EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De dikke triac is voor de boiler. Die warmt dacht ik te lezen?
De 107mn standaard triac lijkt me die vd pomp. De 122 smd weerstand (1,2k) is de gate. Daar de stuurspanning vanuit de uC meten.
Een mkt probleem is standaard verdacht. Je kan het nameten maar de blauwe gaan zelden stuk.
[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]
Roland11
Golden Member
De triac op het koelblik is (als ik het goed lees) een BTB12-600BW 
Deze is zeker niet voor de pomp maar voor het verwarmingselement, zoals al wordt genoemd door anderen.
Groet kans dat het dat andere ding is, RTL307MN o.i.d. meen ik te lezen.
Even de draden van de pomp volgen op de print en je weet het zeker
EricN
dat is een RTL107MN.
tussen de 3 smalle aansluitingen meet ik geen enkele weerstand, tussen het middelste pootje en de brede lip 0,1 Ohm.
de 122 laat zich niet meten, wellicht door lak op de aansluitingen
EricN
Op donderdag 27 februari 2025 18:10:11 schreef anneguus:
dat is een RTL107MN.
Heb je daar een datasheet of link voor?
Tss de 2 buitenste moet je iets hebben in de ohmse regionen (200ohm?)
Tussen de kathode en de gate of voor de gate weerstand moet je de stuurspanning monitoren. Lak moet uiteraard ontbloot worden.
lat ontbloot, ik meet nu op de buitenste pootjes 0,625 k ohm.
na aanzetten van het apparaat meet ik op de contacten naar de pomp, dus tussen neutral en pump 124 volt.
EricN
Dat kan best. Het is dan ook een gelijkspanningspomp. Ze werkt op de positieve golf vd sinus.
Je schreef eerder dat de pomp in orde was. Hoe heb je dat vastgesteld?
Wat meet je aan de gatesturing voor de 122 smd? Voor aansturing en na aansturing pomp (starten v koffie zetten)
Roland11
Golden Member
In veel van die koffiemachine-pompen zit ook een diode (i.i.g. bij die Ulka dingen, daar staat in het rode plastic ook de diode aangegeven), van de Sysko weet ik het zo niet - kun je wel testen met je multimeter.
Op die pompen staat ook 220V 50 Hz aangegeven. Maar de combinatie van triac en diode heeft wel als gevolg dat hij het niet goed doet als je de kabels van de aansluitingen omwisselt.
Ik ken de geschiedenis niet van de Krups van jou (heeft iemand er al aan gesleuteld?), maar ik wissel als test meteen de aansluitingen om als ik een zo'n machine binnenkrijg met een pompprobleem.
EricN
Als je er 220v op zet en ze maakt lawaai dan denk ik dat het wel goed zit met de pomp. Dan behoort ze toch ook minstens wat geluid te geven met de triac. Tenzij wat ook Roland aangeeft de draden ooit verstoken zijn geweest.
Meten doe je op de kathode en de stuurkant vd 122. Zoals aangegeven op bijgevoegde foto.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Volgens mij hebben al dat soort plunjerpompjes een ingebouwde diode om de frequentie te verlagen.
100Hz zou te snel zijn om goed te bewegen, 50Hz is goed. Pomp blijft dan ook koeler door 50/50 duty-cycle.
gemeten zoals EicN op de foto aangaf: na apparaat te hebben ingeschakeld meet ik 8-9 mV, als ie op temperatuur is en na indrukken van het knopje om de koffie te brouwen 0 mV. tussen de zwarte en witte draad meet ik dan 14 V. en een frequentie van 3 Hz.
zwart en wit verwisselen had ik een ander topic al eens gelezen, maar ook na verwisselen ging de pomp niet draaien.
EricN
Gelukkig werkt de aansturing niet. Moest dat wel zijn dan had de boel opgefikt bij wisseling draden. 1000w verwarmelement op een mini triac geeft vuurwerk. Meten vanuit blauwe draad voor uitgaande spanning.
Dus, triac wordt niet aangestuurd
EricN
Er kan altijd een reden zijn dat hij niet wil aansturen behalve dan printproblemen. Een sensor die niet in de juiste stand zit of temperatuur voeler.
Wat zit er nog allemaal bij op? Hoeveel schakelaars, reedkontakten of ntc's zijn er?
is een pulssturing om de tryac te triggeren, dus een 230V AC meet je wel daar, voor de weerstand zou het een negatieve spanning moeten lijken DC nivo met een multimeter..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 28 februari 2025 11:34:50 schreef Arco:
Volgens mij hebben al dat soort plunjerpompjes een ingebouwde diode om de frequentie te verlagen.
100Hz zou te snel zijn om goed te bewegen, 50Hz is goed. Pomp blijft dan ook koeler door 50/50 duty-cycle.
Niet allemaal hebben ze een ingebouwde diode! maar veel wel. Soms zit de seriediode op de print.
En in serie met een diode wordt 50Hz als het ware "25Hz" dan beweegt de plunjer beter en dat pomt weer beter. 
EricN
Voor de 122, aan de uC dus, verwacht ik 5 tot 12 volt. 5v gezien het uit de processor komt maar de 122 is nogal hoog dus 12v kan ook. In ieder geval niets in de millivolt.
Maar als er nooit iets uit komt zijn er 3 mogelijkheden:
1. Het is een pull down uitgang (open collector) en dan komt de gatespanning van ergens anders. De uC onderukt dit enkel.
2. De uC is stuk
3. Het is een bewuste keuze vd uC omdat er een kontakt niet bediend is. Bv: klep dicht...
Edit: de printbaan naar de uC (komende vd 122) stopt en heeft 2 via's. Er gaat enige reverse engeneering aan te pas komen om de opbouw vd aansturing te analyseren. Mss een foto vd onderkant? Hopelijk zit de koelplaat niet in de weg.
[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]
Aks apparaat opwarmt, en als je kopjes knop indrukt, gaat led knipperen?? verder zit er weinig in dit apparaat dus..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 28 februari 2025 11:23:28 schreef Roland11:
In veel van die koffiemachine-pompen zit ook een diode (i.i.g. bij die Ulka dingen, daar staat in het rode plastic ook de diode aangegeven), van de Sysko weet ik het zo niet - kun je wel testen met je multimeter.
Op die pompen staat ook 220V 50 Hz aangegeven. Maar de combinatie van triac en diode heeft wel als gevolg dat hij het niet goed doet als je de kabels van de aansluitingen omwisselt.
Een triac laat de positieve en negatieve helft van de sinus door. Dus als je de draden naar de pomp (met diode) wisselt, laat hij ipv bijv. de eerste (positieve) helft, dan de 2e (negatieve helft door. Pomp werking blijft gelijk.
Tenzij de vermeende triac toch een thyristor is.
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 1 maart 2025 22:51:33 schreef vergeten:
[...]Tenzij de vermeende triac toch een thyristor is.
Ah, goede aanvulling / verduidelijking!
alle sensoren zijn in orde, kan verder met mijn kennis geen oorzaken meer vinden en heb het apparaat naar de recycling gebracht.
veel dank voor alle reacties.