R1 is correct. Ik heb meerdere schema's van de ladder gezien en dat is overal Rx2. De mosfets zijn wel voor typisch 5 volt gebruik en kunnen met een lage Vgs toe. Echter lijkt er het bekende/beruchte probleem te zijn dat de fets in de huidige opzet kortstondig beide in geleiding zijn wat tot hoge en waarschijnlijk zelfs destructieve stromen leidt.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (62%)]
Op zaterdag 8 maart 2025 01:13:07 schreef nonius:
Uit de andere thread, waar het inderdaad off-topic was:[...]
In mijn geval heette het mp.com (modplay.com) https://www.youtube.com/watch?v=vJUB1ZLRdxE En bij deze .com-file zat inderdaad ook een .txt-bestand waarin diverse simpele schema's van D/A-converters stonden...
Ik had half jaren '90 zelfs een stereo variant gebouwd: twee R-2R ladders die aangestuurd werden vanuit twee 74LS374 8-bit latches. Diverse MOD-trackers konden daar prima mee overweg. Stereo geluid via de LPT-poort. Nostalgie inderdaad. Een DAC op de C64 heb ik nooit geprobeerd, maar aangezien ik mijn hele Commodore set weer uit het vet aan het halen ben (sinds kort ook met een originele 1581!), ga ik daar ook eens mee aan de slag.
De C64 heeft al een synth aan boord waarmee mod's zijn af te spelen. Wel gaaf dat je de PC versie stereo kon maken.
Nee. De C64 heeft wel een 3-stemminge analoge synthesizer, maar daar kun je geen MOD-files op afspelen. MOD-files werken met samples en daar kan de C64 niets mee. De "tracker" files voor de C64 werken zonder samples en zijn daarmee veel eenvoudiger.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zondag 9 maart 2025 13:29:00 schreef harry64:
Echter lijkt er het bekende/beruchte probleem te zijn dat de fets in de huidige opzet kortstondig beide in geleiding zijn wat tot hoge en waarschijnlijk zelfs destructieve stromen leidt.
Dat had ik ook al gezien, maar nog niet verteld. Niet alles tegelijk, bij deze dus
:
Is dat misschien op te lossen door HC buffers (die echt rail-to-rail kunnen driven) oid? Dan ben je daar vanaf. Wel ook voeden vanaf een gebufferde Vref * 2 of zo want onder de 3V zul je niet echt een device vinden wat fatsoenlijk werkt.
Kwa printoppervlak zal het ongeveer hetzelfde zijn (of minder) schat ik.
nonius
set SCE to AUX.
Is het eigenlijk geen mogelijkheid om een CD4016 of CD4066 te gebruiken als schakelend element? Zitten 4 schakelaars in elk IC, dus twee IC's geeft 8 bits....
Tsja, en de goeie ouwe SID! Attack, decay, sustain en release. Hoeveel uurtjes ik wel niet allerlei registers van SID 'gepoked' heb.... zucht.
Die stereo-DAC o.b.v. de 74LS374 klinkt ook heel bekend! Kan me dat ontwerp nog herinneren, maar heb het nooit gebouwd. Stereo vond ik overbodig, de hype niet waard. (en denk er eigenlijk tot op de dag van vandaag nog zo over, maar dat terzijde.)
Op maandag 10 maart 2025 09:09:30 schreef MNM(tm):
[...]
Ik had half jaren '90 zelfs een stereo variant gebouwd: twee R-2R ladders die aangestuurd werden vanuit twee 74LS374 8-bit latches. Diverse MOD-trackers konden daar prima mee overweg. Stereo geluid via de LPT-poort. Nostalgie inderdaad. Een DAC op de C64 heb ik nooit geprobeerd, maar aangezien ik mijn hele Commodore set weer uit het vet aan het halen ben (sinds kort ook met een originele 1581!), ga ik daar ook eens mee aan de slag.
Ja zoiets heb ik destijds ook gebouwd! Ontwerp kwam uit de PCM, als ik mij niet vergis. Zat wel een fout in het schema van de R2R-DAC: 1 weerstandswaarde klopte niet.
Ik heb dat bouwsel nog ergens in een doos op zolder liggen. Volgens mij was ik een jaar of 12 toen ik dat in elkaar geknutseld heb. Jaja, ik word ook oud.....
Op maandag 10 maart 2025 18:11:06 schreef nonius:
Is het eigenlijk geen mogelijkheid om een CD4016 of CD4066 te gebruiken als schakelend element?
De "ON"- weerstand is niet nul ohm. Als je niet goed oplet, dan introduceer je omzetfouten.
Op maandag 10 maart 2025 14:48:46 schreef MNM(tm):
Nee. ...werken met samples en daar kan de C64 niets mee.
Wil niet zeggen dat een standaard C64 geen samples kan afspelen, wel is waar maar 4-bits maar toch. 
Op maandag 10 maart 2025 14:48:46 schreef MNM(tm):
Nee. De C64 heeft wel een 3-stemminge analoge synthesizer, maar daar kun je geen MOD-files op afspelen. MOD-files werken met samples en daar kan de C64 niets mee. De "tracker" files voor de C64 werken zonder samples en zijn daarmee veel eenvoudiger.
Dan ben ik gefopt geweest met de bestandextentie. 
Op maandag 10 maart 2025 18:03:35 schreef henri62:
[...] Dat had ik ook al gezien, maar nog niet verteld. Niet alles tegelijk, bij deze dus:
Is dat misschien op te lossen door HC buffers (die echt rail-to-rail kunnen driven zijn) oid? Dan ben je daar vanaf. Wel ook voeden vanaf een gebufferde Vref * 2 of zo want onder de 3V zul je niet echt een device vinden wat fatsoenlijk werkt.
Kwa printoppervlak zal het ongeveer hetzelfde zijn (of minder) schat ik.
Ik ga nog even kijken wat ik kan doen met een gate-serie-weerstand in combinatie met de gate capaciteit. Hoewel ik wel verwacht dat dit de snelheid wel ernstig gaat beperken.
Die HC buffer is ook nog een optie.
Op woensdag 12 maart 2025 00:50:40 schreef harry64:
[...]
Dan ben ik gefopt geweest met de bestandextentie.
Het Commodore disk file system kent maar 5 extensies: PRG, SEQ, USR, DEL & REL. 
Dat met de N en P mosfets wilde niet zo. Dus bij deze een open drain opzet. Ik heb er een teller aan gehangen voor sturing testen.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (23%)]
Op maandag 10 maart 2025 18:12:24 schreef arnova:
[...]Ja zoiets heb ik destijds ook gebouwd! Ontwerp kwam uit de PCM, als ik mij niet vergis. Zat wel een fout in het schema van de R2R-DAC: 1 weerstandswaarde klopte niet.
Bij het volledig ontmantelen van mijn werkkamer kwam ik het betreffende maandblad tegen in een lade die al zeker 12 jaar niet meer open is geweest. Momenteel is dat maandblad (tijdelijk) in een opbergkist opgeslagen in een box, maar komende week moet ik daar toch nog een keer naartoe en zal ik die mee terug naar huis nemen in inscannen.
Was me overigens niet bewust van die verkeerde weerstandswaarde: heb het ding exact zo opgebouwd als opgegeven en dat werkte prima!
nonius
set SCE to AUX.
Was dat toevallig dit artikel uit Computer!Totaal? December, waarschijnlijk 1992 (het jaartal is weggevallen op mijn kopieën), zie bijlage. (het complete tijdschrift kopen was véél te duur! Een kopietje uit de bibliotheek was al duur genoeg voor een arme student)
Ik heb het ontwerp echter nooit nagebouwd, ik vond stereo overbodige luxe. Ben wel benieuwd welke weerstandswaarde nu precies fout is, dan corrigeer ik dat nog even op het schema, 32 jaar na dato.
Wat ik me nog wel herinner is m'n gefoeter op het print-ontwerp; dergelijke printontwerpjes, met zulke grote gaten in de soldeereilandjes, kreeg ik nooit goed geëtst. Had het proces van belichten/ontwikkelen/etsen nog niet helemaal onder de knie in die tijd.
Wèl heb ik de audio-recorder gebouwd, die in september 1993 gepubliceerd was. Werkte goed. Had ik simpelweg gebouwd op gaatjesprint.
Wat me net nog wel even een glimlach bezorgde: in dezelfde map met oude, 'belangrijke' computerinfo kwam ik ook nog een met een dot-matrix printer geprinte uitdraai (in glorious 9-naalds 'NLQ' op kettingpapier) tegen van alle toetsfuncties in WordPerfect 4.2....
Waarom voel ik me nu plots zo oud? 
Leuk, zo een parallele poort adc maakte ik ook ooit, maar ik had thuis geen geschikte computer / software. Ik geloof niet dat hij er nog is.
Vorig jaar maakte ik een paar R2R adc's met 4k99 1% weerstanden van Ti voor mijn relais klok met analoge uitlezing.
Voorbij acht bits zullen wel betere weerstanden en overeenkomstig strakke aansturing nodig zijn. Vermoedelijk een de reden dat voor hoge resoluties andere technologie toegepast wordt.
nonius
set SCE to AUX.
Off-topic, maar kan ik op het forum meer terugvinden over die relaisklok van u? Loop al een tijdje met het idee rond om ´ooit' nog eens een relaisklok te bouwen, met relais als binaire tellers.
Uitlezing met analoge meetinstrumenten, aangestuurd vanuit een DAC, had ik nog niet aan gedacht.... Dat geeft in elk geval wel iets minder hoofdrekenwerk bij het aflezen van de tijd 
https://www.youtube.com/watch?v=1it3kjIgocc
[Edit: dank voor de extra informatie hieronder, Aart!]
Het forum was de inspiratie, maar de klok is hier beschreven: https://www.aartsite.nl/2024/02/11/relais-klok/
(Als iemand er letterlijk naar vraagt vind ik dat een link naar de eigen blog redelijk is. Ik verdien er niets mee, het kost enkel geld 
Op zaterdag 23 augustus 2025 21:44:46 schreef nonius:
Was dat toevallig dit artikel uit Computer!Totaal? December, waarschijnlijk 1992 (het jaartal is weggevallen op mijn kopieën), zie bijlage. (het complete tijdschrift kopen was véél te duur! Een kopietje uit de bibliotheek was al duur genoeg voor een arme student)Ik heb het ontwerp echter nooit nagebouwd, ik vond stereo overbodige luxe. Ben wel benieuwd welke weerstandswaarde nu precies fout is, dan corrigeer ik dat nog even op het schema, 32 jaar na dato.
Wat ik me nog wel herinner is m'n gefoeter op het print-ontwerp; dergelijke printontwerpjes, met zulke grote gaten in de soldeereilandjes, kreeg ik nooit goed geëtst. Had het proces van belichten/ontwikkelen/etsen nog niet helemaal onder de knie in die tijd.
Wèl heb ik de audio-recorder gebouwd, die in september 1993 gepubliceerd was. Werkte goed. Had ik simpelweg gebouwd op gaatjesprint.
Wat me net nog wel even een glimlach bezorgde: in dezelfde map met oude, 'belangrijke' computerinfo kwam ik ook nog een met een dot-matrix printer geprinte uitdraai (in glorious 9-naalds 'NLQ' op kettingpapier) tegen van alle toetsfuncties in WordPerfect 4.2....
Waarom voel ik me nu plots zo oud?
Beetje late reactie maar deze bedoelde ik ja! En ik weet ook weer wat de fout was: de 2 20k weerstanden die onder en boven die 74ls374 "oversteken" hadden 10k moeten zijn. Dus uiteraard doet ie het wel met 20k maar je hebt dus meer vervorming omdat de helft van de streng de verkeerde spanning geeft.
ps. Blijkbaar was ik toen 14 
Op zaterdag 23 augustus 2025 21:44:46 schreef nonius:
Wat me net nog wel even een glimlach bezorgde: in dezelfde map met oude, 'belangrijke' computerinfo kwam ik ook nog een met een dot-matrix printer geprinte uitdraai (in glorious 9-naalds 'NLQ' op kettingpapier) tegen van alle toetsfuncties in WordPerfect 4.2....Waarom voel ik me nu plots zo oud?
OMG...! Je bedoelt die strip die je boven de functietoetsen op het toestenbord legde? Ik ben uiteindelijk tot WP5.3 onder DOS gekomen (met een aanvullende font set, waardoor er tekst met veel hogere kwaliteit kon worden geprint). Heb daarna nog wat geprobeerd met WP6 onder Windows 3.1, maar dat vond ik geen succes. Begin jaren '90... Voel een golf van melancholie door me heen gaan...
Op zaterdag 8 maart 2025 01:58:40 schreef harry64:
Ha. leuk wel dat oude spul. En mja, telefoon rekeningen... brrr. Ooit eens rond 1980 een versie van Orcad gedownload via 2400 baud BBS, duurde maar iets van 27 uur. M'n ouders waren....
Orcad, fijn programma. Ik heb ooit eens een versie, inclusief PCB layout, gekocht in Hong-Kong. Hoefde slechts 27 minuten te wachten en kreeg toen 8 of 10 loppies mee voor de prijs van twee biertjes in de hotel bar.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 24 augustus 2025 11:31:08 schreef Aart:
(Als iemand er letterlijk naar vraagt vind ik dat een link naar de eigen blog redelijk is. Ik verdien er niets mee, het kost enkel geld
Hey, zullen we een deal maken, ik vraag naar jou site, dan vraag jij naar de mijne? 
nonius
set SCE to AUX.
Ah, net als vroeger in de begindagen van het internet: als jij op jouw site een link toevoegt naar mijn site, dan voeg ik een link toe naar de jouwe!