Beko wasmachine werkt alleen met bypasss deurschakerlaar WMB 71421 M

Hallo,
Onze wasmachine van type Beko WMB 71421 M start niet meer op. Bij het pogen te starten van een programma merkte ik dat de deur niet vergrendelde.

Heb vervolgens de bovenplaat verwijderd en de deurschakelaar gedemonteerd om die te inspecteren. Kon er niet veel aan ontdekken en heb toen ter test de stekker doorverbonden (rood doorverbonden met grijze draad). Daarna startte ieder gewenste programma direct weer op. Mijn veronderstelling was dat de deurschakelaar kapot was. Een nieuwe besteld maar met de nieuwe schakelaar gemonteerd doet hij het nog niet. Daarna stekker weer doorverbonden en dan doet hij het wel.

Is er iemand die ervaring heeft met dit soort issues en weet wat ik als vervolg kan controleren?

Voorbaat hartelijk dank.
Rens

Tja dan zal er wat mis zijn met de stift (of hoe dat ding ook mag heten) op de deur.
Deur is wel dicht maar contact in deurslot wordt niet bediend.
Er zal hier nog wel iemand langskomen die daar dagelijks mee te maken krijgt....

Dit is een thermisch slot. Dwz: het verwarm elementje krijgt bij slotvraag 230vac. De warmte doet een bimetaal plooien dewelke het slot mechanisch blokkeerd.

Het kan zijn dat het elementje in je "oude" slot er met een knal door gegaan is. De triac op de print is dan gesneuvelt. Hopelijk niet de uC. Dus volg de dunnen draad tot op de print en volg de printbaan tot aan de triac. Visueel inspecteren en nameten

Het kan ook zijn dat er iets anders gesneuvelt is wat niet een gevolg is van een defect slot. Een gate weerstand of drg.

Veel knutselgenot.

Bij twijfel: foto's foto's foto's...

Bedankt voor de reacties. Ik zal straks eens kijken hoe ver ik het op de printplaat kan herleiden. Maar is er ook een logische verklaring dat ik de stekker op de deurschakelaar kan door lussen en hij het dan dus wel doet? Ik zou denken dat de print dan wellicht niet kapot is? Ik kan ook nog even kijken of de deur nog af te stellen is en of dat effect heeft.

Het doorlussen maakt gewoon de verbinding die het bimetaal zou maken dus dat het dan werkt zegt niets over het stuurcircuit. Enkel dat de rest ok is. Je kan ook de spanning van het stuurelement monitoren om te kijken of de print werkt. Daar hoeft de print niet voor uit elkaar. De meter op je brugje en de andere meetpen op de dunne draad.

Een mechanisch issue kan uiteraard ook maar dat is ultra simpel na te kijken dus daar hield ik geen rekening mee. Gewoon bij start de schuiver op het slot opzij schuiven met de hand of hulpmiddel.

[Bericht gewijzigd door EricN op (21%)]

Hallo Eric,

Ik heb de deurschakelaar handmatig bediend om uit te sluiten dat die zijn slag voldoende maakt. Dat is in ieder geval niet het issue. Daarna de print opgezocht en daar zie ik de bruin/rode draad uitkomen op de pin met beschrijving “door lock”. Als ik dat spoor op de print volg is dan de omcirkelde unit de triac waar je aan refereert? Hoe moet ik met m’n multimeter die controleren of die doorgebrand is?

Voorbaat dank voor de hulp alvast ?

Hoe moet ik met m’n multimeter die controleren of die doorgebrand is?

Daar is geen multimeter voor nodig - ik zie hier vanachter m'n scherm al dat T2 defect is.... :)

Die heeft op explosieve wijze de geest gegeven.

Idd. Geen meter nodig. Haha. Kooop eraaaf...
Een Z7M?
Z7M Z0107MN 5AA4 TRIAC, 0,8A SOT2

De 2 smd weerstandjes ernaast zien er ook overleden uit.

Een 102 (1k) over gate kathode en een 331 (330ohm)

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Zo leer ik snel weer hoop nieuws, waardeer het zeer dat jullie met op weg helpen. Ik was hem net al aan het doormeten en meeste op deze triac hele andere waarden dan alle andere ernaast. Dan gaan we deze maar proberen te vervangen. Moet ik nog andere componenten ook testen of deze vervangen en dan machine weer gewoon proberen?

Zie mijn vorige post. Ook kijken waar de baan vd 331 naartoe gaat. Dat zal de uC zijn... Met wat pech die kaduuk. Je kan best preventief een kaars branden. Voor handoplegging is het wat laat vrees ik.

Mwah, als de machine bij doorverbinden op de stekker gewoon z'n gang gaat en elk programma werkt, denk ik dat het wel losloopt met de microcontroller.

@ Johnydepp: heb je de juiste spullen en ervaring voor deze herstelling?
Dit soort onderdelen staan garant voor verdere schade als je hier geen ervaring of de juiste spullen voor hebt. De triac moet je heet stoken met hete lucht (of een kunstig trucje met koperdraad aan de betere soldeerbout om alle pinnen in 1 keer te verhitten).

Vooral de sporen naar de weerstanden trek je zo stuk als de boel net niet heet genoeg is en dit soort printen zijn niet zo vergevingsgezind als andere types.

Chapeau wat betreft je foutzoekmethode: lang niet iedereen heeft de gave om de identieke circuits te zien en op basis daarvan een foutdiagnose te stellen door gewoon te meten.

Ik kan wel beetje solderen maar dit is veel te klein voor mijn gereedschap+skills ?. Moet dus even zoeken naar een adres waar ze dit kunnen. Op m’n werk kunnen ze het zeker dus daar kan ik het ook even vragen.
De weerstanden die er op foto verdacht uit zagen heb ik doorgemeten en lijken allemaal nog in takt. De triac lijkt vooralsnog m’n falende component.
Ik zag ook gebruikte printplaten te koop voor dit type. Dat kan ik ook altijd nog proberen alvorens een nieuwe machine te kopen. Zou het leuk vinden als deze nog te maken is en nog een ronde mee kan.

[Bericht gewijzigd door Johnydepp op (16%)]

Ik zou de weerstanden gewoon meenemen in de reparatie. Die dingen kosten niets, maar er staat mogelijk wel netspanning over en als er geen netspanning over staat is het misschien wel de weerstand die naar de microcontroller loopt: áls de weerstand toch stuk blijkt loop je kans dat de controller alsnog het loodje legt.

Als ze het op je werk kunnen, zou ik het gewoon daar laten doen ;) Het defect is bekend en zichtbaar, dus dan zou het zonde zijn het erger te maken door gebrek aan ervaring.

tryac en weerstanden vervangen, ook deurslot want die is geknald geweest van binnen. Logisch dat bij doorverbinden wel werkt, want processor geeft commando om deur te vergrendelen, maar werkt niet meer, met handmatige doorlussing komt deze tot leven..