Wat je kunt is vaak niet meer zo van belang. Als je maar braaf procedures en protocollen volgt.
'De jeugd' wordt daarin gedrilled. En laat het nou een slechte combinatie zijn met 'programmeren'. Daarnaast: het is niet 'hip'. Als 'influencer' hoef je helemaal niks te kunnen om meer geld te vangen - en dat is wel hip.
There's never time to do things right, but there's always time to do things over.
Tenslotte... Vlak de ellende die 'managers' veroorzaken niet uit. Die enkele goede daar gelaten.

Je schrijft zelf dat je bij meerdere bedrijven gewerkt hebt. Je bent meestal vast niet vertrokken omdat je zo'n leuke baan met zo'n goed salaris had, wel?

waar zijn die jongen mensen die het leuk zouden vinden ?

India en China?

En op de wat langere termijn vraag ik me af of er nog wel mensen voor nodig gaan zijn, nu AI aan z'n zegetocht is begonnen. We staan nog maar aan het prille begin van AI.

En bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb, is er altijd een tekort aan programmeurs...

Dan is de vraag groter dan het aanbod (geen evenwichtstoestand), dus de arbeidsvoorwaarden te slecht, loon te laag, arbeidsdruk te hoog, teveel gedoe met bureaucratie, etc. V.w.b. bedrijven die altijd lopen te klagen dat ze geen personeel kunnen vinden, daar kan ik alleen maar hartelijk om lachen. Volgens mij is hun ware probleem dat ze geen personeel kunnen vinden dat tegen hun arbeidsvoorwaarden wil werken... maar da's wat anders.

Ca. 25 jaar geleden werd er in het bedrijfsleven al steen en been geklaagd over het gebrek aan ingenieurs, ook bij het bedrijf waar ik toen werkte als econoom. Toen ik besloot de avondopleiding tot werktuigbouwkundig ingenieur te volgen (en m'n werkgever ('Ome Flip') dus in de gelegenheid was er zo'n schaarse ingenieur bij te krijgen) gaf men geen gehoor aan mijn vraag om bij te dragen in de opleidingskosten. Voor een habbekrats had men er 3 jaar laten een WTB ingenieur bij kunnen hebben (die daarnaast ook niet helemaal gespeend was van electrotechnische kennis....)

Denken op de langere termijn zul je bij veel ondernemingen niet aantreffen, noch investeren in hun personeel (dit in tegenstelling tot wat ze zelf toch beweren, met allerlei leuke en positieve artikelen in de vakbladen).

Ik kan een aantal bedrijven die al heel lang aan het zoek zijn naar plc programmeurs....

En wat doet men effectief, behalve dat zoeken? Leidt men zelf nieuwe mensen op? Gaat men naar scholen om jonge mensen aan te nemen en intern op te leiden? Of betaalt men hun opleiding? Of....

Of blijft het veel bij woorden, en klagen?

Bovendien lijkt me het vak van PLC-programmeur bij uitstek iets dat men als zelfstandige doet/kan doen, zonder met al het midden-management te maken te hebben dat overal z'n adem over wilt laten gaan en meer een hindernis vormt dan wat het eigenlijk zou moeten zijn: probleemoplosser en faciliteerder.

't Wordt tijd dat Musk een ruimtevaarttuig naar Mars gaat sturen.... de B-ark ;)

Bovendien lijkt me het vak van PLC-programmeur bij uitstek iets dat men als zelfstandige doet/kan doen, zonder met al het midden-management te maken te hebben dat overal z'n adem over wilt laten gaan en meer een hindernis vormt dan wat het eigenlijk zou moeten zijn: probleemoplosser en faciliteerder.

Dat is nog heel vriendelijk uitgedrukt.
Maar waar dat vaak fout gaat: de ingehuurde is de enige die het kan. En dan vervolgens moord en brand schreeuwen (cq. gaan trekken en duwen) als er iets moet gebeuren en de ingehuurde is met een andere klus bezig - dat is nou eenmaal het gevolg van een ander bedrijf inhuren. Want belangrijk en moet snel en huil en toch een goede klant en... en... en...
Als die ingehuurde dan ook nog een schroevendraaier vast kan houden, dan is het hek helemaal van de dam. Been there, done that. Zoek maar een ander.

't Wordt tijd dat Musk een ruimtevaarttuig naar Mars gaat sturen.... de B-ark ;)

:)
Ik weet alleen niet of het daar nou zo prettig toeven is.

Ik kan beamen dat het idd steeds minder voorkomt. Ik ben na 15 jaar vertrokken bij de Coca-Cola omdat de arbeidsomstandigheden steeds slechter werden..Ik heb diverse machines omgebouwd naar PLC besturingen.En er werd erna geen onderhoud meer gedaan. Na verschillende keren er iets van gezegd te hebben, ben ik daar maar weggegaan, ze wilden gewoon niet luisteren.... Maar de plc-programma 's zijn en blijven mij intellectueel eigendom. de programmas heb ik dan ook mee naar huis genomen.. >:)

Op zondag 23 februari 2025 07:10:24 schreef mel:
Maar de plc-programma 's zijn en blijven mij intellectueel eigendom. de programmas heb ik dan ook mee naar huis genomen.. >:)

Waarschijnlijk was je dan geen werknemer anders had je dat een aardige duit kunnen kosten in geval ze die programma's nodig hadden.

En om op het topic te antwoorden, er is overal geschikt personeel tekort, de knelpuntberoepen rijzen de pan uit in BE.

[Bericht gewijzigd door MGP op (14%)]

Ik zou influencers overigens niet de schuld geven. Zodra de kinderen van de middelbare af zijn komen ze er snel genoeg achter dat dat geen toekomst heeft voor 999 van de 1000 mensen die er hun geld mee proberen te verdienen.

Wat dat geld verdienen betreft, heb je wel gelijk denk ik. Maar als je van zeg 14 tot 20 jaar gedacht hebt het zo te gaan doen (want het is 'hip') en je komt er dan achter dat de realiteit niet in je droomwereld past, dan ben je wel te laat. Immers, de interesse is nooit ontwikkeld en als je DAN nog wat moet gaan pielen met 'techniek' om er serieus wat mee te gaan doen...

Werkgevers moeten beseffen dat ze vaak dingen willen die niet bestaan.

Je bedoelt die 'schoolverlater' van 22 met 10 jaar werkervaring? :)

Een schoolopleiding is een basis om in je werk ergens echt goed in te worden. Je moet je werknemers tevreden genoeg houden, om te zorgen dat ze jaren lang bij je bedrijf blijven.

Enerzijds heb je daar gelijk in. En daar gaat het ook heel erg vaak mis. En wie goed werk levert, wordt beloond met meer werk.
Maar ook: iets snappen hoeft niet meer. Je kunt het opzoeken. En als 'google' (er zijn mensen die dat nog gebruiken) het niet weet, dan bestaat het blijkbaar niet ofzo.
Op zich zit dat ook wel een beetje in 'onderwijs' met een kijk op slagingspercentages enzo. Een instituut wordt afgerekend op het aantal geslaagden (ofwel: op het aantal 'goede' antwoorden op een examen), niet op de hoeveelheid kennis die ze in de maatschappij brengen.

maar wel mensen die potentieel de manager worden van de mensen die de PLC's programmeren en installeren, en die dus naar mijn mening ook moeten weten hoe zo'n ding er uit ziet en hoe de programmeeromgeving werkt.

Bij zo'n beetje alle bedrijven waar ik loonslaaf geweest ben, werd een goede techneut na een aantal jaren vanzelf 'manager' als je je daar niet tegen verzet (of het salaris aanbod niet kunt weerstaan). De kennis was er heus wel - ze hebben het werk zelf een aantal jaren gedaan. Desalniettemin zijn het doorgaans waardeloze managers.

Heb dat woord knelpuntberoep altijd al zo’n buzzwoord gevonden. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Voor de werkgever heeft een bepaald vak, hier PLC programmeur een bepaalde waarde, wat zich dan in salaris vertaalt, en aan de aanbodzijde staat er een bepaald volume aan mensen ter beschikking met de nodige interesse en kennis om dat werk te doen. Droogt de vijver op dan is het einde verhaal, meer hoef je daar niet achter te zoeken.

Enige oplossing is dan doelgerichte immigratie zoals in Canada en Australie, maar dat is in Europa nog een veel heter hangijzer.

Op zondag 23 februari 2025 07:10:24 schreef mel:
Ik kan beamen dat het idd steeds minder voorkomt. Ik ben na 15 jaar vertrokken bij de Coca-Cola omdat de arbeidsomstandigheden steeds slechter werden..Ik heb diverse machines omgebouwd naar PLC besturingen.En er werd erna geen onderhoud meer gedaan. Na verschillende keren er iets van gezegd te hebben, ben ik daar maar weggegaan, ze wilden gewoon niet luisteren.... Maar de plc-programma 's zijn en blijven mij intellectueel eigendom. de programmas heb ik dan ook mee naar huis genomen.. >:)

Als je zelfstandige bent is dat inderdaad ook je eigendom. Om het eigendom van je klant te laten worden moet je dat specifiek in een contract of je voorwaarden zetten. Wat ik trouwens wel doe.

Als je een kopie hebt gegeven van de sources: De klant kan het wel in bezit hebben, maar ook dan is het eigendomsrecht nog van jou. Wel heeft de klant gebruiksrecht, je kunt het niet afpakken, ze mogen het blijven gebruiken.

Hi,

Ik heb het denk ik wel eens meer verteld hier op het forum.
In de jaren 80 zocht het bedrijft waar ik werkte en later natuurlijk ook goed personeel met kennis, interesse betreffende analoge elektronica.

Dat was toen ook al goed lastig, iemand van de Uni die het hoog in zijn bol had, maar uiteindelijk weinig kon.
Een tweede die veel in het leger had geleerd bettreffende elektronica, HF systemen enz,
maar een opdracht van: maak een comparator schakeling, was hij na vier uur nog niet verder mee gekomen.
Alle goede binnenstromers waren hobby mensen, dus al jaren bezig met modelbouw, versterkers, radio of zenden enz.

De vele die nu met Arduino bezig zijn, weten weinig van hoe je een basis of gate moet aansturen voor een relais, LED en noem maar op.
Maakt niet uit wat mij betreft, als ze maar plezier hebben waar ze mee bezig zijn, maar voor een bedrijf is dit wel belangrijk.

Maar dan weet je nog steeds weinig van elektronica, die hele Microcontroler markt, daar zie je ook een flinke verandering.
Allerlei modules die je door middel van een bus, zoals i2c allemaal aan elkaar kan verbinden zoals de M5Stack en anderen.
Solderen hoeft bijna niet meer, terwijl ik dit een hele belangrijke handeling vind voor je algemene elektronica ontwikkeling.
Denk dan aan storingen in verbindingen en het zelf oplossen hiervan.
Oja, dat solderen kunnen ze leren op YouTube, nou… meestal niet, ook vele bekende YouTubers kunnen niet solderen en hun onkunde spuiten ze met alle liefde de wereld is.
En ja ik heb ook voorbeelden van wie het wel kan op YouTube.

Als je iets wil voorstellen zal je er toch echt inzet voor moeten tonen.
Elektronica in de breedste zin, kost echt veel tijd wil je er een beetje goed in worden.
Regelmatig moet ik ook nog het een en ander bij mijzelf bijschaven. :+

De ontwikkelingen in elektronica gaan wel wat minder snel als in de IT, wat mijn basis inkomen oplevert,
maar de Pro audio en video wat een ander deel van mijn werk is, zijn ook hele grote veranderingen opgetreden.
Mijn werk daarin is nu storing zoeken, verhelpen en SLA's uitvoeren.

Wat ik merk aan mensen die daar ook in werken is, dat ze meer interesse in hun loon hebben, dan in hun vakgebied.
Mijn houding is altijd geweest, samen met wat goede mensen waarmee ik samenwerkte,
dat de klant happy moet zijn met het werk dat je aan het uitvoeren was.

En dan bedoel ik niet de moderne uitdrukking van "ontzorgen" want daar krijg ik pukkels van.
De techniek wordt steeds complexer en als de klant goed gebruik wil maken van zijn techniek, dan zullen ze zelf daar ook wat voor moeten doen.
Dan zal je de klant goed moeten uitleggen wat de voorwaarden zijn, om goed gebruik te kunnen maken van deze techniek,
dus ook wat hun deel van het geheel is.

Buitenmonteurs
Dan kom je dus bij een ander punt terecht, dat de gene die de klant iets moet uitleggen, moet daar capabel voor zijn...
Dat betekend dat je goed moet kunnen inleven en goed kunnen aansturen in het gebruik.
Goed in techniek zijn en dan ook nog de klant behandeling, dat is toch wel een hele lastige combinatie voor werkgevers om zo iemand te vinden.

Groet,
Bram

Hmm überhaupt mensen die nog dichtbij de werkvloer staan zijn met een kaarsje te zoeken.

Ik mag in mijn rol niet eens zelf knutselen.
Echter zelfs voor mijn rol zijn geen mensen meer te vinden; we hebben bij ons 4 vacatures open en niemand komt.

En ik ben elektrotechnisch inspecteur. Ofwel electrical superintendent;

Ik luister naar de (interne) klant (collega dus)
Houd onderhoudsplannen in de gaten en zorg dat verplichte inspecties gedaan worden en gearchiveerd
Ga op zoek naar aanpassingen voor langer lopende problemen.
Zorg dat obsolete zaken vervangen worden.
Ondersteun bij storingen en zorg dat ze opgelost worden.

Enkele van mijn zaken.

Probleem is dat het over veel facetten gaat;
Generatoren/elektromotoren
Dieselmotoren
Distributie
Automatisering (drives en plc's dus)
IT storingen (kabels en opvangpunt om door te verwijzen naar echte IT)
Nautische installaties.

En dan dus alle bovenstaande zaken van deze systemen.

Kan druk zijn soms.
Maar soms ook wel erg rustig.
Echter het is niet sec een 9 tot 5 baan en af en toe buitenland.
En je hebt veel verantwoordelijkheid

En die laatste 2 haakt men echt wel op af.
Heb je een kantoorbaan, is het nog teveel :)

Hi High met Henk,

En dat heb je allemaal op school geleert he... :+
Weinig interesse van je zelf in de door jouw uitgevoerde vakgebieden enz. <= dat kan dus niet.

Probeer jouw werk nu maar eens te laten uitvoeren door een jonger iemand,
de kans daarop is gewoon vrij klein, ook al zie je er misschien een paar in je omgeving die het mischien kunnen.

Scholen zijn volledig onvoldoende, ik had er een hekel aan in de tweede klas van de LTS (Timor Plein in Amsterdam 70 jaren)
en het betreft hier de 8 uur metaal bewerking per week, dit als je de electro richting had gekozen, maar ik ben er nu nog steeds blij mee. ;)

Ook moesten wij op deze LTS toen nog een derde taal leren zoals Frans of Duits.
Dit was/is weggegooide tijd en vertaal deze onzin maar naar de tegenwoordige tijd, met al die zaken die de techniek studenten ook nog moeten leren.
Ik krijg steeds meer de indruk dat als je Techniek kiest dat dit een bijzaak is bij technische opleidingen.

De richting electrotechniek die ik gekozen had, kreeg ik uiteindelijk pas in het derde jaar, was ik niet blij mee, dank U Mammoetwet!
Sinds dat ik een jaar of zes was, had ik al volop interesse in alles met techniek, wachten zal je, Frans of Duits leren moet je!

Voor mij was het duidelijk wat ik wilde, maar dit is zeker niet zo voor een groot deel van de bevolking.
Vandaag weer een meisje gesproken, ik denk rond de 17 jaar, die nog niet weet wat ze wil...
Ja iets met kunst, maar ze wist in ieder geval zelf al, dat daar geen droog brood in te verdienen is. (uitzonderingen daar gelaten)

En zij is niet de enige, ik denk dat veel eerder b.v. op de basisschool, al zou moeten gekeken worden waar talenten liggen.
Maar dat is heel lastig, ik lees graag de stukjes in de krant overkinderen rond de 10 jaar,
wat hun normale leven is en hoe ze er over denken dat hun leven er over 10 jaar uit ziet.

Ik krijg dan vaak pukkels als ik weer zo'n jongen zie met een voetbal of andere sport kamer, bij de dames natuurlijk ook.
Dit zegt veel over de ouders die de kinderen veel liever naar sport sturen of muziekles sturen dan dat hun kinderen een richting opsturen die hun brein ontwikkeld.
Die kinderbreintjes worden dan ook nog meer gesloopt en mentaal lui gemaakt door de sociale media.

Ik vervloek de militaristiche Aap nog steeds(gym leraar) die ons liet hardlopen over de dijk achter het Amstelstation,
Ik praatte even tijdens de Duitse les en toen kon ik met mijn 17 jaar in de hoek gaan staan, ik ben naar huis gegaan en niet meer terug gegaan naar die school...
De ETS was een school die het hoog in de bol had, op een enkele leraar uitgezonderd.

Waarom geef ik dit nu allemaal aan, het ging toch over PLC programmeren?
Altijd problemen Holistisch bekijken, dus de causaliteit van dat er te weinig goede mensen te vinden zijn voor technische vakgebieden.

Dat begint volgens mij bij de ouders die vaak niet verder kijken dan hun neus lang is.
De kinderen vol proppen met sociale media, sporten/muziekles enz. en niet met dat gene wat echt belangrijk voor ze is.
Dat is dat ze hun brein moeten ontwikkelen en ja ik weet, het ontspanning is ook zeker nodig, net als het afzetten tegen je ouders. De terror tijd tussen 10 en 17 jaar *grin*
Maar het is er de laatste 20 jaar niet echt beter op geworden, kinderen van twee jaar krijgen al een iPad onder de neus gedrukt om ze stil te houden, dank U ouders...
Scholen gerunt als bedrijven, een geweldige ontwikkeling <= ja dat is sarcasme!

Nog hoger op in het leerproces gaat het ook geweldig, aanschouw deze video maar eens over het hoger onderwijs Uni enzo.

https://www.youtube.com/watch?v=shFUDPqVmTg

Mij twee zondag centen, ik had eigenlijk in de Kerk moeten zitten! *grin*

Groet,
Bram

Goede leerkrachten zijn inderdaad zeldzaam, en nochtans broodnodig. Het beroep betaalt niet bijzonder goed, men heeft weliswaar veel vakantie maar tijdens het schooljaar zijn de werkweken veel langer dan 40 uur, en - voor velen nog het ergste - men wordt regelmatig uitgescholden, indien al niet fysiek aangevallen, door ontevreden ouders.

Een beetje in dezelfde richting: ik had ooit een "teamlead" die op zaterdag een ploeg miniemenvoetballers trainde. Die zegde me ooit "met die kinderen valt dat goed mee, maar het gezeik dat ik van sommige vaders krijg omdat hun zoontje nog geen Pele is, dat is niet te harden."

Een echt goede leerkracht moet enerzijds het vakgebied beheersen, dat valt meestal nog wel mee, maar moet ook kunnen entoesiasme en begeestering overbrengen - en dat leert men niet op school, bij mijn weten, dat is een natuurtalent. En wie die talenten meekreeg, die vindt wel een betere job, meer betaald en minder gezeik.

Technische vakken hebben dan nog het bijkomend probleem dat de materie razend snel evolueert, men moet bv. maar als leerkracht een bijscholing volgen over robotica of CAD/CAM of Arduino-programmeren. Op eigen kosten, let wel, en in de eigen vrije tijd. Een jaar later, of hooguit twee, is al die kennis dan compleet verouderd. Niet echt motiverend...

In Vlaanderen valt dat nog een beetje mee, maar in Franstalig Belgie is het echt huilen met de pet op. Een Franstalige collega vertelde me ooit van zijn leerkracht Nederlands, die er niet in slaagde ook maar een enkele fatsoenlijke zin te maken in onze taal. Maar een zeer gelijkaardig verhaal maakte ik ook ooit mee met een Spanjaard die, als enige van zijn gezelschap, een paar woorden gebroken Engels sprak. Inter poculam vroeg ik hem naar zijn beroep, en hij was wat verlegen om te antwoorden dat hij leerkracht Engels was in een middelbare school.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (37%)]

Waarom wordt gezocht op functie taken? Waarom niet op karakter

Omdat men mensen aanwerft om een bepaalde klus in te vullen, niet omdat ze zo sympathiek of grappig of sociaal zijn.

Ach ik loop ook al bijna 40 jaar mee.

Van de lagere school vonden ze de MAVO wel geschikt, ik niet wilde naar de LTS. De open dag trok mij over de streep.
Daar in Assn kreeg je dan naast elektro ook hout en metaal bewerking bij. Na het eerste jaar moest ik naar de LTS in Groningen, J.v.d Laanschool.

Dat was wel een wat beruchte school begreep ik later alleen had je daar in de Elektro C-niveau niet veel last van.
Ik rommelde toen al wat met elektronica en vooral met de leraar meettechniek had ik goed contact. Een simpele 7815 / 7915 koste toen bijna 10 guldens.

Na de LTS naar de MTS, ik wilde naar de elektronica klas maar die waren vol. Het werd energietechniek met in het derde jaar een extra meet en regeltechniek klas. Ook nog de VEV papieren gehaald.

Wij hadden natuurlijk wel elektronica uurtjes en daar maakte ik graag gebruik van door eigen printen maken na de lessen.

Na wat stage opdrachten met het diploma op zak in militaire dienst.
Ook mooi gehad als radiotelefonist bij de S2

Bijna einde diensttijd belde een oud stage adres wanneer ik even langs kon komen. Dit werd dus mijn eerste werkgever.

Na paar maand de Bemetel cursussen A en B regeltechniek gevolgd te hebben met diploma kwam de volgende uitdaging om de hoek. Een nieuwe fabriekshal met machines werd gebouwd met daarin de s5-115 plc's. Dan ging je een paar weekjes naar Den Haag naarhet Siemens instituut.

Daarvoor was ik al langer bezig met de s5-110 een van de eerste met een grote koffer waarmee je online mee kon kijken. Er konden max 255 kop regels in de cpu.

Daarna ging het vanzelf verder tot de S7 start ramp, de eerste TIA portal ramp. Pas vanaf V14 gaan gebruiken.

Ik progemmeer nu nog wekelijks naast mijn vele andere bezigheden, OT netwerken Eplan tekenwerk .

Het verbaast mij hoeveel recruiters via Linkedin nog vragen of ik niet een nieuwe baan moet. Ik heb er niet veel bijzonders opstan en ben niet between jobs.

Maar nieuwe goede collega's vinden gaat inderdaad niet makkelijk.

Op zondag 23 februari 2025 16:15:08 schreef Paulinha_B:
[...] Omdat men mensen aanwerft om een bepaalde klus in te vullen, niet omdat ze zo sympathiek of grappig of sociaal zijn.

Toch moet men als programmeur, ontwerper,... een bepaalde 'mindset' hebben. (met enkel ingenieur zijn kom je er niet)
Je moet een probleem met 'open' blik kunnen bekijken van alle kanten en met anderen samenwerken, en dat kunnen veel mensen niet.
(die zitten vastgeroest in bepaalde denkwijzen)

Wij hebben iemand gehad die als ontwerper voor schakelingen werd aangenomen, met als belangrijkste reden: "hij is ingenieur in electronica, dus moet 'ie wel goed zijn".

Dat heeft niet lang geduurd. Alles wat hij maakte werkte wel (min of meer), maar er zat geen 'drive' achter om de boel zo goed mogelijk te maken.
(je kon meestal zo al tientallen punten aanwijzen die beter, goedkoper of betrouwbaarder konden)

Ik zelf ben zo, dat ik altijd bezig blijf met bestaande ontwikkelde producten te verbeteren indien mogelijk.
(veel bedrijven denken: " 't werkt, laten zo en niet meer aankomen". Dat vind ik vreselijk)

Ja, ik voel helemaal met u mee, @Arco - maar de wereld is niet meer wat hij 50 of 100 jaar geleden was.

Ons_product_v1_0 werkt wel, maar bleek in de praktijk niet zo goed om te kunnen met variaties van de netspanning (of RF-instraling, of muizenuitwerpselen, of wat dan ook).

We kunnen nu gaan tekenen aan ons_product_v1_1 - maar wat gaat dat kosten en wat gaat het opbrengen? Alleen al het tekenwerk kost meerdere man/vrouwdagen, ook al wegens de vele besprekingen en teammeetings die er nu eenmaal nodig zijn, en we hebben bovendien nog een hele voorraad aan wisselstukken voor v1_0, die willen we toch niet weggooien? En dan nog eens nieuwe handleidingen in x talen, verplichte veiligheidsrichtlijnen in evenveel talen, opleiding personeel voor de nieuwe versie, bijwerken www-pagina's, &c &c.

Ik kan me goed voorstellen dat bedrijven, op basis van een kosten/batenanalyse, het maar stilletjes bij v1_0 houden. Een techneutenhart lijdt daaronder, ja, dat is zeker zo. Waarom dacht je dat techneuten door nogal wat managers beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad :( ?

Het verbaast mij hoeveel recruiters via Linkedin nog vragen of ik niet een nieuwe baan moet. Ik heb er niet veel bijzonders opstan en ben niet between jobs.

Yeps, alhier evenzo. Ik ben intussen dik twee jaar gepensioneerd en dat staat zelfs van voor dag 1 op mijn profiel bij Linked In. Toch komen er nog steeds aanbiedingen, en beleefde vragen of ik misschien belangstelling zou hebben... Bekwame recruiters zijn blijkbaar al net zo zeldzaam als bekwame programmeurs ;)

Op zondag 23 februari 2025 16:47:25 schreef Paulinha_B:
Ja, ik voel helemaal met u mee, @Arco - maar de wereld is niet meer wat hij 50 of 100 jaar geleden was.

Toch zijn er nog steeds redelijk wat bedrijven die je wat dat betreft aangenaam verrassen qua service en klantvriendelijkheid. (het kan dus nog steeds...)

Negatief voorbeeld zijn Samsung koelkasten.
Samsung weet al sinds 2017 dat de firmware niet deugt, maar ze doen er geen moer aan. (" 't werkt goed genoeg, houden zo...")

Hi,

Ik denk dat en voor jongeren nu veel meer mogelijkheden zijn tot ontwikkeling van hun brein.
Dat is veel beter dan zeg 50 jaar geleden.

Kinderen zijn in principe gezonder dan 50 jaar geleden, honger is er niet meer, ik herinner mijn nog de "schuifkaas" op mijn boterham toen ik een jaar of 10 was (1965).
Er was net voldoende geld voor een half brood met een klein stukje kaas...
Dat kunnen de kinderen van tegenwoordig zich gelukkig nu niet meer voorstellen die in Nederland zijn opgegroeid.

Maar met hun gezondheid gaat het nu weer achteruit betreffende de bagger voeding, ze worden steeds weer dikker.
Voor een deel was het ook vroeger beter, er werd b.v. meer gespeeld buiten, wat naar mijn mening belangrijk is.

Maar de moderne computers in je zak of in je hand worden over het algemeen niet gebruikt om iets te leren.
Maar wel als verslavend vermaak gebruikt, terwijl er zoveel mogelijkheden zijn om je nu te ontwikkelen met die dingen.

Mensen die zeggen dat vroeger alles beter was, hebben wat mij betreft een niet realistisch beeld van wat was en nu is...
Kijk alleen maar naar de rechtse kant in de politiek, waar daar graag gebruik wordt gemaakt, van die onderbuikgevoelens, dus d.m.v. marketing ten voordele van de machthebbers.

Er zijn in de maatschappij grote veranderingen gaande en zeker is alles wat nieuw is, is niet zonder meer beter.
Steeds weer je kennis bijschaven en goed opletten of wat je zegt jouw mening is, is mentaal gezonder.
Of dat je anderen aan het napraten bent, zonder zelf na te denken, dit omdat je lui bent of misschien buiten je groep gaat vallen als je niet meepraat.
Dat geld al vele eeuwen zo, dit wachten met je mond open doen, tot dat je zelf iets zinnigs weet te vertellen, bij te dragen, is altijd al een goede insteek is gebleken.

Er zijn veel zaken die nu slechter zijn, deze b.v. niet de tijd nemen, geen eigen mening ontwikkelen, bang zijn om uit je sociale media groep te vallen.
Constant gestoord worden door je telefoon.

Er is altijd verschil tussen de generaties geweest, maar er moet opgepast worden met de opmerkingen die worden gedaan, dat het ouwe lullen zijn die niet mee kunnen komen, meestal is bij oudere mensen meer ervaring aanwezig.
Ook hierbij geld dat je het probleem Holistisch moet bekijken, over welk onderwerp gaat het, wat heeft de vorige generatie aan kennis opgedaan en wat is nu modern/normaal voor de jongste generatie,
is hun afzetten of gedrag reëel of b.v alleen maar een mode verschijnsel.
Veel jongeren vinden zich geweldig in b.v. de minibreintaal die ze tegenwoordig uitbraken, en ja de groep van vrienden die ik vroeger had, was dit ook voor een deel gaande.
Maar nu is het zo dat het Nederlands dat uit hun mond komt, toch wel van een erg laag niveau is geworden, zie hiervoor de berichten in de media, ja ik weet het, taal is vloeibaar. :-)

Uitzonderingen zie ik hier echter ook, vooral wat het Engels betreft, waar ik meestal broodjes eet, wordt door de Dames in de bediening meestal vloeien overgeschakeld van Nederlands en Engels.
Dat is echt duidelijk beter dan toen ik jong was.

Voor het beter worden van de werksituatie, zal er veel meer aandacht naar onderwijs en ouders moeten gaan.
Dat zie ik in het huidige klimaat echter niet gebeuren en dan denk ik dat de gene die echt wat kunnen worden in hun vak(talent ontwikkeling) er niet voldoende uitgehaald gaan worden door het rendaments denken van regeringen en scholen.

Groet,
Bram

Wat is er mis met procedures(normen, veiligheidsregels, wetgeving,...) in een technische/productieomgeving?

Precies dat. Aapje kunstje. Kunstje werkt niet. Aapje komt niet verder. Zelf nadenken wordt nadrukkelijk niet gewaardeerd, want dat wijkt af van de procedure, het protocol of voldoet niet aan de een of andere regel.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er in specifieke omstandigheden geen ruimte is om er van af te wijken. Mits overleg en risicoanalyse vooraf.

Dat hangt dus heel sterk af van je omgeving - en het is weer een buzzwoord en dus heel vaak zwaar 'overrated'.

Externe ’consultants’ betalen om het warm water opnieuw uit te vinden, dat is pas’duur.

Yep. Ik - en met mij wat anderen - verdienen er goed aan.

Echter zelfs voor mijn rol zijn geen mensen meer te vinden; we hebben bij ons 4 vacatures open en niemand komt.

Procedure and protocol...

Ik mag in mijn rol niet eens zelf knutselen.

Neu. Geen behoefte aan dergelijk werk. Wel wat 'knutselen' is veel leuker en levert als je het kunt ook nog meer op... Maar goed... ik doe al die dingen die jij opnoemt dus ook. Alleen een stuk kleiner dan jij het doet. Maar geen interesse in een dienstverband waarbij er vooraf al bepaald wordt wat ik wel en wat ik niet mag.

Weinig interesse van je zelf in de door jouw uitgevoerde vakgebieden enz. <= dat kan dus niet.

Ik denk vooral door... te knutselen. Wat dus in zijn werk niet meer mag...

Ik denk dat en voor jongeren nu veel meer mogelijkheden zijn tot ontwikkeling van hun brein.
Dat is veel beter dan zeg 50 jaar geleden.

Ik ben dat niet met je eens. Het is veel makkelijker om aan informatie te komen, dat wel. Maar nadenken over hoe iets werkt omdat je de informatie niet hapklaar kunt vinden, dat is zelden nog nodig. Dus kunnen steeds minder mensen het. Dus ja, de mogelijkheden zijn er nog steeds. Maar de noodzaak en daarmee de 'drive' om ze te gebruiken is min of meer volkomen weggevallen. De nieuwsgierigheid is niet meer nodig zeg maar.

Toch zijn er nog steeds redelijk wat bedrijven die je wat dat betreft aangenaam verrassen qua service en klantvriendelijkheid. (het kan dus nog steeds...)

Toch zijn dat vaak de kleinere bedrijven, niet zelden met de oudere mensen. Die dus nog wel van 'alles iets en van sommige dingen heel veel' weten.

Toch moet men als programmeur, ontwerper,... een bepaalde 'mindset' hebben. (met enkel ingenieur zijn kom je er niet)
Je moet een probleem met 'open' blik kunnen bekijken van alle kanten en met anderen samenwerken, en dat kunnen veel mensen niet.
(die zitten vastgeroest in bepaalde denkwijzen)

Precies wat ik zeg: procedure en protocol zijn er in geramd.

(veel bedrijven denken: " 't werkt, laten zo en niet meer aankomen". Dat vind ik vreselijk)

Wel en niet. Als het goed voldoet, dan heeft het geen meerwaarde om er nog een keer tijd in te steken. Uiteraard ligt dat voor iets wat geproduceerd wordt anders - andere machines, andere onderdelen, kijk nog eens naar je ontwerp.

Een simpele 7815 / 7915 koste toen bijna 10 guldens.

En een datasheet kon je niet zomaar downloaden, dus je molde er een paar voor je door had hoe het werkte (yep, de pinning van een 7915 is anders dan van een 7815 heb ik proefondervindelijk ontdekt :) ). Of ergens een 'data book' kon scoren waar die datasheet in zat :)
Je leerde het zogezegd met 'schade en schande' en soms deed het 'poef' en dat was voor het beschikbare budget 'duur'. Noem het 'leergeld' (ah, zo'n datasheet is best belangrijk en de ene 7815 is de andere niet: pak de datasheet van de fabrikant niet niet van 'zomaar' een 7815; waarbij '7815' een voorbeeld is).

Komen we toch weer terug: knutselen mag niet meer. Zelf een printje tekenen doet nog een enkeling van onder de 25, zelf etsen doet vrijwel helemaal niemand meer. Op zich logisch, want waarom zou je het zelf tekenen als je het voor minder dan 5 euro per 'deel' bij de internetchinees kunt kopen en je de boel met wat draadjes ook aan elkaar kunt knopen. En zelf etsen... die Chinees doet het goedkoper en beter dan je het zelf kunt. Toch heb ik van het 'knutselen' in die tijd heel veel geleerd. Zowel kennis die je ook op school op had kunnen doen als 'mindset'. Dat betaalt zich nu erg hard terug in fouten vinden en snappen hoe iets werkt (of waarom het niet werkt): het doorzien van een situatie. Maar ja, 'knutselen' is niet 'hip'. Dus doet bijna niemand het.

Omdat men mensen aanwerft om een bepaalde klus in te vullen

Dat laatste is niet helemaal waar. Mijn laatste werkgever nam gewoon mensen aan die ze op de een of andere manier interessant vonden. Ga eerst maar eens een paar maanden mee lopen, dan gaan we daarna wel kijken wat bij jou past in de organisatie. Dat werkte prima. Vooral 'vakidioten' die erg opgingen in hun werk. Het struikelde op de te sterke groei en vakidioten die 'manager' moesten worden. De afdeling waar ik zat is binnen een jaar leeg gelopen tot 0 door 'management' en er werd van alles geformaliseerd (lees: tijdrovend en ingewikkeld gemaakt) - wat in de jaren daarvoor informeel prima functioneerde. De kennis is weg. De mindset is weg. En dat is de businessunit nooit meer te boven gekomen. Het heeft ze heel veel geld gekost. En nee, ik kom niet terug, ook niet voor het dubbele salaris.

<off-topic>

[Paulinha_B] ik had ooit een "teamlead" die op zaterdag een ploeg miniemenvoetballers trainde. Die zegde me ooit "met die kinderen valt dat goed mee, maar het gezeik dat ik van sommige vaders krijg omdat hun zoontje nog geen Pele is, dat is niet te harden."

Ik had vroeger een collega (hij noemde zichzelf ploegleider, maar z'n officiële benaming was 'teamcoach'...) die miniemen en pre-miniemen trainde, en die zei exact hetzelfde. Had een **@#@#$!!& hekel aan de vaders langs de kant van het veld, die erin slaagden het plezier van hun kinderen (en de trainer) grondig te vergallen. We hebben het toevallig niet over dezelfde persoon met ros haar, D.M. uit de Kempen?

Anders is het gewoon een algemene observatie :) https://www.youtube.com/watch?v=CUmsUm0TwZo

</off-topic>

Op zondag 23 februari 2025 20:10:44 schreef EricP:
[...]Precies dat. Aapje kunstje. Kunstje werkt niet. Aapje komt niet verder. Zelf nadenken wordt nadrukkelijk niet gewaardeerd, want dat wijkt af van de procedure, het protocol of voldoet niet aan de een of andere regel.[...]Dat hangt dus heel sterk af van je omgeving - en het is weer een buzzwoord en dus heel vaak zwaar 'overrated'.[...]Yep. Ik - en met mij wat anderen - verdienen er goed aan.[...]Procedure and protocol...[...]Neu. Geen behoefte aan dergelijk werk. Wel wat 'knutselen' is veel leuker en levert als je het kunt ook nog meer op... Maar goed... ik doe al die dingen die jij opnoemt dus ook. Alleen een stuk kleiner dan jij het doet. Maar geen interesse in een dienstverband waarbij er vooraf al bepaald wordt wat ik wel en wat ik niet mag.[...]Ik denk vooral door... te knutselen. Wat dus in zijn werk niet meer mag...[...]Ik ben dat niet met je eens. Het is veel makkelijker om aan informatie te komen, dat wel. Maar nadenken over hoe iets werkt omdat je de informatie niet hapklaar kunt vinden, dat is zelden nog nodig. Dus kunnen steeds minder mensen het. Dus ja, de mogelijkheden zijn er nog steeds. Maar de noodzaak en daarmee de 'drive' om ze te gebruiken is min of meer volkomen weggevallen. De nieuwsgierigheid is niet meer nodig zeg maar.[...]Toch zijn dat vaak de kleinere bedrijven, niet zelden met de oudere mensen. Die dus nog wel van 'alles iets en van sommige dingen heel veel' weten.[...]Precies wat ik zeg: procedure en protocol zijn er in geramd.[...]Wel en niet. Als het goed voldoet, dan heeft het geen meerwaarde om er nog een keer tijd in te steken. Uiteraard ligt dat voor iets wat geproduceerd wordt anders - andere machines, andere onderdelen, kijk nog eens naar je ontwerp.[...]En een datasheet kon je niet zomaar downloaden, dus je molde er een paar voor je door had hoe het werkte (yep, de pinning van een 7915 is anders dan van een 7815 heb ik proefondervindelijk ontdekt :) ). Of ergens een 'data book' kon scoren waar die datasheet in zat :)
Je leerde het zogezegd met 'schade en schande' en soms deed het 'poef' en dat was voor het beschikbare budget 'duur'. Noem het 'leergeld' (ah, zo'n datasheet is best belangrijk en de ene 7815 is de andere niet: pak de datasheet van de fabrikant niet niet van 'zomaar' een 7815; waarbij '7815' een voorbeeld is).

Komen we toch weer terug: knutselen mag niet meer. Zelf een printje tekenen doet nog een enkeling van onder de 25, zelf etsen doet vrijwel helemaal niemand meer. Op zich logisch, want waarom zou je het zelf tekenen als je het voor minder dan 5 euro per 'deel' bij de internetchinees kunt kopen en je de boel met wat draadjes ook aan elkaar kunt knopen. En zelf etsen... die Chinees doet het goedkoper en beter dan je het zelf kunt. Toch heb ik van het 'knutselen' in die tijd heel veel geleerd. Zowel kennis die je ook op school op had kunnen doen als 'mindset'. Dat betaalt zich nu erg hard terug in fouten vinden en snappen hoe iets werkt (of waarom het niet werkt): het doorzien van een situatie. Maar ja, 'knutselen' is niet 'hip'. Dus doet bijna niemand het.[...]Dat laatste is niet helemaal waar. Mijn laatste werkgever nam gewoon mensen aan die ze op de een of andere manier interessant vonden. Ga eerst maar eens een paar maanden mee lopen, dan gaan we daarna wel kijken wat bij jou past in de organisatie. Dat werkte prima. Vooral 'vakidioten' die erg opgingen in hun werk. Het struikelde op de te sterke groei en vakidioten die 'manager' moesten worden. De afdeling waar ik zat is binnen een jaar leeg gelopen tot 0 door 'management' en er werd van alles geformaliseerd (lees: tijdrovend en ingewikkeld gemaakt) - wat in de jaren daarvoor informeel prima functioneerde. De kennis is weg. De mindset is weg. En dat is de businessunit nooit meer te boven gekomen. Het heeft ze heel veel geld gekost. En nee, ik kom niet terug, ook niet voor het dubbele salaris.

Oh, ’ik ben tegen regels en procedures’ is je eigen marketingpraatje om dan te kunnen factureren bij diegene die er in trappen.

En dan ook nog gespeeld verbaast zijn dat de jeugd dergelijke spelletjes niet wil meespelen.

Flink hoor.

Als je de basis van een productiebedrijf in regels en procedures giet zodanig dat je er niet steeds opnieuw moet over nadenken dan blijft er vanzelf meer tijd en geld over voor innovatie en opleiding van nieuwe krachten.

Maar ja, het mag ook niet te efficiënt worden zeker.

We hebben het toevallig niet over dezelfde persoon met ros haar, D.M. uit de Kempen?

Zelfs met enkel de initialen kan ik die vraag toch niet anders dan onkies vinden, neem me niet kwalijk. Ik ga er dan ook niet verder op in, behalve dan op dit punt: zou het kunnen dat uw Kempen - Noord-Brabant, ruwweg ten oosten van Eindhoven, meen ik te begrijpen, Deurne, Liessel, en het onvolprezen Nederwetten waarover Gerard van Maasakkers een giller van een liedje had - verschillen van mijn Kempen - pakweg Lier-Turnhout-Hasselt, al zal niet iedereen het met deze omkadering eens zijn ;) ??

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (10%)]

Op zondag 23 februari 2025 16:04:08 schreef Paulinha_B:
Goede leerkrachten zijn inderdaad zeldzaam, en nochtans broodnodig. Het beroep betaalt niet bijzonder goed, men heeft weliswaar veel vakantie maar tijdens het schooljaar zijn de werkweken veel langer dan 40 uur, [...]

ik heb dus bijna 8 jaar voor de klas gestaan en over betaling had ik niet direct klagen, maar weken van 60 tot 100+ uur zijn wel erg zwaar en normaal indien je gepassioneerd bent: echter je kunt ook prima de kantjes eraf lopen...

[...]en - voor velen nog het ergste - men wordt regelmatig uitgescholden, indien al niet fysiek aangevallen, door ontevreden ouders.

Dat valt heel erg mee: ik en ook mijn vrouw (basis onderwijs) hebben hier geen last van, als je kunt onderbouwen WAT je doet en Waarom je het doet. Domweg de methode volgen is dus een slecht plan.

Een echt goede leerkracht moet enerzijds het vakgebied beheersen, dat valt meestal nog wel mee, maar moet ook kunnen entoesiasme en begeestering overbrengen - en dat leert men niet op school, bij mijn weten, dat is een natuurtalent. En wie die talenten meekreeg, die vindt wel een betere job, meer betaald en minder gezeik.

zwaai zwaai: ondergetekende dus
Waarbij je ook moet denken dat management, collega's en ongemotiveerde studenten ook niet meehelpen.

Technische vakken hebben dan nog het bijkomend probleem dat de materie razend snel evolueert, men moet bv. maar als leerkracht een bijscholing volgen over robotica of CAD/CAM of Arduino-programmeren. Op eigen kosten, let wel, en in de eigen vrije tijd. Een jaar later, of hooguit twee, is al die kennis dan compleet verouderd. Niet echt motiverend...

Veel contact houden met bedrijfsleven
CAD/CAM is leuk, maar als iemand niet weet hoe een conventionele draaibank werkt, hoeft je hem ok niet achter CAD/CAM en CNC draaibank te zetten...

Op zondag 23 februari 2025 15:52:40 schreef blackdog:
Hi High met Henk,

Probeer jouw werk nu maar eens te laten uitvoeren door een jonger iemand,
de kans daarop is gewoon vrij klein, ook al zie je er misschien een paar in je omgeving die het mischien kunnen.
[...]

Zie het al een rijbewijs: je bent bekwaam om het te doen en dan mag je gaan rijden, maar dan begint het leren pas. En we hebben nu mijn stagiair van vorig jaar aangenomen als nieuwe man in vergelijkbare rol als mij: ben benieuwd of hij het volhoudt, maar het is idd stevig aanpoten in het begin: met goede begeleiding kom je er wel

het bleangrijkst als student/werknemer is of je interesse en motivatie in het vekgebied hebt. als dat weg is en het sleur wordt moet je iets anders gaan doen in mijn mening, anders werkt het niet in mijn optiek.

Dan even terug naar die normen en procedures waar hier steds over gesteggeld wordt:

een norm / procedure is een goede manier om een bepaald proces / kwaliteit te bewaken, echter niet zaligmakend.

gevolg van vasthouden aan een norm/keurmerk/procedure is dat bepaalde zaken langer duren en stuk duurder worden, wat de innovatie stopt.

kwam laatst een mooie meme tegen over "innovatie" in jaren 60 en nu met als voorbeeld een kerncentrale

We leven in het jaar 1969. De bouw van Borssele start. In vier jaar tijd werd de kerncentrale gebouwd en operationeel gesteld.
In 1969 werd tevens het ARPA net gelanceerd (voorloper van internet) en werden vier computer aan elkaar gekoppeld voor iets meer rekenkracht.
De "Apollo core rope" memory werd gelanceerd met een indrukwekkende 72KB aan opslagcapaciteit. 72KB bracht mensen naar de maan en terug. Als laatste, werd ook de eerste computer aangestuurde elektrische robot arm gelanceerd: "Victor Scheinman´s Stanford Arm". Ook die is vier jaar later in staat tot indrukwekkende prestaties: een assemblage van de waterpomp in een Ford model-T.

We spoelen door naar 2025. Onze rekencapaciteit is bijna oneindig groot t.o.v. 1969. Maar onze prestaties gaan niet echt mee. We krijgen het niet meer voor elkaar een mens op de maan te zetten. De bouw van een nieuwe kerncentrale duurt ergens tussen de 7 en 15 jaar. De energietransitie stokt door netcongestie en gebrekkige infrastructuur.
Aan de rekenkracht ligt het niet, maar waaraan wel?

bron: LinkedIn - Ben Snoeijs

Op maandag 24 februari 2025 13:53:57 schreef High met Henk:
Zie het al een rijbewijs: je bent bekwaam om het te doen en dan mag je gaan rijden, maar dan begint het leren pas.

dus zo'n jongen zit 20 jaar van zijn leven in een klaslokaal, is trots dat hij zijn papieren heeft, en het eerste wat die hoort:
Dat is je plek onderaan de ladder, je kunt eigenlijk niks, die opleiding was voor niks, en je krijgt 0 verantwoordelijkheid en ben benieuwd hoe lang je het volhoudt

Dat is inderdaad precies wat ik wilde horen op die leeftijd 8)7
En helaas nog waarheid voor veel plekken ook nog