Op zaterdag 8 februari 2025 17:10:45 schreef Sine:
[...]
Plutonium? Dat is wel *heel* erg spicy.
Oeh Ruskies ... Russians be crazy, dat zou wellicht kunnen.
Hier wat meer achtergrondinformatie over die rookdetectors: https://carlwillis.wordpress.com/2017/02/07/analysis-of-soviet-smoke-d…
Een zekere Carl Willis heeft een gamma-spectroscopie op de bron in die detector gedaan. Het verslag staat op die website.
Dit is nog steeds on onzin bericht
ik heb uren naar kwikdampers zitten staren en ik heb nog nooit lasogen gehad
Ik hoop dat jij niet anderen laat meekijken.
Jouw houding tov Safety is m.i. zeer laakbaar.
Lees dit rapport en huiver:
Daar wil ik het voor mijn deel bij laten
dat document wat jij stuurd gaat over lampen met quarts glas
dat laat alle uv door
in dat document word geen elkele keer de naam Quecksilberdampfgleichrichter vernoemt trouwens
wel word vernoemt Quecksilberdampflamp
en dat gaat weer naar mijn eerste deel
als het van quarts glas is dan is het schadelijk
en dus
kwikdampers zijn van normaal glas
dat laat zo goed als geen schadelijke uv door
en zodoende zijn die niet schadelijk
dus laat je verkeerde informatie even bij huis
of geef me een bron waar het duidelijk in staat
en waar het niet gaat over lampen!!!!
nonius
set SCE to AUX.
Nu hadden ze in de USSR vroeger ook rookdetectors met plutonium
En hier hadden we tandpasta met Thorium. Voor stralend witte tanden....
https://en.wikipedia.org/wiki/Doramad_Radioactive_Toothpaste
[Edit: +1 wat McAwesome hieronder over Beryllium (beter: Beryllium-oxide, BeO) schrijft. Nadat ik een medisch rapport over de gevaren van BeO had gelezen ca. 30 jaar geleden, beschouw ik dat als één van de meest-gevaarlijke stoffen. Daarmee vergeleken valt asbest in het niet.)
Ik heb van horen zeggen toen ik kind was in de jaren '70 dat blote TL-buizen niet goed waren en dat mensen daarvan last aan hun ogen kregen. Je moest altijd een armatuur gebruiken. Waarschijnlijk dat die TL-buizen toen nog zo goed niet waren als die van nu. Toen noemde men dat in de volksmond "neonlampen" of "buislicht".
Wat ik wel uit onverdachte bron weet is dat de fosfors van de heel vroege TL-buizen berylliumverbindingen bevatten. Nogal wat arbeiders zijn toen met ziekte uitgevallen in die fabrieken. Nu zijn dat fosfors op basis van zeldzame aardmetalen die niet giftig zijn. Nog steeds zijn er mensen (en organisaties) die denken dat de witte fosfor uit TL-buizen ik weet niet hoe gevaarlijk is...
Persoonlijk vind ik beryllium akeliger dan kwik.
Ook halogeenlampen gebruik je best niet bloot omdat die ook UV-licht afgeven. Die zijn trouwens van kwartsglas gemaakt...
Je kan natuurlijk zo'n kwikgelijkrichter nog altijd achter een extra glaswand zetten om de risico's nog meer te beperken. Mocht zo'n gelijkrichter echt veel UV-C straling afgeven zou het ook naar ozon moeten ruiken rondom zo'n ding.
jep
een tl buis heeft zo dun glas dat het uv er net door heen kan
en als je phosfor niet goed is
dan heb je een hele mooie uv lamp
nog leuker is als een club uvc lampen als sier licht gebruiken
want het gloeit zo mooi
Op maandag 10 februari 2025 00:30:43 schreef robt797:
nog leuker is als een club uvc lampen als sier licht gebruiken
want het gloeit zo mooi
Dat is helaas al twee keer gebeurd op publieke events: https://www.youtube.com/watch?v=6DlfLthx89E
Op maandag 10 februari 2025 00:27:43 schreef McAwesome:
Persoonlijk vind ik beryllium akeliger dan kwik.
Beryllium oxide zit ook in HF vermogens transistoren. Stofdeeltjes beryllium oxide zijn (zeer) giftig bij inademing.
Elektuur heeft daar jaren terug over gewaarschuwd.
Was voor mij, en waarschijnlijk vele anderen, een ontdekking..
Elektuur 228 Oktober 1982 in de rubriek Selektuur.
Groetjes,
eSe
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb in de jaren '60 ooit to3 beriliumoxide isolatieplaatjes bij van Dam Elektronica gekocht. Daar zat terecht een waarschuwing bij om er niet aan te werken (boren/slijpen). Voordeel was een zeer lage themische weerstand.
Veel TO3 torren bevatten in die tijd ook BeO poeder voor een betere warmteafleiding.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
En die zeer gevaarlijke spierwitte isolatie plaatjes gemaakt van BeO zijn nog steeds gewoon te koop...
Stof van BeO is zeer giftig... men is gewaarschuwd...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ja en nee. Dit is een verwarrende situatie omdat witte plaatjes normaalgesproken altijd van aluminiumverbindingen gemaakt zijn. Dat zijn degene die gewoon vrijelijk in de handel zijn.
Mogelijk zit het belangrijkste verschil in de dikte.
@Bobosje voor 45 euro per plaatje zal je die niet zo snel per ongeluk kopen. Alleen achteraf is vergissen wel mogelijk. Wit en 1,57mm is wel wat dikker dan veel AlO producten, maar het lijkt er teveel op...
Het verbaast me bovendien dat BeO kenelijk RoHS compliant is.
Bij Mouser gewoon te koop...
TO3 isolatie plaatje van BeO : https://eu.mouser.com/ProductDetail/Aavid/4003G?qs=Xb8IjHhkxj6un65euul…
Men is gewaarschuwd...
nonius
set SCE to AUX.
Voor die prijs (45 euro per stuk) verwacht ik dat je het alleen in militaire apparatuur gaat aantreffen.
Interressant trouwens, nooit geweten dat BeO ook soms voor dergelijke isolators werd gebruikt. Ging ervan uit dat het alleen gebruikt werd als onderdeel van RF transistoren en sommige vermogensbuizen. Goed om te weten, zal voortaan toch iets voorzichtiger met die plaatjes omgaan (zijn bij mij afkomstig van sloopapparatuur, waaronder ook oud spul). Altijd gedacht dat het gewoon aluminium-oxide was.... maar dus niet altijd persé, blijkbaar.
Ik heb RF-vermogenstransistors waar duidelijk de waarschuwing 'BeO' op gedrukt staat, maar kan ze zo snel eventjes niet terugvinden.
Metallisch Beryllium wordt veel in de nucleaire industrie gebruikt (het is een goede neutronenreflector), maar daar heb ik weinig mee te maken. Ook vaak gelegeerd met koper (beryllium-koper), vanwege z'n mechanische eigenschappen (veerkracht).
Metallisch Beryllium is een van de meest giftigste metaalsoorten. Ook mee oppassen dus.
Ja de Mouser TO3 BeO plaatjes zijn duur maar kijk eens op Ali daar worden BeO plaatjes in alle soorten en maten en vormen voor een habbekrats aangeboden.
En voor degene die niet bekend zijn met de gevaren van BeO gaan mogelijk in die plaatjes boren, slijpen, schuren en wat nog meer.
De spierwitte BeO plaatjes zijn dus nog gewoon in omloop...
Er zijn ook TO-5 isolatieplaatjes met BeO te koop, €7,21 p/st, altijd handig om de warenkennis wat op te frissen.
https://nl.mouser.com/c/thermal-management/thermal-interface-products/…
/OT
In de tijd dat de eerste germanium TO-3 transistors werden gemaakt was er nog geen sprake van geïsoleerd monteren dmv mica en isolatiebusjes. Men maakte zich wel druk om de warmteweerstand tussen transistor en koelplaat te verlagen. Daarvoor werden 'zachte' loden plaatjes gebruikt van 1 mm dikte. Blijkbaar nogal lang bewaard gebleven in een bakje, 3 stuks aanwezig...
Op dinsdag 11 februari 2025 12:01:58 schreef nonius:
Metallisch Beryllium wordt veel in de nucleaire industrie gebruikt (het is een goede neutronenreflector), maar daar heb ik weinig mee te maken. Ook vaak gelegeerd met koper (beryllium-koper), vanwege z'n mechanische eigenschappen (veerkracht).
Dat klopt, beryllium wordt inderdaad als neutronenreflector gebruikt of als moderator. In reactie met α-deeltjes verandert het in 12C met afgifte van een neutron (toepassing in neutronenbronnen). Ook vensters van X-ray buizen zijn vaak van beryllium gemaakt.
Het zit ook in de elektronica in contacten en ik heb hier contactstrips liggen van verguld beryllium koper. Op zich zijn die niet gevaarlijk maar het is wel opletten om daar niet aan te gaan slijpen want dan kan het natuurlijk wel gevaarlijk worden.
De kans dat je daar vroeg of laat mee te maken krijgt is wel groter dan een een BeO TO-3 keramisch isolatieplaatje.
maartenbakker
Golden Member
Is berryliumkoper een legering? Die hebben wel vaak weer heel andere eigenschappen dan de individuele metalen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Als we dan toch afgedwaald zijn van het hoofdonderwerp...
Ik zie "berylliumkoper" ook langskomen als materiaal waarvan SMA-connectors gemaakt zijn. Toch zie ik daar geen speciale waarschuwingen bij. De schroefdraad zal echter heus wel slijten en kleine metaaldeeltjes afgeven*.
Nou ben ik niet geneigd die doelbewust op te snuiven of op te eten... maar toch ben ik benieuwd of dat een punt van zorg is (extra handen wassen na vastdraaien van SMA connectors) of dat berylliumkoper niet op die manier kwaad kan.
* En nog verder van het onderwerp af: die waarschuwing zag ik ook niet bij ronde schroefbare amphenol connectors met zo'n groene "olive drab chromate over cadmium" laag. Ik heb als ik daarmee werkte toch altijd maar mijn handen extra gewassen: er kwamen daadwerkelijk metaaldeeltjes af. En na blootstelling aan zeewater slaan dergelijke connectors prachtig cadmiumgeel uit.
Beryllium / Copper beryllium alloy
Toxicity
========
Inhalation of dust, mist, or fumes containing beryllium can cause chronic beryllium disease, which restricts the exchange of oxygen between the lungs and the bloodstream. The International Agency for Research on Cancer (IARC) lists beryllium as a Group 1 human carcinogen. The National Toxicology Program (NTP) also lists beryllium as a carcinogen. Copper beryllium alloy containing less than 2.5% beryllium (in copper) is not designated as a carcinogen.
Tidak Ada
ERATUM:
Op zondag 9 februari 2025 21:16:41 schreef Tidak Ada:
Dat Geldt ook voor UV-LED's, zeker als die een golflengte van <365nm hebben.Lasbril of ski-/sneeuwbril is een goede opolossing
Waarschuwing: Ik ben vergeten te vermelden dat een Polaroid® zonnebril GEEN UV beschermimg biedt !!! Alleen speciale zonne-, las- sneeuw-/gletscher-brillen bieden UV-protectie !