TSA5511 PLL controller.
Ik heb een oscillator gebouwd die ik met een TSA5511 pll aanstuurt.
Dit mede door de software van Loenie voor de ARDUINO.
https://github.com/SpiderBlocker/TSA5511_PLL_Controller_Arduino
Hij heeft dit geschreven voor een stap van 50KHz. En ik zou dit programma op
25KHz en 12.5KHz stappen willen instellen maar de kennis ontbreekt mij.
Op stappen van 100KHz lukt wel en de display uitvoer naar I2C voor de lcd werkt.
Zijn er nog andere hobbyisten hiermee bezig geweest en kunnen mij op weg helpen.

Ha AD-NL,

Dat is volgens mij software matig niet uit te voeren wel omhoog maar dat had je zelf al ontdekt.

Waar loop je tegen aan.... de referentie deler (RN) is 512 dit betekend je,
afhankelijk van het Rosc kristal een kleine speel ruimte hebt 3,2 tot 4,48 MHz.
Dan je te meten frequentie aan de ingang, deze wordt standaard altijd door 8 gedeeld dit betekend dat je,
een minimale stap grote kan creëren van 3,2 MHz / 512 x 8 tot 4,48 MHz / 512 x 8 dus tussen 50 kHz en 70 kHz stap grote.
Achter de vaste N-deler van 8 komt de programmeerbare deler een groter stap kan altijd maar kleiner niet :(

Wat kan je doen.... de vaste N-deler om de tuin leiden als je een stap grote van 25 kHz zou willen gebruiken moet de N-deler geen 8 maar 4 worden.
Dit beteken dat het te meten signaal in frequentie 2 keer hoger aangeboden moet worden.
Zou je een 12,5 kHz stap willen gebruiken dan zal de ingangsfrequentie met 4 moeten worden vermenigvuldigt.

Ik weet je toepassing niet maar ik verwacht ook na vermenigvuldigen geen frequentie groter dan 1300 MHz ;) .

Groet,
Henk.

Henk, bedankt voor je reactie. ik zie nu waar ik de fout ben ingegaan.
Toen ik door de software heen ging kreeg ik de gedachte dat je de deler aan de ingang en van de oscillator instelbaar waren. Dom van mij had ik maar eerst goed de datasheet moeten doornemen.
Het idee voor deze pll was om een ontvangertje te maken waarvan de stapgrote
makkelijk was in te stellen. Bijna alle pll schema's die je op het internet ziet worden met een PIC. aangestuurd en dit was de eerste die ik zag met een arduino aansturing. Ik ga weer op zoek naar een naar een volgend schema, maar weet nu dat ik ook goed de datasheet moet raadplegen.

VRG. AD..

de mimimale stap word door de pll bepaald, niet door de software..De referentiedeler bepaalt de stapgrootte.

Ha AD-NL,

Het concept is met een kleine uitbereiding wel bruikbaar maar dat moet dan wel hardware matig gebeuren.
Nu is een vermenigvuldiger geen rockt science zeker niet op jou frequentie :)
Ik denk aan twee transistoren en twee bandfiltertjes en een diode of drie de laatste als schakelaar voor de keuze van het,
bandfiltertje x2 of x4....

Groet,
Henk.

Theoretisch zou het kunnen door een kristal met een lagere frequentie toe te passen, maar dat zou dan buiten de specs (3.2 - 4.48 MHz) van de TSA 5511 gaan vallen en waarschijnlijk niet werken.
Een kleinere stapgrootte met de TSA5511 kan dus inderdaad alleen met vermenigvuldiging van het signaal naar PLL ref. input en tegelijkertijd de huidige PLL_PRESCALER_DIVISOR in de code door dezelfde vermenigvuldigingsfactor te delen.
Vervolgens kun je de weergave op het display dan met dezelfde factor vermenigvuldigen voor correcte frequentieweergave.

Overigens krijg je dan wel 3 (x2 voor 25 kHz) of zelfs 4 (x4 voor 12.5 kHz) decimalen achter de komma en dat gaat dan niet meer mooi op het display passen met de huidige layout.

Hallo allen,

Het zou mooi zijn als je met Arduino een PLL voor de piratenband zou kunnen maken!
( ik bedoel dan voor rond de 85MHz ) met van die module bordjes bedoel ik, zou ook mooi zijn.
Maar op de een of andere manier is dat denk ik nog niet te realiseren? (of misschien wel te moeilijk? )
.
Nu krijg ik het toch wel voor elkaar om stabiel genoeg te bouwen, dus tot die tijd prutsen we wel watt.
( heb met half Tor half Buis ook al wel QSO gedraaid, ja ja de QQE deed het weer! :) )
.
VrGr Rob

Dag Rob,

Dat werkt gewoon al. Zolang je zender maar is uitgerust met een TSA5511, gewoon mijn code in een Arduino laden, aansluiten en dan werkt het. Het default bereik is 80 - 108 MHz, maar daar kun je, binnen de grenzen van de TSA5511 (64,00 MHz - 1.638,35 MHz), van maken wat je wil.
Moeilijker dan dat is het allemaal niet, kan jij wel!

Loenie / Rob,
loenie nog bedankt voor dit mooie stukje software, ik zal eens kijken of ik nog ergens een 1,6mhz kristal heb, proberen kan altijd.
Rob, mijn proef opstelling is ook maar een oscillator met een J310 en een mmic als buffer werkend op 85mhz na +/- 30 jaar de soldeerbout weer opgepakt.

Ha Loenie,

Is het mogelijk de software op een echte programmeerbare deler voor radio en communicatie te laten werken?
De keuze van dit IC geschikt voor TV is niet de beste voor communicatie (stap grote).....

@AD-NL,

Als je geen 1,6 MHz kristal hebt liggen misschien een signaalgenerator aan sluiten maar ik verwacht er niet veel van.
Met name de eerste flip-flops in de deler keten worden wel heel langzaam geschakeld.

Groet,
Henk.

Henk,
Ik heb geen 1,6mhz kristal maar ik zat nu te denken om het huidige 3.2 kristal door een 2 deler te doen en dan aanbieden aan de 5511. Het kan ook met een SI5351 generator maar dat is een stuk omslachtiger.

Ha AD-NL,

Ja dat is een goede optie voor de test ik moet zeggen dat er weinig fiducie in zie ;(
Alles wordt heel traag maar je weet maar nooit....

Groet,
Henk.

Hallo allemaal,

Kmoet hier nog ff rond zoeken want heb gloof ik ook nog een print of zo iets gekocht destijds –
van de dutchrfshop voor/met PLL? Das denk ook met een TSA5511 maar dan met een PIC16F628
MAAR, is dat zo loenie? Als het doenebol is? Vraagjes? Groot schema?
Neem aan dat het hetzelfde is als dat zendertje watt ik gekocht heb toen? ( zie/lees verder/onder?)
.
Hallo AD-NL,
bij de DRFS06 V2 FM Zender 6 Watt die ik ook heb zit er voor oscillator een U310 verschil J310?
Kweet ut niet 1 2 3 maar het gaat denk ik eerder om de varikap(jes?) die je er in gebruikt -
EN denk ik de terugkoppeling hoe sterk dat is om die TSA5511 te laten werken?

LOL zou het misschien DEELS ook op BreadBoard kunnen???
( ik ben gek genoeg! ) ALS het Doenebol is!!!

MAAR, laat ik voorzichtig zijn! voor ik/je het weet... 8)7
En, en, EN ik moet nog even weg op reis, naar het buitenland en dus...

VrGr Rob

Rob,
Ik heb een oscillator gebouwd met de J310 omdat die nog eenvoudig te verkrijgen is verschil met de U310 is dat de U310 ruisarmer schijnt te zijn.
Wat betreft de ingang van de 5511 die heeft maar heel weinig signaal nodig
om goed te werken. ik pak het rf af bij de oscillator waar het ook de buffer in gaat.
vrg. Ad..

Ik heb snel een schema geflanst voor gebruik van mijn PLL controller software op een Arduino en een standaard 1602A LCD display. SDA/SCL gaat dus naar de TSA5511.

Zie bijgaande, welterusten!

Op dinsdag 4 februari 2025 19:58:57 schreef AD-NL:
Rob,
Ik heb een oscillator gebouwd met de J310 omdat die nog eenvoudig te verkrijgen is verschil met de U310 is dat de U310 ruisarmer schijnt te zijn.
Wat betreft de ingang van de 5511 die heeft maar heel weinig signaal nodig
om goed te werken. ik pak het rf af bij de oscillator waar het ook de buffer in gaat.
vrg. Ad..

Ik weet wel dat het aanmerkelijk scheelt in ruisgedrag om je oscillator niet uit een SMPS te voeden. Ook een goed ontkoppelde 78L09 haalt kennelijk die breedbandruis niet weg. Op m'n SA werd met een SMPS i.i.g. de ruisvloer van 60 t/m 300 MHz behoorlijk (tot 2 dBm) opgetild rond een 94 MHz signaal van +/- 7 dBm. Die ruis wordt ook erger als je meer gaat versterken. Op de lineaire voeding was er bijna geen ruis.

Op dinsdag 4 februari 2025 15:06:09 schreef rob007:

LOL zou het misschien DEELS ook op BreadBoard kunnen???
VrGr Rob

De Uno en display e.d. wel, de TSA en J310 of U310 e.d. niet.

Op dinsdag 4 februari 2025 11:24:58 schreef electron920:
Ha Loenie,

Is het mogelijk de software op een echte programmeerbare deler voor radio en communicatie te laten werken?
De keuze van dit IC geschikt voor TV is niet de beste voor communicatie (stap grote).....

Ik weet niet wat je precies bedoelt met "een echte programmeerbare deler voor radio en communicatie" en hoe die zich verhoudt tot de TSA5511 PLL.

Ik denk dat Henk doelt op de dual modules pll's

Paul

Ha paulp,

Ja dat zie je goed, @Loenie ik bedoelde dat een modulus deler i.v.m. de kleine (en breuk) stap grote hier beter op zijn plaats is,
dan een synthesizer die voor (TV toetellen) is gemaakt.
Dus een type met een N maar ook een R deler....
De TSA5511 heb ik ook gebruikt in de jaren 80/90 voor de kabel TV omzetter alleen zonder Arduino die was er nog niet ;)
Maar voor de FM processors gebruikt ik een type van Motorola (parallel) die heb ik nog wel in aantallen.

Groet,
Henk.

Henk,

Bedoel je soms 145157?

Paul

Hallo all weer,

AD-NL/ Loenie ik zal eens kijken watt ik kan doen, kheb al 5 van die TSA5511 besteld ff.
Kzal voor die Fet ff kijken wat ik hier nog heb liggen, wie weet wat ik nog heb. ( misschien heb er nog wel liggen )
( ik zag vorige keer ook ergens dat je een Chinese FET hebt!? Is da wa? 2SK192? )
( EN nog wa? SMD is daar niks mee te doen? is er geen goedkopere makkelijkere )
.
Jaaa Harry maak anders even een combinatie van breadboard en printplaat of zo,
maar dan wel zo dat de oscillator voor en achter met LF en HF trapje –
en dan het LCD en Arduino dat heb ik hier liggen maar zet ik desnoods ff op breadboard.
Gestel dat het werkt/goed werkt zet ik het vooralsnog op een stuk print.
.
Loene? OF dat wat Loene daar heeft? Dat is te gebruiken?
En is er ook niet nog een slim slimmer slimst? (bijvoorbeeld Arduino UNO / Nao –
Dit in verband met reactiesnelheid voor/van dat PLL of zo? Of staat die TSA wat dat betreft op zichzelf?
( ik roep maar watt!? )
.
(64,00 MHz - 1.638,35 MHz) dus dit is minimaal en maximaal?
Zomaar nieuwsgierig? Heb je dan ook nog voor MG / KG van dit soort ICees?
.
Nu morgen even weg, en ergens volgende week weer terug.
Dankjewel voor het Delen Loenie en INFO AD-NL en ook Harry en de rest natuurlijk weer!
.
VrGr Rob

Ha rob007,

Dat zijn veel vragen in eens de TSA5511 daar heb ik er nogal wat van maar gebruik deze nooit meer verouderd.
Dit is een keurige synthesizer daar niet van maar de stap grote is te grof voor communicatie apparatuur.
Als je snel wil zijn zal je de lus bandbreedte van de PLL misschien kan je de FLOCK FLAG DEFINITION (FL) met een Op-amp om de tuin leiden?
Het nadeel @rob007 met dit soort dedicated IC is je komt nergens meer bij :(
Ik denk dat scannen binnen in kleine δf wel mogelijk is en met een uitbereiding van het script te doen moet zijn (alle remmen los) _/-\o_
Ja voor de korte golf zijn er ook synthesizer chips denk aan de auto radio.

Groet,
Henk.

Hallo Henk,

Er werd hier gezegd wel geschikt en de TSA5511 zit ook in mijn zendertje voor ook 85MHz hoor?
Zit je nou tegen mij te liegen Henk? :+ LOL Ha HAa Haaaaaa ;) Grapje hoor Henk!
.
Heb hier ook een schema met een SAA1057 ( ook weer met zo’n PIC controller? Heet dat? )
SAA1057 – PIC16F628 – LCD16X2 ( die PIC lijkt ook veel op een Arduino chip vind ik dan! )
Maar is dat nieuwerwetser spul dan? ( ben zeker al niet alwetend en hier weet ik helaal niks van! )
.
Nog watt anders misschien kunt U/jij dit beantworden Henk? KLIK?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/162850#highlight=fet
Een echt antwoord heb ik niet echt gehad destijds,
Is deze FET nu wel of niet te gebruiken bijvoorbeeld voor die oscillator voor 85MHz?
.
VrGr Rob

Schema gepikt bij bron: https://www.klompenboer.nl/
Schema link: https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Stuurzenders/Chinese%20zend…
(sorry had ff het verkeerde schema! )

Rob,

de SAA1057 is eigenlijk ook al behoorlijk bejaard (1983) duzzzzzzzzzz.

Paul