Hi

Getriggert door het topic "Komponententester" op dit forum en dat de speciale OpAmp L165V niet meer ruim voorradig is bij leveranciers,
dacht ik dat ik eens wat met wat goedkope OpAmp’s kan gaan proberen te ontwerpen, om wat meer spanning en vermogen te krijgen als ik dit nodig heb.
Bij voorbeeld in de Componenten tester is 10V bij 100 Ohm belasting nodig en dit dan redelijk vervormingsarm bij 10KHz.

Omdat ik zelf in het audio gebied af en toe vast loop met de beperkte uitgangspanning van alle functie generatoren die hier beschikbaar zijn,
dacht ik er aan, om een niet te ingewikkelde versterker trapje te ontwerpen en dan het liefst met normale componenten en geen dure LT Power OpAmp’s.
Hieronder het lijstje waaraan het geheel moest voldoen.

Oja, dit is een van de manieren hoe je een Power Buffer of versterker kan maken, er zijn echter meerdere wegen naar Rome. :-)
De opzet hieronder heeft een aantal voordelen, welke een meer standaard ontwerp, deze meestal niet heeft.
Zoals bij dit ontwerp en geen Zobel netwerk aan de uitgang nodig is, dit voorkomt een hoge belasting van het versterkertrapje bij puls signalen en grote uitgang amplitude.

Specificaties
Dual OpAmp’s minimaal 4x NE5532a of beter en dat is de LM4562
Moet 10V RMS aan 50 Ohm kunnen leveren
Uitgang impedantie zo laag mogelijk (kleiner dan 0,01 Ohm)
Stabiel met 10nF op de uitgang
Plankrecht tot 50KHZ (Full power 80KHz met NE5532a, 200KHz LM4562)
Minimale blokgolf aberratie
DC gekoppeld
Redelijk kortsluit vast, een oepsje moet kunnen

Dan nu eerst het vrij simpele schema en daarna het stukje print waarop ik deze schakeling heb gebouwd.
Daarna wat foto's van metingen die ik aan dit versterker trapje heb gedaan.

Dit schema laat niet alle OpAmp’s zien, er wordt voor dit schema 4x een dual OpAmp gebruikt en de goedkope versie is uitgerust met de 4x de beroemde NE5532A.
Een versie met betere specificaties is uitgerust met 2x de LM4562 welke een hogere Slew Rate heeft, hogere openloop versterking,
maar lagere voedingspanning en iets minder uitgang stroom per OpAmp, de LM4562 blijft echter wel de betere versie, maar deze OpAmp is wel vrij duur geworden.

https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-12.png
.

Uitleg van het schema
IC-1 van het schema is de uiteindelijke versterkende OpAmp, de zeven stuks resterende OpAmp’s zijn als stroomversterker geschakeld.
De 10 Ohm weerstanden brengt de stroom van alle acht OpAmp’s samen op de uitgang.
R5 zorgt voor de tegenkoppeling vanaf de uitgang, hierdoor bij deze opzet is de uitgang impedantie heel erg laag.
Er is wel wat fase compensatie nodig, dit wordt verzorgt door C2 in het schema, voor de NE5532a is ongeveer 56pF voldoende en voor de snellere OpAmp LM4562 geeft 4,7pF een blokgolf zonder aberraties,
dit samen met een goede stabiliteit.
Dan hebben we R3 van 47K dit is een trim weerstand om er voor te zorgen dat de versterking precies 10 maal is als de functie generator niet afgesloten met 50 Ohm dit trapje aanstuurt.
Hou er rekening mee dat de ingang impedantie van deze versterker iets lager is dan 1K en dat het trouwens een inverterende versterker is.
De rede voor deze configuratie is dat een inverterende versterker bijna altijd de beste specificaties heeft, daarom heb ik voor deze configuratie gekozen.

Dan hebben we nog R1, R2 en C1, R1 zorgt voor een DC pad naar massa en zorgt er voor dat de DC offset bij een open ingang niet te groot wordt.
R2 en C1 zijn een Low Pass filter en dit zorgt er voor dat de hele steile flanken uit b.v. een functie generator, de OpAmp niet kan ontregelen dit geeft dan meestal nare aberraties bij puls signalen.

Als laatste de twee dioden 1N4007 welke de uitgang beschermen deze werken samen met twee TVS dioden die nu nog niet in het schema staan.

Ontkoppeling van de dual IC's
Bij ieder IC voetje zijn twee ontkoppel elco's opgenomen en die zijn verbonden met twee massa verbindingen die onder de IC voetjes doorlopen.
Goede ontkoppeling en de bedrading die er bij hoort, zijn een voorwaarde voor een goed puls gedrag en zeer lage vervorming waarden.
De hele opbouw op dit printje is met zorg uitgedacht, geen "lekker makkelijk" allerlei draadbruggen aan de onderzijde,
Deze print heeft geen enkel verbinding brug aan de onderzijde!

Nu wat plaatjes van het printje en zijn opbouw.

De vier IC voetjes zijn nu geplaatst, de ontkoppel condensatoren en de acht 10 Ohm weerstanden die na de OpAmp uitgangen bevestigt zitten.
Boven en onder aan het printje zijn twee busverbindingen ter beschikking, de bovenste en de onderste zijn voor de OpAmp uitgang.
De busverbindingen die er dan overblijven, zijn voor het koppelen van alle plus ingangen van de OpAmp’s.
Op deze foto is nog niet te zien dat er voor de massa verbindingen een voorzienig is getroffen onder de IC voetjes.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-15.png
.

Er zijn hier nu wel meer verbindingen zichtbaar, dat is de massa verbindingen onder de IC voetjes en d.m.v. draadbrugjes zijn de + en de - voeding aansluitingen aangebracht.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-16.png
.

Hier is het printje klaar op een paar kleinigheden na, dat zijn de trim weerstand en het low pass filter aan de ingang.
Als belasting welke met vrijwel iedere test die ik hier laat zien, zijn de twee 100 Ohm weerstanden die rechts aan de print gesoldeerd zitten.
De meeste soldeerhars is ondertussen ook al van het printje verwijderd. :-)
Wat verder hier nog niet is aangebracht, dat zijn wat kleine koelplaatjes op de gebruikte IC's, deze komen er wel nog op gemonteerd.
Kijk ook goed naar de draadbrugjes voor de voeding verbindingen, deze staan een stukje boven de print gemonteerd.
De draaibrugjes zijn gemaakt van 0,8mm vertind koperdraad en zitten redelijk strak in het printje,
dat maakt de brug lekker stevig ondanks dat het een zwevende verbinding is.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-18.png
.

Kijk een nette print die ook aan de onderzijde netjes is gebleven zonder draden brij. :-)
Een beetje van DIKAVS en een beetje van Bram voor een goed resultaat. *grin*
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-19.png
.

Hoe goed doen die NE5532A OpAmps het nu als ze flink belast worden, hier een meting met de QuantAsylum meetset bij 10KHz +-21V voeding,
10V RMS aan en 50 Ohm belasting, dat is net geen 0,0018% vervorming.
Dit printje levert op het moment van de meting 2-Watt vermogen aan de 50 Ohm weerstand!
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-10.png
.

Dit is een meting met de beter opamp LM4562, aleen moet ik redelijk snel de meting doen, dit omdat de vervorming een beetje oploopt bij dit hoge vermogen,
door de hogere chip temparatuur, de IC's hebben hier nog geen koelplaatje gekregen.
Ook is de vervorming een beetje hoger doordat de LM4562 iets minder stroom kan leveren dan de NE5532AN, de verschillen zijn echter minimaal, niets om je druk over te maken.
Je zit het bij bolledige uitsturing hogere frequenties en zware belastingen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-20.png
.

Hier nu bij 1KHz, degegevens staan in het plaatje, natuurlijk is ook hier de belasting 50 Ohm, kijk eens naar de THD, deze is vrijwel gelijk aan de THD van het meetsysteem.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-21.png
.

Deze keer geen 10V RMS maar iets meer dan 8V RMS, hieroor zakt de vervorming nog een beetje en rond de -120dB a -123dB is de vloer van de QuantAsylum.
Het meetsysteem zelf is alleen een stukje schoner, er is niet zoveel "gras" zichtbaar.
Als ik de belasting van 50 naar 100 Ohm breng, dan gaat de vervorming nog een paar dB naar beneden.
Maar waar heb ik het over zowel de NE5532 en iets betere LM4562 laten een zeer goede performance zien met acht stuks parallel.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-22.png
.

Dan nu hie de puls weergave er uit ziet bij 10Khz en 100KHz 10V-TT bij de NE5532AN wordt 21V symetrische voeding gebruikt en bij de LM4562 is dit 18V symetrisch.
De belasting is hier weer 50 Ohm.

Laat ik beginnen met de blokweergave van de NE5532AN versie bij 10KHz en 30V-TT en 50 Ohm belasting, dat zit er nog steeds netjes uit.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-33.png
.

Hier valt de NE5532AN een beetje door de mand, dit door de in verhouding wat lage Slew Rate van dit type IC, zijn broertje, de NE5534AN doet het beter,
maar dat is een Single OpAmp uitvoering.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-32.png
.

En dan nu de LM4562 uitvoering van dit versterker trapje, lijkt mij er netjes uit te zien.
Er is als jullie goed kijken, een hele kleine abberatie te zien, dat komt omdat tijdens deze meting de compensatie condensator vergeten was te monteren.
Dit soort metingen doen, zijn heel veel handelingen uitvoeren! en dan vergeen je wel eens wat, vaak bij zo'n meetsessie doe je zo'n 30% overnieuw.
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-30.png
.

En dit plaatje bewijst, wat voor mooi IC de LM4562 is, 100KHz blok zonder abberaties en ja deze keer wel de compensatie condensator gebruikt. :-)
https://www.bramcam.nl/Diversen/OpAmp-Power-Buffer/OpAmp-Power-Buffer-31.png
.

Ik ga in ieder geval de LM4562 versie in een kastje maken en daarbij wat uitgangen maken, zoals en directe en b.v. met twee meetweerstanden zoals bij de componenten tester.
Het is een mooie, schone algemene buffer versterker geworden, die ook niet gek doet met direct 10nF over de uitgang, dus zeer stabiel voor veel toepassingen in een meetomgeving.

Wat er nog aan klein spul omheen bij komt lat ik later wel zien en voor nu SHOOT! :-)

Groet,
Bram

Ha Blackdog,

Leuk ontwerp! En inderdaad handig om zo'n buffer te hebben. Het komt regelmatig voor dat je generator wat te weinig spanning of vermogen kan leveren....

(In dat geval pak ik nu de Radford Low Distortion Oscillator Series 3 (max. 14,2 Vrms, 42 Vtt, +23 dBV uit), die ik ooit van je gekregen heb :-))

Mooi dat je ook de ontwerp details van je ontwerp uitlegt. Het helpt om de gemaakte keuzen te begrijpen. Hopelijk maakt het inzicht in dingen als compensatie en DC offset beter.

Waarom heb je gekozen voor deze opzet in plaats van een opamp met b.v. BD139/BD140 trapje (Kunnen ook de voedingsspanningen wat hoger)? Niet dat ik denk dat het één of het ander beter is, maar ben benieuwd naar je overwegingen :-).

In verband met de dissipatie zou ik eerder kiezen voor losse opamps in plaats van 2 opamps in één behuizing. (5534A zijn goedkoop, maar helaas bestaat LM4562 niet in enkele opamp versie)

groet!, Gertjan.

Hi Gertjan, :-)

Ik gaf al aan, dat er vele wegen naar Rome bestaan en de hier gekozen weg is een simpele met de NE5532AN die wat mij betreft een goed resultaat leveren.
En ik geeft een tweede optie met wat betere OpAmp’s die het geheel nog wat mooier maken, dit met de zelfde simpele opzet.

Waarom ik dit postte is om te laten zien wat er mogelijk is door OpAmp’s parallel te schakelen en
als je van te voren nadenkt hoe je de printopbouw gaat doen, dat je hierdoor een net printje krijgt en dat dit ook technisch goed van opbouw is.

De meeste metingen op een enkel uitzondering na, zijn allemaal bij maximale belasting en frequentie.
Dit is gedaan om de beperkingen aan te geven van de hier getoonde schakeling opbouw.
Bij een lichtere belasting van de schakeling dan de 50 Ohm, worden meerdere meetgegevens duidelijk beter.
Dus bij lagere frequenties en lichtere belasting dan in de meeste metingen aangegeven zit ik aan de meetvloer van mijn meetinstrumentarium...
Dan kunnen een aantal hier denken, dan koop je toch wat beters om mee te meten...
Uhm, dat wordt al heel moeilijk metingen beneden de -120dB(beter dan 1PPM) is geen kattenpis en verlangt speciale technieken die veel tijd kosten.
Verder zo veel mogelijk weg van SMPS voedingen. :-)

De bedoeling was dus het maximum uit vier stuks OpAmp’s te halen en ik wist dat er koelplaatjes op de IC's nodig waren bij volle uitsturing.
De koelplaatjes waren ook geplaatst bij de laatste metingen die ik gedaan heb met de LM4562.
Deze koelplaatjes zijn eigenlijk alleen nodig bij volle uitsturing bij Sinus vormige signalen en de 50 Ohm belasting.
Dan is de dissipatie meestal het hoogst in de IC's.

Bij iedere keuze van schakeling opbouw zijn er afwegingen, de versie met wat eindtransistoren komt er ook nog aan.
Hierbij wordt het wel lastig een configuratie te vinden waarbij ik geen Zobel netwerkje nodig heb en/of een kleine serie spoel.
Deze onderdelen dienen er voor als de versterker uitgang geen reële belasting ziet en
hierdoor er te weinig fase marge overblijft in de hogere frequentie en er dan generatie verschijnselen optreden.

Zowel het Zobel netwerkje als ook de serie spoel tast het aberratie gedrag van het versterker trapje aan bij puls signalen.
Een bekende oplossing voor dit probleem is, een kleine serie weerstand opnemen in de uitgang van de versterker maar,
dat verhoogt de uitgang weerstand die met mijn hier getoonde versie juist heel mooi laag is over een groot frequentiebereik en redelijk stabiel met capacitieve belastingen.

Het doel is dus een trapje te maken, dat zeg 10x versterkt en dat de signaal kwaliteit zo min mogelijk aantast, zo stabiel mogelijk is en zo simpel mogelijk.

Andere opset gedachten
Dat wordt dan b.v. een NE5534AN voor de betere Slew Rate of een OpAmp uit de zelfde serie van de LM4562, dus de Super Audio OpAmps.
Daar achter komen dan vier stuks transistoren als buffer en dit buffer trapje versterkt dan zeg 3x en de opamp doet de rest om weer 10x versterking totaal te krijgen.
Doordat de OpAmp nu minder hoeft te versterken en minder hoeft uit te sturen heeft dit voordeel op de Slew Rate en vervorming en bandbreedte.
De transistoren kunnen de BD139-16 en de BD140-16 worden, maar ik dacht ook aan de D44H11 en
de D45H11 die een wat hoger vermogen hebben dan de BD's, maar dit paartje heeft meer interne capaciteiten t.o.v de BD transistoren dat kan dan weer lastig worden.

Maar dat is allemaal voor later. :-)

NE5534AN t.o.v. NE5532AN
Wat betreft b.v. een NE5534AN te gebruiken, dan wordt het wel erg uitgebreid op een print, dan zijn er acht stuks nodig voor het zelfde uitgang vermogen.
Voordeel is dus dan de beter spreiding van de dissipatie en de hogere Slew Rate van de NE5534AN welke 13V/usec is,
de NE5532AN is rond de 9V/uSec, dit omdat hij gecompenseert is voor 1x versterking.

Mooi, tijd voor wat anders, klanten bellen anders geen kaas op het brood! ;)

Groet,
Bram

Op donderdag 20 maart 2025 11:06:20 schreef blackdog:

Andere opset gedachten
Dat wordt dan b.v. een NE5534AN voor de betere Slew Rate of een OpAmp uit de zelfde serie van de LM4562, dus de Super Audio OpAmps.
Daar achter komen dan vier stuks transistoren als buffer en dit buffer trapje versterkt dan zeg 3x en de opamp doet de rest om weer 10x versterking totaal te krijgen.

Dan heb je zowat een mooie audio-versterker waar luidsprekers mee aangestuurd kunnen worden (?). Heel interessant. Dank weer voor de uitgebreide uitleg hierboven.

Hi Zonnepaneeltje,

Jaren geleden heeft Elektuur met deze opset, en luidspreker versterker gemaakt.
Maar deze techniek hier toegpast is niet van Elektuur, deze opset is in bijna alle Application Notes te vinden van de Chip bakkers.

Dank vor je reactie en vraag er op los, als ik een zinnig antwoordt weet hierover, plaats ik het hier. :-)

Groet,
Bram

Heb je nog aan 'nog betere' opamps gedacht? OPA2134 ?

Hi Zonnepaneeltje,

Ik ben even in de IC database gedoken en vond een zakje met OPA2132 en OPA2134 IC's.
Alleen van de OPA2134 had ik er voldoende en dat is vijf stuks, deze types even in het printje geprikt...

Uhm... niet zo goed, de IC's gaan in "Latch Up" bij frequenties boven de 30KHz en grotere uitsturing.
Ik denk dat het te maken heeft met de "open loop uitgang impedantie" en de wat lagere maximale uitgang stroom dan de NE5532 en de LM4562 IC's.

Dus voor deze toepassing, dat ze dus met zijn alle 50 Ohm moeten gaan aansturen, zijn de OPA2132 en de OPA2134 niet zo geschikt.

Groet,
Bram

Ha blackdog,

de versie met wat eindtransistoren komt er ook nog aan.
Hierbij wordt het wel lastig een configuratie te vinden waarbij ik geen Zobel netwerkje nodig heb en/of een kleine serie spoel.
Deze onderdelen dienen er voor als de versterker uitgang geen reële belasting ziet en hierdoor er te weinig fase marge overblijft in de hogere frequentie en er dan generatie verschijnselen optreden.

Zowel het Zobel netwerkje als ook de serie spoel tast het aberratie gedrag van het versterker trapje aan bij puls signalen.

Helemaal met je eens dat, zeker voor een meetversterker, het uitgangssignaal zo aberratie vrij mogelijk moet zijn. Anders is telkens de vraag: komt die afwijking door mijn DUT, of zit het in de meetversterker??.

Elk zobal netwerk aan de uitgang helpt daarbij niet. Dus in dat licht lijkt inderdaad de multi-opamp oplossing inderdaad de beste.

Wel interessant om de voors en tegens van de verschillende oplossingen met elkaar te vergelijken :-)

groet! Gertjan.

Ha blackdog,

Tijdje geleden maar leuk onderwerp.
Ik ben met een geheel ander project bezig misschien kan ik een draadje starten ligt aan de tijd.
Wel een vraag hebt je misschien ook gekeken naar een puls modulator?
Dus de functie generator als sturing voor de puls modulator snel genoeg om een flinke voeding te schakelen....

Groet,
Henk.