Goedendag,
In de kruipruimte van het huis dat ik recentelijk heb gekocht is een niveauregelaar aanwezig voor het afvoeren van grondwater. Deze werkt naar behoren, maar toen ik gisteravond thuis kwam van werk hoorde ik een bromgeluid. Toen ik op de WPS4000 scherm controleerde wat de niveauregelaar aan het doen was, stond Rel EIN ingeschakeld. Ik begreep via de handleiding dat dit het inschakelen van de relais betekent. Nu ben ik niet de meest technische persoon en vroeg me af hoe lang zoiets aan hoort te staan en misschien ook wel een uitleg wat de functie is? Toen ik vanochtend van bed kwam, staat ie nog steeds te brommen en ook het ledlampjes bij Rel EIN staat nog aan.
Wie kan mij helpen? Is er iets wat ik moet doen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Deze regelaar zal wel een klein pompje in en uit moeten schakelen.
Dat pompje zit ergens in je kruipruimte.
Zonder verder ook maar iets te weten van je situatie denk ik dat de pomp elke keer hooguit een kwartiertje moet draaien.
Bij jou bljjft dat pompje blijkbaar veel langer draaien.
Dr zijn meerdere mogelijkheden.
Er komt veel water in je kruipruimte door bv een lekke waterleiding.
Je pompje zit vast en verpompt zo niets. Dat komt vaak voor, het pompje heeft lange tijd stil gestaan en de waaier gaat vastzitten.
verstopping in de afgaande leiding van het pompje
vastzittende terugslagklep in de afgaande leiding.
De niovo-opnemers zijn vervuild zodat de nivometer “denkt” dat er nog steeds water in de kruipruimte staat.
Op dinsdag 11 maart 2025 07:39:22 schreef Toeternietoe:
Deze regelaar zal wel een klein pompje in en uit moeten schakelen.
Dat pompje zit ergens in je kruipruimte.Zonder verder ook maar iets te weten van je situatie denk ik dat de pomp elke keer hooguit een kwartiertje moet draaien.
Bij jou bljjft dat pompje blijkbaar veel langer draaien.
Dr zijn meerdere mogelijkheden.
Er komt veel water in je kruipruimte door bv een lekke waterleiding.
Je pompje zit vast en verpompt zo niets. Dat komt vaak voor, het pompje heeft lange tijd stil gestaan en de waaier gaat vastzitten.
verstopping in de afgaande leiding van het pompje
vastzittende terugslagklep in de afgaande leiding.
De niovo-opnemers zijn vervuild zodat de nivometer “denkt” dat er nog steeds water in de kruipruimte staat.
Super! Dank voor je reactie.
Kan het kwaad dat ik dit vanavond ga controleren en proberen om op te lossen en dus relais aan blijft staan? Of heeft dit mogelijke consequenties?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
voor je schakelautomaat maakt het niet uit. Voor je pomp wel.
beter is het om het allemaal even uit te zetten.
Begin met controleren of de pomp niet vast zit.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Er kan ook bv een nat stukje hout tegen de opnemer gedreven zijn, waardoor een tehoog niveau gemeten word en de pomp droogloopt en te heet kan worden
Ik zie "sensor max" en "sensor min"
Ik vermoed dat bij het bereiken van max (eerst min uiteraard) max oplicht en de pomp gestart wordt.
De pomp zal pas stoppen als "sensor min" ook vrij is, en gezien dat ledje nog brand vermoed ik dat je het daar moet zoeken.
-edit-
Inderdaad, min moet vrij zijn. Hier kun je de handleiding vinden:
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/gl/001299302ML01/gebr…
[Bericht gewijzigd door Sine op (32%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk
Golden Member
Hoe schoon is dat grondwater? Als dat flink ijzerhoudend is, bijvoorbeeld als er een kabelbed in de nabijheid ligt, heeft elk niveauregelsysteem het moeilijk.
Dank allen voor jullie reacties. Vanochtend heb ik op aanraden van Toeternietoe het systeem uitgeschakeld (stekker eruit). Toen ik vanavond de stekker er weer in deed, hoorde ik tot mijn verbazing water dat weggepompt werd. Ik heb 15 minuten afgewacht en inderdaad het gebrom was verdwenen en ook de ledlampjes staan weer zoals ze (naar mijn beste weten) altijd stonden.
Gevalletje storing en opgelost middels stekker erin en eruit? Of is dat te kort door de bocht?
Dat kan natuurlijk ook, de regeling vastgelopen.
Ik zou het zeker een tijdje in de gaten houden, dat kan weer gebeuren.
Slechte elco's kunnen bij voorbeeld een goede reden zijn.
Waarschijnlijk is de "sensor min" door het uitschakelen en daardoor stijgende water "schoon gespoeld".
Een bezoekje aan de kruipruimte blijft ook nu nog aanbevolen om kennis te nemen van de situatie.
Goedenavond allen. Dank voor alle reacties en het meedenken.
We zijn inmiddels een paar dagen verder en na het erin en eruit trekken bleek inderdaad dat de relais weer aan ging en het bromgeluid terug kwam. Dus weer de stekker eruit en besloten de kruipruimte in te gaan om de pomp te bestuderen.
Ik heb vervuiling in de pomp aangetroffen. Na een zoektocht op het internet naar de juiste pomp, kwam ik uit op een vuilwaterpomp. Op het internet zag ik informatie dat deze ongeveer 5 a 10 cm boven de grond moest hangen, zodat er geen blokkades optreden in de pomp. Ik vond een stukje touw aan de pomp en ik denk dan ook dat deze is geknapt en vroeger inderdaad boven de grond hing (was nu niet het geval).
Ik heb de pomp vrij gemaakt van het vervuilde materiaal (zat vast bij het aanzuigstuk). Het leek op iets van een gedeelte van een net zoals je die kent van vetbollen voor de vogels (hetzelfde materiaal).
Vervuiling verwijderd. Pomp ietwat boven de grond gehangen en de stekker er weer in.
Resultaat: geen bromtoon meer, maar wel dezelfde lampjes die branden.
Zou het nu goed moeten zijn? Of klopt het niet dat de relais brandt?
Nogmaals dank voor alle hulp. Heeft me al tot vele inzichten gebracht.
Deze 2 kabeltjes gaan naar de elektroden "minimum" en "maximum" dewelke verantwoordelijk zijn voor starten en stoppen van de pomp.
Vooral de elektrode "minimum" controleren op vervuiling.
Als je de elektrode aan klem 1 en 2 afkoppeld moet de led "sensor min" uit gaan en het relais afvallen...
Tja.. en als de pomp nu hoger hangt dan de elektrode "minimum" zal ze nooit stilvallen 
[Bericht gewijzigd door OXO op (14%)]
benleentje
Golden Member
Zou het nu goed moeten zijn? Of klopt het niet dat de relais brandt?
Rel betekend relais. Een relais is soort van schakelaar die bedient word door een spoel. Rel ein betekent dan dat het relais aan is en dat er dan stroom naar de pomp gaat. De pomp moet dan het water gaan weg pompen.
Als het ledje rel ein blijft branden dan word er geen water weg gepompt en dat is niet goed. OF het is de sensor zelf die foutief meet.
Dus eerst controleren of er ook echt water weggepompt word. Er kan dan bv teveel lucht in de pomp zitten en dan werken sommige pompen helemaal niet meer. Soms moet je dan slang van de pomp afhalen en die via zijn uitgang val met water laten lopen totdat het lucht eruit is.
Meestal zit er ook een terugslagklep in de afvoerslang of leiding van de pomp ( naar het riool).
Die willen ook graag vervuilen en daardoor niet meer goed sluiten, of juist niet meer open gaan.
Controleer dat ook even.