Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op donderdag 20 maart 2025 20:25:24 schreef AD-NL:
Loeni,
Het klopt dat de kleine stapjes niet voor de 3,5 meterband is. de 12,5 en 25 KHZ stapjes zijn voor een bijzet ontvangertje. En in de HAM gebruiken ze vaak deze band stapjes.
Wat betreft de display ik het alles wat met het dimmen te maken heeft eruit gehaald toen ik het naar I2C heb omgezet omdat ik niet de kennis had of dit ook op I2C zou werken. Als dat wel zo is laat het dan even weten want dan ga ik het er weer bijzetten. En het zou me niet verbazen als er nog meer mensen blij zijn met je arduino opzet voor de pll want er is nergens iets over te vinden.
Hi, ik had je reply over het hoofd gezien.
De dimmerfuncties staan helemaal los van de aansturing van het display. Als je de backlight-LED van het LCD op pin 6 van je Arduino-boardje aansluit (via 100 Ω) dan werkt het gewoon. Ik had een aansluitschemaatje getekend, zie "PLL_CTRL_CCT.png" in mijn GitHub repo.
Overigens kun je in dit geval beter niet het display via I2C aansturen, omdat ik de I2C klokfrequentie erg laag heb gehouden voor betrouwbare communicatie met de TSA5511 en dan ziet de weergave op het display er mogelijk wat stroperig uit, met name de animatie tijdens het wachten op een lock. Je kunt het I2C-interfaceprintje van zo'n display er doorgaans gewoon afhalen of lossolderen en dan heb je weer een standaard (parallel) versie.
Dankje voor de info, ik kan je zeggen dat de de display goed werkt op I2C met je lagere i2c snelheid. ik heb ook nog een ander vraagje het plan is om een rotery decoder te gebruiken in plaats van de 3 schakelaars, kom ik dan in de problemen met i2c op deze snelheid omdat je ook met een interupt werkt.
vrg Ad..
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op zondag 20 april 2025 19:49:21 schreef AD-NL:
Dankje voor de info, ik kan je zeggen dat de de display goed werkt op I2C met je lagere i2c snelheid. ik heb ook nog een ander vraagje het plan is om een rotery decoder te gebruiken in plaats van de 3 schakelaars, kom ik dan in de problemen met i2c op deze snelheid omdat je ook met een interupt werkt.vrg Ad..
Hi!
Mijn code werkt niet met interrupts voor de pushbuttons, maar met polling (digitalRead), dus I2C zou er geen hinder van moeten ondervinden. Overigens kun je de I2C-klokfrequentie best een beetje verhogen (bv naar 100 kHz of hoger, gewoon proberen tot hoe hoog het stabiel blijft werken).
Het zal wel even een werkje zijn om mijn code om te bouwen naar het gebruik van een rotary encoder ipv pushbuttons, want het gebruik van de pushbuttons is in veel functies verweven. Zoals ik al eens eerder aangaf, is dit überhaupt mijn eerste Arduino project en ik heb tot dusver nog geen ervaring met het gebruik van een rotary encoder, maar het is uiteraard mogelijk. Ben benieuwd naar het resultaat!
Als ik tijd heb ga ik het met de rotery proberen. Ik heb een simple idee om een rotery uit te lezen en die wil ik dan met een DigitalWrite de inputs van de drukknoppen laag maken, maar of dit lukt weet ik niet maar dan hoef ik niet het hele programma uit te pluizen maar misschien heb ik het helemaal mis.
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Grand update!!!
Ik heb mijn TSA5511 Arduino PLL controller uitvoerig opgeleukt met een profi menu structuur, zodat alles vanuit daar instelbaar is, zoals selectie van frequentieband, aantal decimalen, XTAL 3,2 of 1,6 MHz etc.
Ook voor meneer AD-NL is het dus nu zonder code-aanpassingen bruikbaar voor 25 kHz stapjes met 1,6 MHz XTAL frequentie.
Zie hier: https://github.com/SpiderBlocker/TSA5511_PLL_Controller_Arduino/tree/m…
[Bericht gewijzigd door Loenie op (14%)]
Op zaterdag 7 juni 2025 01:33:07 schreef Loenie:
Grand update!!!Ik heb mijn TSA5511 Arduino PLL controller uitvoerig opgeleukt met een profi menu structuur, zodat alles vanuit daar instelbaar is, zoals selectie van frequentieband, aantal decimalen, XTAL 3,2 of 1,6 MHz etc.
Ook voor meneer AD-NL is het dus nu zonder code-aanpassingen bruikbaar voor 25 kHz stapjes met 1,6 MHz XTAL frequentie.Zie hier: https://github.com/SpiderBlocker/TSA5511_PLL_Controller_Arduino/tree/m…
Ik zag op Github dat de SDA en SCL omgewisseld zitten dan bij de DRFS 06-V2 kit.
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op zondag 10 augustus 2025 20:38:49 schreef Johan60:
[...]Ik zag op Github dat de SDA en SCL omgewisseld zitten dan bij de DRFS 06-V2 kit.
Best mogelijk. Ik heb het zo getekend, omdat het zo netjes in mijn schema uitkwam en niet om het op een ander schema passend te maken. Zolang je SDA/SCL maar correct aansluit op de TSA5511, gaat het helemaal goed komen (er gaat overigens niks stuk als je ze verwisselt, alleen dan werkt het uiteraard niet).
Hello everyone,
I've been experimenting with the TSA5511 board I have, and it works fine. I've also tried replacing the push buttons with a KY040 encoder, and it still works, but the rotation seems to be speeding up. Is there anything I can do to fix this? I think if it works well, it could replace the three push buttons.
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op dinsdag 26 augustus 2025 14:30:28 schreef pued:
Hello everyone,
I've been experimenting with the TSA5511 board I have, and it works fine. I've also tried replacing the push buttons with a KY040 encoder, and it still works, but the rotation seems to be speeding up. Is there anything I can do to fix this? I think if it works well, it could replace the three push buttons.
Hi there!
I wrote the software for use with three pushbuttons. Hence the (gradual) acceleration that you experienced is a deliberate function in order to speed up when holding the UP- or DOWN button.
Currently no rotary encoder support is implemented, but if it somehow works for you, you may try to disable the acceleration function like so:
Search for these three lines (#865 to #867) and comment them out using "//":
fastPressInterval =
(getStepSizeMultiplier() * getPLLRefFreq() / pressTargetSweepSpeed) /
(pressAccelerationBase + ((totalPressTime - initialPressDelay) / initialPressDelay));
Thank you for your reply.
I followed the instructions and it worked much better. I can now rotate left and right.
But I'm having trouble with the TSA5511 SOT109 16-pin board. The original pins used are:
P3 ==> output to drive
P6 ==> LED UNLOCK
P7 ==> LED LOCK
All three pins aren't working. Is there any way to fix this?
Thank you very much.
Respect.
[Bericht gewijzigd door pued op (55%)]
Op dinsdag 26 augustus 2025 21:36:15 schreef Loenie:
[...]Hi there!
I wrote the software for use with three pushbuttons. Hence the (gradual) acceleration that you experienced is a deliberate function in order to speed up when holding the UP- or DOWN button.
Currently no rotary encoder support is implemented, but if it somehow works for you, you may try to disable the acceleration function like so:
Search for these three lines (#865 to #867) and comment them out using "//":fastPressInterval =
(getStepSizeMultiplier() * getPLLRefFreq() / pressTargetSweepSpeed) /
(pressAccelerationBase + ((totalPressTime - initialPressDelay) / initialPressDelay));
Thank you for your reply.
I followed the instructions and it worked much better. I can now rotate left and right.
But I'm having trouble with the TSA5511 SOT109 16-pin board. The original pins used are:
P3 ==> output to drive
P6 ==> LED UNLOCK
P7 ==> LED LOCK
All three pins aren't working. Is there any way to fix this?
Thank you very much.
Respect.
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op woensdag 27 augustus 2025 07:48:42 schreef pued:
[...]Thank you for your reply.
I followed the instructions and it worked much better. I can now rotate left and right.
But I'm having trouble with the TSA5511 SOT109 16-pin board. The original pins used are:
P3 ==> output to drive
P6 ==> LED UNLOCK
P7 ==> LED LOCKAll three pins aren't working. Is there any way to fix this?
Thank you very much.
Respect.
Sure, that should not be a problem. I think the best option would be to add an option in the PLL menu for selection of the TSA5511 package (SOT102 / SOT109 / SOT163) and an option for routing the functions to the available output ports. The current version is written for the SOT102/SOT163 packages. In the meantime you could easily change the output port address in the code currently wired to P2/P5 at lines #137 to #139. Note that there is no LED UNLOCK output at this moment, but for that you can add a reverse state as opposed to LED LOCK. I will try my best to have a look at it somewhere in the coming weeks.
Ik heb een adapter board gemaakt die op de voet van de PIC16F628 past zodat het op de originele display print van de DRFS06-V2 past.
Op de originele display print R1 en R2 vervangen door 2k2 en R3, R6 en R7 vervangen door 470nf.
Ik heb R111 los gekoppeld van de + 5volt en naar het adapter board gebracht en de + 5 volt die van de hoofd print komt losgekoppeld op P1 om een onafhankelijke + 5volt te creëren.
Misschien kan Loenie ook een uitgang maken op de Arduino voor PWM die kan dan ontsloten worden via P5 op de display print, R28 kan dan komen te vervallen.
De PWM zou dan bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om het vermogen in te stellen van 0 tot 100%
Ik kan dan een nieuwe display print maken zonder de potmeter.
hello
I've tried to fix it so it works with OLED 1.3" screens, but it's not perfect. It's likely a problem with the SDA and SCL being used together with the TSA5511, but I still haven't found the cause.
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op zaterdag 13 september 2025 07:30:51 schreef pued:
hello
I've tried to fix it so it works with OLED 1.3" screens, but it's not perfect. It's likely a problem with the SDA and SCL being used together with the TSA5511, but I still haven't found the cause.
I2C should not be a problem, since your OLED screen uses a different address (probably something like 0x3C). As I designed the UI for use with a 16×2 display, just printing to a display with a different ratio will screw up the layout, as can be seen in your pictures. You could either adapt the sketch to accomodate for a different ratio or make a wrapper (with cursor support) to make your OLED emulating the 16×2 ratio as expected by the sketch.
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op woensdag 27 augustus 2025 07:48:42 schreef pued:
[...]Thank you for your reply.
I followed the instructions and it worked much better. I can now rotate left and right.
But I'm having trouble with the TSA5511 SOT109 16-pin board. The original pins used are:
P3 ==> output to drive
P6 ==> LED UNLOCK
P7 ==> LED LOCKAll three pins aren't working. Is there any way to fix this?
Thank you very much.
Respect.
Hi!
I have revised the existing output port functionality (in the PLL submenu) such that any output port on the TSA5511 can now be mapped to drive an external LOCK indicator, an external UNLOCK indicator and the RF-drive output independently.
Please find the new version in my GitHub repository: https://github.com/SpiderBlocker/TSA5511_PLL_Controller_Arduino/tree/m…
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op woensdag 29 oktober 2025 10:37:44 schreef pued:
Thank you for the work you did. Now it works.
You're welcome 