wordtbhet een stuk moeilijker. De motor verzorgt ook de voeding van de recorder.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (22%)]
Op vrijdag 31 januari 2025 20:38:54 schreef buzzy:
[...]Edit ik was vergeten de foto met draadeindje te plaatsen in de vorige post..
Als het de N2500 is, wordtbhet een stuk moeilijker. De motor verzorgt ook de voeding van de recorder.[bijlage]
[bijlage]
`
beste buzzy nee het is niet de N2500 maar 22RH882 de play knop bedient samen de motor en de versterker apart dus het zou met een ir zender en ir ontvanger module moeten werken goede tip ik heb ook al bij Aliexpress gekeken om een module te kopen maar veel werkt met arduino en dit is te moeilijk voor mij daar heb ik nog nooit mee gewerkt helaas en ik wil wel wat aanpassingen doen maar moet niet te gek worden ik dank u de moeite 
Op vrijdag 31 januari 2025 21:37:14 schreef cederik:
[...]`beste buzzy nee het is niet de N2500 maar 22RH882 de play knop bedient samen de motor en de versterker apart dus het zou met een ir zender en ir ontvanger module moeten werken goede tip ik heb ook al bij Aliexpress gekeken om een module te kopen maar veel werkt met arduino en dit is te moeilijk voor mij daar heb ik nog nooit mee gewerkt helaas en ik wil wel wat aanpassingen doen maar moet niet te gek worden ik dank u de moeite
Ik bedoelde het recordertje, in principe het loopwerk. Dan is de motor gelijk voedingstrafo en dan wordt het lastiger, want als de motor stil staat is er ook geen voeding meer.
KGE
Golden Member
Wat gebeurt er als je de motor met de hand afremt, stopt deze dan bij een bepaalde kracht (en blijft dan uit?)
Ik meen mij uit een ver verleden te herinneren dat Philips wel eens dat soort constructies toepastte.
Dus band is aan het einde, motor trekt meer stroom en wordt dan uitgeschakeld.
Uit het schema maak ik het niet direct op:
In de Philips radio 22RR722 zit de schakeling die je zoekt.Deze werkt met een collectortje onder een van de spoelschotels en schakelt bij stilstand van de band de motor uit. Het schakelaartje (collector) kun je natuurlijk vervangen door een reedrelais en een magneetje of een ir transistor.
Misschien is de collector + spoelschoteltje nog ergens op de kop te tikken, dan kun je dat ook monteren.(pos 92 in het schema)
Als je een (soortgelijke) sloper kunt vinden, heb je alles wat je nodig hebt...
Op zondag 2 februari 2025 20:48:37 schreef buzzy:
In de Philips radio 22RR722 zit de schakeling die je zoekt.Deze werkt met een collectortje onder een van de spoelschotels en schakelt bij stilstand van de band de motor uit. Het schakelaartje (collector) kun je natuurlijk vervangen door een reedrelais en een magneetje of een ir transistor.
Misschien is de collector + spoelschoteltje nog ergens op de kop te tikken, dan kun je dat ook monteren.(pos 92 in het schema)[bijlage]
Als je een (soortgelijke) sloper kunt vinden, heb je alles wat je nodig hebt...
Super ik ga eens zoeken bedankt. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Echt goed werkend krijg je het nooit: bij een bandstop moet de boel ook mechanisch ontkoppeld worden.
(als de 'pinch roller' tegen de capstan-as aan blijft staan komt daar op den duur een deuk in, en dat wil je niet)
Ik zie dit onderwerp over mooie oude technieken zo eens aan, wat de vraag cq probleem is daar ben ik nog niet achter ( of ik lees niet goed )
In de openingsvraag :
Op donderdag 30 januari 2025 19:30:50 schreef cederik:
Wie kan mij helpen om een automatische einde band stop.
Die wil je er alsnog opbouwen dus ?
Ik denk dan aan het mechaniek van akai, daar bij wordt door de afrol dinges steeds een nokje opzij gedrukt wat ook weer steeds terug wordt gezet in de stop stand.
Als dan het snaartje ( = ook de bandteller dacht ik ) slap is dan slaat het apparaat steeds onterecht af.
Daar heb je in deze ws niets aan, maar ik wou het toch even noemen.
Een schijfje met een zwart/wit patroon detecteren met een fotogevoelig iets . .? Zoiets is er wel tussen te knutselen ws. ( is al genoemd ? )
Andere insteek, de audio detecteren, bij geen audio ( + wat tijd ) de spanning er af.
En ja, zo niet te lang laten staan wegens deukje in aandrukrol, he, idee, periodiek de spanning even er weer op.