Boiler-warmwater-accu, perioden-regeling, en kWh-meter-meting

Misschien dit topic op Tweakers doornemen. Daar vertellen ze hoe ze succesvol de boiler verwarmen met nul op de meter

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2267450

Op dinsdag 18 februari 2025 21:37:35 schreef fcapri:
...... welke settings werken op welke soort digitale meter.

Wat heeft het soort digitale meter en de settings hiermee te maken?
In gans dit topic gaat het over die digitale meter, hoe die sampelen, hoe dat te omzeilen enz...

Maak gewoon een schakeling die een proportionele triacregeling heeft met als input de P1 poort of een stroomtrafo.
Met een µcontroller en wat programmeerkennis is dat te doen.
Het voordeel van de P1 poort is dat je zelf geen schakeling moet maken die de stroomrichting detecteert, dat die een 10sec interval heeft is verwaarloosbaar tov de winst, de zon en bewolking zijn ook redelijk traag.

niet elke digitale meter meet misschien op dezelfde manier?
ik meen dat de eerste digitale meters van de slag gingen door een schakelende voeding (bv laptop) achter een dimmer te steken. ineens meet je dan teruglevering terwijl er niet eens zonnepanelen waren.

de manier van uitlezen tussen de verschillende meters over de P1 verschilt ook al, waarom zou de meetmethode dan overal gelijk zijn.

TS heeft nu code geschreven om sinustreintjes compleet of niet door te laten. dat kan evengoed werken bij hem, en totaal verkeerd gemeten worden bij mij.
dan moeten de 'settings' in zijn programma aangepast worden

Op dinsdag 18 februari 2025 22:45:02 schreef rudig76:
Misschien dit topic op Tweakers doornemen. Daar vertellen ze hoe ze succesvol de boiler verwarmen met nul op de meter

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2267450

ik heb dat dus ook gedaan en mijn kemo (204 blijkbaar) is veeeeeeel te traag. op 25% laat die 3sec stroom door en 1 sec niet.
de digitale meter meet 3sec dus verbruik van 2000W en 1sec injectie van 500W. dat wordt het dus niet. ik heb kemo zelf al gecontacteerd en die bevestigen idd dat het niet kan werken.
nu zie ik daar wel dat de ze de kemo 240 gebruiken. die werkt met phase aansnijding, terwijl de 204 zero crossing doet en sinussen doorlaten
de 204 kan 16A aan, de 240 kan maar 10A aan. de keukenboiler van 2200W kan er al niet achter

vraag me wel af hoeveel die 'stoort' dan om zomaar +1000W aan/uit te schakelen in het midden van een puls

vraag me wel af hoeveel die 'stoort' dan om zomaar +1000W aan/uit te schakelen in het midden van een puls

Hoe is die storing waar te nemen of te meten?

Op woensdag 19 februari 2025 07:14:03 schreef fcapri:
niet elke digitale meter meet misschien op dezelfde manier?

....
de manier van uitlezen tussen de verschillende meters over de P1 verschilt ook al, waarom zou de meetmethode dan overal gelijk zijn.

Dat wist ik niet... het heeft dus geen zin om een algemene schakeling te maken die P1 gebruikt als input, ik dacht dat alle informatie die uit P1 komt voor elke meter standaard is.

normaal zit er DSMR op (dutch smart meter requirements).
belgie draait op V5 nu, maar de oudere kunnen op een vorige versie draaien

Iskra ME382 / MT382 (DSMR 2.2)
ISKRA AM550 (DSMR 5.0)
Landis+Gyr E350 (DSMR 4)
Landis+Gyr E360 (DSMR 5)*
Landis+Gyr ZCF110 / ZM F110 (DSMR 4.2)
Kaifa E0026
Kaifa MA304C (DSMR 4.2)
Kamstrup 382JxC (DSMR 2.2)
Sagemcom XS210 ESMR5
Sagemcom T211
Ziv E0058 ESMR5
EasyMeter Q3D 

Op woensdag 19 februari 2025 08:25:53 schreef MGP:
[...]
Dat wist ik niet... het heeft dus geen zin om een algemene schakeling te maken die P1 gebruikt als input, ik dacht dat alle informatie die uit P1 komt voor elke meter standaard is.

Daarom had ik dus gevraagd om het hele topic door te lezen. In plaats van alleen de laatste berichten en daar dan vervolgens op te reageren met insinuatie van poging tot fraude.

Sorry als dat zo overkwam maar ik heb het verschillende keren gelezen maar het drong niet binnen door die vreemde pulstrein aanpak.

[Bericht gewijzigd door MGP op (17%)]

Ik wist niet dat er zoveel misverstand bestaat over kWh-meters, hoe ze werken, maar nog veel meer hoe men denkt te weten hoe ze zouden (moeten) werken. Menigeen tikt slechts een klepel aan en waant zich carillion-speler.

Wanneer je op een elektro-site niet weet wat een Watt is, moet de parate elektro-basiskennis bijgespijkerd worden, en verwijs ik graag naar de ‘Elektriciteitsleer’-boeken van Knol & Pelt.

Voor diegenen die niet weten hoe je Watts kunt meten, verwijs ik graag naar de website van Freddy Alferink; https://meettechniek.info/basis/vermogen.html

Voor diegenen die niet weten wat het verschil is tussen meten en tellen, verwijs ik graag naar een oude vieze auto met een mechanische snelheidsmeter, met de daaraan gekoppelde cumulatieve en dag-km-telwerken. Wist u bijvoorbeeld dat deze ouderwetse ‘km-meters’ fase-aansnijding-sample-frequentie-inschakelpiekstroom-computertechniek-programmeertaal-onafhankelijk zijn? En dat ze zelfs zonder P1-poort de juiste snelheid aangeven èn kunnen tellen?! En dat niet alleen in Nederland maar ook zelfs in het buitenland! Wat is meer verbazingwekkend; dat de moderne mens zichzelf zo slim vindt, of dat men vroeger ook al behoorlijk slim was?

En voor wie wil weten HOE een kWh-meter werkt, verwijs ik graag naar de ‘Meetinstrumenten’-boeken van van Hoek en Rook.

=> ” … Misschien dit topic op Tweakers doornemen. Daar vertellen ze hoe ze succesvol de boiler verwarmen met nul op de meter...”

Ok, we zijn een doolhof doorgekropen en zijn weer terug bij de ingang.

De op tweakers genoemde Kemo is ook al door Jeever in een andere topic genoemd, maar deze Kemo is een seconden-Aan/Uit-perioden-regeling voor zware lasten. Ja, je kunt met een PID-regelaar en de Kemo een boilertemperatuur regelen, maar nergens wordt verwezen naar het resultaat van ‘nul-op-de-meter’ wanneer je alle PV-energie in je boiler wilt stoppen.
”tweak” … Wanneer teruglevering tussen 0-1999W is schakelt element niet in om electriciteit inname te voorkomen,.. ”tweak”
Dit betekent dat deze tweakers-regeling pas begint NADAT je eerst het boiler-vermogen aan gratis energie weggeeft. Netto-netto heb je voor de tweakers-oplossing dus het dubbele vermogen nodig om de temperatuur in één boiler te kunnen regelen.

Voor diegenen die niet weten waar deze topic over HOORT te gaan, verwijs ik graag naar de bijlage van Topic Starter. Daar wordt namelijk omschreven hoe je met een standaard Zero Cross Triac Module een dynamische periodenregeling maakt die wèl ‘nul-op-de-meter’ kan regelen.

De tweakers oplossing lees ik echt als “dimmer oplossing” voor de boiler. Die gaat dus 200watt energie overschot als 200watt in de boiler stoppen. En niet pas als je het het volledige vermogen van de boiler teruglevert de boiler aanzetten.
Lees ik nou verkeerd?

Op woensdag 19 februari 2025 19:47:04 schreef Harm J Seef:
Ik wist niet dat er zoveel misverstand bestaat over kWh-meters, hoe ze werken, maar nog veel meer hoe men denkt te weten hoe ze zouden (moeten) werken. Menigeen tikt slechts een klepel aan en waant zich carillion-speler.

Wanneer je op een elektro-site niet weet wat een Watt is, moet de parate elektro-basiskennis bijgespijkerd worden, en verwijs ik graag naar de ‘Elektriciteitsleer’-boeken van Knol & Pelt.

Voor diegenen die niet weten hoe je Watts kunt meten, verwijs ik graag naar de website van Freddy Alferink; https://meettechniek.info/basis/vermogen.html

Voor diegenen die niet weten wat het verschil is tussen meten en tellen, verwijs ik graag naar een oude vieze auto met een mechanische snelheidsmeter, met de daaraan gekoppelde cumulatieve en dag-km-telwerken. Wist u bijvoorbeeld dat deze ouderwetse ‘km-meters’ fase-aansnijding-sample-frequentie-inschakelpiekstroom-computertechniek-programmeertaal-onafhankelijk zijn? En dat ze zelfs zonder P1-poort de juiste snelheid aangeven èn kunnen tellen?! En dat niet alleen in Nederland maar ook zelfs in het buitenland! Wat is meer verbazingwekkend; dat de moderne mens zichzelf zo slim vindt, of dat men vroeger ook al behoorlijk slim was?

En voor wie wil weten HOE een kWh-meter werkt, verwijs ik graag naar de ‘Meetinstrumenten’-boeken van van Hoek en Rook.

Man-man-man wat een taaltje |:(

Ok, we zijn een doolhof doorgekropen en zijn weer terug bij de ingang.

Als je het zelf niet verder ontwikkelt zal het daarbij blijven denk ik.

Voor diegenen die niet weten wat het verschil is tussen meten en tellen, verwijs ik graag naar een oude vieze auto met een mechanische snelheidsmeter, met de daaraan gekoppelde cumulatieve en dag-km-telwerken. Wist u bijvoorbeeld dat deze ouderwetse ‘km-meters’ fase-aansnijding-sample-frequentie-inschakelpiekstroom-computertechniek-programmeertaal-onafhankelijk zijn?

het is niet omdat Watt het aantal joules per seconde is, dat een digitale meter daadwerkelijk 1sec gaat meten.
die zal een bepaalde sample rate hebben en daar 'berekent' die het verbruik uit.
de eerste digitale meter gingen van verbruik over naar injectie, als je een schakelende voeding (laptopadapter) achter een ordinaire dimmer aansloot.
dus zo goed meten die dingen ook niet hoor. je kon dat ook al krijgen als je een dimmer had met ledlampen erachter.
https://www.utwente.nl/nieuws/2021/8/1156207/slimme-meter-laat-geen-ge…

dat tweakers topic zou met hun fase aansnijding ook gewoon de digitale meter verkeerd kunnen laten meten, waardoor ze denken dat die 0 registreerd, maar daadwerkelijk misschien verbruiken of zelf injecteren.
ook wordt dat ding enorm warm en moeten ze koelplaten gebruiken, die warmte is ook verlies van je zonnepaneelstroom (al moet je dan minder stoken in de winter).

en zo een mechanische snelheidsmeter van een auto meet ABSOLUUT NIET CORRECT. tot 10% tolerantie is toegelaten. nogal logisch ook want je hebt verschillende bandenmaten (mogen tot 2% afwijken). en je banden verslijten ook, dus worden kleiner in diameter en doen dan meer toeren.
bij mijn oldtimers ga ik de tandwieltjes in de versnellingsbak vervangen om de afwijking te minimaliseren.
10% afwijking betekent dat een auto met 300 000km dus tussen 270 000 en 330 000km kan zitten. dat is ENORM.

wij weten niet wat de bouwer van zo een kwh meter heeft gedaan om te meten. die kan zijn modules ook gewoon inkopen uit china en dan weet je ook niet waar ze op bespaart hebben.
jouw schakeling, goed bedoelt dat je ze wou maken om alle energie uit de panelen in de boiler te steken, kan evengoed de meter beinvloeden dat die geen verbruik registreerd, maar eigenlijk evengoed een schakeling kan zijn die stroom 'steelt' uit het net die niet geregistreerd worden.
evengoed kan je bv 100W netto injecteren en toont je meter gewoon nul verbruik en nul injectie. dan geef je gratis energie.
een condensator op je boiler parallel, en daar een dimmer voor, kan je volgens mij hetzelfde effect al mee krijgen, geen (of zelf injectie) registratie

ik ben ook gewoon niet in staat om dat effect te kunnen meten. ik kan enkel zien dat de meter niks meer registreerd.
de meter moet voldoen aan bepaalde normen ivm netvervuiling.
jouw toestel moet daar evengoed aan voldoen en dat kan jij niet aantonen waardoor de netbeheerder dan kan afkomen dat jij een apparaat maakte om de meter te beinvloeden. (illegaal?)

Phoe, phoe. De professor heeft gesproken, gelukkig dat één iemand het allemaal goed weet.

Ik heb al een tijdje het idee om hiervoor een active power correction ic voor te gebruiken. Ik ga er vanuit dat de meeste lasten voor boilers hier geen problemen mee hebben (DC 0-400 volt).

De aansturing kan dan prima met bijv een esp32 gekoppeld via mqtt.

Zie hier een voorbeeld:

https://www.infineon.com/dgdl/Power+Factor+Correction+IC_PB.pdf?fileId…

Een 1,5(+) kW versie is dan nog wel een leuke uitdaging om te bouwen

Op donderdag 13 februari 2025 11:31:04 schreef JoWi:
[...]
Volgens mij is die aanname incorrect.
De minimale integratietijd moet volgens mij één periode zijn (bij 50Hz dus 20 milliseconden). Als dat korter is dan zou je bij een inductieve last zowel afnemen als terugleveren, de spanning en stroom zijn immers niet in fase.
En ik gok erop dat dat gebruikt wordt in een digitale meter.

Dit lijkt mij inderdaad de meetmethode die gebruikt wordt in een digitale teller. Immers, het actief vermogen kan alleen maar "berekend" worden als er 1 periode voorbij is. Om een cos phi te berekenen heb je een volledige periode nodig. En kWh worden altijd vanuit het actief vermogen berekend.
Dus om nul op de meter te regelen is fase aansnijding onvermijdelijk.

Uit het eerder genoemde tweakers draadje lijkt die fase aansnijding ook te werken. Daar zie je (onderaan de eerste pagina) dat de zonnepanelen energie gaan leveren in de ochtend, de boiler met fase aansnijding aangestuurd wordt, en er zo nul op de meter komt.

Het lijkt mij ook dat de slimme meter per periode (of beter gezegd per sinushelft) de teruggeleverde en opgenomen stroom verrekent.

Voor mij interessant genoeg om ook eens een opstellig te gaan bouwen nu het einde van de salderingsregeling in zicht komt.

Wat het meest 'onvoorspelbare' aan de regeling zal zijn is plotseling inschakelende verbruikers of een klein wolkje voor de zon. Omdat er maar één keer per 10 seconde data uit de P1 poort komt, kan je niet heel snel reageren. Maar in hele grote lijnen wel nul op de meter krijgen. Met in de zomer dus 'gratis' warm water.

Dit is mogelijk wel een interessante controller:

https://www.handleidi.ng/kemo/m240/handleiding

(Edit: Ik lees net dat ze in het tweakers forum deze ook benoemen)

Edit 2: Bijgevoegd schema is de buck topologie. Boost zou niet fijn werken met een resistieve last(boiler). De bron is dan de gelijkgerichte 230v

[Bericht gewijzigd door Gekke Henkie34 op (31%)]

Ik heb vandaag een testje gedaan met een fase aansnijding en een kookplaatje van 1kW. En je kunt prima regelen tot nul verbruik.

Ik moest het met de hand doen, (via een potmeter) maar dat moet nog automatisch gaan worden.

De regelaar heb ik een aantal jaar geleden gemaakt, gebruik deze vaak voor test doeleinden. Het is wel de bedoeling dat er een netfilter gebruikt wordt, om harmonische tegen te gaan.

Dit is het gebruikte schema.

Hier een paar plaatjes van Home-Wizard.

Hier was er niet genoeg terug levering van de panelen, geen overschot dus.

Hier terug geregeld naar 3Watt gebruik van het net.

En hier terug geregeld naar 24Watt gebruik van het net.

Je kunt zien dat het goed terug te regelen is. En persoonlijk vind ik een paar Watt gebruik van het net niet zo erg, het hoeft van mij niet precies op nul verbruik uit te komen.

Dit is één methode, ik ga ook nog kijken of het via DC kan, maar denk dat daar meer voor nodig is. Ik wil ook nog gewoon mijn omvormer blijven gebruiken, die moet dus iedere keer omgeschakeld worden van omvormer naar de besturing van de boiler en weer terug.

Hier nog een paar plaatjes van de warmtebeeldcamera.

Hieronder de temperatuur van de regelaar.

Foto van de regelaar.

En de temperatuur van de kookplaat. Kookplaat is 1kW 230VAC.
Zo'n plaatje wordt toch nog behoorlijk warm.

Mooie resultaten. Vandaag mijn SSR ontvangen, dus ga ook aan de slag met wat experimenten.

Mooie resultaten inderdaad. En mooi om te zien dat nul op de meter daadwerkelijk mogelijk is.

Op vrijdag 21 februari 2025 13:37:44 schreef Lambiek:

Dit is één methode, ik ga ook nog kijken of het via DC kan, maar denk dat daar meer voor nodig is. Ik wil ook nog gewoon mijn omvormer blijven gebruiken, die moet dus iedere keer omgeschakeld worden van omvormer naar de besturing van de boiler en weer terug.

Over DC had ik ook al eens nagedacht. Een los paneel zit zo rond de 40V. Op die spanning kan je een klasse D versterker laten werken die zo'n 400W doet. Een trafo als belasting, die spanning en stroomwaardes aan de secundaire (wordt primaire kant nu) zo uitkiezen dat er een laagohmige belasting gezien wordt. Dan komt ongeveer 230V wisselspanning aan de andere kant uit.
Via een AD converter (R2R) een platte sinusvorm maken, en die aan de versterker aanbieden. Dat heeft als voordeel dat er meer vermogen overgebracht wordt tov van een zuivere sinus. Met het regelen van de amplitude van de sinus kan via een MPPT regeling het optimale punt van het zonnepaneel bereikt worden.

Voordelen zijn mijn inziens: dit blijft werken ook als de netspanning op zonnige dagen boven de 253 volt uitkomt. Inverters schakelen dan normaal gesproken af en is er geen nul op de meter meer mogelijk.

Ander voordeel is dat de boiler niet aangepast hoeft te worden, en alle veiligheidsvoorwaardes (zoals een thermostaat die alleen lekker en veilig werkt op AC) blijven.

Door de boiler af te schakelen en te kijken naar de impedantie weet je ook of er warmtevraag van de boiler is. Laagohmig: boiler nog niet op temperatuur. Hoogohmig: thermostaat is ingeschakeld, boiler op temperatuur. Als de boiler op temperatuur is, de panelen weer aan de DC kant terugschakelen naar de inverter.
Uiteraard is er een domme, passieve boiler nodig.

Deze setup kost wel wat meer dan de aansturing met een triac en het uitlezen van de P1 poort. Maar blijft wel werken als de inverters afschakelen.

Op zaterdag 22 februari 2025 09:57:49 schreef EJK:
Over DC had ik ook al eens nagedacht. Een los paneel zit zo rond de 40V. Op die spanning kan je een klasse D versterker laten werken die zo'n 400W doet. Een trafo als belasting, die spanning en stroomwaardes aan de secundaire (wordt primaire kant nu) zo uitkiezen dat er een laagohmige belasting gezien wordt......

Dat zou kunnen, maar dan krijg je teveel verliezen in je systeem door het omvormen.

Voordelen zijn mijn inziens: dit blijft werken ook als de netspanning op zonnige dagen boven de 253 volt uitkomt.

Als je het op DC laat werken blijft het ook werken als de net spanning uitvalt.

Ander voordeel is dat de boiler niet aangepast hoeft te worden, en alle veiligheidsvoorwaardes (zoals een thermostaat die alleen lekker en veilig werkt op AC) blijven.

Het enige wat je aan hoeft te passen is de thermostaat er tussen uit te halen en die gebruiken om de ingang van de controller te schakelen bij boiler op temperatuur. Maar daar zijn ook andere oplossingen voor. Je hebt ook boilers met een temperatuur uitlezing, dat kun je allemaal laten zitten, alleen verwarmingselement aan passen.

Ik ben van plan (als ik het via DC ga doen) om het sowieso via pwm te gaan regelen. Meten hoeveel stroom er loopt in de DC kant, de spanning meten in de DC kant en kijken naar de zon kracht. We hebben hier twee installaties met twee omvormers, één omvormer laten we sowieso met rust.

Als pwm regelaar ga ik deze gebruiken.

En het regelgedrag ziet er dan zo uit.

Dan krijg je schematisch zoiets.

Dan wil ik een boiler met twee elementen, zodat ik ook nog met 230VAC kan verwarmen.

Gezien de keuring niet toestaat dat je veranderingen doet aan de PV installatie die aan het net verbonden zijn, vraag ik mij af of dit zomaar mag?

Een aparte installatie mag wel maar loont het dan nog de moeite? en schiet het dan ook niet het doel voorbij van zo min mogelijk terug te leveren?

[Bericht gewijzigd door MGP op (16%)]

Op zaterdag 22 februari 2025 12:52:29 schreef Lambiek:

Dan wil ik een boiler met twee elementen, zodat ik ook nog met 230VAC kan verwarmen.

als je een warmtepompboiler neemt, kan je 'lange tijd' opwarmen met de warmtepmp aan pakweg 300W
en daar zit ook een gewone weerstand in, die kan je dan op de zonnepanelen hangen.
dat ben ik zowieso van plan deze zomer. WP laten warmen van 14h tot 20h ofzo, dan hebben de zonnepanelen tijd om van 8h tot 14h de boel zo warm te krijgen dat de WP niet meer aan springt
nu in de winter werk ik enkel op WP, omdat ik alle zon overschot toch al kwijt raak in andere apparaten

Op zaterdag 22 februari 2025 13:38:47 schreef MGP:
Gezien de keuring niet toestaat dat je veranderingen doet aan de PV installatie die aan het net verbonden zijn, vraag ik mij af of dit zomaar mag?

Dat is misschien in België zo, maar dan nog....

We hebben de PV installatie zelf gedaan, daar is geen PV cowboy aan te pas geweest. :)

Op zaterdag 22 februari 2025 15:44:06 schreef fcapri:
als je een warmtepompboiler neemt, kan je 'lange tijd' opwarmen met de warmtepmp aan pakweg 300W
en daar zit ook een gewone weerstand in, die kan je dan op de zonnepanelen hangen.

Dat zou ook nog een optie zijn ja.