Op zaterdag 23 augustus 2025 21:44:46 schreef nonius:
Was dat toevallig dit artikel uit Computer!Totaal? December, waarschijnlijk 1992 (het jaartal is weggevallen op mijn kopieën), zie bijlage. (het complete tijdschrift kopen was véél te duur! Een kopietje uit de bibliotheek was al duur genoeg voor een arme student)

Ik heb het ontwerp echter nooit nagebouwd, ik vond stereo overbodige luxe. Ben wel benieuwd welke weerstandswaarde nu precies fout is, dan corrigeer ik dat nog even op het schema, 32 jaar na dato.

Wat ik me nog wel herinner is m'n gefoeter op het print-ontwerp; dergelijke printontwerpjes, met zulke grote gaten in de soldeereilandjes, kreeg ik nooit goed geëtst. Had het proces van belichten/ontwikkelen/etsen nog niet helemaal onder de knie in die tijd.

Wèl heb ik de audio-recorder gebouwd, die in september 1993 gepubliceerd was. Werkte goed. Had ik simpelweg gebouwd op gaatjesprint.

Wat me net nog wel even een glimlach bezorgde: in dezelfde map met oude, 'belangrijke' computerinfo kwam ik ook nog een met een dot-matrix printer geprinte uitdraai (in glorious 9-naalds 'NLQ' op kettingpapier) tegen van alle toetsfuncties in WordPerfect 4.2....

Waarom voel ik me nu plots zo oud? ;)

Beetje late reactie maar deze bedoelde ik ja! En ik weet ook weer wat de fout was: de 2 20k weerstanden die onder en boven die 74ls374 "oversteken" hadden 10k moeten zijn. Dus uiteraard doet ie het wel met 20k maar je hebt dus meer vervorming omdat de helft van de streng de verkeerde spanning geeft.

ps. Blijkbaar was ik toen 14 ;-)

Op zaterdag 23 augustus 2025 21:44:46 schreef nonius:
Wat me net nog wel even een glimlach bezorgde: in dezelfde map met oude, 'belangrijke' computerinfo kwam ik ook nog een met een dot-matrix printer geprinte uitdraai (in glorious 9-naalds 'NLQ' op kettingpapier) tegen van alle toetsfuncties in WordPerfect 4.2....

Waarom voel ik me nu plots zo oud? ;)

OMG...! Je bedoelt die strip die je boven de functietoetsen op het toestenbord legde? Ik ben uiteindelijk tot WP5.3 onder DOS gekomen (met een aanvullende font set, waardoor er tekst met veel hogere kwaliteit kon worden geprint). Heb daarna nog wat geprobeerd met WP6 onder Windows 3.1, maar dat vond ik geen succes. Begin jaren '90... Voel een golf van melancholie door me heen gaan...

Op zaterdag 8 maart 2025 01:58:40 schreef harry64:
Ha. leuk wel dat oude spul. En mja, telefoon rekeningen... brrr. Ooit eens rond 1980 een versie van Orcad gedownload via 2400 baud BBS, duurde maar iets van 27 uur. M'n ouders waren....

Orcad, fijn programma. Ik heb ooit eens een versie, inclusief PCB layout, gekocht in Hong-Kong. Hoefde slechts 27 minuten te wachten en kreeg toen 8 of 10 loppies mee voor de prijs van twee biertjes in de hotel bar.

Op zondag 24 augustus 2025 11:31:08 schreef Aart:
(Als iemand er letterlijk naar vraagt vind ik dat een link naar de eigen blog redelijk is. Ik verdien er niets mee, het kost enkel geld ;)

Hey, zullen we een deal maken, ik vraag naar jou site, dan vraag jij naar de mijne? :+

Ah, net als vroeger in de begindagen van het internet: als jij op jouw site een link toevoegt naar mijn site, dan voeg ik een link toe naar de jouwe!

Ja, goed idee.
Een WebRing van C.O.'ers